Levyt taakse?

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

TKS
Viestit: 35
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 02:47
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja TKS »

Mikä muuten estää käyttämästä kokonaan scorpionin takalevyhässäkkää??
No tietenki jako muuttuu mut entä muuta :roll:
tutkinu en oo asiaa paremmin kun on vasta ajatus vireillä :?
Ford taunus -72 2,9i v6 sedan
Ford taunus -72 stw
Cadillac hearse -76 500cid
Chevrolet caprice -69 4d ht sport sedan 427
Mercedes benz 320E -98 3,2l v6 avantgarde
Avatar
samiharju
Viestit: 1070
Liittynyt: 12 Syys 2004, 15:19
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

abs sierra / scorpio on ihan samat ne etu- ja takasatulat joten jaon muuttumista nyt ihan turhaan vouhkaatte. 4x108 siihen saa vaikka satulat olis scorpiosta kun laittaa uudet sierran levyt. korpin satuloita vain löytyy 20x useemmin kun sierran, siksi puhutaan yleisesti niistä eikä sierran satuloista..
Avatar
Sultzi
Viestit: 1914
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 22:01
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

TKS kirjoitti:Mikä muuten estää käyttämästä kokonaan scorpionin takalevyhässäkkää??
No tietenki jako muuttuu mut entä muuta :roll:
tutkinu en oo asiaa paremmin kun on vasta ajatus vireillä :?
tanarissa jäykkä akseli, scorpissa erillis jousitettu.
Avatar
vtormane
Viestit: 657
Liittynyt: 23 Helmi 2008, 01:22
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja vtormane »

Tuota noin, kun nyt miun tuhnuksen vetoakselien pulttijako on muutettu granadan jaolle(5x112).
Niin kysymys kuuluu että mitkä jarrut nyt hommaan taakse? Kone on 2-litrainen.
Olisiko järkevämpi rumpu-vai levyjarrut?
Jos rummut niin käykö granadan rummut ja kilvet? Kilpiä varmaan joutuu muokkaamaan(kiinnitys) mutta käykö muuten systeemi taunukseen? Tai jos levyjarruja ajattelisin niin mitkä osat pitää hommata?
Capri -77 2.0
Firebird -69
Avatar
vtormane
Viestit: 657
Liittynyt: 23 Helmi 2008, 01:22
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja vtormane »

No niin, koska tuo edellinen viestini taitaa ollass liian kova pähkinä niin muotoillaan asia uudelleen.
Eli käykö esim. granadan 9" rummut ja kilvet yhdistelmä kuinka hyvin taunukseen? Entäpä scorpion vastaavat?
Eli onko iso homma muokata kilven kiinnitys sopivaksi ja onko esim. granadan rumpu syvyydeltään sopiva?
Capri -77 2.0
Firebird -69
Tomi
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Syys 2007, 17:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Tomi »

Kilven sovitushan on ihan helppo juttu,ainakin Sierran vastaavilla palikoilla.
Leikkaat vanhasta jarrukilvestä palan pois,siitä saat sapluunan pultinreikien tekoon.
Hitsaat vanhat reijät tukkoon ja kohdistat sen sapluunan kanssa keskireijän mukaan suunnilleen keskelle ja oikeaan asentoon,sitten heppaat pikkasen parista kulmasta kiinni ja poraat läpi,reijät on kerrasta kohillaan.
Jos rumpu on liian syvä,niin Biltemasta spacerit väliin ja vanteesta riippuen pitemmät pultit...
Korpparissa on aina levyt takana...

Granadan jarruista ei ole kokemusta,mutta sierran kilven saa istumaan helposti tanarin akseliin ja käsijarrun toimimaan ehkä jopa omilla vaijereilla.
mitenkä sitten istuis sierran jarrukilvet ja Granadan rummut...?
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Itse mietin sellasta, että olis laittanut Sierran 9" kilven ja siihen Taunuksen 9" kengät ja rummun. Ei sitten tullut tutkittua olisko onnistunut, laitoin Citroeniin tehdyn 6mm vannespacerin vetarin ja rummun väliin ja Sierran rojut sellaisenaan kiinni. Käsijarru käy suoraan kiinni ilman virityksiä.
Avatar
vtormane
Viestit: 657
Liittynyt: 23 Helmi 2008, 01:22
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja vtormane »

Kiitos edellisistä vastauksista.
Taidan hommata sierran kilvet jos löytys jostain hajottamolta. Joku jos vielä tietäisi että miten nuo granadan rummut sopisi sierran kilpien kanssa. Onkohan nuo granun rummut vielä syvemmät kuin sierran? Optimihan olisi jos olisivat vähän ohuemmat niin pystyisi laittamaan kiinni ilman spacereita.
Kovin paksuja spacereita ei viitsisi laittaa kun nuo minun vanteet levittää jo aika paljon. ET on -5, vanne 6.5"x14".
Capri -77 2.0
Firebird -69
Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

9" hihnanleveys:
taunus 44,5mm
sierra 55 ja 57,1mm
granada 57,1mm

voihan niitä kilipiä muokata niin että tulevat hieman sisemmäs.
Älä ota sitä niin vakavasti!

Scorpio 2.9 at -91 coupe
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Isäukko laitto aikanaan Rambler Americaniin Toyota Crownin takajarrut. Kyl tuli hyvät jarrut :D
Ramblerin kilvistä leikkas keskiosan ja hitsas sen Toyotan kilpiin...
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
FoorttiFani
Viestit: 974
Liittynyt: 23 Loka 2007, 21:10

Viesti Kirjoittaja FoorttiFani »

Nostellaas vanhaa topikkia. Itteä ruvennu kiinnostaa väsätä levyt coupen pikkuperään. Elikkäs levyiks perussierran 253mm? Ja siihen sierran tai scorpion takasatulat? Noi on ilmeisesti aika sopivat.

Onko moni näitä laitellu? ja vanhois jutuis on ollu montaa mielipidettä et toimiiko orkkis tehostaja ja sylinteri, nii miten se asianlaita on? eli noitten satuloiden mäntä vaatii enemmän mehua kun esim sierran 9 tuumasten rumpujen männät? etujarruiks tulos escon jäähytetyt ja vissiin vakiosatulat levitettynä.
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

FoorttiFani kirjoitti:Nostellaas vanhaa topikkia. Itteä ruvennu kiinnostaa väsätä levyt coupen pikkuperään. Elikkäs levyiks perussierran 253mm? Ja siihen sierran tai scorpion takasatulat? Noi on ilmeisesti aika sopivat.

Onko moni näitä laitellu? ja vanhois jutuis on ollu montaa mielipidettä et toimiiko orkkis tehostaja ja sylinteri, nii miten se asianlaita on? eli noitten satuloiden mäntä vaatii enemmän mehua kun esim sierran 9 tuumasten rumpujen männät? etujarruiks tulos escon jäähytetyt ja vissiin vakiosatulat levitettynä.
Toivottavast jollain on antaa asiasta tietoa. Kokeilemallahan se selviää. Ite laittaisin ainakin säädettävän paineenrajoittimen konehuoneen puolelle, Timpan Coupessa semmosen oon nähny :D
Nii, ja mul on viel myytävänä 3 kpl uusia 22 mm jarrupääsylintereitä :wink:

Tossahan toi lilan värinen säädin näkyykin :)

Kuva
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
FoorttiFani
Viestit: 974
Liittynyt: 23 Loka 2007, 21:10

Viesti Kirjoittaja FoorttiFani »

just juu, eli siihen takapiirin ois hyvä tommonen laittaa. Voi mennä muuten takapää lukkoon herkästi vaiko? minkäs kokonen toi vakio sylkkä on tommoses 75 vuotises? Ja miten käytännössä vaikuttaa jos pääsylinteriä suurentaa, mutta tehostinta ei?
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

FoorttiFani kirjoitti:just juu, eli siihen takapiirin ois hyvä tommonen laittaa. Voi mennä muuten takapää lukkoon herkästi vaiko? minkäs kokonen toi vakio sylkkä on tommoses 75 vuotises? Ja miten käytännössä vaikuttaa jos pääsylinteriä suurentaa, mutta tehostinta ei?
Saattaa tosiaan muuttuu takapainotteisiks jarrut ilman tota säädintä. Eiköhän -75 mallissakin oo se n. 19 mm pääsylkky. Jos suurentaa sylinteriä ja tehostaja pysyy samana, saa ehkä käydä punttisalilla ku joutuu voimaa käyttää enemmän :lol:
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
FoorttiFani
Viestit: 974
Liittynyt: 23 Loka 2007, 21:10

Viesti Kirjoittaja FoorttiFani »

joo niihä siin taitaa käydä. Onkos kaikissa taunuksis toi 19mm sylkkä ja samankokonen tehostaja?
Vastaa Viestiin