perän laakerien vaihto

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Dustez
Viestit: 13
Liittynyt: 09 Loka 2006, 20:08

Viesti Kirjoittaja Dustez »

ookoo tänää vaihoin puslat niihin etuvakaajiin vai mikkä ne on ku ei motonetissäkään tienny =D ne mikkä tulee alemmasta kolmiotukivarresta koriin kii sellaset tangot ja niihin tulee kallistuksen vakaajan pääkkin kii. niitte puslista ei ollu mitään jäljellä uusin ne niin ajettavuus vakani mut kolkotus ei loppunu.

juu toi pitää vloppuna tutkii toi koneen kannake ne kannakkeet näyttääkin tosi veltoilta jo :?
Ford taunus -81 1.6 gx
Ford Sierra -88 2.0 ohc
Chevrolet Camaro iroc Z -86 5.7 tpi
Avatar
FoorttiFani
Viestit: 974
Liittynyt: 23 Loka 2007, 21:10

Viesti Kirjoittaja FoorttiFani »

Onkos porukat vaihellu ite noita vetarien laakereita? Mtenkä ootte kaivanu vanhta pois? Vai kannattaisko suosiol viedä jollekki vaihdettavaks?
Avatar
taunus 78
Viestit: 1263
Liittynyt: 09 Syys 2005, 23:53
Paikkakunta: (meri)pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja taunus 78 »

Rälläkällä varovasti paloiks.
Oon suunnitelly että prässiin rakentas sellasen lisäosan että sais laakerin prässättyä pois vetarista.
TAUNUS 1978 2.8i automatic
TAUNUS 1977 1.6 OHC
TAUNUS 1976 farkku
TAUNUS 1975 coupe 2.0 XL(mk2coupe 1.8 zetec projekti)
SIERRA 1982 2.3 v6
FIESTA 1992 1.3i fun
Chevyvan g20 1983 6.2d
Drive hybrid, i need your fuel...
Avatar
FoorttiFani
Viestit: 974
Liittynyt: 23 Loka 2007, 21:10

Viesti Kirjoittaja FoorttiFani »

se perkeleen peltilätkä on siin niin likellä, en haluis sitä pilkkoo :) mut taitaa sen saada jotenki vinosti ajettua?
Avatar
taunus 78
Viestit: 1263
Liittynyt: 09 Syys 2005, 23:53
Paikkakunta: (meri)pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja taunus 78 »

Ei sitä läpi asti tarvi laikata, taltalla lyö halki sitten kun on lähes läpi.
TAUNUS 1978 2.8i automatic
TAUNUS 1977 1.6 OHC
TAUNUS 1976 farkku
TAUNUS 1975 coupe 2.0 XL(mk2coupe 1.8 zetec projekti)
SIERRA 1982 2.3 v6
FIESTA 1992 1.3i fun
Chevyvan g20 1983 6.2d
Drive hybrid, i need your fuel...
Tomi
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Syys 2007, 17:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Tomi »

vinosti vaan vekkiä molemmin puolin miten sattuu saamaan ja tuurnalla ja vasaralla muutama napakka isku,niin kooli kyllä halkee ihan nätisti.Uusi laakeri uuniin vaikka 60-80c hetkeksi ja vetari pakastimeen,niin laakeri menee paikalleen kuin vanhaan ihmiseen :wink:
Mikä ei tapa se sattuu aivan saatanasti!

Taunus 2.0i -72
Avatar
FoorttiFani
Viestit: 974
Liittynyt: 23 Loka 2007, 21:10

Viesti Kirjoittaja FoorttiFani »

selvä, pitää huomenna koittaa saada ne vaihettuu. Vittumaine homma jotenki :)
Avatar
isoatlas
Viestit: 1309
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 15:35
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja isoatlas »

No kyllä tuo on todella helppo ja nopea homma, jos työkalut vaan pysyy käsissä.
Escort 1300 -69
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Cortina 2000 XL Automatic -73
Cortina 2000 GT -72
Torino Brougham 435 + C6 -70
iji-69
Viestit: 249
Liittynyt: 15 Loka 2009, 00:11
Paikkakunta: Tervakoski

Viesti Kirjoittaja iji-69 »

Nuorena miehenä laitoin rättiä laakerin ympärille ja ulkokooli lekalla paskaksi. Sisäkoolin sai pois laikalla viillon tekemällä ja sitten taltalla halki. Asennus riittävän pitkän turvakaariputken pätkän avulla. Halkaisija sopiva sisäkooliin ja pari kertaa tipauttaa vetarin laakereineen lattiaan putkea vasten. Putki siis vetaria pidempi.
Ford johtaa.
Avatar
taunus 78
Viestit: 1263
Liittynyt: 09 Syys 2005, 23:53
Paikkakunta: (meri)pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja taunus 78 »

Samoin mä olen asentanu ennenkuin prässin hommasin.
Hankalin homma laakerin vaihdossa on yleensä saada vetari irti, osaa joskus olla piukassa.
120mm pitkät m10 pultit on hyvät irrotukseen mutta yhen kerran oli niin piukassa että pultit napsahteli poikki, 2 viikkoa sitä mäntättiin liukuvasaralla irti samalla kun pultit puristi ulospäin.
Lopulta anto periksi, mutta kun uus laakeri laitettiin niin se oli löysä ja valautti öljyt jarruihin.
Niin ja vetarin laippa meni kieroksi joten uuden vetarin jouduin hommaamaan.
TAUNUS 1978 2.8i automatic
TAUNUS 1977 1.6 OHC
TAUNUS 1976 farkku
TAUNUS 1975 coupe 2.0 XL(mk2coupe 1.8 zetec projekti)
SIERRA 1982 2.3 v6
FIESTA 1992 1.3i fun
Chevyvan g20 1983 6.2d
Drive hybrid, i need your fuel...
duster73
Viestit: 598
Liittynyt: 25 Tammi 2007, 18:37
Paikkakunta: Ristiina

Viesti Kirjoittaja duster73 »

tuollainen "ulosvetäjä" tuli joskus rakenneltua.toistaiseks on kaikki vetarit irti lähtenyt.

Kuva
Subaru Impreza 2,0 -98
Dodge Dart 273 -66
Ford Taunus -78
Ford Capri -69
Ford Cortina 4d 1,6 -70
Ford Cortina 5d Estate 1,6 -69
Ford Escort -74
Ford Anglia -65 x2
Plymouth Duster -73 360
Ford Taunus 17m p5 3d Turnier -68 2,3
Avatar
FoorttiFani
Viestit: 974
Liittynyt: 23 Loka 2007, 21:10

Viesti Kirjoittaja FoorttiFani »

jees kyl laakerien vaihto onnistu, pien viilto kyl tuli toisee vetarii laakeripinnal. ei ollu malttii mukaa :)
ja aika väljält toi ulkokehä tuntus ku laitto vetarit perää paikallee. Täytyy varmaa liimalla tiivistää ettei vuoda.
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Jatketaas tähän muuten - onko ne perän poskilaakerit miten tiukoilla sovitteilla kiinni? Ei luulisi kovin jykevästi olevan kun ne shimmilevyt ovatten sen alla...

Meinaan vaan kun vaihdoin leimausta varten avoimen murikan tuohon akseliin, siinä näyttää olevan ihan virheettömät laakerit. Kun taas ens viikonlopun jälkeen paikalleen muljahtavassa kemppispoolissa on hirmu kraatereilla...
Avatar
Mois
Viestit: 7869
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Ne on vitun tiukassa, ei meinannu irrota koolit millään...
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
FoorttiFani
Viestit: 974
Liittynyt: 23 Loka 2007, 21:10

Viesti Kirjoittaja FoorttiFani »

Perkkele toisen puolen pyöränlaakeri falskaa öljyä pihalle. Vaikka on siis uus laakeri. Pikkuperä kysees ja motonetista hain laakerit. Tuntuki ihmeen väljältä ku laitto vetaria takas perään, onks muilla käyny samaa? Eli laakerin ulkokehä ilmesest liian pieni.
Vastaa Viestiin