2.3 ja 2.6 V6 erot

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

MrBungle

Viesti Kirjoittaja MrBungle »

Mä purin lopulta oman 2,6 koneen ja yhden sierran 2,3 koneen ja asetin osat vierekkäin. Sitä 2,6 konetta katsoessa minä ainakin stroukkaisin 2,3-sen. Ainakin uudemmassa 2,3ssa on isommat ventiilit sekä kanavat ja loogisesti ajatellessa pitäisi myös puristusten nousta.
Ford
Viestit: 40
Liittynyt: 17 Marras 2004, 21:38

Viesti Kirjoittaja Ford »

Stroukkaus on varmasti aika kallista. Kun eikös siinä pidennetä iskua?
Eli mitenkäs se tapahtuisi... pidempi kiertokanki jos olisi ja seillaiseen käypäinen kampiakseli. Eli mäntä tulisi alemmas ja nousisi ylemmäs..

Minulla ei ole kyllä hajauakaan meneekö se näin :)

Olikos 2.3:sen ja 2.6:sen ero iskun pituudessa vai porauksessa?

Parempi juttu olisi jos ero olisi porauksessa niin voisi koneistuksessa samantien tehdä koneesta 2,6:sen.
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

Käsittääkseni asia menee näin - 2.3:seen 2.6:sen kampiakseli = 2.6 ?
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
REPA

Viesti Kirjoittaja REPA »

Jep TACO on oikessa.2.3 ja 2.6 sama lohko
cologne
Viestit: 202
Liittynyt: 26 Loka 2004, 15:20
Paikkakunta: Oulu, kiiminki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cologne »

Paitsi että 2.6 ja 2.3 männät ovat erillaiset.
Nimittäin puristuskorkeus on eri johtuu iskunpituudesta
Eli jos struokkaa 2.3 -> 2.6 kampiakselin pitää vaihtaa myös männät muuten puristukset tippuu tai sitten laskee kantta reippaasti 1.5-2mm
Ford
Viestit: 40
Liittynyt: 17 Marras 2004, 21:38

Viesti Kirjoittaja Ford »

Ainiin.. eipä tietenkään tarvitse kiertokankia vaihtaa vaan kampiakseli pelkästään.

Mitkä on 2.3:sen ja 2.6:sen puristukset sekä iskunpituus ja poraus?
cologne
Viestit: 202
Liittynyt: 26 Loka 2004, 15:20
Paikkakunta: Oulu, kiiminki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cologne »

Ford kirjoitti:Ainiin.. eipä tietenkään tarvitse kiertokankia vaihtaa vaan kampiakseli pelkästään.

Mitkä on 2.3:sen ja 2.6:sen puristukset sekä iskunpituus ja poraus?
puristukset suurin piirtein samat 8,5 > 9,2 riippuu vuosimallista.
iskunpituudet ja halkaisja 2.3 60,14, 90.03 ja 2.6 66.8, 90.03

eli sehän tulee yli kansitasosta joten ei hyödytä ottaa kannesta tavaraa :lol:
Fix or Repair Daily
Ford Taunus 17m -66/67 2.3 V6 automatic
Ford Capri -75/77 2.3 V6
Ford
Viestit: 40
Liittynyt: 17 Marras 2004, 21:38

Viesti Kirjoittaja Ford »

Onko männät millä lailla erilaiset noissa?
cologne
Viestit: 202
Liittynyt: 26 Loka 2004, 15:20
Paikkakunta: Oulu, kiiminki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cologne »

puristuskorkeus eli matka männäntapin keskeltä männän päälle
Fix or Repair Daily
Ford Taunus 17m -66/67 2.3 V6 automatic
Ford Capri -75/77 2.3 V6
Avatar
samiharju
Viestit: 1070
Liittynyt: 12 Syys 2004, 15:19
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

2.0 lohko ja 2.6 kampura tekee tilavuudeksi 2.3. näin ainakin mulle sanoi se tyyppi jolta tanen ostin.
cologne
Viestit: 202
Liittynyt: 26 Loka 2004, 15:20
Paikkakunta: Oulu, kiiminki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cologne »

samiharju kirjoitti:2.0 lohko ja 2.6 kampura tekee tilavuudeksi 2.3. näin ainakin mulle sanoi se tyyppi jolta tanen ostin.
tarkalleen 2.22
Mutta mistä saat 84 mm (2.0 V6) männät tolla 2.6 puristuskorkeudella ??
Fix or Repair Daily
Ford Taunus 17m -66/67 2.3 V6 automatic
Ford Capri -75/77 2.3 V6
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

2.8:n kampiakselilla ja "Kuplan" takomännillä onnistuu tuo koneremontti 2.3 => 2.?
Tällöin lohkosta pitää koneistaa hieman pois jotta puristukset säilyvät kohdallaan.
Kuplan männissä on 22 mm männäntappi ja Fordin kiertokangissa 24 mm reikä, joten joutuu teettämään "puslat" kiertokankiin.
Capri harrastaja Iikka Luhtamäki on ainakin tehnyt kyseisen konstrukstion!
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

mois13 kirjoitti:2.8:n kampiakselilla ja "Kuplan" takomännillä onnistuu tuo koneremontti 2.3 => 2.?
Tällöin lohkosta pitää koneistaa... joutuu teettämään "puslat" kiertokankiin...
Mitäs tässä sitten on järkeä? Kysyy TAUNUS harrastaja :lol:
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Taco kirjoitti:
mois13 kirjoitti:2.8:n kampiakselilla ja "Kuplan" takomännillä onnistuu tuo koneremontti 2.3 => 2.?
Tällöin lohkosta pitää koneistaa... joutuu teettämään "puslat" kiertokankiin...
Mitäs tässä sitten on järkeä? Kysyy TAUNUS harrastaja :lol:
Tuo oli varsin tyhmä kysymys :lol: . Siinähän on nimen omaan pelkästään järkeä! 2.6:n mäntiä kun ei enää löydy mistään ja nuo ?????:n takomännät on edullisia.
_________________
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Miikka
Viestit: 284
Liittynyt: 20 Heinä 2004, 21:28
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Miikka »

Veikkaisin että Kuppelin takomäntiä saa aika edullisesti verrattuna Kölniläisen veekuutosen mäntiin. Muistaakseni tätä aihetta käsiteltiin jo "vanhan palstan" aikoihin.

Rajamäen Ari kertoi joku aika sitten kerholehdessä, miten oli ratkaissut oman Historic-kilpuri-Taunuksensa 2.3 V6:n mäntäongelman aika mielenkiintoisella tavalla! Onkos Ari kuulolla?
Vastaa Viestiin