Mulla on mainittu, että polttoaineen suihkutuslaitteisto on K-Jetronic.Taunusmies Jussi kirjoitti:Ruutasta tuli mieleen, että onko rekekisteri otteessa erikseen maininta jos on monipiste- tai yksipisteruisku?
Mistä ruisku?
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
mulla oli ainaskin fiat unossa että:Taunusmies Jussi kirjoitti:Ruutasta tuli mieleen, että onko rekekisteri otteessa erikseen maininta jos on monipiste- tai yksipisteruisku?
plaa plaa "auto varustettu kaks piste ruiskulla"..
ja mondeossa on taas mainittu toi monipiste ruiskutus...
eli ilmeisesti rek. otteessa on huomautus.. ja luulisin
että jos vaihtaa 1-piste vehkeestä monipiste ruiskuun
niin tarvis muutoskatsastaa... tosin ihan mutua...
osaiskos joku kats. ins. sanoa tarkemmin...
Taunuksella apiallle 2016 tai sitten -17.... tai joskus..
-
- Viestit: 1273
- Liittynyt: 10 Elo 2004, 19:59
- Paikkakunta: Huittinen
Noi voihan perseensuti, kun ajattelin et olis voinut kikkailla tuohon coupeen ruiskun sillai et olis muutoskatsastanut esim, ykspisteruiskulla ja vaihtanut sen jälkeen monipisteruiskun jos otteessa olisi lukenut vain että p-aineen ruiskutus.. Nykyisten rosenttien mukaan tuohon kun ei sitä ruiskutinta saa... No täytyy tutkia ja sitten vasta hutkia... Ihme kikkailua taas mielessä....
Jos pytty ei ole Vee-asennossa niin se on vessanpytty!
-75 coupe
-75 coupe
-
- Viestit: 1273
- Liittynyt: 10 Elo 2004, 19:59
- Paikkakunta: Huittinen
-
- Viestit: 473
- Liittynyt: 21 Joulu 2005, 11:23
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Jos auto on muutoskatsastettu esim isommalle moottorille voi sitä sen jälkeen perinteisin keinoin virittää niin paljon kunnes vastaan tulee tehopainoraja 7kg/kw eli taunuksen ollessa kyseessä noin parisataa kaakkia ilman mitään taisteluja, dynopapereita tai muutoksia jarruihin tai alustaan. Niin hassulta kuin se kuullostaakin.
Tuo ruiskun asentaminen kaasuttimen tilalle on perinteistä virittämistä joten ei kannata murehtia noista tehoprosenteista. Voit siis asentaa sen monipisteruiskun ja asia ei vaadi edes muutoskatsastusta.
Tuo ruiskun asentaminen kaasuttimen tilalle on perinteistä virittämistä joten ei kannata murehtia noista tehoprosenteista. Voit siis asentaa sen monipisteruiskun ja asia ei vaadi edes muutoskatsastusta.
-
- Viestit: 1273
- Liittynyt: 10 Elo 2004, 19:59
- Paikkakunta: Huittinen
-
- Viestit: 473
- Liittynyt: 21 Joulu 2005, 11:23
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Eikö kuullostakkin. Ja ettei minua pidetä noitana ja polteta halloweeninä roviolla tuossa linkki aken tietokantaan ja sieltä kun lukee ajatuksella kohdan 6§ niin synkkyyden pilvet väistyy muutosten tuulen tuivertamana.
http://www.ake.fi/pdf/10-208-2004.pdf
Varsin vapaasti saa siis touhuta kun pelaa vapaasti hengittävien kanssa. Ja itse perusmoottorin mukaanlukien sylinterikannet pitää alkuperäisenä. Kannen tai kansien vaihto menee sitten jo moottorin vaihtoon rinnastettavaksi toimenpiteeksi ja tuo mukanaan taas hieman omia kuvioita. Eli vaparina 7kg/kw on raja ja senkin osoittaminen noin persdynolla katsastuksessa on mahdotonta eli vaikeaa on sanoa onko koneessa 200hv vaiko 240hv. Eli näitä tehomittauspapereita ei juurikaan kysellä.
Mutta laitappa turbo ja mene sitä muuttamaan vaikka välijäähdyttimellä tai viimeksi mainittua suurentamalla.
http://www.ake.fi/pdf/10-208-2004.pdf
Varsin vapaasti saa siis touhuta kun pelaa vapaasti hengittävien kanssa. Ja itse perusmoottorin mukaanlukien sylinterikannet pitää alkuperäisenä. Kannen tai kansien vaihto menee sitten jo moottorin vaihtoon rinnastettavaksi toimenpiteeksi ja tuo mukanaan taas hieman omia kuvioita. Eli vaparina 7kg/kw on raja ja senkin osoittaminen noin persdynolla katsastuksessa on mahdotonta eli vaikeaa on sanoa onko koneessa 200hv vaiko 240hv. Eli näitä tehomittauspapereita ei juurikaan kysellä.
Mutta laitappa turbo ja mene sitä muuttamaan vaikka välijäähdyttimellä tai viimeksi mainittua suurentamalla.
Kiinnostuin kans tosta andrein selostuksesta ja tämä löytyikin lakitekstista FINLEX:n sivuilta, johon AKE:n sivuilta on suora linkki:
6 §
Moottorin muuttaminen
1. Muun kuin ahtimella varustetun tai 4 §:ssä mainitun poikkeusluvan nojalla vaihdetun tai muutetun moottorin muuttaminen vaihtamalla kaasutin, asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä, muuttamalla sytytyslaitteistoa, muuttamalla puristussuhdetta, vaihtamalla nokka-akseli, muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia sekä vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua ehdolla, ettei 5 §:ssä mainittua auton omamassan ja moottorin nettotehon suhdetta aliteta. Ellei muuta osoiteta, katsotaan kaasuttimen tai kaasuttimien korvaamisen polttoaineen suihkutuslaitteistolla lisäävän moottorin tehoa 10 %.
2. Sylinterinkannen vaihtaminen toisenlaiseen rinnastetaan moottorin vaihtoon. Ellei muuta osoiteta, katsotaan muutetun moottorin tehon tällöin vastaavan iskutilavuuksien suhteessa moottoria, josta autoon vaihdettava sylinterinkansi on peräisin.
3. Moottorin iskutilavuuden suurentaminen sylinterinhalkaisijaa tai iskunpituutta suurentamalla rinnastetaan moottorin vaihtoon, mikäli iskutilavuus suurenee alkuperäiseen verrattuna yli 10 %. Ellei muuta osoiteta, katsotaan moottorin tehon tällöin suurenevan iskutilavuuksien suhteessa.
4. Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muuttaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon.
Tossa oli kaikki 6 pykälän kohdat,Eli andrei puhuu täyttä totta näillä monilla eri topiceilla!!!!
Ja linkki tohon lakitekstiin löytyy tästä:
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779
Eli kyllä sen ruiskun tolla perusteella saa asentaa jälkikäteen, jos esim. kone on 2.8 ja katsastettu kaasarilla tehorajojen puitteissa =) Ruisku ei vaan saa olla paikoillaan silloin kun muutoskatsastaa auton tuolle moottorille, sillä muutoin menee tehorajat (+20%) yli vertailumoottoriin!
On tämä suomen lainsäädäntö sitten pöljää.. Varsinkin näitten autojen muutosten kanssa =)
Mutta nyt siis kaikki tiedetään, että sen ruiskun SAA asentaa jälkikäteen vapaasti hengittävään koneeseen, joka jo on laillisesti laitettu pellin alle. Samoin konetta saa viilailla tossa yllä olevassa lihavoiduilla tavoilla, kunhan ei mee tuo teo/painosuhteen raja 7kg/kW rikki.
6 §
Moottorin muuttaminen
1. Muun kuin ahtimella varustetun tai 4 §:ssä mainitun poikkeusluvan nojalla vaihdetun tai muutetun moottorin muuttaminen vaihtamalla kaasutin, asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä, muuttamalla sytytyslaitteistoa, muuttamalla puristussuhdetta, vaihtamalla nokka-akseli, muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia sekä vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua ehdolla, ettei 5 §:ssä mainittua auton omamassan ja moottorin nettotehon suhdetta aliteta. Ellei muuta osoiteta, katsotaan kaasuttimen tai kaasuttimien korvaamisen polttoaineen suihkutuslaitteistolla lisäävän moottorin tehoa 10 %.
2. Sylinterinkannen vaihtaminen toisenlaiseen rinnastetaan moottorin vaihtoon. Ellei muuta osoiteta, katsotaan muutetun moottorin tehon tällöin vastaavan iskutilavuuksien suhteessa moottoria, josta autoon vaihdettava sylinterinkansi on peräisin.
3. Moottorin iskutilavuuden suurentaminen sylinterinhalkaisijaa tai iskunpituutta suurentamalla rinnastetaan moottorin vaihtoon, mikäli iskutilavuus suurenee alkuperäiseen verrattuna yli 10 %. Ellei muuta osoiteta, katsotaan moottorin tehon tällöin suurenevan iskutilavuuksien suhteessa.
4. Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muuttaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon.
Tossa oli kaikki 6 pykälän kohdat,Eli andrei puhuu täyttä totta näillä monilla eri topiceilla!!!!
Ja linkki tohon lakitekstiin löytyy tästä:
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779
Eli kyllä sen ruiskun tolla perusteella saa asentaa jälkikäteen, jos esim. kone on 2.8 ja katsastettu kaasarilla tehorajojen puitteissa =) Ruisku ei vaan saa olla paikoillaan silloin kun muutoskatsastaa auton tuolle moottorille, sillä muutoin menee tehorajat (+20%) yli vertailumoottoriin!
On tämä suomen lainsäädäntö sitten pöljää.. Varsinkin näitten autojen muutosten kanssa =)
Mutta nyt siis kaikki tiedetään, että sen ruiskun SAA asentaa jälkikäteen vapaasti hengittävään koneeseen, joka jo on laillisesti laitettu pellin alle. Samoin konetta saa viilailla tossa yllä olevassa lihavoiduilla tavoilla, kunhan ei mee tuo teo/painosuhteen raja 7kg/kW rikki.
Taunus 17m super 1.7 -67 2d (P5)
Taunus 1.6 (@ 2.3 V6) 2d sedan -75 (ex)
Granada 3.0 GL -75 (ex)
Taunus 1.6 (@ 2.3 V6) 2d sedan -75 (ex)
Granada 3.0 GL -75 (ex)
Entäs tämä sitten? Jos 2.0 ohc:n päälle laitetaan 1.6 kansi, niin moottori vastaa 1.6:sta. Ellei muuta osoiteta...janipuum kirjoitti:2. Sylinterinkannen vaihtaminen toisenlaiseen rinnastetaan moottorin vaihtoon. Ellei muuta osoiteta, katsotaan muutetun moottorin tehon tällöin vastaavan iskutilavuuksien suhteessa moottoria, josta autoon vaihdettava sylinterinkansi on peräisin.
Mitä sitä suotta muuta osoittelemaan.
Taunus 1965
Ford Taunus - The car you always promised to fix yourself.
Ford Taunus - The car you always promised to fix yourself.
-
- Viestit: 473
- Liittynyt: 21 Joulu 2005, 11:23
- Paikkakunta: Itä-Suomi
[/quote]Entäs tämä sitten? Jos 2.0 ohc:n päälle laitetaan 1.6 kansi, niin moottori vastaa 1.6:sta. Ellei muuta osoiteta...
Mitä sitä suotta muuta osoittelemaan. [/quote]
Tässä kohtaa taikasana on tuo iskutilavuuksien suhteessa.
Eli kansi voi vallan hyvin olla 1.6 koneesta mutta kun kuutiot on 2 litraisen menee homma laskennallisesti ja siten siis iskutilavuuksien suhteessa. Eli perusviritteistessä fordin koneessa sata kuutiota antaa 5Hv eli tällöin 2 litraisesta alakerrasta saadaan tuo sata kaakia mikä pitääkin varsin hyvin paikkaansa. Vastaavasti 1.6 koneen pitäisi tarjoilla 80hv mutta käytännössä tästä jäädään hieman alle.
Mitä sitä suotta muuta osoittelemaan. [/quote]
Tässä kohtaa taikasana on tuo iskutilavuuksien suhteessa.
Eli kansi voi vallan hyvin olla 1.6 koneesta mutta kun kuutiot on 2 litraisen menee homma laskennallisesti ja siten siis iskutilavuuksien suhteessa. Eli perusviritteistessä fordin koneessa sata kuutiota antaa 5Hv eli tällöin 2 litraisesta alakerrasta saadaan tuo sata kaakia mikä pitääkin varsin hyvin paikkaansa. Vastaavasti 1.6 koneen pitäisi tarjoilla 80hv mutta käytännössä tästä jäädään hieman alle.