Koneen vaihto 1.6--->2.0

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Herkko
Viestit: 1313
Liittynyt: 25 Elo 2004, 22:55
Paikkakunta: Rovaniemi

Koneen vaihto 1.6--->2.0

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Tarviikohan käytännössä muuttaa mitään
kun 1.6 vaihtaa 2.0.
Vaunu on -82,luulis jousien ja jarrujen olevan
samanlaiset kummassakin mallissa.
Kytkimen ja laatikon tietenki joutuu vaihtaan,
mutta vaatiikohan konttori muuta kun luvan anomisen. :?
Avatar
TaunusTomi
Viestit: 953
Liittynyt: 02 Elo 2004, 22:43
Paikkakunta: Noormarkku

Viesti Kirjoittaja TaunusTomi »

ei muuta kuin hommaat esim.paikalliselta Ford:ilta lapun josta näkee kyseisten mallien eroavaisuudet.jarrut vaihdat taakse 9tuumaisiksi,ja sit ei muuta kuin muutos katsastukselle :D
jos laitteet hajoo se on niiden heikkoutta...
Taunus 78 Cosworth BOA
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

Ja kytkintä ja laatikko ei tarvii välttämättä vaihtaa, jos vaihdat niin joudut vaihtamaan myös kardaanin. 9" jarrut vaan taakse ja leimalle. Koneethan on päälle päin samannäköisiä, voithan jättää sen katsastusmiehen huoleksi huomaako :) Vähän tähän tyyliin kävi itselle joskus ...
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Paitsi että laatikon ja perän joutuu vaihtaan kanssa, jos homma menee by the book. Siinä maahantuojan paperissa kun mainitaan ko. osat. Asiaa ei tietysti kannata konttorilla mainostaa, mutta ei myöskään kannata yllättyä jos niitä vaaditaan. % tulee mukavasti.
Tähtisilmä
Viestit: 56
Liittynyt: 02 Elo 2004, 12:43
Paikkakunta: Pohjois Savo

Viesti Kirjoittaja Tähtisilmä »

Taco kirjoitti:Ja kytkintä ja laatikko ei tarvii välttämättä vaihtaa, jos vaihdat niin joudut vaihtamaan myös kardaanin. 9" jarrut vaan taakse ja leimalle. Koneethan on päälle päin samannäköisiä, voithan jättää sen katsastusmiehen huoleksi huomaako :) Vähän tähän tyyliin kävi itselle joskus ...
Kardaania ei tarvitse vaihtaa, mutta laatikon hännän "jouken" joudut vaihtamaan jos vaihdat ison laatikon...niissä on erikokoiset boorit. Samoin jos laitat 2.0 kytkimen niin ei käy pikku lootaan..

Muutoskatsastus on läpihuutojuttu. Prosentteja tulee laskutavasta riippuen rapiat 20% koneesta, laatikosta ja 9" jarruista. Muista, että jotkut konttorit vaativat vielä kauppakirjan muutetuista osista.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

2 litrasen kytkimen voi laittaa pikkulootaan kun on käypänen levy väliin.
sami83
Viestit: 324
Liittynyt: 02 Elo 2004, 00:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja sami83 »

Eli 1.6 GT levy esim. motonetistä. Sama halkaisija kuin 2.0 levyssä. On kestänyt pari vuotta todella hyvin myös revittelyä. Siis 2 litrasen koneen ja pikkulaatikon kanssa.
MrBungle

Viesti Kirjoittaja MrBungle »

GT on vain isolla laatikolla eli samalla laatikolla kuin 2,0
Avatar
Taneli
Viestit: 105
Liittynyt: 21 Heinä 2004, 10:58
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja Taneli »

Eikös GT oo pikku laatikolla mut isolla kytkimellä ,GT:n levyjä puol vuotta sit haeskelin mut ei saanu hopalta eikä motonetistä mutta Rally Racesta sai .Nii levyhän on halkaisijaltaan sen 215 mm ja spooreja 20 . :roll:
#3
-73 GT Coupe V6
-72 Escort Estate
-03 V6 ST220 Mondeo
-05 V6 Mondeo Estate (wagon)
-12 Kawasaki ZZR1400 Green...
Herkko
Viestit: 1313
Liittynyt: 25 Elo 2004, 22:55
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Taco kirjoitti:Ja kytkintä ja laatikko ei tarvii välttämättä vaihtaa, jos vaihdat niin joudut vaihtamaan myös kardaanin. 9" jarrut vaan taakse ja leimalle. Koneethan on päälle päin samannäköisiä, voithan jättää sen katsastusmiehen huoleksi huomaako :) Vähän tähän tyyliin kävi itselle joskus ...
Voishan tätä reseptiä tietenkin käyttää loppuun
asti ja unohtaa vaihtaa myös ne takajarrut 8)
Hyvää tietoa on tullut,tunnen itseni taas
fixummaksi ihimiseksi.
MrBungle

Viesti Kirjoittaja MrBungle »

mun taunus/cortina raamatun mukaan 2.0 rivi 4 (käytettiin vain cortinassa), 2.0 V6, 1,6 GT ja jopa tavallinen 1,6 rivi 4 on alussa kaikki ollut samantyyppisellä laatikolla (70...73 mallit) ilmeisesti myöhemmin ne rupesi laittamaan myös pienempää laatikkoa 1,6 koneeseen. tietysti kytkinkopan muoto ja akselin pituus ovat v-moottoreissa olleet erilaiset:)
lisäksi se kirja väittää että niissä vanhemmissa malleissa on erillinen pultattu kytkinkoppa ollut vain Cortinassa
sami83
Viestit: 324
Liittynyt: 02 Elo 2004, 00:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja sami83 »

Taneli kirjoitti:levyhän on halkaisijaltaan sen 215 mm ja spooreja 20
Juuri sellainen mullakin on. Ja motonetistä löytyi tilaamalla. Se on ihan laadukas, muistaakseni Luk-merkkinen.
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

Kaveri kovaa väittää ettei toi Luk kestä, Sachs sen olla pitää.
Vaan empä tiedä, omassa ajossa ei oo koskaan kytkin alkanu luistaan, kaverin ajolla oli menny parikin noita kesässä, Sachs taas kestäny jo monta vuotta. Itelläni on kuitenkin Luk ... :)
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Avatar
Viipo
Viestit: 808
Liittynyt: 28 Loka 2004, 09:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Viipo »

MrBungle kirjoitti:mun taunus/cortina raamatun mukaan 2.0 rivi 4 (käytettiin vain cortinassa), 2.0 V6, 1,6 GT ja jopa tavallinen 1,6 rivi 4 on alussa kaikki ollut samantyyppisellä laatikolla (70...73 mallit) ilmeisesti myöhemmin ne rupesi laittamaan myös pienempää laatikkoa 1,6 koneeseen. tietysti kytkinkopan muoto ja akselin pituus ovat v-moottoreissa olleet erilaiset:)
lisäksi se kirja väittää että niissä vanhemmissa malleissa on erillinen pultattu kytkinkoppa ollut vain Cortinassa
Joop, voisin melkein allekirjoittaa kokemuksen perusteella. ainakin siinä niissä 1-koppasissa taunuksissa, jotka mulle on vastaan sattunu, on ollu "iso" loota, ja sisälmykset on käyny täysin ristiin tuon 2.0 v6:n laatikon kanssa. ainoat ero olivat mittarinpyörittäjässä, kytkinakselissa ja siinä että nuisssa OHC:n laatikoissa oli kiinteä kaulus. tuo v6:n laatikko on jostain 70-luvun alkupuolelta myöskin, mutta irroitettavalla kauluksella.
oletettavasti moottorin kanssa samasta autosta peräisin, joka ei ole ainakaan 1, 2 tai 3 -sarjan taunus, koska kiinnikkeet ja öljypohja on muotoiltu itse. moottorissa valuleimat 9/68, mutta tuon "uudemman" mallin koneet tuli käyttöön vasta 69->?
Voorttimies
Viestit: 262
Liittynyt: 29 Heinä 2004, 22:34
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Voorttimies »

1.6 GT:ssä ja 2.0:ssa on sama iso laatikko ja niin ollen sama kytkin, 215 mm halkaisijaltaan ja 23-urainen. Yks-kuus-geeteessä on myös mahdollista löytyä 215 mm levy 20 uralla, mutta tämä on tosi harvinainen.

1.6 GT:ssähän on muutenkin kaikki alustan palikat vastaavia kun 2.0:ssa.
Ford Capri S 2.6 V6
Ford Sierra 2.0 iS (myyty - 5 tuntia sen jälkeen kylki edellä puuhun)
Ford Scorpio 2.9i V6 Ghia Automatic
Ford Fiesta mk 4 1.3i
Vastaa Viestiin