pakkanen...
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
pakkanen...
hitto..,talvi vasta tulollaan ja alkaa ahistaa..coupe ei oo kovin tiivis,vuotaa lasit ja kattoikkuna..tommoset 15 minuuttia kestää lähteä liikkeelle kun ensin pitää saada ovi auki..ikkunoista paksuimmat jäät irti ja sitten pitäis saada ovi pysymään kiinni..sitten voi startata..(ei oo ryyppyä ollenkaan)
ja pikkuhiljaa puhallin alkaa sulattelemaan lasista niin että näkee jotain..eikä oo vasta kun pari astetta pakkasta.Mitähän sitten kun on talvi..
2.0 v6 pulkka!!Yippee sano pecos bill..yhtäkkiä tuntuu että kevät on niin kaukana...
ja pikkuhiljaa puhallin alkaa sulattelemaan lasista niin että näkee jotain..eikä oo vasta kun pari astetta pakkasta.Mitähän sitten kun on talvi..
2.0 v6 pulkka!!Yippee sano pecos bill..yhtäkkiä tuntuu että kevät on niin kaukana...
Taunus Maximus =)
mulla tuo 2-litranen kutonen on paras tähänastisista talviautoista. Ja lämpimin. parhaimmillaan lähti toissa talvena käyntiin tuo vehje kun pakkasmittari näytti -39C ilman lämmitystä tai mitään. tosin sen jälkeen otti ja hyyty tanikka motarille, kun ei oikein tuo 10w-30 moniaste kerenny kyydissä ja nokkapyörästä lähti hampaat
Tyhjäkäynnillä ei tarvitse käydä kun pari minuuttia kun alkaa puhaltamaan jo lämmintä.
Oventiivisteet kannattaa suihkutella silikonisprayllä ja ovenlukot voidella kunnolla, niin ei jää kahvat käteen (2kpl jo jääny)
Hyvin tuntuu pelaavan tuo taunuksen automaattiryyppy talvikelissä, ei nikottele juurikaan. polttoaineen kulutus on vaan jotain 15 litran luokkaa, mutta eipähän tarvitse palella
Tyhjäkäynnillä ei tarvitse käydä kun pari minuuttia kun alkaa puhaltamaan jo lämmintä.
Oventiivisteet kannattaa suihkutella silikonisprayllä ja ovenlukot voidella kunnolla, niin ei jää kahvat käteen (2kpl jo jääny)
Hyvin tuntuu pelaavan tuo taunuksen automaattiryyppy talvikelissä, ei nikottele juurikaan. polttoaineen kulutus on vaan jotain 15 litran luokkaa, mutta eipähän tarvitse palella
Spraytä ei kannata käyttää, sillä se tekee pellille/maalipinnalle jotain pahaa, eli oon kuullu että runsaan silikonin kanssa pinnat on hankalia maalata. Jostain näin kuulin, liekkö totta?Viipo kirjoitti: Oventiivisteet kannattaa suihkutella silikonisprayllä ja ovenlukot voidella kunnolla, niin ei jää kahvat käteen (2kpl jo jääny)
Parempi vaihtoehto on silikonitikku. Sillä on helpompi voidella tiivisteet. Lukkosula tai muu vastaava pitää lukot sulina. Oven sisällä oleva visusto kaipaa myös silloin tällöin voitelua. Ja jos on vanha vivusto, niin kannattaa pestä ja voidella vasta sitten. Nämä auttavat myös tuohon oven kiinni pysymiseen.
Eli paikat puhtaaksi ja voitelua
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
- TaunusTomi
- Viestit: 953
- Liittynyt: 02 Elo 2004, 22:43
- Paikkakunta: Noormarkku
-
- Viestit: 262
- Liittynyt: 29 Heinä 2004, 22:34
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
Silikonispray on persiistä. Ensinnäkin tuon jo mainitun maalaushomman takia ja toiseksi, koska jos niillä pinnoilla johon sitä joutuu on pienikin reikä maalissa peltiin asti, niin silikoni kaivaa itsensä maalin alle ja alkaa pikkuhiljaa irrotella sitä. Puikko on parempi ratkaisu.
Mitä tulee lukkoihin, niin en suosittele lukkosulan käyttöä. Se kuivattaa lukon ja se taas nopeuttaa kulumista huomattavasti. Parempi ratkaisu on kuivalla kelillä ja mielellään plusasteissa laittaa lukkoihin synteettistä lukkoÖLJYä, jolloin lukot eivät enää jäädy eikä lukkosulallekaan tule tarvetta. Parhaaksi olen havainnut omien kokemusten mukaan Mobilin lukkoöljyn. Älkää laittako aseöljyä tms. jollei se ole jotain hyper-pakkasenkestävää! Itse kerran erehdyin laittamaan ja seuraavana aamuna oli lukot niin jumissa ettei koskaan. Senkin piti mukamas kestää parikymmentä astetta pakkasta - vaan niinpä jäätyi kahdeksassa asteessa.
Tuo vivuston putsaus ja voitelu on tosiaan erittäin suotavaa. Tulee ihan mieleen pari ekaa talvea Coupeni kanssa, jolloin normaali proseduuri aamulla töihin lähtiessä oli ensin taiteilla ovi auki, sitten mennä sisään ja startata, skrapata ikkunat sisältä ja ulkoa ja sitten ajaa viiden kilsan duunimatka yhdellä kädellä, toisen pitäessä ovenkahvasta kiinni. Sitten duunin pihalla auto oli juuri sen verran lämmennyt että ovi suostui menemään ja pysymään taas kiinnikin. Sitten vihdoin ryhdistäydyin ja öljysin vivustot ja sen jälkeen ei ongelmia enää (juurikaan) ollut.
Niin juu, jos nyt käy niin että lukot kuitenkin pääsevät jäätymään, niin ylivoimaisesti tehokkain (ja lukoille ystävällisin) tapa saada lukko auki on laittaa muovipussiin (vaikka minigrip) kuumaa vettä ja pidellä sitä hetki lukon päällä. Aukeaa takuuvarmasti, eikä tarvitse ruiskia sitä lukkosulaa.
Mitä tulee lukkoihin, niin en suosittele lukkosulan käyttöä. Se kuivattaa lukon ja se taas nopeuttaa kulumista huomattavasti. Parempi ratkaisu on kuivalla kelillä ja mielellään plusasteissa laittaa lukkoihin synteettistä lukkoÖLJYä, jolloin lukot eivät enää jäädy eikä lukkosulallekaan tule tarvetta. Parhaaksi olen havainnut omien kokemusten mukaan Mobilin lukkoöljyn. Älkää laittako aseöljyä tms. jollei se ole jotain hyper-pakkasenkestävää! Itse kerran erehdyin laittamaan ja seuraavana aamuna oli lukot niin jumissa ettei koskaan. Senkin piti mukamas kestää parikymmentä astetta pakkasta - vaan niinpä jäätyi kahdeksassa asteessa.
Tuo vivuston putsaus ja voitelu on tosiaan erittäin suotavaa. Tulee ihan mieleen pari ekaa talvea Coupeni kanssa, jolloin normaali proseduuri aamulla töihin lähtiessä oli ensin taiteilla ovi auki, sitten mennä sisään ja startata, skrapata ikkunat sisältä ja ulkoa ja sitten ajaa viiden kilsan duunimatka yhdellä kädellä, toisen pitäessä ovenkahvasta kiinni. Sitten duunin pihalla auto oli juuri sen verran lämmennyt että ovi suostui menemään ja pysymään taas kiinnikin. Sitten vihdoin ryhdistäydyin ja öljysin vivustot ja sen jälkeen ei ongelmia enää (juurikaan) ollut.
Niin juu, jos nyt käy niin että lukot kuitenkin pääsevät jäätymään, niin ylivoimaisesti tehokkain (ja lukoille ystävällisin) tapa saada lukko auki on laittaa muovipussiin (vaikka minigrip) kuumaa vettä ja pidellä sitä hetki lukon päällä. Aukeaa takuuvarmasti, eikä tarvitse ruiskia sitä lukkosulaa.
Ford Capri S 2.6 V6
Ford Sierra 2.0 iS (myyty - 5 tuntia sen jälkeen kylki edellä puuhun)
Ford Scorpio 2.9i V6 Ghia Automatic
Ford Fiesta mk 4 1.3i
Ford Sierra 2.0 iS (myyty - 5 tuntia sen jälkeen kylki edellä puuhun)
Ford Scorpio 2.9i V6 Ghia Automatic
Ford Fiesta mk 4 1.3i
no joo,on se sitten lämmin kun liikkeelle pääsee,ei tosiaan valittamista.
joku pässi on laittanu kalvon takaikkunaan,en oo viittiny lämppäriä käyttää kun pelkään että palaa kiinni,mutta sekin aukee aina kun ajaa vähän pidempään,että kaikki hyvin,mutta se vesiputous kattoluukusta käy vähän hermoille..kun sulaa...jos lämmittäis ja laittais silikonin ja ottais kahvan pois ettei kukaan pääse vahingossakaan avaamaan sitä ennen kun keväällä...
joku pässi on laittanu kalvon takaikkunaan,en oo viittiny lämppäriä käyttää kun pelkään että palaa kiinni,mutta sekin aukee aina kun ajaa vähän pidempään,että kaikki hyvin,mutta se vesiputous kattoluukusta käy vähän hermoille..kun sulaa...jos lämmittäis ja laittais silikonin ja ottais kahvan pois ettei kukaan pääse vahingossakaan avaamaan sitä ennen kun keväällä...
Älä pelkää, kyllä se kalvo kestää vaikka vastuksia käyttäisitkinjanzumar kirjoitti:joku pässi on laittanu kalvon takaikkunaan,en oo viittiny lämppäriä käyttää kun pelkään että palaa kiinni,mutta sekin aukee aina kun ajaa vähän pidempään
jos ne kuumenevat niin paljon että kalvo sulaisi niin jossain on vika.
-
- Viestit: 339
- Liittynyt: 20 Heinä 2004, 21:46
- Paikkakunta: Vantaa
-
- Viestit: 262
- Liittynyt: 29 Heinä 2004, 22:34
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
No niin no, lukkosulissa on 60-80 prosenttia vettä, että revi siitä. Loput sitten tehoaineita, lähinnä isopropanolia. Joissakin tuotteissa mainostetaan olevan joukossa myös öljyä - tähän saa uskoa jos tahtoo. Minä en usko. Saattaahan siellä prosentti öljyäkin olla, mutta ei se mitään auta.Anonymous kirjoitti:Voortimies väitti että lukkosula kuivattaa lukot.Ei pidä paikkaansa.lukkosulissa on 50-60% synteettistä öljyä ja loput isopropanolia (ipaa). Ipa sulattaa öljy voitelee.
On fyysisesti jokseenkin mahdotonta tehdä sellainen aine, että se sekä sulattaisi että voitelisi samaan aikaan.
Minuahan ei tarvitse uskoa jollei halua, mutta jokainen autoilua kauemmin kuin kaksi viikkoa harrastanut tietää, että kaikki aineet joissa lukee lukkoSULA ovat haitallisia lukoille.
Ford Capri S 2.6 V6
Ford Sierra 2.0 iS (myyty - 5 tuntia sen jälkeen kylki edellä puuhun)
Ford Scorpio 2.9i V6 Ghia Automatic
Ford Fiesta mk 4 1.3i
Ford Sierra 2.0 iS (myyty - 5 tuntia sen jälkeen kylki edellä puuhun)
Ford Scorpio 2.9i V6 Ghia Automatic
Ford Fiesta mk 4 1.3i