Sivu 1/3

virtalukon pohja vai startin solikka?

Lähetetty: 14 Marras 2004, 19:03
Kirjoittaja Jannu
ku välil ei sano mitää ku avaimest kääntää startin päästä lähtee sit hyvin molemmis taunuksis nyt sama vika

Re: virtalukon pohja vai startin solikka?

Lähetetty: 14 Marras 2004, 20:14
Kirjoittaja Mois
jannu kirjoitti:ku välil ei sano mitää ku avaimest kääntää startin päästä lähtee sit hyvin molemmis taunuksis nyt sama vika
Voihan se olla virtalukon pohjassa se vika jos kerran startin päästä starttaa? Jos hiilet on loppu/jumissa, ei solenoidikaan toimi! Solenoidi saa miinus virran hiilien kautta.

Lähetetty: 14 Marras 2004, 21:12
Kirjoittaja Vieras
voi auttaa kun putsaa startista liittimet jos hyvä säkä käy?
mulla on ollu 3 aunusta mitkä on sammunu motarilta tullessa kun on höllänny kaasun,ja oon vaihtanu startin ohkasemman +kaapelin niin
sit on pysyny käynnissä??älkää kysykö miks,mutta kolme kertaa eri autossa sama vaikutus?? :?

Lähetetty: 14 Marras 2004, 21:25
Kirjoittaja Mois
Sulla on joku "kummitus" taunus :lol:

Lähetetty: 14 Marras 2004, 22:06
Kirjoittaja Vieras
eikun kolme..?herätejohto vaihtoon..mulla on ehkä joku staattinen kosketus?mää taijan olla uhvomies... :lol:

no jopas on ihme . . .

Lähetetty: 14 Marras 2004, 23:28
Kirjoittaja Timppa
No eikä oo,jos taunus on käynnissä,niin startissa olevia "pikku johtoja"ei tarvita käynnissä pysymiseen,vaan ainoastaan käynnistämiseen,toinen on puolan+johto,joka ohittaa etuvastuksen tartatessa,ja toinen on solenoidin heräte,joka tosiaan tulee virtalukolta kun avainta kääntää.ja solenoidin miinus tulee startin rungosta,ei missään nimessä hiilien kautta,joista menee talviaamuna tartatessa hetkellisesti n250/350A virtaa läpi.Seuraava on minun näkemys,jos taunuksen sammuminen konetieltä poistuttaessa loppuu kun sol. heräte johto vaihdetaan,niin vika ei ole ollut johdossa,vaan jossain liittimessä jota on samalla vahingossa RAVISTELTU(v.lukon jälk. eka liitin monesti)

Lähetetty: 14 Marras 2004, 23:44
Kirjoittaja Vieras
joo noi startin johdot on käyty läpi tarpeeks monta kertaa..yleensä ensimmäinen mitä teen autolle on just että kaikki ylimääräset johdot pois..
aika tuttua.perusasetelmiin ensin ja liitokset kuntoon niin ei ehkä tarvi palovakuutusta ottaa...?herrantähden mitä kaikkee on joskus löytynykkin...ja sitten omat sotkut tilalle.tiedän ettei oo yhteydessä keskenään että siksi oonkin ajatellu olevani alien...mutta oon miettiny että johdotkin vanhetessaan pahentuu,josko on virtalukko lämmenny sen seurauksena ja sitten jotain kummallisia juttuja on tullu sitä kautta.huono maadotushan niitä kuumenemisia sähköpuolella just saa aikaan... :roll:

Lähetetty: 15 Marras 2004, 13:20
Kirjoittaja Taco
Mulla oli joskus vähän sähköongelmaa jonka havaitsin lähinnä kiekkamittarista joka moottoritiellä ajaessa välillä tipahti nollaan. Ajoin sitten ohitustilanteessa aivan yhden auton perässä kun painoin kaasun pohjaan ja huomasin kuinka valot kirkastuivat edessä ajavan auton perään vasten.

Asiaa hieman tutkittuani huomasin että akku ei maadoittunut kunnolla runkoon. Mutta kun laitoin kaasun pohjaan, osui kaasupoljin runkoon ja akku maadoittui moottorin ja kaasuvaijerin kautta :roll:

Siinä oltiin tultu muutama sata kilometriä vissiin "vilkkuvilla" valoilla, kun mittarikin oli temppuillut koko matkan :lol:

Re: no jopas on ihme . . .

Lähetetty: 15 Marras 2004, 17:23
Kirjoittaja Mois
timppa kirjoitti:No eikä oo,jos taunus on käynnissä,niin startissa olevia "pikku johtoja"ei tarvita käynnissä pysymiseen,vaan ainoastaan käynnistämiseen,toinen on puolan+johto,joka ohittaa etuvastuksen tartatessa,ja toinen on solenoidin heräte,joka tosiaan tulee virtalukolta kun avainta kääntää.ja solenoidin miinus tulee startin rungosta,ei missään nimessä hiilien kautta,joista menee talviaamuna tartatessa hetkellisesti n250/350A virtaa läpi.Seuraava on minun näkemys,jos taunuksen sammuminen konetieltä poistuttaessa loppuu kun sol. heräte johto vaihdetaan,niin vika ei ole ollut johdossa,vaan jossain liittimessä jota on samalla vahingossa RAVISTELTU(v.lukon jälk. eka liitin monesti)
Kyllä se solenoidin maa tulee sieltä hiilien kautta! Jos on hiilet loppu, ei pelaa solenoidikaan!!!

Re: no jopas on ihme . . .

Lähetetty: 15 Marras 2004, 22:41
Kirjoittaja Timppa
mois13 kirjoitti:Kyllä se solenoidin maa tulee sieltä hiilien kautta! Jos on hiilet loppu, ei pelaa solenoidikaan!!!
ehjä solenoidi pelittää työpöydälläki ilman koko tarttimotoria.miinus kylkeen ja heräte lattanapaan ni kyllä vetää .siitä kätevä kaveri tekee vaikka sähkösen takakontin (tai konepellin) aukasu jutskan,ei tartte kiskoo välttämättä tarttia.

Lähetetty: 15 Marras 2004, 22:49
Kirjoittaja Mois
Joku systeemi kuitenkin startissa on et jos hiilet on loppu niin solenoidi ei vedä. Näin tekee kaikki fordin startit mitä mulla on ollut!

Lähetetty: 16 Marras 2004, 00:59
Kirjoittaja Voorttimies
Tuo on aika yleinen vika vanhoissa Taunuksissa (tai kaikkihan ne vanhoja jo on :) ) siis että virtalukon pohja JA JOHDOT kulahtavat sen verran ettei virtaa riitä startatessa. Omassani teki tuon saman homman (starttihan ei siis inahdakaan ko. tilanteessa) ja laiska kun olen, niin roudasin auton autosähköliikkeeseen. Oli kuulemma tuttu juttu ja koska uuden ja kunnollisen virtalukonpohjan (tuppaavat olemaan enemmän tai vähemmän holoja kaikki) löytäminen on vaikeaa ja kallista ja johtojen kanssa pelleily turhauttavaa, yksinkertaisin ratkaisu on tehdä starttipiiriin relekytkentä, jolloin virtalukko ohjaa ainoastaan relettä, joka sitten lähettää varsinaiset herätteet startille. Näin tehtiin myös omaani ja sen jälkeen pelitti taas komeasti. Homma kesti puoli tuntia eikä maksanut paskaakaan. Helppo tehdä itsekin.

Lähetetty: 25 Marras 2004, 19:05
Kirjoittaja Miikka
mois13 kirjoitti:Joku systeemi kuitenkin startissa on et jos hiilet on loppu niin solenoidi ei vedä. Näin tekee kaikki fordin startit mitä mulla on ollut!
Olet ihan oikeassa! Suurin osa henkilöautoissa käytettävistä starteista on ns. työntökiertokäynnistimiä. Solenoidissa on kaksi käämiä: vetokäämi ja pitokäämi. Kuten nimi kertoo, vetokäämi "vetää" eli sytkäyttää käynnistystapahtuman liikkeelle ja vetokäämi maadottuu nimenomaan hiilien kautta!

Syy on yksinkertainen: kun hiilien kautta kulkee virtaa, ankkuri pyörähtää hieman. Tämä tapahtuu samaan aikaan kun solenoidi on siirtämässä startin ratasta vauhtipyörän rattaalle, pieni pyörivä liike auttaa rattaiden hampaita menemään toistensa lomiin.

Pitokäämiin kytkeytyy virta vasta kun vetokäämi on siirtänyt rattaat kohdakkain. Samalla ankkuriin kytkeytyy täysi käynnistysvirta ja startti alkaa pyörittää moottoria.

Tässäpä kuva työntökiertokäynnistimestä:
Kuva

Lähetetty: 25 Marras 2004, 19:10
Kirjoittaja Mois
Miikka kirjoitti:Olet ihan oikeassa!
Jeeeeeeee! On kiva olla edes joskus oikeassa :lol:

Lähetetty: 26 Marras 2004, 00:44
Kirjoittaja Vieras
sen nimi on bendix laite,joka pyöräyttää startin rattaan kehälle ja heittää sen pois ku kone pyörii kovempaa ku startt(startin akselissa oleva monipäinen kierre) jos hiilien läpi menee vähä miinusta ni ei taida paljo startti pyörähtää ?