Jarruasiaa

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
Sumu
Viestit: 1523
Liittynyt: 12 Elo 2004, 17:25
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Jarruasiaa

Viesti Kirjoittaja Sumu »

Tossa zoomailin yhtä mk3:a ja tuli mieleeni että noissahan on jarruputkitus etupäässä jotenkin erilainen?
Mites se nyt sitten on noissa vanhemmissa?
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

jarrut joo..en oo seurannu eroja..mutta.
pitäis taas vaihtaa etujarrupalat..pitäisköhän Ehkä kestää vähän
kauemmin kuin tommoset 5000 km..makaa ne päällä kyllä
mutta onko vaan motonetin palat vai,kun tuntuu että ne on paljon pehmeempää tavaraa mitä muutama vuosi takaperin?
joku 5000km sitten vaihdoin enkä niin kuluttavasti kuitenkaan aja..
ja täysin loppu,rohina vaan käy..pitää ne läpi käydä muutenkin..
kunhan ihmettelen vaan tota laatua..tai sen puutetta?
Taunus Maximus =)
Avatar
Viipo
Viestit: 808
Liittynyt: 28 Loka 2004, 09:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Viipo »

niin siis kaikissa on takajarrut samanlaiset.
ykköskoppasessa menee etujarruputki kuskinpuolelta yhellä jarruletkulla etukelkkaan ja kuskinpuolella on t-kappale, josta lähtee jarruputki etuakselia pitkin apparin puolelle ja jarruletku kuskinpuolen jarrusatulaan.
mk2 ja mk3 -taunuksissa jarruletkut sylintereille menevät suoraan korista, ja apparin puolelle putki kiertää tuliseinää vasten.
mk1 ja mk2 -taunuksissa on samanlainen jarrupääsylinteri, eli kahdella lähöllä, etu- ja takapiirit erikseen. mk3 taunuksissa taas on kolme lähtöä, joista kaksi etujarruille. Ja ennenkun jarruputket haarautuvat millekkään kantille, ne kiertävät jonkun ihme tasauspiirin kautta (tuommonen ihmeellinen pikkunen mötikkä)
Avatar
Viipo
Viestit: 808
Liittynyt: 28 Loka 2004, 09:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Viipo »

janzamar kirjoitti:jarrut joo..en oo seurannu eroja..mutta.
pitäis taas vaihtaa etujarrupalat..pitäisköhän Ehkä kestää vähän
kauemmin kuin tommoset 5000 km..makaa ne päällä kyllä
mutta onko vaan motonetin palat vai,kun tuntuu että ne on paljon pehmeempää tavaraa mitä muutama vuosi takaperin?
joku 5000km sitten vaihdoin enkä niin kuluttavasti kuitenkaan aja..
ja täysin loppu,rohina vaan käy..pitää ne läpi käydä muutenkin..
kunhan ihmettelen vaan tota laatua..tai sen puutetta?
Taitaa sylinterit jumia?
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

kyllähän ne vähän..silti kuluu liian äkkiä,ei toi bensaa vie kun jotain 8
aika sekalaisessa ajossa..että ei ne niin pahasti jumita kuitenkaan..
Taunus Maximus =)
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

Itellä oli edessä 3 putkea -> viewtopic.php?t=357

Lisäks ainakin -71 GXL:ssä on heti tehostimen jälkeen joku mokkula, jolla voi testata onko "jarrut kunnossa". Sisällä on nappi jota painamalla pitäisi syttyä punainen valo. Jos ei syty, niin nesteet on hukassa...
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

onko etujarruissa iso kokoero?jos 1.6 etujarrusylinterit olis menny
tuohon coupeen..tuli taas lunta niin ei jaksais irrottaa rengasta että pääsee kattomaan..ja olis irralliset sylinterit kaapissa..mutten tiedä jaksanko huvikseni rempata..tai oikeestaan tiedän etten jaksa..
Taunus Maximus =)
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

no päättelin ihan itekseni!!!...että kai gt:ssä on pakko olla isommat etujarrut..kun 1.6:ssa..kyllä tää taas tästä..kahviii..!
Taunus Maximus =)
V6
Viestit: 143
Liittynyt: 07 Syys 2004, 17:28
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

Taunuksissa on kaikissa samat etujarrut eli 1,3 litrasesta 2,3 litraseen.
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

ai on!sehän on loistavaa..sitten saan kotona laitettua valmiin..senkun heittää paikalleen :D
Taunus Maximus =)
Avatar
Hessu
Viestit: 709
Liittynyt: 20 Loka 2004, 08:34
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Näissä jarrujen ja alustanosien eroavaisuuksien selvittelyissä Motonetin www-katalogi on näppärä väline.
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

niinpäs näytti..1.6gt-2.3 samat takajarrut ..
mahtaiskohan mun farmarissa sitten olla tarpeeksi isot takajarrut
v-kutoselle..kun jouset jo näytti olevan vahvemmat,aika luonnollisesti tietenkin..sitä ei eritelty farmarille mitenkään noissa jarruissa..luulis ainakin?
Taunus Maximus =)
Avatar
Viipo
Viestit: 808
Liittynyt: 28 Loka 2004, 09:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Viipo »

mittaa.
pikkujarrut = 8", isot 9"
(ja se on sen rummun sisähalkaisija)
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

aivan,mutta kun joutus tekemään töitä siihen..ja laiskottaa ja tulee lunta niskaan jos menee pihalle.. :lol:
Taunus Maximus =)
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

Hessu kirjoitti:Näissä jarrujen ja alustanosien eroavaisuuksien selvittelyissä Motonetin www-katalogi on näppärä väline.
Eikä sovi unohtaa www.oldcars.de kataloogia, josta on muuten tullut uusi vuoden 2005 painos ->

http://www.oldcars.de/kataloge/taunus/T ... eutsch.htm
http://www.oldcars.de/kataloge/taunus/T ... eutsch.zip
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Vastaa Viestiin