Lokasuojan kaarien hitsaamiseen vinkkejä

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Vieras

Lokasuojan kaarien hitsaamiseen vinkkejä

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Moro. Te, jotka ootte hitsaillu lokasuojien kaaria niin kertokaas miten ne saa silleen, ettei heti tuu läpi tai ettei maalit halkeile saumojen elämisen myötä.. Eli miten ne saa istutettua kunnolla ja hyvin hyvin vähäiselläkittikerroksella?

Ajattelin ite, että piirrän uuden palan muotoisen kuvion vanhaan lokasuojaan ja leikkaan tasan viivaa pitkin vanhan lokasuojan. Sitten asettelen vaikka magneettien avulla uuden kaaren kohdalleen ja heftailen kiinni.

Miten tuo kannattaa vaan hitsata, ettei lokasuoja vedä pienelle kuprulle tai ettei ruostu läpi kovin äkkiä. Miten on koritinan käytön kanssa? Aiheuttaako tuo lämpeneminen pelteihin muutoksia? Kaipiasin kaikkia mahdollisia käytännö vinkkejä tähän.

-Jani P-
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

Jatkuvaa jäähdyttelyä ja lyhyttä saumanpätkää tai vetelee varmasti,eikä kannata laittaa koko kaarta kerralla jos on vaan pintä reikää siellä ja täällä.
Kattoo vaan ne kohdat siitä mitä tarvii ja leikkaa siitä kaaresta sen mukaan.
Taunus Maximus =)
Avatar
Sultzi
Viestit: 1914
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 22:01
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Sauman vasarointi myös estää vetelyä.

Koritinaa itse käyttäisin ehdottomasti tasoittamiseen, enkä kittiä. Paljon pitkäikäisempi ja hinta ei kuitenkaan paha ole. Tietysti riippuen millainen kunnostuskohde on, ei välttämättä mihinkään 80-> taunukseen itse laittaisi tinaa.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Tuli mieleen hitsailla se takakautta, eli sauma tulis peräkontin puolelle ja sitten koritinalla tasottaa se ulkopuolelta.. Tietty hapottaa vielä se saumakohta molemmin puolin ja putsata kunnolla ennen tinaamista.

Entä jos sitä tinaa, niin eikö se liekki lämmitä sitä peltiä kans? En oo käyttäny koritinaa, niin ei oo oikeen kokemusta tosta jutusta. Sehän kuitenkin juotetaan siihen peltiin, eli sen pellin pitää olla aika kuumaa... Mutta hirvittää vaan että miltä mahtaa näyttää seuraaavana aamuna se lokari kun sitä aikansa kuumentelee :shock:

Niin ja härveli, johon tota kaarta aattelin tässä joskus vaihdella on vuoden 75 granada.. Eli pitäis saada melko siisti ja kestävä siitä koska en aio tosta hetkeen luopua..

-Jani P-
Avatar
Sultzi
Viestit: 1914
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 22:01
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Koritinaa vaan, kannattaa käyttää bertan tuotteita, kuulemma parhaita.

Se tinahan ensin sulatetaan klönteissä peltiin kiinni, jonka jälkeen puulastalla levitetään varovasti. Tinaa ei saa kuumentaa liikaa, ettei tipu lattialle.

Kannattaa lukea tämä.
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

Ja tarvii oman pohjusteensakin,mutta varmaan kertovat siellä mistä sitä tinaakin saa että mitä.
Taunus Maximus =)
HooPee
Viestit: 65
Liittynyt: 19 Elo 2005, 13:55
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja HooPee »

Laita se uusi kaari siihen vanhan päälle vaikka parilla heftillä kii, ja sit laikalla ajelet molempien peltien läpi, niin saat puskusauman. Sitten heftailet uuden palan n. 5cm välein kiinni, niin saat sen pellin asemoitua. Sitten paineilmapistooli toiseen käteen ja hitsikolvi toiseen ja alat hitsaamaan välejä umpeen "räpsyttelemällä", eli katkos hitsiä näpyttelemällä kolvin liipasinta. Hitsin tulee olla punainen, mutta ei liikaa, muuten tulee reikä. n 1mm ilmarako on paras hitsata, mutta isommankin raon saa näin helposti täytettyä. Tuo Makken kurssi oli loistava, siellä minä opein hitsaamaan kunnolla.

hitsaat siis n. 30mm kerrallaan umpeen ja sitten paineilmalla jäähdyttelyä, niin ei vetele. Jäähdytä kunnolla, parempi liikaa, kuin liian vähän. Sitten siirryt seuraavaan kohtaan, vaikka toiselle puolelle liitettävää osaa. Sitten kun koko sauma on hitsattu, niin hionta hiomalaikalla ja karhennus feeberillä tai lamellilaikalla. Sitten pohjuste aine pintaan pensselillä ja kuumennus kaasutoholla. Kun pohjusta on kuumennut kiiltäväksi, niin puhtaalla, nukkaamattomalla rievulla pyyhkäiset pohjusteen yli, siten, että epäpuhtaudet tulee riepuun. Tee pieni alue kerrallaan. Sitten koritinaa, Bera-merkkistä siis, ekaks lämmittelet tinatankoa toholla kädessä siten, että tangon pää alkaa olemaan "veltto". Sitten tökkäät tinan pohjusteeseen kiinni ja lämmität katkaisukohdas´ta ja vännät tinan poikki.

Sitten otat esim. koivusta veistellun voiveitsen kokoisen kaarevan lastan, mitä olet pitänyt vaseliinipurkissa kyllästymässä. pyyhit vaseliinit purkin reunaan ja lasta on valmis käyttöön. Lämmitä toholla tina paakkua siten, että se alkaa hiukan "elämään". Sitten vaan lastalla levittelet sen sauman päälle alueelle, johon olet pohjusteen levittänyt. Kun tina on levitetty, niin lisää pohjustetta ja jatkat niin kauan, että koko sauma on peitossa. Lastaa tarvii aina välillä uittaa vaseliinissä, ettei se palaisi ja ettei tina tartu siihen.

Kun tinaus on valmis, niin koriviila kouraan ja "höyläät" liian tinan pois. Sitten pohjamaalit ja ruiskukitit ym. pintaan ja valmista tuli. Sisä puolelle vielä vetäset kotelosuojat, niin kestää...
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

HooPee kirjoitti: Tuo Makken kurssi oli loistava, siellä minä opein hitsaamaan kunnolla.
Kiitos hoopee. Tuo sun vinkki avarti paljon. Mutta mikäs tuo makken kurssi on?

-Jani P-
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

http://www.overdrive.fi/forum/index.php ... bfc10c269e

Laitappa tuolla hakua peliin,vaikka tuo "hitsauskurssi" hakusanaksi.

http://personal.inet.fi/cool/makkes.garage/koulu.html
No, tuommoisen löysin aika äkkiä linkiksi :wink:
Taunus Maximus =)
HooPee
Viestit: 65
Liittynyt: 19 Elo 2005, 13:55
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja HooPee »

Tuossa viime vuoden lopulla Liedossa eräät autoalan harrastajat pitivät ns. puuhapäivän, jossa käsiteltiin hyvin kattavasti auton pelti- ja tinaustöitä.

Katso http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... 8d8b239cb7
Pöhö-Andrei
Viestit: 473
Liittynyt: 21 Joulu 2005, 11:23
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Tästä hitsauksesta on nin monta mielipidettä kuin on tekijää. Jotkut laittaa suoraan vanhan päälle uuden korjauspalan sellaisenaan. Jotkut leikkaa sen vanhan pois sieltä alta mutta silti uusi hieman vanhan pellin päälle. Jotkut leikkaa vanhan pois ja asettaa sen uuden palan hieman vanhan pellin sisään ja hitsaavat kiinni. Ja sitten myös niitä jotka laittaa täysin puskuun.

Ehkä jos et kovin paljoa ole peltihommia ole tehnyt olisi seuraava menetelmä käyttökelpoinen ja varmasti ihan riittävän kestävä.

Tutkit ensin alkupeäistä kaarta hiomalla esim rälläkällä maalia rikki löytyykö sieltä alta jo mahdollisesti vaihdettua peltia, pakkelia tai lähes kaikkea kanaverkosta alumiinifolioon. Jos ei niin mieti mihin kohtaan teet sauman, mahdollisimman lähelle jotain korin taitosta vähentää vetelyä hitsatessa, tässä kuitenkin niin että kantti jää ns, korin puolelle. Leikkaat korjauspalasta liiat veks ja kun mielestäsi olet leikannut sen niin että saat myös vaurioituneet vanhat pellit pois laita korjauspala sihen vanhan pellin päälle ja piirrä tussilla tai piirtopuikolla viiva mitä myötenpitää leikata vanha pois. Sitten leikkaat kuitenkin niin että viivaan jää noin 5mm matkaa ja tämän jälkeet vuolet vaikka morapuukolla leikkausjäysteet sieltä korinpuolipelleistä pois, samalla kannattaa kurkata ettei sinne jää mitään jäysteitä tai suojaaineita. Seuraavaksi työnnät sen korjauspalan sinne äsken leikatun kohdan sisäpuolelle javedät tiukasti näiden sauman kiinni. Sitten kun toteat tämän sauman istuvan hyvin alat varovasti hitsailemaan kiinni. Aluksi pisteillä niin että pysyy kiinni. Sitten alat hitsaamaan niin että aina edellisten pisteiden väliin tökkäät uuden, mutta kuitenkin niin että kahta uutta pistettä ei synny rinnakkain vaan siten että pystyt pitämään paljasta kättä non kolmen sentin päässä saumasta, tai paremminkin hitsipisteistä. Jos kättä alkaa polttaa hitsaat liian ahkerasti ja on aika jäähdyttää. Välttämättä umpeen saakka ei tarvitse hitsata vaan piste noin sentin välein riittää. Sauma hiotaan ja kitataan alhaalta ylöspäin eli kittiä pakotetaan ensimmäisellä kierroksella tunkeutumaan sauman koloihin ja ilmatilaa ei jää. Annetaan kuivua ja sitten kumilastalla kaaren muodon mukaisesti kerros ja hionta. Kun lopullinen muoto on saavutettu maalaus ja tässä vaiheessa tulee eteen ihanus minkä tuo uusi vanhan sisäpuolelle tarjoaa. Sisäpuolelta suojattaessa saumaa kotelosuoja-aine tunkeutuu uuden ja vanhan pellin rakoon tehden siitä ilmatiiviin ja estää kosteuden tunkeutumisen metalliin, edes maalausta ei tarvitse sisäpuolelle tehdä vaan kunnon kerros korjatun sauman yläpuolelle josta suoja-aine valuu sinne rakoon.

Monella eikäytössä ole tinausvehkeitä ja sillä saavutettu etu varsinkin käyttöautoissa on oma lukunsa.

Edellä mainitulla tavalla päästän hyvään lopputulokseen niin kestävyyden kuin pohjien teon helppoudessa. Ei ole paras tapa mutta kestää yleensä auton loppuiän.
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

No sehä oli sitte siinä :)
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Avatar
taunusstyle
Viestit: 1432
Liittynyt: 02 Marras 2004, 05:03
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja taunusstyle »

jos on tiedossa lokaireita niin kannattaa ostaa varastoon niitä, on hyvä hinta saatavilla tulevaisuudessa, meikä ainaki aikoo säästää kaikki lokarit vaikka ois käytettyjä
ruoste! mitä mainioin ruuvilukite
Pöhö-Andrei
Viestit: 473
Liittynyt: 21 Joulu 2005, 11:23
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Vaihdan pari kaarta tässä viikon parin sisällä ja voin toki ottaa kuvia miten sen teen. Niistä ehkä selviää paremmin tuo ajatus.

Kestävyyden kanssa ei ole ongelmia ollut, toki huolellinen suojaus ja mielellään uusintakäsittely noin vuoden sisällä tekee ihmeitä. Ja tässä tuo uusi vanhan sisällä pesee 6-0 ratkaisun uusi vanhan päällä koska ensimmäisessä suoja-aine menee sinne minne pitääkin kun jälkimmäisessä jää pahimmassa tapauksessa hitsaussauma täysin suojaamatta.

Laitoin tuohon omistamaani W123 coupeen (280ce ht) kaaret kuusi vuotta sitten ja mistään ei vielä ole kuplaa nostanyt eli todennäköisesti niillä mennään tuon auton loppuikä.
HooPee
Viestit: 65
Liittynyt: 19 Elo 2005, 13:55
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja HooPee »

Vai ei ole kaikilla tinausvehkeitä :shock: No maksaahan se kaasutoho varmaan 10€, jos sen motonetista hakee, ja lastan saa veisteltyä koivusta. Muutkin tarvikkeet saa ihan rahalla ostaa kaupasta. Kallein taitaa olla se MIG/MAG-hitsauslaite ja kompura jäähdyttelyyn. Ja tuota en ole ikinä ymmärtänyt, että miksi laittaa pala pisteillä kiinni, murtuu helpommin tärinässä ja muutenkin on hiukan kyseenalaista hommaa. Mutta kukin tyylillään :lol: mää vedän ainakin saumat umpeen, kun ittelleen tekee, niin ei viitsi tehä kompromisseja. Niin ja ei se pelti vetele, kun sitä jäähdyttää, vaikkakin toin kantin lähelle tuleva sauma on ihan hyvä pointti... Niin ja ihan sama, miten sen palan tekee, kunhan laittaa puskusauman ja jättää pienen ilmaraon. Joskus hitsailen yli sentinkin ilmaraot umpeen, kun on apuri tehnyt palan hiukan persiilleen...

Juu, ja ennen muinoin määkin tein peltihommat tuolla pöhö-andrein neuvomalla tavalla, mutta en koskaan enää pisteillä... :wink:
Vastaa Viestiin