Lokasuojan kaarien hitsaamiseen vinkkejä

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Pöhö-Andrei
Viestit: 473
Liittynyt: 21 Joulu 2005, 11:23
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Epäilemättä noita tinausvehkeita eli kaasulla toimivia lämmittimiä saa varsin helposti mutta tässäkin piilee se riski että tinatessa tekee enemmän vahinkoa kuin hyötyä. Varsin usein on nähty että tinaa on enemmän siellä lattialla ja pintaa on kuumennettu hallitsemattoman paljon jolloin on puuhamassalle (pakelille) käyttöä.

Itse en näe tuota pisteillä kiinnittämistä minkäänlaisena ongelmana, riippuu tietenkin millaisella virralla ja arvoilla sen tekee. Pienellä valovirtamigillä tehty herneen kokoinen pallukka ei paljoa pidä. Toki jokainen tekee kuten parhaaksi näkee, jotkut ovat jopa vetäneet kaaret sikafleksillä kiinni ja tyytyväisiä ovat olleet kättensä töihin.
Avatar
taunusstyle
Viestit: 1432
Liittynyt: 02 Marras 2004, 05:03
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja taunusstyle »

voi ku joskus sais tinattua eli ois laitteet. :oops: ehkä tänä vuonna
ruoste! mitä mainioin ruuvilukite
HooPee
Viestit: 65
Liittynyt: 19 Elo 2005, 13:55
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja HooPee »

No jos olet sitä mieltä, että piste on parempi kuin kokonaan hitsattu, niin saat olla minun puolestani :lol:

Niin ja pysyyhän ne siallakin :wink: Lasikuituakin jotkut käyttää, ei nääs ruostu. Mutta kun kerran opettelee tuon pellin hitsaamisen ympäri asti niin, ettei se vetele, niin ei kauheesti noi pisteturailut enää innosta(kokemusta myös siitä)

Mikähän mahtaa sitten olla paras esim. korin jäykkyyden säilyttämisessä??? Olen kuullut, että jotkut hitsaisivat tehtaan pistesaumat uudelleen jäykistäessään koria, liekö sitten turhaa puuhaa :roll: Itsekantava kori on myös turvallisuuden kannalta syytä säilyttää vähintään alkuperäisessä jäykkyydessään. Törmäyksessä saattaa hidastaa vauhtia hieman paremmin kuin kanaverkko tai parilla pisteellä oleva kynnyspalkki tms...
8) 8) 8)
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

HooPee kirjoitti: Ja tuota en ole ikinä ymmärtänyt, että miksi laittaa pala pisteillä kiinni, murtuu helpommin tärinässä ja muutenkin on hiukan kyseenalaista hommaa.

Juu, ja ennen muinoin määkin tein peltihommat tuolla pöhö-andrein neuvomalla tavalla, mutta en koskaan enää pisteillä... :wink:
Mikäs tossa pistehommassa oikeen on niin arveluttavaa? Jos se pelti sulaa kummastakin kappaleesta kunnolla, ja noita pisteitä on sen sentin välein ja lisäksi jos on painanu sauman kunnolla tiiviiksi kuten andrei tossa ohjeessa vinkkas, niin en oikeen jaksa uskoa että paljoa tärinä aukoo saumoja. Omassa tanikassa meni lasikuitukitti 4 vuotta pelkästään hiekkapuhalletun ISON ruostereiän päällä, eikä merkkiäkään halkeamista/ruosteesta...

Ainoa on että jos pakkelin varaan jättää vähänkään jännitystä niin varmasti napsahtaa halkeama pakkeliin ja sitä myöten maaliin ja homma on sillä selvä.

Mutta ajattelin kokeilla ensin johonkin "vanhaan" präiskään (joka siis on tod.näk. uudempi tojota kun tuo mun ranata) hitsata vähän uutta pelliä vanhaan kaareen ja tutkia mitä tapahtuu.

Kiitos vinkeistä kaikille vaan. Enköhän mä tästä jo jotain saanu irti. Ja voimavirtamikki löytyy tallista kyllä ja kompura joten eiköhän tastä vielä alkuun päästä. Toivottavasti vaan myös kunnialla loppuun...

-Jani P-
HooPee
Viestit: 65
Liittynyt: 19 Elo 2005, 13:55
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja HooPee »

No voihan renkaankin laittaa kiinni vaan kahdella pultilla, jos se siltä tuntuu...

Piste heikkenee melkoisesti, kun se hiotaan pinnan tasalle. Tietysti jos vetää sentin pakkelia päälle, niin ei tarvii pisteitä hioa. Kun hitsaa koko sauman ja siten, että hitsi tunkeutuu läpi asti, niin voi sauman hioa huoletta pellin pintaan asti ja pakkelin/tinan tarve on hyvin vähäistä.

Mutta kukin tyylillään :wink:
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Pöhö-Andrei kirjoitti:Vaihdan pari kaarta tässä viikon parin sisällä ja voin toki ottaa kuvia miten sen teen. Niistä ehkä selviää paremmin tuo ajatus.
Näpsi ihmeessä kuvat joka vaiheesta jos oot hommaa tekemässä.. Ei se pahitteeksi olisi ollenkaan, vaikka taisin jo kyllä tajuta tosta selostuksestakin aika hyvin ton sun menetelmän.

Saispahan tästäkin foorumiin matskua taas lisää :wink:
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

HooPee kirjoitti:No voihan renkaankin laittaa kiinni vaan kahdella pultilla, jos se siltä tuntuu...

Piste heikkenee melkoisesti, kun se hiotaan pinnan tasalle. Tietysti jos vetää sentin pakkelia päälle, niin ei tarvii pisteitä hioa. Kun hitsaa koko sauman ja siten, että hitsi tunkeutuu läpi asti, niin voi sauman hioa huoletta pellin pintaan asti ja pakkelin/tinan tarve on hyvin vähäistä.

Mutta kukin tyylillään :wink:
Juurikin näin!!! Tolla kokosaumalla saa helpommin siistimmän ja kestävemmän!
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

HooPee kirjoitti:No voihan renkaankin laittaa kiinni vaan kahdella pultilla, jos se siltä tuntuu...

Piste heikkenee melkoisesti, kun se hiotaan pinnan tasalle. Tietysti jos vetää sentin pakkelia päälle, niin ei tarvii pisteitä hioa. Kun hitsaa koko sauman ja siten, että hitsi tunkeutuu läpi asti, niin voi sauman hioa huoletta pellin pintaan asti ja pakkelin/tinan tarve on hyvin vähäistä.

Mutta kukin tyylillään :wink:
Kröhm... Jos pistehitsi on oikein sulanut niin se kyllä kestää sentin välein niitattuna.. Esim. Kynnyskotelot on hitsattu kyseisellä menetelmällä...

- Jani P -
_Ladee_
Viestit: 22
Liittynyt: 27 Joulu 2005, 22:37
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Lokasuojan kaarien hitsaamiseen vinkkejä

Viesti Kirjoittaja _Ladee_ »

Anonymous kirjoitti:Moro. Te, jotka ootte hitsaillu lokasuojien kaaria niin kertokaas miten ne saa silleen, ettei heti tuu läpi tai ettei maalit halkeile saumojen elämisen myötä.. Eli miten ne saa istutettua kunnolla ja hyvin hyvin vähäiselläkittikerroksella?

Ajattelin ite, että piirrän uuden palan muotoisen kuvion vanhaan lokasuojaan ja leikkaan tasan viivaa pitkin vanhan lokasuojan. Sitten asettelen vaikka magneettien avulla uuden kaaren kohdalleen ja heftailen kiinni.

Miten tuo kannattaa vaan hitsata, ettei lokasuoja vedä pienelle kuprulle tai ettei ruostu läpi kovin äkkiä. Miten on koritinan käytön kanssa? Aiheuttaako tuo lämpeneminen pelteihin muutoksia? Kaipiasin kaikkia mahdollisia käytännö vinkkejä tähän.

-Jani P-
itse en hitsaisi koko palaa. leikkaa riittävän kokonen pala (ei kanttien kohalta ne on vaikeita kitata eikä tuu niin siistiä) jos et ihan ammatti hitsari ole niin jätä pellit vähän päällekkäin noin 2-3mm ei se sieltä ruostumaan ala. se on muuten hankala saada päät kohilleen ja sit tulee helposti rakoja mitä joutuu varovasti räkimään ja hitsiiin saattaa jäähä huokosia ja se ruostuu vielä varmemmin.. älä hitsaa yli 2cm saumaa kerralla. jäähdytä välillä ja hitsaa toinen sauma kauenmaks edellisestä. säädä miggi silleen et se poltaa hyvin läpi sillon sinne ei jää huokosia eikä sauma elä niin paljoo et kitti halkeis varsinkin jos sauman hioo hyvin niin sauma irtoaa helposti jos se on vedetty liian kylmällä. Yks vaihtoehto vetää se pisteillä ja vetää koritina, se pitää vaan putsata hyvin ja pohjustuksen pitää onnistua helvetin hyvin eikä siihen saa jäädä pohjustus ainetta muuten maali alkaa kuplia. muutenkin tinaaminen on vaikea saada onnistumaan hyvin jos ei paljoo ole tinaillut. Millään niiteillä tai liimalla ei kannata niitä laittaa ruostuu ihan varmasti hetkessä!
Avatar
ft79
Viestit: 2091
Liittynyt: 20 Huhti 2005, 16:42
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja ft79 »

pöh...mitään hitsauksia...
laitoin nisukan kaaren kiinni poppareilla ja sikakitillä...
siis vanhan päälle..jonka jälkeen n. 1cm kerros
pakkelia ja lasikuitukittiä puolen-neliön alueelle... :lol: :lol: :lol:

meni jopa vuosi ettei ruostunu... :lol:
Taunuksella apiallle 2016 tai sitten -17.... tai joskus..
_Ladee_
Viestit: 22
Liittynyt: 27 Joulu 2005, 22:37
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja _Ladee_ »

tosta tinauksesta vielä... voisin melkein lyyä vetoo et vituiks menee jos ennen ei ole tinaillu.. mut jos haluu koittaa niin pinta pitää puhdistaa ihan puhtaaks! pohjustus aineen saa pyyhkästyä nukkaamattomalla liinalla. mitään hirveen isoja alueita ei kannata kerralla kuumentaa ja kannattaa varoa että ei pyyhi ainetta pois sieltä mistä sitä ei ole vielä kuumennettu!
puulastan kyllästyttämiseen kannattaa käyttää jotain moottori öljyä ei vaseliinia..
Mutta mitään koritinoja ei välttämättä tarvita jos saa hitsi saumasta hyvän!
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

"Oikeaoppinen" hitsaustapa on laittaa niillä pienillä pisteillä joiden väliä pikkuhiljaa tihennetään liian lämpeämisen välttämiseksi ja lopulta hitsataan niillä pisteillä sauma kokonaan umpeen...
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Pöhö-Andrei
Viestit: 473
Liittynyt: 21 Joulu 2005, 11:23
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

mois13 kirjoitti:"Oikeaoppinen" hitsaustapa on laittaa niillä pienillä pisteillä joiden väliä pikkuhiljaa tihennetään liian lämpeämisen välttämiseksi ja lopulta hitsataan niillä pisteillä sauma kokonaan umpeen...
Tuo on se lopputulema mihin voi halutessan hitsauksen viedä, myös niillä pisteillä hitsattuna. Mutta varsinkin vähän hitsanneet kokee epämiellyttävän yllätyksen juuri näillä viimeisillä pisteillä eli jos homman on saanut siihen asti pidettyä kasassa tahtoo ne viimeiset pisteet sitten kiskaista eli innokkuus kostautuu.

Tämä on niitä juupas-eipäs aiheita joihin ei oikeaa vastausta löydy ikinä. Korjaus pitää tehdä sen mukaan mikä on auton elinaika ennuste. En jaksa uskoa että kovin moni jaksaa johonkin satasen japsiin alkaa kaaria tinailemaan. Jos kaaret on paskana on melko varmaa että sitä ruostetta löytyy myös muualta joten kannattaako yksittäiseen kohtaan polttaa tarmoa ja erikoisempia menetelmiä jos alle puolen metrin päässä muhii uudet hapatukset.

Ps. Ne helmat on pistehitsattu noin 35-50mm välein olevilla pisteillä.
Herkko
Viestit: 1313
Liittynyt: 25 Elo 2004, 22:55
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Kyllä ne tosiaan ammattilaisetkin pisteillä
sen kaaren vaihtaa,vaikka omaansa laittaisivat.

Mutta tinahan onki hyvä siinä,että se ei
pitkässä juoksussa päästä kosteutta läpi,
toisinkuin pakkeli.

Ja sitenhän vältytään nuilta suhteellisen
yleisiltä "kuplilta"vaihdetun pellin saumassa.
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Velivainaa, autopeltiseppä kiros aina kun oli laitettu tinaa! Oli v..tumainen hitsata ruostepaikkoja kun oli aiemmin tinattu peltejä... Räiskii se tinattu kohta kivasti kun hitsaa :lol:
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Vastaa Viestiin