Miksi kynttilä sammuu?

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Antti
Viestit: 234
Liittynyt: 10 Elo 2004, 00:06
Paikkakunta: Kemi
Viesti:

Miksi kynttilä sammuu?

Viesti Kirjoittaja Antti »

Niin, nyt eilen meni jo kolmannen kerran samasta pytysta tulppa. Muissa tulpissa ei mitään ongelmia, mutta tuo yks pytty rikkoo tulpan n. viikon-kahden välein. :( Missähän se vika vois olla? Tulpanjohdoissa? Venttiileissä? En oo vielä sen kummemmin tutkinu asiaa, mutta hyviä ideoita otetaan vastaan jo etukäteen. :shock:
Taunus on luonnollinen asia
Pöhö-Andrei
Viestit: 473
Liittynyt: 21 Joulu 2005, 11:23
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Mistä moottorista on kysymys?

Jos neloskoneesta ja polttaa nelosen tulppaa niin silloin voisi olettaa että tulpan lämpöarvo on väärä ja/tai kyseisellä sylinterillä on imuilmavuoto ja se puolestaan vetää seoksen laihalle ja kuumentaa osaltaan ko. sylinterin lämpötilaa.

Vastaava kutoskoneissa viimeisten pyttyjen osalta eli 3 ja 6 pätee samat ohjeet.

Joskus myös tulppamerkeillä vastaavilla lämpöarvoilla on eroja. Itselläni ei NGK kestänyt sierrassa yhtään mutta vastaavan lämpöarvon motorcraftit toimi kuin junan vessa.
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

Elikkä imusarjan tiiviste vois olla mennyt,tai se sarja voi olla löysälläkin.
Kokeile kiristää ensin,ja vaikka suihkutella crc:tä siihen jos käynti muuttuu.
Muutenkin näitä Taunuksia kannattaa tarkistella löysien pulttien takia sieltä ja täältä suht säännöllisesti :)
Taunus Maximus =)
Pöhö-Andrei
Viestit: 473
Liittynyt: 21 Joulu 2005, 11:23
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Startpilot sopii myös hyvin tuohon imuvuotojen testailuun. Jos vuotaa niin käynti kirkastuu kertalaakista ja mikä parasta siinä ei ole juurikaan voitelevia aineita joka jättää jälkeensä öljyisen pinnan johon sitten kaikki lika kertyy. Ja löytää tosi pienetkin vuodot.
Avatar
samiharju
Viestit: 1070
Liittynyt: 12 Syys 2004, 15:19
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

koita eka vaihtaa tulppamerkkiä... sama auttaa jopa hehkulamppujen kanssa; kotona yhessä paikassa meni tusinalamppuja 2vk välein, kalliimpi lamppu toiminu jo 3kk hyvin.. :-)
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Mulla ei kestänny Boschin tulpat omassa oharissa ja vaihdoin NGK:t...
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
ft79
Viestit: 2091
Liittynyt: 20 Huhti 2005, 16:42
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja ft79 »

ite en käytä enää ikinä NGK:n tulppia...
kun noi "r:ä läiset on kertakäyttösiä..."
edellisillä ajoin jopa 200km.. :shock:
Taunuksella apiallle 2016 tai sitten -17.... tai joskus..
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

Itellä hajos tulppa ku pyttyyn meni jäähdytysnestettä + öljyä. Oli pitkään musta, kunnes halkes. Oli kansi halki + vuotoo imusarjan puolelta (öljyä). Kyseessä siis V6 kone...
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Avatar
20m
Viestit: 249
Liittynyt: 24 Huhti 2005, 15:13
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Miksi kynttilä sammuu?

Viesti Kirjoittaja 20m »

Antti kirjoitti:Niin, nyt eilen meni jo kolmannen kerran samasta pytysta tulppa. Muissa tulpissa ei mitään ongelmia, mutta tuo yks pytty rikkoo tulpan n. viikon-kahden välein. :( Missähän se vika vois olla? Tulpanjohdoissa? Venttiileissä? En oo vielä sen kummemmin tutkinu asiaa, mutta hyviä ideoita otetaan vastaan jo etukäteen. :shock:
Tässä ois yks arvaus :roll:
Tulpalle tulee heikompi kipinä ja seoksen palaminen siitä johtuen heikompaa. Tulppa ei tästä johtuen saavuta lämpöastettaan eikä polta karstoja ja sellaisia pois. Jonkun ajan päästä kökköä on jo sen verran että kipinä oikaisee mieluummin kökköä pitkin, kuin hyppää tulpan kärkivälissä.

Syy voisi olla vaikka tulpanjohdossa.
Onko se pimeä kynttilä ollut erinäköinen kuin muut?
Taunus 1965

Ford Taunus - The car you always promised to fix yourself.
Voorttimies
Viestit: 262
Liittynyt: 29 Heinä 2004, 22:34
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Voorttimies »

Omankin kokemuksen perusteella OHC ei tykkää NGK:n tulpista. Käytin niitä kunnes kyllästyin siihen että niitä sai vaihtaa normaalia useammin ja kaiken lisäksi vaihtaessa ne menivät järjestään kaikki poikki, joka kerta. Siirryin käyttämään Motorcraftia ja niillä ei vastaavia ongelmia ollut. Kone jopa kävi paremmin.

V6 ei tunnu olevan yhtä ronkeli vaan BP6ES:t pelaa ihan hyvin.
Ford Capri S 2.6 V6
Ford Sierra 2.0 iS (myyty - 5 tuntia sen jälkeen kylki edellä puuhun)
Ford Scorpio 2.9i V6 Ghia Automatic
Ford Fiesta mk 4 1.3i
Antti
Viestit: 234
Liittynyt: 10 Elo 2004, 00:06
Paikkakunta: Kemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti »

Niin, vähän väliaikatietoja..
Tulpat on Motorcraftit, ja kone on 2,6 V6. Täytyy tutkia tuo asia jos siellä on vuotoa imupuolella, mutta ensin ajattelin mitata että puristukset on kuitenkin tallella, ja sen jälkeen sen tulpanjohtoasian. Niistähän sitä on hyvä lähteä liikkeelle. Tulpat on kuitenkin olleet samannäköiset aina keskenään kun oon kattonu. Saa nyt nähdä miten pitkään menee tuo diagnosointi, kun töihin lähtö painaa päälle, ja Taunus jää taas seisomaan muutamaksi viikoksi. :roll:
Taunus on luonnollinen asia
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

Arvaus että se on se lähimpänä syylaria oleva tulppa..?
Mistä lie johtuu mutta aika monessa ollut..
Taunus Maximus =)
Avatar
ft79
Viestit: 2091
Liittynyt: 20 Huhti 2005, 16:42
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja ft79 »

meni omassa 2:sen tulppa ekana...
muutaman kerran putsailin niin enää toimivat
ehkä joka kymmenes kerta...

eli vaihtoon meni...mutta eipä ollu
muita kun noita ngk:n r:läisiä :?
Taunuksella apiallle 2016 tai sitten -17.... tai joskus..
Voorttimies
Viestit: 262
Liittynyt: 29 Heinä 2004, 22:34
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Voorttimies »

Ei "ärrissä" mitään vikaa ole, jos sytytys on muuten kunnossa. Tosin vanhoissa kärjellisellä jakajalla olevissa V6-koneissa EI kuulu käyttää R-tulppia, vaan esim. NGK:n tapauksessa BP6ES eikä BPR6ES. Ei niissä tulpissa kyllä muuta eroa ole kuin R:n häiriösuojaus eli resistori (josta kirjain R siihen tulee) joten ärrissä on hiukan isompi vastus.
Ford Capri S 2.6 V6
Ford Sierra 2.0 iS (myyty - 5 tuntia sen jälkeen kylki edellä puuhun)
Ford Scorpio 2.9i V6 Ghia Automatic
Ford Fiesta mk 4 1.3i
Avatar
ft79
Viestit: 2091
Liittynyt: 20 Huhti 2005, 16:42
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja ft79 »

niin...ja kun ärrät kerran kastuu niin ei enää kipuna pomppaa...
ainaskaan taunuksen virroilla... :roll:

kokemusta on... voin kyllä myydä 200km ajetut
ärräläiset jotka ei enää kipunoi... :shock:
Taunuksella apiallle 2016 tai sitten -17.... tai joskus..
Vastaa Viestiin