Onkohan tästä omakohtaista kokemusta vai perustuuko kuulopuheisiin? Itse ajanut 2l virikoneella eikä mitään ongelmia.Tosin on vaihdettu hihnoja ja kiristimiäkin.Jos rakentaa virikoneen pitää myös vaihtaa startti isompaan,jotta saa koneen käyntiin pakkasellakinväiski kirjoitti:ei kannata vaihtaa ykskutosta 2 litraseen... 1,6 kestää paljon enemmän... 2 litrasen heikoin lenkki on nokkahihna...
Taunuksen 1.6 ohc viritys
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
-
- Viestit: 17
- Liittynyt: 11 Joulu 2005, 18:12
- Paikkakunta: Jyväskylä
molemmissa venttiilit on suoraan kohtisuorassa mäntää vasten, ja vaikka koneessa oiski niin laskettu kansi ja niin isot nostot nokassa, jotta venttiili yltäs mäntään, niin kyllä se nokkakoneisto sen verran antaa periksi ja pyörähtää puoleen taikka toiseen, eikä venttiili vänny.
Pontiac Astre -77
Toyota LandCruiser -81
Toyota LandCruiser -81
Venttiilit kohtisuorassa mäntää vasten??? Kent moottorissa on, ei OHC:ssä.Viipo kirjoitti:molemmissa venttiilit on suoraan kohtisuorassa mäntää vasten, ja vaikka koneessa oiski niin laskettu kansi ja niin isot nostot nokassa, jotta venttiili yltäs mäntään, niin kyllä se nokkakoneisto sen verran antaa periksi ja pyörähtää puoleen taikka toiseen, eikä venttiili vänny.
Mulla on jokunen mutkalla oleva imuventtiili ja männät joissa niiden lautasten reunojen jättämät jäljet... Kolme kertaa todistettu juttu Ja kyseessä siis 1.6OHC täysin vakio.
Capri III -81, Escort II -74, Taunus I 1.6-16v-74, Taunus III 1.6GX -82
Oharissa on venttiilejä kallistettu viitisentoista astetta toisiinsa nähden.
Kakstonnisessa on pari milliä syvempi palotila ja vaikka nostoa on nokassa enemmän kuin 1.6:ssa jää sinne just riittävästi tilaa.
Tekisi mieleni osallistua tuohon virityskeskusteluun, mutta taidan jättää väliin ettei taas joku pahoita mieltään...
Kakstonnisessa on pari milliä syvempi palotila ja vaikka nostoa on nokassa enemmän kuin 1.6:ssa jää sinne just riittävästi tilaa.
Tekisi mieleni osallistua tuohon virityskeskusteluun, mutta taidan jättää väliin ettei taas joku pahoita mieltään...
Limits are only set by lack of knowledge.
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..
älä saatana? hmm... no, pitää nyt laittaa se uusi remmi paikoilleen ja kattoa miten se pelaa. Tosin seuraavalla viikolla tulee tuohon uusi nokka ja seuraajat, niin kattoo onko ne venttiilit ottanu tökemiä tuossa Is:ssä...
Ja mikä tätä foorumia oikein vaivaa, kun ei anna eri koneelta kirjautua sisään?
Ja mikä tätä foorumia oikein vaivaa, kun ei anna eri koneelta kirjautua sisään?
Hitto rohkeasti vaan virikeskustekuun.Ei kai siitä kukaan hernettä nenäänsä saa.Jari H kirjoitti:Oharissa on venttiilejä kallistettu viitisentoista astetta toisiinsa nähden.
Kakstonnisessa on pari milliä syvempi palotila ja vaikka nostoa on nokassa enemmän kuin 1.6:ssa jää sinne just riittävästi tilaa.
Tekisi mieleni osallistua tuohon virityskeskusteluun, mutta taidan jättää väliin ettei taas joku pahoita mieltään...
-
- Viestit: 17
- Liittynyt: 11 Joulu 2005, 18:12
- Paikkakunta: Jyväskylä
just rakentelin 1.6 ohc:n ja oli oikeastaan pettymys tehojen suhteen. rakentelin seuraavaa:
kannesta kanavat muotoiltu, samoin venttiilit ja ohjurit
2l nokkakeppi a.k.a. 1.6gt
tuplaventtiilinjouset
4-2-1 peltisarja putket 1,5" -> 1,75" -> 2"
pakoputkesta orkkis änkkärit pois ja suorat mörinäpörinä änkkärit tilalle
kaasuttimena weber 32/36 dgv-5a vapaavirtausputsarilla
no tehot orkkikseen nähden nousivat huomattavasti mutta aika puutunu kone silti, ei todellakaan vaikuttanut "virikoneelta" ja nyt pihan kulmalla onkin 2l is sierra josta pitäis ruveta tekniikkaa siirtämään taunukseen ja siihen on hommattu jo kartiofiltteri ja 4-1 2" peltisarja, vielä pitäisi hommata kireempi nokka ja megasquirt, jos niillä eväillä tuntuis jo niskassa nytkähdys, tuolla nykyisellä ei todellakaan
kannesta kanavat muotoiltu, samoin venttiilit ja ohjurit
2l nokkakeppi a.k.a. 1.6gt
tuplaventtiilinjouset
4-2-1 peltisarja putket 1,5" -> 1,75" -> 2"
pakoputkesta orkkis änkkärit pois ja suorat mörinäpörinä änkkärit tilalle
kaasuttimena weber 32/36 dgv-5a vapaavirtausputsarilla
no tehot orkkikseen nähden nousivat huomattavasti mutta aika puutunu kone silti, ei todellakaan vaikuttanut "virikoneelta" ja nyt pihan kulmalla onkin 2l is sierra josta pitäis ruveta tekniikkaa siirtämään taunukseen ja siihen on hommattu jo kartiofiltteri ja 4-1 2" peltisarja, vielä pitäisi hommata kireempi nokka ja megasquirt, jos niillä eväillä tuntuis jo niskassa nytkähdys, tuolla nykyisellä ei todellakaan
no ei todellakaan liiku noilla.Miksi ihmeessä kairaat kantta jos kuristat kaiken kaasutin valinnallas ja 2.0 nenäkeppi........hoh.hoijaa tätä virittämisen riemua,kun ihmetellään kun ei vehkeet liiku?siis tosiasiassahan sitä ei ole edes viritetty!ja miksi pakoputki pitää olla tollaista silppua? ei millään pahalla,mutta aloita se 1.6:sen virittäminen alusta ja rauhassa. Virittämiseen on harvoin oikotietä.Oikeat osat oikeisiin paikkoihin niin kyllä liikkuu 1.6:kin. onhan noita esimerkkejä rallipoluilta.....pirusti taunuksen koneisiin väsättyjä escortteja! ja hyvin liikkuu.Makkepuu kirjoitti:just rakentelin 1.6 ohc:n ja oli oikeastaan pettymys tehojen suhteen. rakentelin seuraavaa:
kannesta kanavat muotoiltu, samoin venttiilit ja ohjurit
2l nokkakeppi a.k.a. 1.6gt
tuplaventtiilinjouset
4-2-1 peltisarja putket 1,5" -> 1,75" -> 2"
pakoputkesta orkkis änkkärit pois ja suorat mörinäpörinä änkkärit tilalle
kaasuttimena weber 32/36 dgv-5a vapaavirtausputsarilla
no tehot orkkikseen nähden nousivat huomattavasti mutta aika puutunu kone silti, ei todellakaan vaikuttanut "virikoneelta" ja nyt pihan kulmalla onkin 2l is sierra josta pitäis ruveta tekniikkaa siirtämään taunukseen ja siihen on hommattu jo kartiofiltteri ja 4-1 2" peltisarja, vielä pitäisi hommata kireempi nokka ja megasquirt, jos niillä eväillä tuntuis jo niskassa nytkähdys, tuolla nykyisellä ei todellakaan
HAPSU
Ei pysty, varsinkin jos tarvii viisaita neuvoja. Siihen tehon tekemiseen tarvitaan turboa, näillä resepteillä ei oo tullu vasta kuin pelkkää imuääntä.Taunus 1.6gx kirjoitti:Joo ilman muuta pitää osallistua tähän viritys keskusteluun ja vieläpä 1.6 ohc:n koneeseen ja ilman turboa! Ei muutako mielipidettä ja viisaita neuvoja kehiin...
Limits are only set by lack of knowledge.
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..
-
- Viestit: 1273
- Liittynyt: 10 Elo 2004, 19:59
- Paikkakunta: Huittinen
kuitenkin lähtökohta on 1.6l ,joten jos siitä saa takapyöristä n 100-120 hp:tä ollan jo onnistuttu hyvin. Eikä se tosiaankan vielä nytkäytä niskoja kovikaan paljon. Kuitenkin ohitus kiihtyvyys on huomattavasti parempi kuin vakiossa.Noissa escoissa joissa on 1.6l" taunuksen kone", taitaa olla kyllä kenttiläinen .Joka on aivan eri kone.
-
- Viestit: 17
- Liittynyt: 11 Joulu 2005, 18:12
- Paikkakunta: Jyväskylä
Tuo alkaa jo kuulostamaan hyvältä, että siitä saa 140hv takapyöriltä! ja kyllä sen saa kun viritykset tekee oikein...uskoisin ainakin.
Putkisto tulee olemaan 2- 2,5" + peltisatsi.
Tupla kaasarit mielellään weber. viri imusarja.
Kannen käytän liikkeessä niin muotoilevat kanavat, ohjurit ja tietysti isommat venttiilit tulee.
Jäykemmät venttiilin jouset.
Sitten tulee nose akseli...en tiedä vaan moni asteinen siihen vielä tulee + säädettävä nokkapyörä.
taco männät...
keveämpi vauhtipyörä, ehkä noin 4kg vai mitä mieltä ootte?
Erinlainen kytkin, kuitenkin sellanen että sillä on mukava ajaa. minkälaista suosittelette?
Kärjetön sytkä jne.
sellasta olis suunnitteilla tekniikkaan... vaihteisto mulla hieman epäilyttää että kestääkö sen tuon kaiken sitten???
Putkisto tulee olemaan 2- 2,5" + peltisatsi.
Tupla kaasarit mielellään weber. viri imusarja.
Kannen käytän liikkeessä niin muotoilevat kanavat, ohjurit ja tietysti isommat venttiilit tulee.
Jäykemmät venttiilin jouset.
Sitten tulee nose akseli...en tiedä vaan moni asteinen siihen vielä tulee + säädettävä nokkapyörä.
taco männät...
keveämpi vauhtipyörä, ehkä noin 4kg vai mitä mieltä ootte?
Erinlainen kytkin, kuitenkin sellanen että sillä on mukava ajaa. minkälaista suosittelette?
Kärjetön sytkä jne.
sellasta olis suunnitteilla tekniikkaan... vaihteisto mulla hieman epäilyttää että kestääkö sen tuon kaiken sitten???
Taunus= Korjaamisen iloa
Taunus 2D 1.6 GX -82
Taunus 2D 1.6 GX -82