Taunuksen 1.6 ohc viritys

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

REPA

Viesti Kirjoittaja REPA »

väiski kirjoitti:ei kannata vaihtaa ykskutosta 2 litraseen... 1,6 kestää paljon enemmän... 2 litrasen heikoin lenkki on nokkahihna...
Onkohan tästä omakohtaista kokemusta vai perustuuko kuulopuheisiin? Itse ajanut 2l virikoneella eikä mitään ongelmia.Tosin on vaihdettu hihnoja ja kiristimiäkin.Jos rakentaa virikoneen pitää myös vaihtaa startti isompaan,jotta saa koneen käyntiin pakkasellakin
Taunus 1.6gx
Viestit: 17
Liittynyt: 11 Joulu 2005, 18:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Taunus 1.6gx »

En tiedä vauriotuuko kone kaks litrasessa jos remmi menee poikki, mutta 1.6 :ssa ei ainakaan tule mitään tai ei ainakaan tähän tullut mitää! pitää vaan muistaa remmi ja kiristin vaihtaa ajallaan!
Avatar
Viipo
Viestit: 808
Liittynyt: 28 Loka 2004, 09:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Viipo »

molemmissa venttiilit on suoraan kohtisuorassa mäntää vasten, ja vaikka koneessa oiski niin laskettu kansi ja niin isot nostot nokassa, jotta venttiili yltäs mäntään, niin kyllä se nokkakoneisto sen verran antaa periksi ja pyörähtää puoleen taikka toiseen, eikä venttiili vänny.
Pontiac Astre -77
Toyota LandCruiser -81
Avatar
raimo
Viestit: 499
Liittynyt: 18 Touko 2005, 10:29
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja raimo »

Viipo kirjoitti:molemmissa venttiilit on suoraan kohtisuorassa mäntää vasten, ja vaikka koneessa oiski niin laskettu kansi ja niin isot nostot nokassa, jotta venttiili yltäs mäntään, niin kyllä se nokkakoneisto sen verran antaa periksi ja pyörähtää puoleen taikka toiseen, eikä venttiili vänny.
Venttiilit kohtisuorassa mäntää vasten??? Kent moottorissa on, ei OHC:ssä.
Mulla on jokunen mutkalla oleva imuventtiili ja männät joissa niiden lautasten reunojen jättämät jäljet... Kolme kertaa todistettu juttu :wink: Ja kyseessä siis 1.6OHC täysin vakio.
Capri III -81, Escort II -74, Taunus I 1.6-16v-74, Taunus III 1.6GX -82
Avatar
Jari H
Viestit: 790
Liittynyt: 28 Heinä 2005, 12:19
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H »

Oharissa on venttiilejä kallistettu viitisentoista astetta toisiinsa nähden.
Kakstonnisessa on pari milliä syvempi palotila ja vaikka nostoa on nokassa enemmän kuin 1.6:ssa jää sinne just riittävästi tilaa.

Tekisi mieleni osallistua tuohon virityskeskusteluun, mutta taidan jättää väliin ettei taas joku pahoita mieltään...
Limits are only set by lack of knowledge.
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

älä saatana? hmm... no, pitää nyt laittaa se uusi remmi paikoilleen ja kattoa miten se pelaa. Tosin seuraavalla viikolla tulee tuohon uusi nokka ja seuraajat, niin kattoo onko ne venttiilit ottanu tökemiä tuossa Is:ssä...

Ja mikä tätä foorumia oikein vaivaa, kun ei anna eri koneelta kirjautua sisään?
REPA

Viesti Kirjoittaja REPA »

Jari H kirjoitti:Oharissa on venttiilejä kallistettu viitisentoista astetta toisiinsa nähden.
Kakstonnisessa on pari milliä syvempi palotila ja vaikka nostoa on nokassa enemmän kuin 1.6:ssa jää sinne just riittävästi tilaa.

Tekisi mieleni osallistua tuohon virityskeskusteluun, mutta taidan jättää väliin ettei taas joku pahoita mieltään...
Hitto rohkeasti vaan virikeskustekuun.Ei kai siitä kukaan hernettä nenäänsä saa.
Taunus 1.6gx
Viestit: 17
Liittynyt: 11 Joulu 2005, 18:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Taunus 1.6gx »

Joo ilman muuta pitää osallistua tähän viritys keskusteluun ja vieläpä 1.6 ohc:n koneeseen ja ilman turboa! Ei muutako mielipidettä ja viisaita neuvoja kehiin...
Taunus= Korjaamisen iloa :)

Taunus 2D 1.6 GX -82
Avatar
Makkepuu
Viestit: 49
Liittynyt: 20 Loka 2004, 11:13
Paikkakunta: Virrat

Viesti Kirjoittaja Makkepuu »

just rakentelin 1.6 ohc:n ja oli oikeastaan pettymys tehojen suhteen. rakentelin seuraavaa:

kannesta kanavat muotoiltu, samoin venttiilit ja ohjurit
2l nokkakeppi a.k.a. 1.6gt
tuplaventtiilinjouset
4-2-1 peltisarja putket 1,5" -> 1,75" -> 2"
pakoputkesta orkkis änkkärit pois ja suorat mörinäpörinä änkkärit tilalle
kaasuttimena weber 32/36 dgv-5a vapaavirtausputsarilla

no tehot orkkikseen nähden nousivat huomattavasti mutta aika puutunu kone silti, ei todellakaan vaikuttanut "virikoneelta" ja nyt pihan kulmalla onkin 2l is sierra josta pitäis ruveta tekniikkaa siirtämään taunukseen ja siihen on hommattu jo kartiofiltteri ja 4-1 2" peltisarja, vielä pitäisi hommata kireempi nokka ja megasquirt, jos niillä eväillä tuntuis jo niskassa nytkähdys, tuolla nykyisellä ei todellakaan
autopiha
Viestit: 122
Liittynyt: 22 Joulu 2005, 21:39
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja autopiha »

Makkepuu kirjoitti:just rakentelin 1.6 ohc:n ja oli oikeastaan pettymys tehojen suhteen. rakentelin seuraavaa:

kannesta kanavat muotoiltu, samoin venttiilit ja ohjurit
2l nokkakeppi a.k.a. 1.6gt
tuplaventtiilinjouset
4-2-1 peltisarja putket 1,5" -> 1,75" -> 2"
pakoputkesta orkkis änkkärit pois ja suorat mörinäpörinä änkkärit tilalle
kaasuttimena weber 32/36 dgv-5a vapaavirtausputsarilla

no tehot orkkikseen nähden nousivat huomattavasti mutta aika puutunu kone silti, ei todellakaan vaikuttanut "virikoneelta" ja nyt pihan kulmalla onkin 2l is sierra josta pitäis ruveta tekniikkaa siirtämään taunukseen ja siihen on hommattu jo kartiofiltteri ja 4-1 2" peltisarja, vielä pitäisi hommata kireempi nokka ja megasquirt, jos niillä eväillä tuntuis jo niskassa nytkähdys, tuolla nykyisellä ei todellakaan
no ei todellakaan liiku noilla.Miksi ihmeessä kairaat kantta jos kuristat kaiken kaasutin valinnallas ja 2.0 nenäkeppi........hoh.hoijaa tätä virittämisen riemua,kun ihmetellään kun ei vehkeet liiku?siis tosiasiassahan sitä ei ole edes viritetty!ja miksi pakoputki pitää olla tollaista silppua? ei millään pahalla,mutta aloita se 1.6:sen virittäminen alusta ja rauhassa. Virittämiseen on harvoin oikotietä.Oikeat osat oikeisiin paikkoihin niin kyllä liikkuu 1.6:kin. onhan noita esimerkkejä rallipoluilta.....pirusti taunuksen koneisiin väsättyjä escortteja! ja hyvin liikkuu.
HAPSU
Avatar
Jari H
Viestit: 790
Liittynyt: 28 Heinä 2005, 12:19
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H »

Taunus 1.6gx kirjoitti:Joo ilman muuta pitää osallistua tähän viritys keskusteluun ja vieläpä 1.6 ohc:n koneeseen ja ilman turboa! Ei muutako mielipidettä ja viisaita neuvoja kehiin...
Ei pysty, varsinkin jos tarvii viisaita neuvoja. Siihen tehon tekemiseen tarvitaan turboa, näillä resepteillä ei oo tullu vasta kuin pelkkää imuääntä.
Limits are only set by lack of knowledge.
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..
Taunusmies Jussi
Viestit: 1273
Liittynyt: 10 Elo 2004, 19:59
Paikkakunta: Huittinen

Viesti Kirjoittaja Taunusmies Jussi »

Ja pakoputken pitää ainakin olla alusta suurta ja pienentyä loppua kohden, jos sen näin haluaa tehdä. 2" vaan koko matka niin hyvä tulee.
Jos pytty ei ole Vee-asennossa niin se on vessanpytty!
-75 coupe
REPA

Viesti Kirjoittaja REPA »

kuitenkin lähtökohta on 1.6l ,joten jos siitä saa takapyöristä n 100-120 hp:tä ollan jo onnistuttu hyvin. Eikä se tosiaankan vielä nytkäytä niskoja kovikaan paljon. Kuitenkin ohitus kiihtyvyys on huomattavasti parempi kuin vakiossa.Noissa escoissa joissa on 1.6l" taunuksen kone", taitaa olla kyllä kenttiläinen .Joka on aivan eri kone.
autopiha
Viestit: 122
Liittynyt: 22 Joulu 2005, 21:39
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja autopiha »

molempia konemalleja käytetään! jopa enemmän ohc:tä. viritysvirhe jos ei ohc:tä saa 120-140hp pyöriltä. t:rallia harrastava RS 2000 MK1 PS:molempia koneita liipannu.
HAPSU
Taunus 1.6gx
Viestit: 17
Liittynyt: 11 Joulu 2005, 18:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Taunus 1.6gx »

Tuo alkaa jo kuulostamaan hyvältä, että siitä saa 140hv takapyöriltä! ja kyllä sen saa kun viritykset tekee oikein...uskoisin ainakin.

Putkisto tulee olemaan 2- 2,5" + peltisatsi.
Tupla kaasarit mielellään weber. viri imusarja.
Kannen käytän liikkeessä niin muotoilevat kanavat, ohjurit ja tietysti isommat venttiilit tulee.
Jäykemmät venttiilin jouset.
Sitten tulee nose akseli...en tiedä vaan moni asteinen siihen vielä tulee + säädettävä nokkapyörä.
taco männät...
keveämpi vauhtipyörä, ehkä noin 4kg vai mitä mieltä ootte?
Erinlainen kytkin, kuitenkin sellanen että sillä on mukava ajaa. minkälaista suosittelette?
Kärjetön sytkä jne.
sellasta olis suunnitteilla tekniikkaan... vaihteisto mulla hieman epäilyttää että kestääkö sen tuon kaiken sitten???
Taunus= Korjaamisen iloa :)

Taunus 2D 1.6 GX -82
Vastaa Viestiin