Perustietoja 2.0 V6

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Siis, tottakai se kone lähtee nopeemmin ottamaan kierroksia keveemmällä vauhtipyörällä, joten...
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

:lol: ..joo ei mulla sitten muuta tässä ollutkaan..
Taunus Maximus =)
Pöhö-Andrei
Viestit: 473
Liittynyt: 21 Joulu 2005, 11:23
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Tuo keventely vaikuttaa lähinnä pienillä vaihteilla (1-2) kiihtyvyyteen. Isommilla ei kone hyökkäile enää niin rajusti joten se painavampi limppu ehtii varsin hyvin mukaan. Kone myös pudottaa kierrokset nopeammin vaihdetta vaihtaessa, jos siitä nyt kenelle jotain iloa on.

Pikainen soittokierros koneistamolle kertoi seuraavaa. Tähän koneeseen saa kannentiivisteitä siis ihan omia hintaa noin 50€ kappale eli ihanan kallista. 2.3 koneen vastaavat taitaa olla motonetissä noin 14 € kappale. Laakereita jne hiluja löytyy helposti joten nyt lienee aika kurkistaa tuonne koneen sisälle ja katsoa mitä sen on syönyt.

Kaikesta vastustuksesta huolimatta olisin edelleen kiinnostunut kunnossa olevista 2.3 koneen kansista sekä 2.6 koneen kampiakselista. Mielellään tästä joensuun lähiympäristöstä jos löytyisivät niin olisipa uljas homma. Menee osto-ja myyntipuolen ilmoitukseksi mutta olkoon tässä nyt.

Kerron sitten jossain vaiheessa mitä niille tein.
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Joo, mulla oli 2.3 V6:ssa 2 litrasen pienempi ja kevyempi vauhtis ja vaihdoin sitte jossain vaiheessa originaalin paikoilleen ja ei ainakaan muuttunnu mitenkään parempaan suuntaan koneen käytös...
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
cologne
Viestit: 202
Liittynyt: 26 Loka 2004, 15:20
Paikkakunta: Oulu, kiiminki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cologne »

V6 kirjoitti:Kommentoin vielä kerran kansien palotilojen eroja.
Vaikka hetken kuluttua sen joku kuitenkin osoittaa vääräksi.
Täällä pystytään mittaamaan palotiloja jopa digikameralla :shock:

http://www.ratol.fi/~jkorpela/rta054/laskureita.htm

koko 1 syl palotila
2.0 333 41
2,3 383 47
2,6 433 54
2,8 466 58

Nämä mitat saatu edellä mainitulla nettisivulla olevalla laskurilla.
Niissä mukana myös kansipahvi eli todellinen kannessa oleva palotila noin 10 cc pienempi.

Olen itse oikeasti mitannut normi 2.3 kannen palotilan olevan38 cc.
Multa on otettu lastua kannesta 3 milliä (= paljon) ja mitattu nyt sen olevan 32 cc.
Eli 3 milliä pois ja palotila pienentynyt 6 kuutiosenttiä.

Siitä voi ehkä vetää sen johtopäätöksen että 2.3 kannen palotila vasta mulla nyt suurinpiirtein normi 2.0 kannen palotilaa.

Alkuperäisessä kysymyksesä ilmeisesti haettiin lisähevosvoimia.
Eli puristussuhdetta olisi nostettava vähintään 10, mielummin vaikka 10,5 että niitä saataisiin.
Kansista olisi siis otettava 4-5 milliä pois.
Voihan sitä kokeilla miten käy.
"Täällä pystytään mittaamaan palotiloja jopa digikameralla"
Kirjoitin hieman nopeasti tarkoitan palotilan leveyttä.

Mulla on caprissa 2.6 kannet joista on otettu noin 2-2.5 mm tarkkaan en tiedä, kun on niin moni seppä ollut asialla. Näissä kansissa palotilan koot pyörii 32-34 cm3 tienoilla mittaamiseen on käytetty muutakin kuin digikameraa :lol: .
Niitä kuvia en löytänyt missä palotiojen LEVEYDEN (leveys ongelma taas liittyi virtauksiin eräässä aiemmassa postauksessa) näkisi, mutta niissä vertailitiin 2.0 ja 2.8 palotiloja.

Mulla olisi 2.6 kampura 1. alikoolla ja muutakin roinaa.. esim V6 2.0 ylikoon männät kohtuu hyvät.
tavarat olis p-karjalassa valtimolla.
Fix or Repair Daily
Ford Taunus 17m -66/67 2.3 V6 automatic
Ford Capri -75/77 2.3 V6
Avatar
20m
Viestit: 249
Liittynyt: 24 Huhti 2005, 15:13
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 20m »

Pöhö-Andrei kirjoitti:Pikainen soittokierros koneistamolle kertoi seuraavaa. Tähän koneeseen saa kannentiivisteitä siis ihan omia hintaa noin 50€ kappale eli ihanan kallista. 2.3 koneen vastaavat taitaa olla motonetissä noin 14 € kappale..
Lainaus oldcars.de sivuilta:

gasket cylinder head V6 right hand 2,0l
Number: 8009460-3
Description: gasket cylinder head V6 right hand 2,0l
Car: Ta
Year:; 07/70-08/83
Condition:
Prod. group: ENGINE / GASKETS
Info-Text:
Info-Link:
Price: 18.70 EUR
Price V.A.T. incl.: 21.69 EUR
Deliv. time/Order:
Taunus 1965

Ford Taunus - The car you always promised to fix yourself.
Pöhö-Andrei
Viestit: 473
Liittynyt: 21 Joulu 2005, 11:23
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Niinpä näkyi olevan. Harmi vain kun ei ole tullut tilattua mitään tuolta ulkomailta postin välityksellä joten hassahtamisen vaara on ilmeinen ja varsinkin kun en omista näitä luottokortteja joilla maksu ilmeisesti pitäsi suorittaa.

Noita kaipaamiani osia löytyi ihan tästä läheltä ja käyn lähipäivinen aikana katsomassa mitä kaikkea mukaan tarttuukaan.
Avatar
20m
Viestit: 249
Liittynyt: 24 Huhti 2005, 15:13
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 20m »

Helposti osia saa, kun laittaa meiliä Miva-car:iin, ne hommaa osia käsittääkseni tuolta saksasta. Osat tulee yleensä muutaman viikon tai muutaman kuukauden päästä saatavuudesta riippuen.
Taunus 1965

Ford Taunus - The car you always promised to fix yourself.
gepardi
Viestit: 926
Liittynyt: 15 Loka 2004, 01:11
Paikkakunta: Kuhmo

Viesti Kirjoittaja gepardi »

Pöhö-Andrei kirjoitti:Ainoa huoli on miten alkaa tyhjäkäynti humppaamaan ja saako seokset katsastusta varten kohdalleen. Over-lappia siinä mahtaa olla jo sen verran että tämä on huomioitavan arvoinen seikka.
Minulla oli joskus aikoinaan 2.3V6 koneessa V6T3-nokka ja tyhjäkäynti oli todella vaeltava. Ja piti säätää 1200 kierrokseen (ja oli vielä automaattilaatikko koneen perässä :!: ). T1:llä oli jotakuinkin 1000 kierrosta ja vaelti se siinäkin aikalailla. Nokka-akselin ajoituksen muutokset vaikuttaa todella paljon tyhjäkäynnin seosarvoihin. Sen ainakin huomasin, kun oli 2.3V6:ssa K-Jetronicin nokka. Oikealla merkit vastakkain ajoituksella pakokaasuarvot olivat todella loistavat. Vaan säädimpä nokkaa hampaan verran aikaisemmalle. Moottorin käytös muuttui radikaalisti: 3000 kiekan yläpuolella tuli rutkasti lisää tehoa. Päästöarvot tyhjäkäynnillä olivat kauheat. Tuolla T1-nokalla ei myöskään saanut päästöarvoja kohdalleen, joten on syytä varautua ongelmiin päästöjen kanssa.
Pöhö-Andrei
Viestit: 473
Liittynyt: 21 Joulu 2005, 11:23
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Näinhän se on. Nokkaa aikaiselle antaa alavääntöä mutta syö yläreserviä kun taas myöhäistäminen kääntää asian päinvastoin eli alhaalta katoaa lähes kaikki mutta ylhäällä supattelee sitten todella mukavasti.

Tämä tyhjäkäynnin heikkeneminen korostuu vielä jos käytössä ei ole kuin yksi kaasari jolloin tyhjäkäynnillä alipaine imusarjassa on mitä on ja seoksen muodostuminen mitä sattuu. Jokaisella pytyllä kun on oma kurkkunsa niin homma pelaa sen jälkeen hyvin eli kovallakin nokalla saa säädöt kohdalleen.
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Pöhö-Andrei kirjoitti:Niinpä näkyi olevan. Harmi vain kun ei ole tullut tilattua mitään tuolta ulkomailta postin välityksellä joten hassahtamisen vaara on ilmeinen ja varsinkin kun en omista näitä luottokortteja joilla maksu ilmeisesti pitäsi suorittaa.

Noita kaipaamiani osia löytyi ihan tästä läheltä ja käyn lähipäivinen aikana katsomassa mitä kaikkea mukaan tarttuukaan.
Tuolta www.oldcars.de saa osia ihan postiennakolla (elleivät ole muuttaneet systeemejä?) eli et tarvi luottokorttia!
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
gepardi
Viestit: 926
Liittynyt: 15 Loka 2004, 01:11
Paikkakunta: Kuhmo

Viesti Kirjoittaja gepardi »

mois13 kirjoitti:
Pöhö-Andrei kirjoitti:Niinpä näkyi olevan. Harmi vain kun ei ole tullut tilattua mitään tuolta ulkomailta postin välityksellä joten hassahtamisen vaara on ilmeinen ja varsinkin kun en omista näitä luottokortteja joilla maksu ilmeisesti pitäsi suorittaa.

Noita kaipaamiani osia löytyi ihan tästä läheltä ja käyn lähipäivinen aikana katsomassa mitä kaikkea mukaan tarttuukaan.
Tuolta www.oldcars.de saa osia ihan postiennakolla (elleivät ole muuttaneet systeemejä?) eli et tarvi luottokorttia!
Kyllä onnistuu. Just eilen tilasin osia postiennakolla (cash on delivery) tuolta.
Pöhö-Andrei
Viestit: 473
Liittynyt: 21 Joulu 2005, 11:23
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Perhana kun ei ollut aiemmin puhetta. Olisi voinut laittaa nuo tiivisteet siihen samaan lähetykseen ja minä olisin sitten lunastanut ne sinulta ja maksanut myös osani lähetyskuluista. Siinä samalla olisi voinut ottaa myös muutkin koneen osat mitä nyt varmasti tarvitsee.

Erikoista oli noissa hinnoissa kylläkin se että jotkut osat on täältä suomesta ostettuna halvempia, esim. laakerit. Saattaa tosin olla valmistaja kohtaisia eroja tai sitten muuten vain vanhaa varastoa mitä hävittävät pois.
Avatar
taunusstyle
Viestit: 1432
Liittynyt: 02 Marras 2004, 05:03
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja taunusstyle »

itekki tilasin old carsilta just osia saas nähä tuleeko ne. tiiviste sarja oli 2,0 vkutoseen huomattavati halvempi ku suomessa nyt vaan ootellaan jännällä tuleeko edes oikeet osat :P
ruoste! mitä mainioin ruuvilukite
gepardi
Viestit: 926
Liittynyt: 15 Loka 2004, 01:11
Paikkakunta: Kuhmo

Viesti Kirjoittaja gepardi »

Pöhö-Andrei kirjoitti:Erikoista oli noissa hinnoissa kylläkin se että jotkut osat on täältä suomesta ostettuna halvempia, esim. laakerit. Saattaa tosin olla valmistaja kohtaisia eroja tai sitten muuten vain vanhaa varastoa mitä hävittävät pois.
Ne ovat Fordin alkuperäisosia. Siksi hintakin on aivan eri luokkaa.
Vastaa Viestiin