Sivupakoputki

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

mctakala
Viestit: 15
Liittynyt: 02 Loka 2005, 11:04
Paikkakunta: Lapua

Sivupakoputki

Viesti Kirjoittaja mctakala »

Huomasin että ittellä lukee rekisteriotteessa. Erik. ehdot: Sivupakoputki! Mitähän tollanen vaatis, varmaan mummut kylillä kauhistelis! Onko kellään kokemuksia kyseisestä viritelmästä vai heitänkö ajatuksen romukoppaan. Joskus on sellanen viritys taunukses ollu, mutta ajan patina on putket vieny :shock:
Coupe GT 2.3 -72
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

ei tuolla tekstillä ole merkitystä enää,saa laittaa muutenkin jos tahtoo.
vaikka jättäisi auton alle,mutta se on varmaan epäterveellistä..
kai siitä jotain säädöksiä on,mihin kohtaan kylkeä se pitää päättää..
joku 12 cm takarenkaan kaaresta tai jotain sinnepäin.
Avatar
ft79
Viestit: 2091
Liittynyt: 20 Huhti 2005, 16:42
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja ft79 »

eikä saa toimia kun toisella puolella... :lol:
ja tosiaan tosta on aika tarkat säädökset
mihin suuntaan ja kuinka kauas.... :roll:
Taunuksella apiallle 2016 tai sitten -17.... tai joskus..
Satellite
Viestit: 23
Liittynyt: 27 Loka 2005, 12:29
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja Satellite »

Suapi nykyään tulla tosiaan vaikka kummallekin puolelle! Ja toimivana!

Ite tein just viimetalvena dodgeen 2,5" rosterista ja yhet simonssin läpivirtauspöntöt/putki... Kaupungissa oli ihan mukava röpötellä, mutta esim 800km:n reissu meni silleen, että ei paljo kyydissä olijoiden kanssa jutusteltu...
Mukavat äänet siinä omasta mielestä oli, kun oli suht kiree 383 magnum...
Go catch a Mopar, if you can...
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Joo, no mullakin lukee coupessa "sivuille suunnatut pakoputket hyväksytty"

Käytännössä tarkottaa sitä, että pakoputken pitäs tulla a'bout takapyöräkotelon nurkille silleen, jotta se ei lopu auton alle pahasti.
Henkilö- ja pakettiautoissa nykysin pakoputken suuntaus vapaa.
mctakala
Viestit: 15
Liittynyt: 02 Loka 2005, 11:04
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja mctakala »

Taitaa nämä putket vaan olla melko hankalat, kun jäävät kuitenkin suht. alhaalle roikkumaan. No katsotaan mitä kevät tuo tullessaan! 8)
Coupe GT 2.3 -72
Avatar
ft79
Viestit: 2091
Liittynyt: 20 Huhti 2005, 16:42
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja ft79 »

mctakala kirjoitti:Taitaa nämä putket vaan olla melko hankalat, kun jäävät kuitenkin suht. alhaalle roikkumaan. No katsotaan mitä kevät tuo tullessaan! 8)
varsinkin kun koupejen korkeus on keskimäärin
n. 5cm... :D :D
Taunuksella apiallle 2016 tai sitten -17.... tai joskus..
jani
Viestit: 480
Liittynyt: 22 Tammi 2005, 03:02
Paikkakunta: Kemiö

Viesti Kirjoittaja jani »

Muistaakseni olen kuullu jostain, et pitäis olla suunnattu vähintään 45 astetta taakse ja 45 alaspäin..
Taunus, Coupé GXL -74 (prokekti)
Sierra, 3.0 essex -89 (myydään osina tai kokonaisena)
Audi 100 avant 2,2 turbo quattro (200 look : ) -89
Taunus -81
Avatar
samiharju
Viestit: 1070
Liittynyt: 12 Syys 2004, 15:19
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

jani kirjoitti:Muistaakseni olen kuullu jostain, et pitäis olla suunnattu vähintään 45 astetta taakse ja 45 alaspäin..
ei oo enää muita säädöksiä kun ei saa aiheutta palovaaraa eikä savu saa kulkeutua matkustamoon ajossa.. niin ja melun oltava alle 85db.
Avatar
Tuukka
Viestit: 180
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 13:48
Paikkakunta: Salo / Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tuukka »

samiharju kirjoitti:
jani kirjoitti:Muistaakseni olen kuullu jostain, et pitäis olla suunnattu vähintään 45 astetta taakse ja 45 alaspäin..
ei oo enää muita säädöksiä kun ei saa aiheutta palovaaraa eikä savu saa kulkeutua matkustamoon ajossa.. niin ja melun oltava alle 85db.
Eikös edelleen apparin puolen putken asennusta oo säädelty jotenkin niin, ettei se sais puhaltaa jalankulkijoiden nilkoille tms, eli oltava n-astetta suunnattuna alaspäin?
Taunus '73 2d sedan V6 2.8i
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Tuukka kirjoitti:
samiharju kirjoitti:
jani kirjoitti:Muistaakseni olen kuullu jostain, et pitäis olla suunnattu vähintään 45 astetta taakse ja 45 alaspäin..
ei oo enää muita säädöksiä kun ei saa aiheutta palovaaraa eikä savu saa kulkeutua matkustamoon ajossa.. niin ja melun oltava alle 85db.
Eikös edelleen apparin puolen putken asennusta oo säädelty jotenkin niin, ettei se sais puhaltaa jalankulkijoiden nilkoille tms, eli oltava n-astetta suunnattuna alaspäin?
kuorma-autoissa
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Anonymous kirjoitti:
Tuukka kirjoitti:
samiharju kirjoitti: ei oo enää muita säädöksiä kun ei saa aiheutta palovaaraa eikä savu saa kulkeutua matkustamoon ajossa.. niin ja melun oltava alle 85db.
Eikös edelleen apparin puolen putken asennusta oo säädelty jotenkin niin, ettei se sais puhaltaa jalankulkijoiden nilkoille tms, eli oltava n-astetta suunnattuna alaspäin?
kuorma-autoissa
viime viikolla kävin kats.konttorilla kysymässä kyseistä asiaa koska ongelmana mahduttaa takaa 3"tuuman pariputket ulos.....vastaus:ei mitään esteitä ovat vain tultava kuskinpuolelta.......muuta katsastusta estävää EI ole!!
HooPee
Viestit: 65
Liittynyt: 19 Elo 2005, 13:55
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja HooPee »

AKEN sivuilta:

"Pakoputkiston vähäiset muutokset, mukaan lukien putkiston kahdennukset, ovat sallittuja seuraavin edellytyksin:

a) auton melu ei muutoksen jälkeen saa ylittää meluarvoja, jotka olivatSuomessa voimassa auton käyttöönottoajankohtana tai 85 dB(A) taikka, mikäli auton kokonaismassa on suurempi kuin 3500 kg, 92 dB(A), pienemmän arvon ollessa määräävä;

b) pakoputken pään tai päiden on halkaisijaltaan ja sijoitukseltaan oltava rakenneasetuksen määräysten mukainen"

Ja rakenneasetusta:

"Pakoputkisto
1. Pakoputken on oltava siten sijoitettu, ettei sen mikään kohta ole vaarallisen lähellä polttoainesäiliötä tai -putkea. Jos pakosarjan tai -putken yläpuolella on polttoainejärjestelmän laitteita tai polttoaineputkien liitoksia siten sijoitettuina, että mahdollisen vuodon sattuessa polttoainetta voi tippua tai valua pakosarjalle tai -putkistolle, tai jos polttoaineen syttymisvaara muutoin on ilmeinen, on pakosarja tai -putkisto varustettava tarkoituksenmukaisella suojuksella.

2. Pakoputkiston pään tulee olla siten sijoitettu ja suunnattu, ettei pakokaasuista ole tarpeettomasti haittaa auton matkustajille, jalankulkijoille tai muille tien käyttäjille. Muun kuin M1- ja N1-luokan ajoneuvon pakoputken pään tulee olla suunnattu taaksepäin tai vasemmalle. Jos pakoputki vasemmalla sivulla tai takana vasemmalla puolella on suunnattu enemmän kuin 45° vasemmalle, on sen pää lisäksi käännettävä siten, että pakokaasut suuntautuvat vähintään 45°:een kulmalla vaakatasosta alaspäin. N2- ja N3-luokan ajoneuvossa pakoputki saa olla suunnattu ylöspäin, jolloin sen tulee ulottua ainakin ohjaamon ylimmän kohdan tasolle. Pakoputken ulkohalkaisija saa olla enintään 120 mm, tai jos siihen on erityistä syytä, enintään 150 mm.

3. Pakoputken pään ympärillä, 50 mm:n matkalla sen päästä mitattuna, on oltava vähintään 50 mm vapaata tilaa."

Niin ja tuo rakenne asetus on kumottu, että taitaa olla katsastusinssin kädessä se, että hyväksyykö, vai ei...

Että voi olla selkeetä tää auton rakentaminen 8) 8) 8)
Avatar
Tuukka
Viestit: 180
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 13:48
Paikkakunta: Salo / Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tuukka »

HooPee kirjoitti:...
Niin ja tuo rakenne asetus on kumottu, että taitaa olla katsastusinssin kädessä se, että hyväksyykö, vai ei...

Että voi olla selkeetä tää auton rakentaminen 8) 8) 8)
Tsekkasin ite samat läpi, ja totesin koko touhun olevan niin sekavaa, etten viittiny tänne mitään kirjotella... :roll:

Ensinnä saa hyppiä eri momenttien ja pykälien välillä kuin sekopää, ja lopputuloksesta ei silti saa mitään irti. On se hienoa, että tälläisessä sivistysvaltiossa ei kansalaiset voi tietää rikkovansa lakia ilman että asiaa tiedustelee lakimieheltä, tai viranomainen siitä tylysti ilmoittaa... :lol:
Taunus '73 2d sedan V6 2.8i
Avatar
ft79
Viestit: 2091
Liittynyt: 20 Huhti 2005, 16:42
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja ft79 »

Tuukka kirjoitti:
HooPee kirjoitti:...
Niin ja tuo rakenne asetus on kumottu, että taitaa olla katsastusinssin kädessä se, että hyväksyykö, vai ei...

Että voi olla selkeetä tää auton rakentaminen 8) 8) 8)
Tsekkasin ite samat läpi, ja totesin koko touhun olevan niin sekavaa, etten viittiny tänne mitään kirjotella... :roll:

Ensinnä saa hyppiä eri momenttien ja pykälien välillä kuin sekopää, ja lopputuloksesta ei silti saa mitään irti. On se hienoa, että tälläisessä sivistysvaltiossa ei kansalaiset voi tietää rikkovansa lakia ilman että asiaa tiedustelee lakimieheltä, tai viranomainen siitä tylysti ilmoittaa... :lol:
niin... tässäkin on se vielä
boonuksena ja plussana
että tämä ks. viranomainen osaa myös katsastaa auton
bussi pysäkillä... ja vaikka olis tuore leima
neen viisaana ihmisenä osaa myös kumota sen....

mm. katsastettujen muutosien osalta.... :evil: :evil:
Taunuksella apiallle 2016 tai sitten -17.... tai joskus..
Vastaa Viestiin