Kannen remppausta!

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

teijosuuronen
Viestit: 69
Liittynyt: 26 Heinä 2004, 21:17
Paikkakunta: Jyväskylä

Kannen remppausta!

Viesti Kirjoittaja teijosuuronen »

Elikkäs pitäs kantta vähän fiksata, pitää kauheeta nalkatusta ja kiehnätystä, koneena on 2000 rivi nelkku ja vielä käytössä koneen oma kansi. Vanhoilta sivuilta lueskelin kannen laitosta viritysmielessä että 1600 kansi olis "paras" aihio. Mulla on kyl hyllyssä 1300 sierran kansi ja muutama 1600 kansi. Oli jotain juttua jostain kirjallisuudesta OHC:n virittelyyn ja koneen laittoon. Ei vaan tullu silloin otettua ylös niitä.... :cry: joten voiskohan kukaan pistää uudelleen tietoa kehiin.
Oli jotain puhetta että kanavat uudelleen muotoiluun, venttiilit isommix (vai olix ne 1600 venttiilit muka jo isot???), mites nokan jyrkkyys mikä olis paras kompromissi kun ei meininki ole kisaamaan lähteä. Maantielle siis vaan.

Kiitokset jo tässä vaiheessa infosta!
Voorttimies
Viestit: 262
Liittynyt: 29 Heinä 2004, 22:34
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Voorttimies »

Ainakin kannattaa tutustua sellaiseen kirjaan kuin David Vizard: How to modify Ford SOHC engines.
Ford Capri S 2.6 V6
Ford Sierra 2.0 iS (myyty - 5 tuntia sen jälkeen kylki edellä puuhun)
Ford Scorpio 2.9i V6 Ghia Automatic
Ford Fiesta mk 4 1.3i
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

No 1.6 kansi, 2.0 hilut nokkaa myöten. Siitä kai voi lähteä liikkeelle. Burton Powerilta kannattaa tilata 'Performance' kataloogi, näkee vähän millaista palikkaa saa ja on siinä vähän historiaa ja tietoakin kyseisestä koneesta ja sen virittämisestä.

Ja kataloogi on ilmainen -> https://www.burtonpower.com/
sami83
Viestit: 324
Liittynyt: 02 Elo 2004, 00:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja sami83 »

Tässä tapauksessahan palotiloja täytyy suurentaa ettei puristukset nouse liikaa, muuten kone nakuttaa helposti. Isompia pakoventtiilejä ei välttämättä tarvi vaihtaa. Uusi 2 litraisen nokka ja kunnossa oleva weber-kaasari riittävät myös aika pitkälle. Peltisarja kannattaa hankkia (jos ei vielä ole) ohc:n vakiopakosarjan tilalle.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

sami83 kirjoitti:Tässä tapauksessahan palotiloja täytyy pienentää ettei puristukset nouse liikaa,
Nyt pitää paljastaa tietämättömyyteni :oops: mutta, eix juuri palotilaa pienentämällä nosteta puristusta???? :?
sami83
Viestit: 324
Liittynyt: 02 Elo 2004, 00:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja sami83 »

Korjattu :). Eli siis tietenkin täytyy poistaa materiaalia palotilasta tai käyttää erilaisia mäntiä. Tuolla on muuten ohjeita viritykseen, tosin englanniksi: http://www.pumaracing.co.uk/pinto.htm
Simppa

Viesti Kirjoittaja Simppa »

Ei kyllä tarvi yhtään poistaa palotiloista, jos käyttää 1.6:n kantta! Kannesta voi vielä jopa höylätä pois jonkun verran, eikä puristukset silti nouse liiaksi. On meinaan tuossa kaverilla käytössä 1.6:n kannella oleva 2.0 kone ja hyvin pelaa 98:lla eikä nakuta yhtään. Rakenteilla on kyllä ruiskun kannesta tehokkaampi versio... Siitä joutuu kyllä palotiloja ja imukanavia pienentämään täyttöhitsaamalla ja muotoilemaan uudestaan parhaan tehon saamiseksi.
sami83
Viestit: 324
Liittynyt: 02 Elo 2004, 00:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja sami83 »

No, on minullakin ollut pari vuotta käytössä kyseinen yhdistelmä. Kyllä se vaan nakuttaa vedättäessä. Nakutusherkkyys tuntuu vaan koko ajan lisääntyneen. Olen kääntänyt sytkää myöhäisemmälle ilmiön lieventämiseksi. Tuossa on kylläkin vielä 1.6:n nokka, 2 litraisen nokalla varmaan toimisi paremmin. Ruiskun kansi täälläkin hankittuna ja tulossa seuraavaan koneeseen.
Simppa

Viesti Kirjoittaja Simppa »

Tossa koneessa onkin joku viritys nokka (en tiedä asteita) ja tupla kaasarit... Vääntöä ainakin tuntuu löytyvän reippasti :)
kossmann
Viestit: 22
Liittynyt: 17 Syys 2004, 15:58
Paikkakunta: lahti

Viesti Kirjoittaja kossmann »

oiskohan ollu tuolla ford clubin keskustelu palstalla samasta aiheesta juttua, oli 2.0 laitettu 1.6 kantta ja jotain muuta, sit ajeltu rauhallisesti sisään, jonka jälkeen ruvettu testaileen ja parin polkaisun jälkeen kosahtanut.. eli siellä on ollut puristuksia liikaa, joten teillä joilla on se 1.6 kansi kiinni niin olisin halunnut tietää mitä mäntiä olette käyttänyt ja veivit?? ja oletteko mitannut puristuksia, en muista mitä vakiona on( joku voi kertoa) mutta olen kuullut että 1.6 kannella on jollain noussut yli 12.5 mikä on luultavasti liikaa tuollaiselle mosalle??
minulle kaikki fordit ovat taunuksia...
www.kaasua.com
sami83
Viestit: 324
Liittynyt: 02 Elo 2004, 00:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja sami83 »

Kyllä mulla on kestänyt 2.0 vakio alakerta. Toki koneessa on muokkaamattoman 1.6 kannen takia puristuksia liikaa, mutta kai tuohon kestämiseen vaikuttaa muutkin asiat. Autoa ei ole säästelty, aina silloin tällöin revitetty yli 6000 rpm (Fordin mittarin mukaan). Tanarissa on vielä 1.6 perä ja pikkulaatikko joten kierrokset on maantieajossakin ollut korkealla. Tiedä sitten onko tuo joku maanantaikappale vai leviääkö se huomenna :lol:
Avatar
Mois
Viestit: 7869
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

kossmann kirjoitti:oiskohan ollu tuolla ford clubin keskustelu palstalla samasta aiheesta juttua, oli 2.0 laitettu 1.6 kantta ja jotain muuta, sit ajeltu rauhallisesti sisään, jonka jälkeen ruvettu testaileen ja parin polkaisun jälkeen kosahtanut.. eli siellä on ollut puristuksia liikaa, joten teillä joilla on se 1.6 kansi kiinni niin olisin halunnut tietää mitä mäntiä olette käyttänyt ja veivit?? ja oletteko mitannut puristuksia, en muista mitä vakiona on( joku voi kertoa) mutta olen kuullut että 1.6 kannella on jollain noussut yli 12.5 mikä on luultavasti liikaa tuollaiselle mosalle??
Tossa on 2 litrasessa 1.6 vakio kansi ja lohkosta vielä höylätty 0,6 mm pois, vakio männillä ja veiveillä! Hyvin on kestänyt jo tuhansia kilometrejä ja monoa on annettu kaiken aikaa reippaasti. Puristus suhde on 12,4. Puristus paineen mittaus jäi kesken kun mittari hajos! Se kerkes näyttää jossain vaihessa 18 kiloo... Nokka on muistaakseni Kent Camsin FR 32.
Avatar
TaunusTomi
Viestit: 953
Liittynyt: 02 Elo 2004, 22:43
Paikkakunta: Noormarkku

Viesti Kirjoittaja TaunusTomi »

mulla on is sierran lohko johon ei oo laakeri remppaa kummempaa tehty,tai no on sitä alakertaa kevennetty ym, 1.6 kansi isommilla venttiileillä ja muokatuilla kanavilla,hyvin toimii ku käyttää 99 bensaa,jos laittaa 95 niin sit alkaa kilkattaa :D
jos laitteet hajoo se on niiden heikkoutta...
Taunus 78 Cosworth BOA
kossmann
Viestit: 22
Liittynyt: 17 Syys 2004, 15:58
Paikkakunta: lahti

Viesti Kirjoittaja kossmann »

mois13 kirjoitti:
kossmann kirjoitti:oiskohan ollu tuolla ford clubin keskustelu palstalla samasta aiheesta juttua, oli 2.0 laitettu 1.6 kantta ja jotain muuta, sit ajeltu rauhallisesti sisään, jonka jälkeen ruvettu testaileen ja parin polkaisun jälkeen kosahtanut.. eli siellä on ollut puristuksia liikaa, joten teillä joilla on se 1.6 kansi kiinni niin olisin halunnut tietää mitä mäntiä olette käyttänyt ja veivit?? ja oletteko mitannut puristuksia, en muista mitä vakiona on( joku voi kertoa) mutta olen kuullut että 1.6 kannella on jollain noussut yli 12.5 mikä on luultavasti liikaa tuollaiselle mosalle??
Tossa on 2 litrasessa 1.6 vakio kansi ja lohkosta vielä höylätty 0,6 mm pois, vakio männillä ja veiveillä! Hyvin on kestänyt jo tuhansia kilometrejä ja monoa on annettu kaiken aikaa reippaasti. Puristus suhde on 12,4. Puristus paineen mittaus jäi kesken kun mittari hajos! Se kerkes näyttää jossain vaihessa 18 kiloo... Nokka on muistaakseni Kent Camsin FR 32.
en nyt mene varmaks sanomaan mutta, esim: mersun koneesta(2.3 8v) joka on tehty ralli käyttöön on mitattu paineita 10.5-12.5, ja tehoa otettu n, 265 hp.. oli kuulemma joskus ollut isommat paineeet ja ei kuulema kestänyt, tietysti vähän eri asia kuin suurinpiirtein vakio 2.0 ohc ford..
minulle kaikki fordit ovat taunuksia...
www.kaasua.com
Vastaa Viestiin