Tihkukytkintä rakentamaan

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
Hessu
Viestit: 709
Liittynyt: 20 Loka 2004, 08:34
Paikkakunta: Häijää

Tihkukytkintä rakentamaan

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Eikös noissa viimeisissä Tanareissa ollut tihkukytkin (viikseä lepoasennosta alaspäin) ja pissapoika viikseä päästä painamalla? Jos löytää sellaisen katkaisijan jostain, niin mahtavatko liittimet sopia ensinkään ja minkä verran menee johdotusta uusiksi? Sellainen punainen tihkurele ainakin menisi lisättäväksi...
Tähtisilmä
Viestit: 56
Liittynyt: 02 Elo 2004, 12:43
Paikkakunta: Pohjois Savo

Viesti Kirjoittaja Tähtisilmä »

On tihkukytkin ainakin mkIII:ssa.
Luulisi, että saa pienellä vaivalla vaihdettua?
Avatar
samiharju
Viestit: 1070
Liittynyt: 12 Syys 2004, 15:19
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

tuo juttu on varustetasosta kiinni. gx mallissa on mut karvalakissa ei ole (siis mk3). laitoin gx:ään tavallisen tihkuttoman kytkimen ja niinpäin se ainakin sopii.
Avatar
Viipo
Viestit: 808
Liittynyt: 28 Loka 2004, 09:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Viipo »

mulla oli kakkoskoppasessa -76 karvalakissakin tuo jotta kun paino alaspäin niin pyyhkäsee kerran. miksei sitä uudemmissa olis?
Latexi
Viestit: 71
Liittynyt: 14 Elo 2004, 12:29
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Latexi »

Viipo kirjoitti:niin pyyhkäsee kerran.?
Eikös "tihkukytkin" ny kyitenkin tarkota sitä että pyyhkäsee automaattisesti (kun kytkintä on väännetty tms.) sillon tällön.
vm. 72 1.6 L STW / Classic - Not Fast (linkissä vanhoja kuvia ja vanhaa juttua)
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

Noita kytkimiä saa valmiina tarvikkeena portaattomalla säädöllä. Eihän se periaatteessa ole kuin "säätövastus" tai siis sellainen mikä säätää aikaa ... tai jotain :roll: Maksaa varmaan 2-5e?

Mut oottekos huomannu että niitä mittarivalojakin voi säätää, ainakin suuremmissa osissa malleista 8)
Ei kylläkään mulla ...
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Re: Tihkukytkintä rakentamaan

Viesti Kirjoittaja Mois »

Hessu kirjoitti:Eikös noissa viimeisissä Tanareissa ollut tihkukytkin (viikseä lepoasennosta alaspäin) ja pissapoika viikseä päästä painamalla? Jos löytää sellaisen katkaisijan jostain, niin mahtavatko liittimet sopia ensinkään ja minkä verran menee johdotusta uusiksi? Sellainen punainen tihkurele ainakin menisi lisättäväksi...
Laitoin omaan Taunukseen tuon tihkun muutama vuosi sitten! Ostin Fordin liikkeestä alkuperäisen releen ja romukaupasta monitoimikatkaisijan jossa oli tuo tihkuasento. Sama liitin sattui kuin perusmallissa. En nyt muista miten kytkin tuon releen, mutta multä löytyy kyllä kytkentä ohjeet jostain. Taisin ottaa rosvoliittimillä siitä kytkimen juuresta johdot releelle!
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
tane16
Viestit: 188
Liittynyt: 09 Loka 2004, 10:31
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tane16 »

liitin on sama kuin vanhemmassa mallissa ainakin kytkimen puolella.. tihkulla varustetussa kytkimessä on vain sellanen lattaliitin siinä katkasijan päällä. mitenkä menee muuten nuo mallimerkinnät tässä viimesimmässä kopassa? olen itse sitä pohtinut mutta en ymmärrä.. :lol: mulla on 1.6 gx siinä on mm. sisävalon viivekatkaisin, tihku, mittarivalojen säätö, penkkien selkänojissa on taskut, kyynärnoja, sellanen hieno ruskea "plyyssinen" sisustuskin jossa on jonkin verran kromia :wink: ja sekä vielä "puu"jäljitelmä kojetaulussa.. vissiin tuo on joku vähän paremmin varusteltu kun joskus tuota katellessa eteen sattui pari muutakin mutta ne oli paljon ankeampia sisältä..

tihku on kyllä hyvä olla olemassa, ajoin tuossa jonkun aikaa ilman sitä kun katkaisija hajos enkä heti saanut uutta niin alkoi vituttamaan se nysvääminen tihkusateessa..
sami83
Viestit: 324
Liittynyt: 02 Elo 2004, 00:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja sami83 »

Gx-malleja on eri varusteilla. Olen nähnyt ainakin sellaisia missä ei ole edessä kyynärnojaa, mittariston kehys on hopean värinen ja kromia ei ole niin paljon. Mulla on GX jossa on samat varusteet mitä tane16 kertoi. Olisi muuten ylimääräisenä tuollainen viiksi tihkukytkimellä ja relekin saattaa löytyä.
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

sami83 kirjoitti:Gx-malleja on eri varusteilla. Olen nähnyt ainakin sellaisia missä ei ole edessä kyynärnojaa, mittariston kehys on hopean värinen ja kromia ei ole niin paljon. Mulla on GX jossa on samat varusteet mitä tane16 kertoi. Olisi muuten ylimääräisenä tuollainen viiksi tihkukytkimellä ja relekin saattaa löytyä.
Voisin vaikka ostaa sen sulta! Laita vaikka emailia mitä maksaa?
musse67@mbnet.fi
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

mulla on coupessa se jalkapedaali pyyhkimille,musta se on hyvä tihkukytkin 8)
Taunus Maximus =)
Avatar
TaunusTomi
Viestit: 953
Liittynyt: 02 Elo 2004, 22:43
Paikkakunta: Noormarkku

Viesti Kirjoittaja TaunusTomi »

tämä nyt on vähän ot:ia mut tuli sellanen erikoinen tilanne kun vaihdoin pyyhkijän vivun,niin nyt sulat toimii muuten normaalisti mutta kun niiden pitäisi stopata niin ne jämähtää keskelle lasia,vanhan kerkesin tietenkin heittää jo menemään,mut mietein et voisko ne sulkien vivut saada jotenkin vituralleen et se käyttäytyis noin,ne kun oli viime keväänä pois autosta,ja vanha pyyhkijän vipu oli niin kulunu et siitä piti ettii aina on/off...eli jos se johtuikin siitä rikkinäisestä vanhasta vivusta ettei ne tangot mitkä liikuttaa niitä sulkia menny kohdalleen,kun sen stoppi kohdan joutui itte päättämään :roll: :roll:
jos laitteet hajoo se on niiden heikkoutta...
Taunus 78 Cosworth BOA
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

ei kai niitä tankoja kovin pieleen saa,ettei pyyhi konepelliltä asti..
joku relesysteemi varmaan..?kuin alas ne pyyhkijät menee?
se pitkä yhdistävä tanko tulee yläpuolelle..ei kai se väärin mahdu?
itellä on coupessa vedetty kojetauluun katkasija vettä varten,ja jalkakytkin on se kerranpyyhkäsevä juttu..ensialkuun vähän veti mietteliääksi,mutta kun siihen tottu..ihan hywä. :)
Taunus Maximus =)
Avatar
TaunusTomi
Viestit: 953
Liittynyt: 02 Elo 2004, 22:43
Paikkakunta: Noormarkku

Viesti Kirjoittaja TaunusTomi »

muuten pyyhkii normaalisti,mut kun kääntää vivusta ettei pyyhkis enää niin sulat stoppaa keskelle lasia :roll: ja aina ihan samaan kohtaan,ihan niin kuin niiden kuuluiskin siihen pysähtyä..
jos laitteet hajoo se on niiden heikkoutta...
Taunus 78 Cosworth BOA
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

joku systeemi tossa on,joskus bobcatissa tapellu..sen sai jotenkin kyllä valittua..kun en kuollaksenikaan muista...!!!!
hiton ärsyttävää..
olikohan se moottorin asento vai johtojen paikat..sai laitettua niin että pysähty vaakaan tai alaviistoon...
en millään saa päähän miten se meni..vai joku johto irti..
alkaa tosissaan ottaa aivoon tää muisti.. :twisted:
Taunus Maximus =)
Vastaa Viestiin