Lämmityslaite

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Tuomas
Viestit: 80
Liittynyt: 20 Syys 2005, 14:46
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Niin ja kertokaas sit vielä että mistä aletaan purkamaan kun lämppäri otetaan työn alle? Siis lähinnä rasvaus ja kennon puhdistus.
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Tossa kuva semmosesta lämpölaitteesta, mistä ei tuu sivusuuttimista kun vaan kylmää ilmaa: http://koti.mbnet.fi/~musse67/Taunus/Ta ... olaite.jpg
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
MouTine
Viestit: 77
Liittynyt: 30 Loka 2005, 22:44
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Mimmonen puhaltimen moottori Taunuksessa on? Tuli vaan mieleen että viime talvena tein Capriin ns. lämppärirempan. Aivan uusi täyskuparinen kenno sen alumiini-muovipäätyisen halpiksen tilalle sekä ihka-uusi Bosch puhaltimen moottori. Nimenomaan tuo moottori yllätti. Ihan perus moottori ilman koteloita ja siipiä maksoi 25€ paikallisessa varaosafirmassa ja löytyi jopa ihan hyllystä. Samalla kun tiivisti lämppärikoneiston kopan ja ilmaputket, niin on lämpöä piisannut ihan eri tavalla kuin ennnen.

Sellasen mielenkiintoisen havainnon olen tehnyt että kun tuossa nurkissa pyörii ja kone on lämmin/kuuma (flekti käy sillontällön...) niin lämpöä tulee komeesti, mutta kun lähet pikatielle ja nostat nopeutta törkeemmin, niin pukkaa aivan sairaan kuumaa. Aivan kuin patopaine kennon läpi siirtäisi lämpöä paremmin eli kennossa olisi potentiaalia, mutta riittävän suurta ilmavirtaa ei puhallin pysty kehittämään.

Ai niin, jos harkitsette uutta kennoa taikka uuden teettämistä, niin ehdottomasti kuparikenno. Ensinnäkin kuparinen on noin 30% tehokkanpi kuin alumiininen, ja toisekseen muovipäätyiset tuppaa alkaa vuotamaan.
Mois

Viesti Kirjoittaja Mois »

Kaverin välikoppa Escortissa on samanlainen puhallin kun Taunuksessa, sekin oli ostannu uuden puhaltimen Varaosamaailmasta. Tais maksaa vanhan satasen verran...
Ite ostin Motonetista, mut ei puhallus muuttunnu yhtään paremmaksi...
tanari
Viestit: 937
Liittynyt: 22 Elo 2004, 11:18
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tanari »

mulla 3korisissa on ollu 10X parempi puhallus ku 1 ja 2 korisissa, en tiedä mistä lie johtuu :lol: mutta on muuten todella hankala irrottaa se muovinen koppa konehuoneenpuoleta! no onneks se on jo irti :roll:
matalan pudjetin kulkineet...
Micker
Viestit: 23
Liittynyt: 16 Kesä 2005, 20:44
Paikkakunta: Espoo/Salo

Viesti Kirjoittaja Micker »

Kumma juttu, mulla on tällä hetkellä puhaltimen moottori 3 korisesta eikä puhalla
mitenkään erityisen lujaa. Mut riittävästi :)

Olisko kenelläkään vielä kuvaa sellasesta sivuiltakin
lämmintä puhaltavasta lämmityslaitteistosta? Tuo mois13:n laittaman kuvan mukainen setti
on mun tanessa, paska mäihä :( No ehkä joululomalla sais vaihdettua tuon lämppärin, ku sellanen
parempi sattuu jo löytymään.
Mois

Viesti Kirjoittaja Mois »

Micker kirjoitti:Kumma juttu, mulla on tällä hetkellä puhaltimen moottori 3 korisesta eikä puhalla
mitenkään erityisen lujaa. Mut riittävästi :)

Olisko kenelläkään vielä kuvaa sellasesta sivuiltakin
lämmintä puhaltavasta lämmityslaitteistosta? Tuo mois13:n laittaman kuvan mukainen setti
on mun tanessa, paska mäihä :( No ehkä joululomalla sais vaihdettua tuon lämppärin, ku sellanen
parempi sattuu jo löytymään.
Löytyy kuva III - koppasen sivuilta lämmintä puhaltavasta systeemistä, pitäis vaan scannata se kuva...
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Tossa kuva uudemmasta lämpölaitteesta:
http://koti.mbnet.fi/~musse67/Taunus/Ta ... laite1.jpg
Tommonen mulla on tällä hetkellä omassa, paitsi noi raitisilmasuuttimet puuttuu!
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Antti
Viestit: 234
Liittynyt: 10 Elo 2004, 00:06
Paikkakunta: Kemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti »

MouTine kirjoitti:Mimmonen puhaltimen moottori Taunuksessa on? Tuli vaan mieleen että viime talvena tein Capriin ns. lämppärirempan. Aivan uusi täyskuparinen kenno sen alumiini-muovipäätyisen halpiksen tilalle sekä ihka-uusi Bosch puhaltimen moottori. Nimenomaan tuo moottori yllätti. Ihan perus moottori ilman koteloita ja siipiä maksoi 25€ paikallisessa varaosafirmassa ja löytyi jopa ihan hyllystä. Samalla kun tiivisti lämppärikoneiston kopan ja ilmaputket, niin on lämpöä piisannut ihan eri tavalla kuin ennnen.

Sellasen mielenkiintoisen havainnon olen tehnyt että kun tuossa nurkissa pyörii ja kone on lämmin/kuuma (flekti käy sillontällön...) niin lämpöä tulee komeesti, mutta kun lähet pikatielle ja nostat nopeutta törkeemmin, niin pukkaa aivan sairaan kuumaa. Aivan kuin patopaine kennon läpi siirtäisi lämpöä paremmin eli kennossa olisi potentiaalia, mutta riittävän suurta ilmavirtaa ei puhallin pysty kehittämään.

Ai niin, jos harkitsette uutta kennoa taikka uuden teettämistä, niin ehdottomasti kuparikenno. Ensinnäkin kuparinen on noin 30% tehokkanpi kuin alumiininen, ja toisekseen muovipäätyiset tuppaa alkaa vuotamaan.
Mistä hommasit osat, ja mitä tuli maksamaan kaikenkaikkiaan?
Taunus on luonnollinen asia
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Meikäläinen osti uuden kuparikennon pari vuotta sitten jäähdytin korjaamosta ja makso kai jotain 130 ekee... Vai olikohan enemmän?
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
MouTine
Viestit: 77
Liittynyt: 30 Loka 2005, 22:44
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Kenno Capriin maksoi 75€ paikallisella jäähdytinkorjaajalla. Löytyi jostain Helsingin varastolta, mutta sanoivat että oli lajinsa viimeinen. Toki Englannista taikka Saksasta saa lisää. Kenno oli muuten Englannissa valmistettu. Tosi hyvää työn jälkeä.

Puhaltimen moottori oli se mainitsemani 25€.
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

MouTine kirjoitti:Kenno Capriin maksoi 75€ paikallisella jäähdytinkorjaajalla. Löytyi jostain Helsingin varastolta, mutta sanoivat että oli lajinsa viimeinen. Toki Englannista taikka Saksasta saa lisää. Kenno oli muuten Englannissa valmistettu. Tosi hyvää työn jälkeä.

Puhaltimen moottori oli se mainitsemani 25€.
Tanskasta löytyy noita uusia kennoja! tais olla 159 € toi Taunuksen uus kenno! Linkin laitoin jo aiemmin, mut laitetaan se taas uudestaan:
http://www.nissens.dk/new/uk/index.htm
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Tähtisilmä
Viestit: 56
Liittynyt: 02 Elo 2004, 12:43
Paikkakunta: Pohjois Savo

Viesti Kirjoittaja Tähtisilmä »

MouTine kirjoitti:Mimmonen puhaltimen moottori Taunuksessa on? .
Vakiona näyttää olevan boschilainen.
http://personal.inet.fi/koti/spa/f5.jpg
Tähtisilmä
Viestit: 56
Liittynyt: 02 Elo 2004, 12:43
Paikkakunta: Pohjois Savo

Viesti Kirjoittaja Tähtisilmä »

tanari kirjoitti: mutta on muuten todella hankala irrottaa se muovinen koppa konehuoneenpuoleta! no onneks se on jo irti :roll:
Mitäs hankalaa siinä on? :shock:
MouTine
Viestit: 77
Liittynyt: 30 Loka 2005, 22:44
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine »

mois13 kirjoitti:
MouTine kirjoitti:Kenno Capriin maksoi 75€ paikallisella jäähdytinkorjaajalla. Löytyi jostain Helsingin varastolta, mutta sanoivat että oli lajinsa viimeinen. Toki Englannista taikka Saksasta saa lisää. Kenno oli muuten Englannissa valmistettu. Tosi hyvää työn jälkeä.

Puhaltimen moottori oli se mainitsemani 25€.
Tanskasta löytyy noita uusia kennoja! tais olla 159 € toi Taunuksen uus kenno! Linkin laitoin jo aiemmin, mut laitetaan se taas uudestaan:
http://www.nissens.dk/new/uk/index.htm
Mutta onko nuo Nissenssin kennot täyskuparisia?
Vastaa Viestiin