Scoorpion 2.9 v6 sähkökytkentäkaavio

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

moi

käsitinkö oikein että moottorin toimintaan tarvitaan vain sit yks matolaatikko :shock:
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

:D
Make H.
Viestit: 8
Liittynyt: 22 Loka 2010, 23:30
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Make H. »

Nostetaas vähä vanhaa aihetta.

Ite tällä hetkellä asentamassa tuommosta -92 scorpiosta otettua tekniikkaa -73 consuliin ja oon ihan ulalla noitten sähköjen kaa. Moottori on siis kahdella lambdalla ja MAP anturilla, eli ei oo niitä ilmamäärämittareita.

Tietääkseni tuossa ilmamäärämittareilla olevassa on erilainen johtosarja. Eihän tuossa tarvis ku kourallinen johtoja löytää oikeet, mutta kun on niin saatanan sekava tuo johtosarja, sain kuitenki purettua autosta ettei tarvinu yhtään johtoa katkoa ja kaikki tarpeelliset johdot on löytäny konehuoneessa paikkansa (luulisin). Siinä on 2kpl niitä isompia ovaalin mallisia pistokkeita korin ja moottorin johtosarjan välillä. Osaako joku kertoa mitkä johdot noissa liittimissä on mitäki? Ei löytyny mitään 3x3 liitintä niinku tossa oli puhetta.

Mulla on autodatasta napattu kytkis nuille sähköille, mutta hommaa hankaloittaa se, että ne johdot menee boxin liittimeltä sulake-/releboxin taakse ja sieltä vasta tuolle korin- ja moottorinjohtosarjat yhdistäville liittimille :/ ...ja näistä liittimistä ei ookkaan sit minkäänlaista tietoo mikä johto tekee mitäki :(.

Ois tosi paljo apua jos joku osais neuvoo eteenpäin :!:
hessu75
Viestit: 190
Liittynyt: 13 Tammi 2012, 11:40
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Nostetaan jälleen wanhaa topikkia ylös.

Minulla myös menossa Caprin keulille -89 12v 2.9 kone ja samojen ongelmien kanssa painin, mitä aiemmat kirjoittajat.

Minulla on kokonainen piuhasetti, jossa ihan kaikki tekniikanluovuttaja auton sähköt.

En ole vielä tuota 3x3 liitintä etsinyt, kun vasta löysin tämän keskustelun asiasta.

Onko nyt teillä muilla saman muutoksen suorittaneilla antaa minulle lisää infoa, miten homma hoitui, kiitos.

Kaksi ecun näköistä boksia. Onkohan toinen absille? Koska semmoisia absi antureiden näköisiä neljä kappaletta löytyy piuhakokonaisuudesta.

Kaksi lambda anturia downpipeissa. MAP versiohan tämä kone taitaa olla.

Ruiskutankki löytyy kanssa koneelle. Sillekin pitäisi ne piuhat selvittää. Joku ihme rele/ kytkin tälle tankille on myös, josta myyjä selitti, että siitä painamalla loppuu bensan tulo tjsp.

Kaikki apu tervetullutta.

Tällainen kuva minulla on jo lähteä liikkeelle:

Kuva

Sitten tässä siitä minun piuhakokonaisuudesta jotain kuvia:

Kuva
Kuva
Kuva

Jos joku osaa kertoa suoraan, mitä pitää tehdä, olisi se oikein hienoa.
Saa myös tulla moikkaamaan pohjois-Espoon tallille ja korvaan menetetyn ajan jollain sovitulla tavalla/ summalla.
Voin myös tulla piuhakasan kanssa moikkaamaan, jos joku tahtoo auttaa asiassa.

-Hessu-
Ford Capri 2.9EFI Turbo Mk3 -79
Ford Thunderbird -92
Kawasaki ZX14 -06
Avatar
Mois
Viestit: 7869
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Se toinen matolaatikko on tosiaan ABS:n boxi, näin ainakin oletin kun siinä lukee ATE :lol: Mul on meinaan semmoset matolaatikot tos hyllys. Jonkunlaiset johtosarjatkin on.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
Mois
Viestit: 7869
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Mois kirjoitti:Se toinen matolaatikko on tosiaan ABS:n boxi, näin ainakin oletin kun siinä lukee ATE :lol: Mul on meinaan semmoset matolaatikot tos hyllys. Jonkunlaiset johtosarjatkin on.
Viikol 4 voin tulla moikkaamaan sinne tallille, tuun silloin Espooseen vahtimaan exän kissoja :D
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Make H.
Viestit: 8
Liittynyt: 22 Loka 2010, 23:30
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Make H. »

Ei kai siinä muuta ku revit nuo johtosarjan teipit auki ja yksitellen rupeet käymään johtoja läpi tuon kytkentäkaavion kanssa. 2-3 iltaa siinä meni itellä ja johtosarjasta lähti puolet pois mukaanlukien tuo musta laatikko missä on releitä ja jotain sulakkeita. Sieltä otin tosin bensapumpun ja moottorinohjauksen releet ja liitin suoraan tarvittaviin johtoihin. Samoin piti kytkentäkaavioissa näkyviin paikkoihin lisätä sulakkeet (muistaakseni n. 5kpl). Sitte muutama johto joille tuli virtalukon kautta 12V ja startatessa 12V :D.

Mutta ei kai tuohon mitään oikotietä onneen ole, puolet tuosta johtohelvetistä saa kuitenki karsia ja suosiolla tuon ison boksin jättää pois missä on kaikkia turhia releitä ja sulakkeita. Itellä jo siirtymässä pois tuo omasta kun tulee kärmesmoottoria tilalle ja ruvetaan sen johtosarjaa samallalailla ihmetteleen :D...
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Kannattaa tarkistaa 3 kertaa kaikki johdot että ne menee oikein. Inhottava sitte myöhemmin ruveta kattomaan missä vika.

Itse katsoin usempaan otteeseen kaikki johdot kun oli asennuksessa tuo KMS moottorinohjaus ja uudet johdot kaikille laitteille. Yksitellen vedin kaikki sitten Eculle. Kannattaa tehdä itselle sellanen piirrustu paperille, että mitkä johdot menee mihinkin ja minkä värisiä ne on. Laittaa sitten perään aina merkinnän kun yksi laite osio on kunnossa.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
taunusti
Viestit: 927
Liittynyt: 20 Joulu 2009, 13:30
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja taunusti »

jos on jonkulainen tehtaat kaavio näille mikä mihinkin niin pitäs olla no problem kun on kuiteskin tehas iskusia missä on värit ja kaikki tallessa johdoissa yms. itse en ymmärrä hevon hmm..mitään sähköstä muutakun että se on sinistä ja se sattuu mutta yhteen laitteeseen kerraan yhtä johtoa niin se joskus selviää. tai näin on itsellä ainaskin selvinny. en tiijä oliko tästä apua mutta ainakin on koitettu=piuha kerrallaan yhteen laitteeseen..tai toinen mitä oon koittanu niin väri väriin ja loput mihin mahtuu se toimii joskus :lol: ps. tänään kaupan pihalla selvitin opelin sähköt :lol:kun yhtä kaapelia pitkin menee 5 vai 6 laitteeseen virta akulta sulakkeen kautta koppiin ja takakonttiin mutta niistä mulla on kaaviot muistissa kun on ite kasattuja
Kaiken kokeena voin sen sanoa että jotain on vielä kokematta-Matti Nykänen
hessu75
Viestit: 190
Liittynyt: 13 Tammi 2012, 11:40
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Kiitos kaikille avusta!

Nyt ainakin naksuu päärele ja bensapumppurele. Virtaa tulee ECUlle ja jopa startti pyörittää avaimesta moottoria.

Tähän asiaan sivuten:

Viime kesän kipinäongelma vielä nostaa päätään.

Nyt pitää tuo starttipuolen kipinä- ongelma ratkoa lopullisesti. Se kipinä on kateissa/ olematon, kun startti pyörii ja kun päästää avaimesta, niin tulee yksi iso terävä kipinä.
Edellinen V6 kaasarikone lähti viime kesänä jotenkuten käyntiin tällä vajaalla kipinällä, mutta nyt en viitsi leikkiä kunnon EFI koneen kanssa enää.

Miten voisin varmistaa tuon minun puolan, että on täyden 12V kestävä startissa ja käynnissä? EI ole mitään tarraa kyljessä.
Voisin unohtaa tuon ballastijohdon kokonaan tällöin ja laittaa vaan normi johdoilla starttipuolen, kun sain ohjeet siihen Capri Power foorumilta yhdeltä Capri sähkögurulta sieltä.

Pakoputkisto-osat ostettu. X-flow tulee tälle kesälle koneen kaveriksi.
Kaksi Mondeo V6 kuskin puolen vaimenninta tulee taka-akselin eteen auton alla molemmin puolin ja ulostulot tulee takarenkaan eteen viistosti taakse.

Kysymys Scorpio ja Sierra sähköjen kanssa pelanneille:

Onko kyseisissä autoissa myös Caprin tapaan se ballasti johto sytkäpuolella?

Yritin Sierran Haynes manuaalia tavata, mutta ei ainakaan vielä osunut silmään mitään ballasti johdosta sytkäpuolen osioissa tai kytkentäkaavioissa. Tai, en vaan osaa...

Tässä sitten teille muillekin, jotka lähdette ehkä joskus tällaista konetta rakentamaan omaan autoonne ja käytätte orkkis johdotuksia ( on toiselle virallisella kielellä. Käyttäkää Google kääntäjää, jos ei taivu):

:lol:

Hej

En del ledningar kommer till reläerna från kabelstammen men en del finns nog bara i säkringslådan.

För relä XI;
stift 30, plusmatning, (kommer från säkringslåda, ska ha +12V konstant)
stift 87, svart - denna matar hela insprutningen med +12V när tändningen är på. Kommer från säkringsdosa och bör finnas i en av multipluggarna
stift 85, brun-grön, reläspolens jord, ska till jord (går via multiplug till kabelstammen). Denna kan jordas direkt
stift 86, svart-gul, reläspolens tillslag, ska till en anslutning på tändningslåset som har +12V med tändning på och när startmotorn går. Går nog via en multiplug i Sierran.

För relä D:
stift 30, röd-blå, bränslepumpsreläets spänningsmatning, kommer via multiplug från bilens övriga elsystem. Denna kan kopplas till konstant +12V (med en säkring förstås)
stift 87, svart-röd, +12V till bränslepumpen, denna går in i bilens elsystem bakåt till tanken. Dra en ny ledning i Caprin.
stift 85, blå-röd, den anslutning som ECU jordar för att slå till bränslepumpen. Går via multiplug till databoxens stift 22
stift 86, svart, +12V matning till bränslepumpsreläets spole. Kommer via multiplug från kabelhärvan (är i praktiken ansluten till stift 87 på relä XI)

Eli XI ja D rele ovat tässä tapauksessa Sierran orkkis pääsulakerasiasta irroitettuja kokonaisuudessaan ja niiden pohjien kanssa myös ne johdot, jotka kuvattu listauksessa.

Luonnollisesti otat myös sen EFI boksin...

Kerron mielelläni lisää omasta kokemuksesta tästä asennuksesta, jos joku painii vastaavien haasteiden kanssa. Pistä YVtä ja koetan auttaa rajallisella osaamisellani. Jotain ehtinyt jäädä päähän tästäkin.

-Hessu-
Ford Capri 2.9EFI Turbo Mk3 -79
Ford Thunderbird -92
Kawasaki ZX14 -06
Avatar
Mois
Viestit: 7869
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Esivastuspuolassa on noin 1,5 ohmia se ensiöpuolen vastus ja 3,0 ohmia semmoses puolas minkä voi kytkeä ilman esivastusta. Näin ainakin luin mun kärjettömän sytytyksen asennusohjeista.

Esivastuspuolallisissa autoissa tai ainakin Taunuksessa tulee starttauksen aikana jännite puolalle startin solenoidilta suoraan, ohittaen esivastuksen. Slenoidissa siis omat kärjet puolan jännitteelle.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
hessu75
Viestit: 190
Liittynyt: 13 Tammi 2012, 11:40
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Eli startin solenoidissa pitäisi olla kaksi liitinpaikkaa plussakaapelin lisäksi?

Minun 2,9 koneen startissa on vain yksi liitinpaikka.

Pitääkö sitten tässä kohtaa se musta/ keltainen johto mennä nyt puolalle ja siitä solenoidille?

Swiddu mä inhoon näitä sähköjohto- juttuja.

-Hessu-
Ford Capri 2.9EFI Turbo Mk3 -79
Ford Thunderbird -92
Kawasaki ZX14 -06
Avatar
Mois
Viestit: 7869
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

hessu75 kirjoitti:Eli startin solenoidissa pitäisi olla kaksi liitinpaikkaa plussakaapelin lisäksi?

Pitääkö sitten tässä kohtaa se musta/ keltainen johto mennä nyt puolalle ja siitä solenoidille?

-Hessu-
Taunuksen startissa on kaksi liitintä sen plussakaapelin lisäks. Toinen on lattaliitin joka on startin "heräte" ja se toinen on semmonen samanlainen ku puolan liittimet eli semmonen "pyöreä" on se liitin. Taitaa just se musta johto keltasella viirulla tulla sieltä solenoidilta puolan plussaan, siis Taunuksessa. Muista Fordeista ei oo tietoo :D

Jos siin startis ei oo sitä toista liitintä, niin laita rele sinne väliin. Eli releen käämin plusliittimeen haarotat johdon virtalukolta startin solenoidille menevästä johdosta ja akun plussasta johto releen kärjille ja kärkien toisesta liittimestä puolan plussaan. Tolla kytkennällä saa puola suoran jännitteen startatessa.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Daiseli
Viestit: 5
Liittynyt: 12 Maalis 2013, 21:10
Paikkakunta: Kiuruvesi

Viesti Kirjoittaja Daiseli »

kertoisko joku minkälaiset liittimet tulisi lambda antureille? kuvakin olisi ihan yes
hessu75
Viestit: 190
Liittynyt: 13 Tammi 2012, 11:40
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Moro,

Lambda antureille on sellaiset puolipyöreät mustat ( noin peukalon kokoiset liittimet).
Eli tuollainen:

Kuva

Oma kipinä- ongelma johtui virtalukon pohjan hapettumisesta ja ei siksi jaksanut antaa startin pyöriessä kipinää, vasta kun päästi avaimesta irti tuli se yksi terävä kipinä.
Kokeilin suoraan akulta virtaa startin solenoidille, niin hienosti napsuttaa kipinää startin pyöriessä nyt.
Uusi virtalukon pohja hommattu.

Mä jatkan kanssa kysymyksellä:

Kenelläkään varmaa tietoa, mikä liitin tämä on?

Kuva

Tulee tuohon mustaan johtoon +12V ja tuo ruskea/ keltainen ( jos nyt muistan oikein värikoodin) menee ECUlle.

Gustaf Ruotsin foorumilta kertoi, että olisi tyhjäkäyntimoottorin liitin.
Mutta eikös se ole se mötikkä kaasuläppien vieressä imusarjassa? Siihen menee jo liitin kiinni. Eikä siinä minusta ole mitään toista liitinpaikkaa.

-Hessu-
Ford Capri 2.9EFI Turbo Mk3 -79
Ford Thunderbird -92
Kawasaki ZX14 -06
Vastaa Viestiin