weber kenkkuilee

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Latexi
Viestit: 71
Liittynyt: 14 Elo 2004, 12:29
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Latexi »

janzamar kirjoitti:tosta seosruuvista,ei olis se pieni o-rengas rutistunu pohjalle jossain välissä?
kyllähän sen jotain pitäis vaikuttaa.
mitä tapahtuu jos sen ruuvaa ihan kiinni?
Niinku sanottu ni ei tapahdu "mitään" ku sitä kiertelee. Mulla oli se ruuvi kokonaan irti ku kattelin ettei oo katki tms. Ja en kyllä muista et siinä olis ollu mitään o-rengasta...täytyy tutkia asiaa.
vm. 72 1.6 L STW / Classic - Not Fast (linkissä vanhoja kuvia ja vanhaa juttua)
Avatar
Agathon
Viestit: 57
Liittynyt: 14 Joulu 2004, 02:18
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

kaasari

Viesti Kirjoittaja Agathon »

Löysin tallin perukoilta jonkun Weberin tuplakaasarin (olin unohtanut sen olemassaolon).Taunus on -81 STW perus 1.6.Kysymys kuuluu.., jos saan sen oikeaoppiseti toimimaan, huomaako tehonlisäksen selkeästi, vai huomaako sen ainoastaan lisääntyneinä bensakuluina?
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

tulee siihen pieni mutta kuitenkin huomattava tehonlisäys..
jos se on kunnolla säädöissä niin kulutus saattaa tipahtaakkin normaaliajossa,ja enemmän kaasutellessa vie ehkä vähän lisää.
Taunus Maximus =)
Avatar
Agathon
Viestit: 57
Liittynyt: 14 Joulu 2004, 02:18
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Agathon »

Loistavaa.Kelailin, että jaksaako sitä ruveta rubeltamaan, mutta kaipa sitä vois kokeilla.Katotaan kuin käy.
Latexi
Viestit: 71
Liittynyt: 14 Elo 2004, 12:29
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Latexi »

Mulla ainakin toi kaasarin vaihto teki ihmeitä. Siis "parkkipaikka-ajo" muuttui aivan täysin koska weberillä saa annosteltua kaasua todella paljon hienovaraisemmin kuin vakiolla.

Vaikka mulla nyt onkin pikku säätövikaa niin silti. Suosittelen kyllä sullekin Agathon.
vm. 72 1.6 L STW / Classic - Not Fast (linkissä vanhoja kuvia ja vanhaa juttua)
Avatar
Agathon
Viestit: 57
Liittynyt: 14 Joulu 2004, 02:18
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

weber

Viesti Kirjoittaja Agathon »

Juu, vaihdettu on, ilman suurempia murheita.Aluksi olin hieman pettynyt, mutta havaitsin, että toinen kaasari ei auennut kunnolla.Nyt toimii, bensaakaan ei tullu menevän enempää (josta olin huolissani) ja tehoa tuntuu olevan jonkun verran lisää.Muun muassa kaupunki ajelu on miellyttävämpää.
Esge
Viestit: 123
Liittynyt: 10 Marras 2004, 16:29
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Esge »

nyt pätkii täälläpäin, kaasarina weber dgav 32/36 ja kaasua painaessa sanoo vaan et brooo ja sit vähä ajan päästä lähtee toimiin kun saa kierroksia. avasin ja kokeilin suuttimia toisinpäin... ei vaikutusta. Sit lueskelin niitä ohjeita ja siin sanottiin niistä lisäilmasuuttimista et pitäis olla 160-180 ja mulla oli 175 ja 125... eli oisko syy siinä vai tuleeko joku muu mieleen, kohokammion pohjalla olevat suuttimet oli 30 ja 35 ja niissä 35 nyt ekalla kurkulla. kaikki on kans puhdistettu ettei pitäs olla tukossa mikään.
EX... -72 2.8 jenkkikansilla ja 4-reikäkaasarilla.
-03 farkkumondeo tdci
Latexi
Viestit: 71
Liittynyt: 14 Elo 2004, 12:29
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Latexi »

Latexi kirjoitti:
janzamar kirjoitti:tosta seosruuvista,ei olis se pieni o-rengas rutistunu pohjalle jossain välissä?
kyllähän sen jotain pitäis vaikuttaa.
mitä tapahtuu jos sen ruuvaa ihan kiinni?
Niinku sanottu ni ei tapahdu "mitään" ku sitä kiertelee. Mulla oli se ruuvi kokonaan irti ku kattelin ettei oo katki tms. Ja en kyllä muista et siinä olis ollu mitään o-rengasta...täytyy tutkia asiaa.

No niin. Nyt viimeinkin tuli innostusta ruveta taas räpeltämään.
Pitäiskö tossa seosruuvissa todella olla joku o-rengas jossain.
Mun ruuvissa ei ainakaan oo mitään rengasta.
vm. 72 1.6 L STW / Classic - Not Fast (linkissä vanhoja kuvia ja vanhaa juttua)
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

Kyllä mulla on ollu ainakin..webrussa ja parissa solexissa mitä
oon säätänyt.
En tiedä sitten minkä verran vaikutusta on,mutta ainakin se
ruuvi on pysynyt paremmin paikoillaan sen kanssa.
Taunus Maximus =)
jhiukka
Viestit: 23
Liittynyt: 03 Marras 2004, 00:28
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja jhiukka »

Mulla oli kakskurkkuisen kans samoja ongelmia ja seoksia ei tuntunut saavan kohdalleen millään. Ykköskurkun kaasuläpän akseli tai sen helat oli kuluneet väljäksi ja repi liikaa ilmaa sitä kautta. Kannattaa kokeilla klappi siitä akselista.
Juhana
Tähtisilmä
Viestit: 56
Liittynyt: 02 Elo 2004, 12:43
Paikkakunta: Pohjois Savo

Viesti Kirjoittaja Tähtisilmä »

jhiukka kirjoitti:Mulla oli kakskurkkuisen kans samoja ongelmia ja seoksia ei tuntunut saavan kohdalleen millään. Ykköskurkun kaasuläpän akseli tai sen helat oli kuluneet väljäksi ja repi liikaa ilmaa sitä kautta. Kannattaa kokeilla klappi siitä akselista.
Vanhoissa dgaveissa tyypillistä. Noitten väljien kaasarien kanssa on turha leikkiä ko. kaasaria on taviksen vaikea säätää muutoinkin. Väljän akselin saa korjattua helposti poraamalla akselin suuntaan / laittamalla esim. teflonholkin rungon molempiin päihin.
jhiukka
Viestit: 23
Liittynyt: 03 Marras 2004, 00:28
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja jhiukka »

Kuulostaapa mielenkiintoiselta. Siis mitä porataan ja mihin laitetaan holkkeja? Vois kokeilla josko tuosta väljästäkin vielä pelin saisi jos saan tarpeeksi yksinkertaiset ohjeet... :lol:
Juhana
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

90 luvun puolivälissä meidän isäpapan weeberissä oli kans ongelma et kakkoskurkulla toimii kunnolla mutta ykköskurkulla takkuaa. vietiin testipiste M. Hiirelle (oikeesti sen niminen AD-korjaamo turussa) ja se sanos että kaasarin rungossa on halkeama. meni koko klontti vaihtoon!
Latexi
Viestit: 71
Liittynyt: 14 Elo 2004, 12:29
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Latexi »

EDIT: tekstiä tulikin aika paljon, koita jaksaa lukea.

Joo. Olen kyllä tosta klapista kuullutkin. Täytyypä kokeilla korjata tolla tapaa joku mun noista kaasareista.

Eilen sitten kuitenkin innostuin ja revin kaasarin autosta irti. Siis kirjaimellisesti revin, en ole koskaan aiemmin saanut tota kaasaria irti imusarjasta. Se oli vissiin liimattu jollain tosi hyvällä aineella ja pinnapultitkin hiukan kieroja. Hakkasin taltalla paksua lähes muovimaista tiivistettä ja jo tunnin kuluttua sain kaasarin irti. Joskus kun asensin ton kaasarin se "näytti" parhaimmalta vaihtoehdolta mun kolmesta DGAV:sta.

Puhaltelin ja putsasin kaikki paikat. Sekä vaihdoin tyhjäkäyntisuuttimet korjausoppaan mukaisiksi. Ensiö 55 ja toisio 45. Muut suuttimet ens/tois
pää 140/140, lisäilma 170/140, kiihdytyspumpun suutin pitkänokkainen EW50, neulaventtiili 2.0

Muutama mahdollinen vika löytyi ja kysymys:
-Ensiö tyhjäkäynti suuttimessa oli kaksi o-rengasta. Toinen normaalisti ja toinen jossain muualla, ilmestyi pöydälle kun puhaltelin kompuralla. Mahtoikohan suutin siis olla liian löysällä/liian kaukana oikeasta kohdasta ja bensaa tuli enemmän ku laki sallii? En tiädä miten suutin sinne asettuu eli liekö tämä edes mahdollista?

-Seosruuvin kierteet kaasarin rungossa olivat paikotellen huonossa kunnossa --> en ollut luultavasti missään vaiheessa kiertänyt ruuvia pohjalleen. Olin kyllä ihmetellyt kun ruuvissa ei ollut selkeää kiinni asentoa vaan meni kireämmälle vähän kerrallaan. Koska ruuvia on vähän vaikea säätää kaasarin ollessa paikallaan en ollut sitä sen kummemmin tutkinut. Nyt pistin ruuvin ihan pohjalleen kaasarin ollessa pöydällä ja lähdin siitä sitten liikkeelle.

-Uimurikammion pohjalla oli taas tuttuun tyyliin jotain todella hienojakoista hippua vaikka millä mitalla. Näyttää ihan joltain messinkipölyltä tai hiekalta. Mistä lie tullut? Joka kerta ku mulla on ollut kaasarin kansi pois (lähemmäs 10 kertaa) siellä on ollut samaa tavaraa. Paikallaa on normaali ilmanputsari ja kotelo. Kesällä oisin ymmärtänyt kun mulla oli "racing" kromi kanaverkko putsari paikallaa.

-Mitä virkaa on "accelerator blanking plug"lla (kuvassa nro 10) tai "pump needle"lla tai "pump discharge blanking needle" eli semmonen hieman seosruuvin tyyppinen ruuvi mikä on pystyssä kiihdytyspumpun kulmassa, näkyy vain kun kaasarin kansi on pois. Ruuvi näkyy sivusta kun ottaa kiihdytyspumpun kannen pois.

EDIT: Nyt löysinkin vielä yhden eli tuon viimeisen nimityksen sille. Se sentään kertoo mitä se tekee mutta miksi.? ("pump discharge blanking needle"= vapaasti käännettynä "pumpun tyhjenemisen esto neula")

-Nyt kun seosruuvi taas vaikuttaa kun sitä kääntää laitoin korva/kierrosluku-kuulolta siihen 2,5 kierrokseen. Tyhjäkäynti parani ja varsinkin tasoittui aivan huimasti. Tietenkin jotain tuli kaupan päällekin. Nyt siis kone käy todella hyvin lämpimänä normaaleilla ajokierroksilla, mutta lämpimänäkin korkeilla kierroksilla nykii ja toisiokurkun auetessa on taas "kuoppa" tehoissa. Kylmänä taas kun lähtee liikkeelle kaasua täytyy annostella todella varovasti tai muuten konee yskii ja paukkuu jossainpäin konehuonetta. Jos saa sammumatta poljettua niin paljon että toinenkin kurkku aukeaa käy vähän paremmin.

-Minkäs alan liikkeestä semmosta teflon holkkia kannattaisi kysellä? Turussa liike jollain tiedossa? Ryyppyläppien akselin väljyydellä ei käsittääkseni ole kovinkaan suurta väliä??


PS. Aika tiukasa ollut autonosat paikallaan viime aikoina. Nyt tuo kaasari, edellisviikolla meni kolme päivää ottaa Scorpiosta etupyörä pois. Mutteri lähti 1mm3 kokoisina palasina pois...
vm. 72 1.6 L STW / Classic - Not Fast (linkissä vanhoja kuvia ja vanhaa juttua)
Avatar
Sumu
Viestit: 1523
Liittynyt: 12 Elo 2004, 17:25
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sumu »

Weberissä tyhjäkäyntiruuvi hukassa?

Hitto en löytänyt sitten millään. Viude ku ei tullu mieleen tsekata sitä siinä vaiheessa kun kaasari oli irti...

Kaasari on sellanen sähköryypyllinen, imusarjan laippa on suurempi kuin vanhemmissa solexeissa eli normi 2l imusarja erilainen.

Bensan syöttöputki tulee suoraan alhaaltapäin.

Olisiko tuossa jotain tunnistusvinkkejä...
Sedan GT '73
Vastaa Viestiin