ohjaus

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
tane16
Viestit: 188
Liittynyt: 09 Loka 2004, 10:31
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

ohjaus

Viesti Kirjoittaja tane16 »

mitenkäs teidän taunot palauttaa ohjauksen mutkan jälkeen suoraksi? oma taunossa tuntuis toi ohjauksen palautus olevan heikko vertaa vaikka mk3 eskoon niin ihan eri luokkaa.. jotain pitäis vissiin tehä... :P
Avatar
samiharju
Viestit: 1070
Liittynyt: 12 Syys 2004, 15:19
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

onko ohjauksen nivelet vanhuuttaan tai käyttämättömyyttään jumissa?
Avatar
tane16
Viestit: 188
Liittynyt: 09 Loka 2004, 10:31
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tane16 »

niin meinaatko raidetangon palloniveliä? ei kait ne niin huonot voip olla ei ainakaan katastuksessa ole sanonut mitään... käytössä on kyllä ollut joka päivä... epäilin jos pyöräkulmat olisi ollut vituillaan kun ohjaus akselikin on vähän vinossa.. ainakin siinä veljen eskossa muuttui suuntavakaus heti kun säädätti... samoiten rattikin tuli suoraksi
Avatar
TaunusTomi
Viestit: 953
Liittynyt: 02 Elo 2004, 22:43
Paikkakunta: Noormarkku

Viesti Kirjoittaja TaunusTomi »

vastaheitolla/heitoilla :D
jos laitteet hajoo se on niiden heikkoutta...
Taunus 78 Cosworth BOA
Herkko
Viestit: 1313
Liittynyt: 25 Elo 2004, 22:55
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Onkohan hammastankoa kiristetty liikaa,
jos on joskus ollu klappia.
Tuhnus
Viestit: 155
Liittynyt: 22 Joulu 2004, 20:43
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja Tuhnus »

Kannattaa käydä säädättämässä pyöränkulmat ne vaikuttaa olennaisesti tuohon ohjauksen palautuvuuteen.

Mitäs niitä nyt olikaan camber, kaster ja kpi vai mitä sanovat autoalaa opiskelleet?
Taunus Coupe GXL 2.8i V6 -74
Ford LTD Brougham 429cid -73
Avatar
tane16
Viestit: 188
Liittynyt: 09 Loka 2004, 10:31
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tane16 »

mutta nekin kulmat on säädätetty muutama vuosi sitten..kirkkonummen teboililla...mutta jotenki mulla jäi sellanen kuva siitä että ei se jannu oikein tiennyt mitä teki.. sano että ei taunossa pysty säätää kuin jompaa kumpaa noista camper tai casteri...
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

tane16 kirjoitti:mutta nekin kulmat on säädätetty muutama vuosi sitten..kirkkonummen teboililla...mutta jotenki mulla jäi sellanen kuva siitä että ei se jannu oikein tiennyt mitä teki.. sano että ei taunossa pysty säätää kuin jompaa kumpaa noista camper tai casteri...
Caster taitaa olla se kulma jota pystyy säätämään niistä "viistotangoista" jotka menee alatukivarresta etukelkkaan. Se caster ainakin vaikuttaa ohjauksen palautumiseen. Mulla on pirun jäykkä ohjaus ryömintä nopeuksissa, mut palauttaa tosi hyvin. Mulla on luultavasti Caster-kulmat vituillaan... Pitäs vähä säätää niin et pyörät siirtyis vähän taaksepäin ja ohjaus näin keventyis...
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
tane16
Viestit: 188
Liittynyt: 09 Loka 2004, 10:31
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tane16 »

mullakin on kesärenkailla pirun jäykkä kääntää talvi kumeilla paljo helpompi...renkaat on kuitenkin saman kokoiset..185/14 kesä kumitkin on kerran vaihdettu eikä muuttanut asiaa..kummallista..:)
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

Itellä oli ja on 13/205:set PALJON keveemmät kääntää kuin 13/185:set. Eli riippuu varmaan myös merkistä jne.
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
WSE
Viestit: 125
Liittynyt: 23 Tammi 2005, 11:58
Paikkakunta: Lohja (/Rovaniemi)

Viesti Kirjoittaja WSE »

Väärä vanteen offset vaikuttaa paljonkin. ET Pitäisi olla taunuksessa 20- 25.
Ja jälleen kerran mainittakoon että Taunuksen ajettavuus esimerkiksi levittävillä RS peltivanteilla (escort 1-2, 13x 5,5) on parempi kuin samannäköisillä taunuksiin tarkoitetuilla GX vanteilla (joissa ET on siis suurempi ja leveys 5 tuumaa). Olisi mielenkiintoista tietää, miksi? Fordilla käynyt kämmi sunnittelussa...?
Avatar
Viipo
Viestit: 808
Liittynyt: 28 Loka 2004, 09:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Viipo »

kokeilkaa jossain, missä on paljon tilaa (sänkipelto, järven jää tms.) miten toimii teillä alusta taunuksessa.
Ite huomasin vasta nyt ekaa kertaa peltotaunuksessa, jotta sehän osaa ite vastaohjata sivuluisussa.
Kyllä kaverit katto, jotta mitä vittua, kun läksin pellon päästä liikkeelle, koskin tasan yhen kerran rattiin, kun kuudenkympin vauhissa kiskasin kunnolla sivuluisuun, ja koko loppu puolen kilometrin matka mentiin nätisti viivasuoraan (tai, no viivaässällä) kun se itestään heitti aina puolelta toiselle luisuun koskematta rattiin ollenkaan. kyseessä siis MK3 GX...
Pontiac Astre -77
Toyota LandCruiser -81
Avatar
TaunusTomi
Viestit: 953
Liittynyt: 02 Elo 2004, 22:43
Paikkakunta: Noormarkku

Viesti Kirjoittaja TaunusTomi »

pitää paikkansa...taunus on hyvä laite jos tykkää vetää pitkää liukuu,se taitaa sittenkin itse ajatella :roll:
jos laitteet hajoo se on niiden heikkoutta...
Taunus 78 Cosworth BOA
Vastaa Viestiin