Sivu 1/1

V6 käynnistys- ja katsastusongelmat

Lähetetty: 28 Syys 2005, 13:21
Kirjoittaja antla
Sierraan on joku pudottanut keulille 2.8 litraisen padan mekaanisella ruiskulla. Ostin auton hiljattain ja alusta asti auto ei ole ollut yhteistyöhaluinen käynnistymään kun moottori on kuuma.

Eli ajon jälkeen kun auton sammuttaa lähtee käymään jos samantien koittaa mutta jos seisoo muutaman minuutin niin ei enää mitään mahdollisuuksia, bensa vaan alkaa haisemaan. Koitin ottaa ryyppysuuttimesta johdot irti, ei vaikutusta asiaan.. eli onko jollain vielä hyviä vinkkejä..

Sitten asiasta toiseen.. moottori on muutoskatsastettu aikoinaan asianmukaisesti, mutta otteessa on merkintä "1-kaasutin kone", näkeekö joku kristallipallostaan miten asiat etenee jos menen vuosikatsastukseen tuon ruiskun kanssa? Soittelin läpi edellisiä omistajia ja ainakin viimeinen kertoi katsastaneensa auton ruiskun kanssa, ja katsastusmiehen huomauttaneen että pitäisi muutoskatsastaa, mutta papereita (kuulemma kauan) tutkittuaan oli päätynyt ettei tarvi muutoskatsastusta.. ei vaan osannut tarkemmin selittää miksi.. tiedä sitten näistä..

Lähetetty: 28 Syys 2005, 13:27
Kirjoittaja HooPee
Vuotaiskohan suuttimet?

Lähetetty: 28 Syys 2005, 14:36
Kirjoittaja Taco
Kyseessä ilmeisesti K-Jetronic ruiskulla varustettu 2.8i eli Sierra XR4i kone? Tarkasta bensanjakajan lautanen, pitäis olla perusasennossa siinä suppilon alereunassa. Jos on alempana niin vaikeeta on käyntiin lähtö. Tai sitten oiskohan paineenvaraaja sökö? Sitä ei kytllä välttämättä edes tarvitse, kunhan on takaiskuventtiili esim. pumpussa kunnossa.

Nämä ja muita hyviä ohjeita - http://www.taunusfinland.com/tiedostot/ford/K-Jetronic/ :)

K-Jet_suomi ja autosolve.com - juttu kannattaa ainakin lukea.

Ja noissa Sierroissahan on tuota konetta ollut eli katsastuksessa ei kai mitään ongelmaa pitäis olla? Joku konttori voi tietty vaatia uudelleen katsastuksen...

Lähetetty: 28 Syys 2005, 18:07
Kirjoittaja jani
Joo, oireet viittais suuttimien vuotoon.. Kylmänä kone vaatii hieman rikkaampaa seosta käynnistyäkseen ja senhän se saa vuotavista suuttimista. Lämpimänä taas ei vaadita rikasta seosta, mutta sellainen sinne kuitenkin tulee --> ei lähde kunnolla käyntiin. Käynnistyvyyteen voi auttaa pieni kaasun painallus --> kone saa enemmän ilmaa ja seos on kohdallaan.

Lähetetty: 28 Syys 2005, 22:46
Kirjoittaja antla
Joo siis ongelma on sitä luokkaa että ei lähde edes kaasu pohjassa vaan ilmeisesti tosiaankin kastelee / uittaa tulpat oikeen kunnolla märiks.. koska saattaa just jollain yhdellä pyöräytellä ja pakoputkesta tulee ihan vaaleeta bensan hajusta savua..

Lähetetty: 28 Syys 2005, 23:17
Kirjoittaja jani
No sen suuttimien vuotamisen voi tarkistaa silleen, että kun sammutat auton niin nappaat ne suuttimet irti sieltä imusarjasta ja katot että kostuuko se suuttimen pää tai valuttaako oikeen tavaraa. Jos kostuu/valuttaa niin kannattaa viedä suuttimet putsattavaks. Niihin laitetaan ainaki uudet tiivisteet ja mitä niis sit sisäl onki.. ja sit ne pestään hyvin. Suuttimien putsauksen jälkeen auton menoki paranee.

Lähetetty: 29 Syys 2005, 00:04
Kirjoittaja Taco
Kokeiles painaa kaasu pohjaan ja startata joku 15-30 sekunttia. Jos sitten lähtee niin vika viittaa noihin mun sanomiin oireisiin.

Lähetetty: 29 Syys 2005, 11:31
Kirjoittaja antla
Ei auta kaasun pohjassa pitäminenkään, sitten kun todennäköisesti on kastellut tulpat, ainakin bensan hajusta päätellen.. minuutti kaupalla tarvii sahata startilla jos haluaa käynnistää..

mutta eiköhän jotain selvyyttä tule kun katsoo tuon lautasen korkeuden, ottaa suuttimet irti ja katsoo vuotavatko ja vaihtaa tuoreemmat tulpat...

Lähetetty: 29 Syys 2005, 11:39
Kirjoittaja Hessu
Niitä K-jetin suuttimia olen joskus putsannut siten, että olen irrottanut letkun määränjakajan päästä, ujuttanut sinne petrolia/pö:tä ja puhaltanut kunnolla paineilmaa perään. Ei kovin hienostunut eikä välttämättä kovin pitkäkestoinen korjaus mutta kannattaa sitäkin nyt aluksi kokeilla.

Lähetetty: 29 Syys 2005, 12:48
Kirjoittaja Taco
Tuolla on kans listattu noita vikoja:

http://www.taunusfinland.com/tiedostot/ ... eshoot.jpg

Lähetetty: 29 Syys 2005, 21:47
Kirjoittaja samiharju
serkulla on kans 2.0i ohc:sta tehty 2.8 k-jet laite.. oli juuri kertomasi vika. aikamme sitä etsittiin ja lopulta selkis.. autossa oli ohc:n aikainen bensapumppu joka on liian pieni paineinen vrt. k-jet pumppu. hommasi oikeanlaisen pumpun ja vika häipyi..

hassua silti että se vika ilmeni juuri noin.

Lähetetty: 30 Syys 2005, 10:26
Kirjoittaja Taco
No ei sinänsä hassua, koneen lämmetessä lämpeää myös bensa ja kun se siellä aikansa muhii (kone jäähtyy muutaman minuutin) ei paine enää riitä.