Ylätukivarren pusla

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Herkko
Viestit: 1313
Liittynyt: 25 Elo 2004, 22:55
Paikkakunta: Rovaniemi

Ylätukivarren pusla

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Onhan tätä aikoinaan käsiteltykkin
ja tulokseen tultu että ko.puslien
pitkän pultin saa pois:
A. irrottamalla koneen ja rattiakselin,
sekä laskemalla koko etukelkkaa alaspäin

B.Rälläköimällä apurunkopalkkiin
reiän ja työntämällä pultti sinne.

Mutta onkohan vielä menestyksellä kukaan
kokeillut katkaista pultin kantaa ja poistaa
se etukautta?

Tämä kaikki tietenkin sillä edellytyksellä,
että saa yleensä koko pulttia pyörähtämään.
Avatar
Sumu
Viestit: 1523
Liittynyt: 12 Elo 2004, 17:25
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sumu »

Puukkosahalla?
Sedan GT '73
Latexi
Viestit: 71
Liittynyt: 14 Elo 2004, 12:29
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Latexi »

Totta tosiaan oli kyllä aikamoinen yllätys ku meinasin tosta vaan vaihtaa nuo ylätkivarren puslat. Ja tuli tuollainen pieni pulttitekninenongelma.

No remontti on vaan vähän haastavampi, täytyy tehdä toiste paremmalla ajalla. Mutta minkä kokoinen se pitkä pultti on ja ei varmaan ihan perus 8.8? Pultti varmaankin kuluu aikojen saatossa joten uusiminen lienee paikallaan?
vm. 72 1.6 L STW / Classic - Not Fast (linkissä vanhoja kuvia ja vanhaa juttua)
HooPee
Viestit: 65
Liittynyt: 19 Elo 2005, 13:55
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja HooPee »

Mutta milläs laitat uuden pultin takaisin, jos et sitä apurunkoa laske???
Herkko
Viestit: 1313
Liittynyt: 25 Elo 2004, 22:55
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Sopiiko etukautta,se pultti laittaa :roll:
Avatar
Jari H
Viestit: 790
Liittynyt: 28 Heinä 2005, 12:19
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H »

Kaikista vähimmällä painimisella sen ylätukivarren pultin saa pois, kun päästelee koneen, jarrusatulat ja rattiakselin irti, jättää etummaiset apurungon pultit paikalleen ja laskee tukin varassa takapäätä alas. Kone tietty kannattaa laittaa vaikka taljasta roikkumaan siksi aikaa.

Ja ennenkuin alkaa niitä ylätukivarren pultteja katkoa, kannattaa hommata ehjät tilalle. Asiointi paikallisessa pulttikaupassa tuottaa hukkareissun, joten suunta Fordille. Jos hinta ei ole sitten markka ajan sanottavasti halventunut, kannattaa istua valmiiksi...
Limits are only set by lack of knowledge.
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

Kyllä kai noita pulttiliikkeestä saa, en ainakaan ite oo kertaakaan joutunu Fordin liikettä vaivaamaan tämän asian takia. En nyt tarkkaan muista miten se tapahtu ja mitä piti löysätä, mutta rautakangen avustamana on ylätukivarret joskus vaihdettu... Eli väännetään vaan koko etuakselistoo ja uuttaa pulttia tilalle.

Viimeks ku nuo jostain syystä käytin irti niin oli yllätys melkoinen - pultista oli 1/4 syöpynyt! En vaan muista kirveelläkään mitä tököttiä olin kaveriksi laittanu, kenties jotain huonoa vaseliinia?? Pultissa oli jotain punaista töhnää... tai sitten vaan sekunda pultti :?:
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
teekoo
Viestit: 265
Liittynyt: 10 Marras 2004, 10:11
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja teekoo »

Taco kirjoitti:Kyllä kai noita pulttiliikkeestä saa...
Jep. Ylätukivarren pulttihan on alunperinkin normaali keltapassivoitu 8.8-luokan pultti. Eipä tuon pultin tarvitse pitää muutakuin pyörä pystyssä.

Alatukivarren alkuperäinen pultti sitävastoin on hienokierteinen (nousu lienee millin luokkaa) ja keskeltä ohennettu 10.9 erikoispultti. Tämän varassahan on viimekädessä etukulman paino. Noita ostin aikoinani Fordilta (osano 6060694), mutta viime aikoina olen käyttänyt normaalia pulttikaupasta saatavaa vajaa-/hienokierteistä M12x110x1,5 10.9 -pulttia.

Nuo pultithan eivät saa toimia "saranatappeina", vaan mutterit on oltava niin tiukalla, että puslien sisäholkit ovat yhtä puuta pultin ja apurungon kanssa ja kaikki jousto tapahtuu itse puslassa. Tämän takia alkuperäispuslissa sisäholkkien päät on hammastettu. Jos sisäholkki pääsee vapaasti liikkumaan pultin päällä, niin ei tarvitse ihmetellä miksi Taunuksen etupää tuntuu niin vetelältä, vaikka kaikki puslat ja nivelet ovat uusia. Sanomattakin lienee selvää, että nuo mutterit vedetään momenttiin vasta kun jousitus on normaalissa asennossa ja auto pyörillään.
Latexi
Viestit: 71
Liittynyt: 14 Elo 2004, 12:29
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Latexi »

teekoo kirjoitti:Alatukivarren alkuperäinen pultti -- pulttikaupasta saatavaa vajaa-/hienokierteistä M12x110x1,5 10.9 -pulttia.
Oiskos jotain tälläistä vastaavaa tietoa kenelläkään tosta ylätukivarren pultista?
vm. 72 1.6 L STW / Classic - Not Fast (linkissä vanhoja kuvia ja vanhaa juttua)
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Latexi kirjoitti:
teekoo kirjoitti:Alatukivarren alkuperäinen pultti -- pulttikaupasta saatavaa vajaa-/hienokierteistä M12x110x1,5 10.9 -pulttia.
Oiskos jotain tälläistä vastaavaa tietoa kenelläkään tosta ylätukivarren pultista?
Tutkin/mittasin alkuperäisen ylätukivarren pultin: M12x262x1.25, lujuus 10.9
Kierteettömän osan pituus 230mm.
http://www.taunusfinland.com/galleria/a ... ultti1.jpg
http://www.taunusfinland.com/galleria/a ... ultti2.jpg
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
tanari
Viestit: 937
Liittynyt: 22 Elo 2004, 11:18
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tanari »

tohon omaan taunukseen vaihdoin ne puslat niin että vingulla vingutin pultin mentävän reijän runkopalkkiin, nyt saa jatkossakin sitten vaihdettua puslaa ja irrotettua ylätukivartte jos tarttee, niihin reikiin saakin kätevästi sitten kumiset tulpat laitettua kun siististi tekee :wink:
matalan pudjetin kulkineet...
Taunusmies Jussi
Viestit: 1273
Liittynyt: 10 Elo 2004, 19:59
Paikkakunta: Huittinen

Viesti Kirjoittaja Taunusmies Jussi »

tanari kirjoitti: vingulla vingutin

Jaa persreikäsmirkelillä?? :lol: :lol:
Jos pytty ei ole Vee-asennossa niin se on vessanpytty!
-75 coupe
Avatar
Sir Taunus
Viestit: 302
Liittynyt: 12 Helmi 2006, 19:34
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja Sir Taunus »

onko pultti yhtä hankala kaikissa tanareissa? I-II-III?
Herkko
Viestit: 1313
Liittynyt: 25 Elo 2004, 22:55
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Sir Taunus kirjoitti:onko pultti yhtä hankala kaikissa tanareissa? I-II-III?
Jep :)
natuli
Viestit: 302
Liittynyt: 05 Loka 2004, 09:09
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja natuli »

meilläkin ( eli mulla) tehtiin reijät palkkeihin, (minä en tehnyt mitään, kaveri avuliaasti hoiti homman) ja näin saatiin ne pultit pois, mutta vierähti siinä kuitenkin muutamia erinnäisiä tunteja ja kaveri vannoi, ettei enää ikinä koske fordeihin. mut ei se tiiä, että joutuu vielä kuules vaikka kuin paljon jeesimaan, kunhan eka löytäs tallis..=)
Vastaa Viestiin