Ylätukivarren pusla
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
Ylätukivarren pusla
Onhan tätä aikoinaan käsiteltykkin
ja tulokseen tultu että ko.puslien
pitkän pultin saa pois:
A. irrottamalla koneen ja rattiakselin,
sekä laskemalla koko etukelkkaa alaspäin
B.Rälläköimällä apurunkopalkkiin
reiän ja työntämällä pultti sinne.
Mutta onkohan vielä menestyksellä kukaan
kokeillut katkaista pultin kantaa ja poistaa
se etukautta?
Tämä kaikki tietenkin sillä edellytyksellä,
että saa yleensä koko pulttia pyörähtämään.
ja tulokseen tultu että ko.puslien
pitkän pultin saa pois:
A. irrottamalla koneen ja rattiakselin,
sekä laskemalla koko etukelkkaa alaspäin
B.Rälläköimällä apurunkopalkkiin
reiän ja työntämällä pultti sinne.
Mutta onkohan vielä menestyksellä kukaan
kokeillut katkaista pultin kantaa ja poistaa
se etukautta?
Tämä kaikki tietenkin sillä edellytyksellä,
että saa yleensä koko pulttia pyörähtämään.
Totta tosiaan oli kyllä aikamoinen yllätys ku meinasin tosta vaan vaihtaa nuo ylätkivarren puslat. Ja tuli tuollainen pieni pulttitekninenongelma.
No remontti on vaan vähän haastavampi, täytyy tehdä toiste paremmalla ajalla. Mutta minkä kokoinen se pitkä pultti on ja ei varmaan ihan perus 8.8? Pultti varmaankin kuluu aikojen saatossa joten uusiminen lienee paikallaan?
No remontti on vaan vähän haastavampi, täytyy tehdä toiste paremmalla ajalla. Mutta minkä kokoinen se pitkä pultti on ja ei varmaan ihan perus 8.8? Pultti varmaankin kuluu aikojen saatossa joten uusiminen lienee paikallaan?
vm. 72 1.6 L STW / Classic - Not Fast (linkissä vanhoja kuvia ja vanhaa juttua)
Kaikista vähimmällä painimisella sen ylätukivarren pultin saa pois, kun päästelee koneen, jarrusatulat ja rattiakselin irti, jättää etummaiset apurungon pultit paikalleen ja laskee tukin varassa takapäätä alas. Kone tietty kannattaa laittaa vaikka taljasta roikkumaan siksi aikaa.
Ja ennenkuin alkaa niitä ylätukivarren pultteja katkoa, kannattaa hommata ehjät tilalle. Asiointi paikallisessa pulttikaupassa tuottaa hukkareissun, joten suunta Fordille. Jos hinta ei ole sitten markka ajan sanottavasti halventunut, kannattaa istua valmiiksi...
Ja ennenkuin alkaa niitä ylätukivarren pultteja katkoa, kannattaa hommata ehjät tilalle. Asiointi paikallisessa pulttikaupassa tuottaa hukkareissun, joten suunta Fordille. Jos hinta ei ole sitten markka ajan sanottavasti halventunut, kannattaa istua valmiiksi...
Limits are only set by lack of knowledge.
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..
Kyllä kai noita pulttiliikkeestä saa, en ainakaan ite oo kertaakaan joutunu Fordin liikettä vaivaamaan tämän asian takia. En nyt tarkkaan muista miten se tapahtu ja mitä piti löysätä, mutta rautakangen avustamana on ylätukivarret joskus vaihdettu... Eli väännetään vaan koko etuakselistoo ja uuttaa pulttia tilalle.
Viimeks ku nuo jostain syystä käytin irti niin oli yllätys melkoinen - pultista oli 1/4 syöpynyt! En vaan muista kirveelläkään mitä tököttiä olin kaveriksi laittanu, kenties jotain huonoa vaseliinia?? Pultissa oli jotain punaista töhnää... tai sitten vaan sekunda pultti :?:
Viimeks ku nuo jostain syystä käytin irti niin oli yllätys melkoinen - pultista oli 1/4 syöpynyt! En vaan muista kirveelläkään mitä tököttiä olin kaveriksi laittanu, kenties jotain huonoa vaseliinia?? Pultissa oli jotain punaista töhnää... tai sitten vaan sekunda pultti :?:
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Jep. Ylätukivarren pulttihan on alunperinkin normaali keltapassivoitu 8.8-luokan pultti. Eipä tuon pultin tarvitse pitää muutakuin pyörä pystyssä.Taco kirjoitti:Kyllä kai noita pulttiliikkeestä saa...
Alatukivarren alkuperäinen pultti sitävastoin on hienokierteinen (nousu lienee millin luokkaa) ja keskeltä ohennettu 10.9 erikoispultti. Tämän varassahan on viimekädessä etukulman paino. Noita ostin aikoinani Fordilta (osano 6060694), mutta viime aikoina olen käyttänyt normaalia pulttikaupasta saatavaa vajaa-/hienokierteistä M12x110x1,5 10.9 -pulttia.
Nuo pultithan eivät saa toimia "saranatappeina", vaan mutterit on oltava niin tiukalla, että puslien sisäholkit ovat yhtä puuta pultin ja apurungon kanssa ja kaikki jousto tapahtuu itse puslassa. Tämän takia alkuperäispuslissa sisäholkkien päät on hammastettu. Jos sisäholkki pääsee vapaasti liikkumaan pultin päällä, niin ei tarvitse ihmetellä miksi Taunuksen etupää tuntuu niin vetelältä, vaikka kaikki puslat ja nivelet ovat uusia. Sanomattakin lienee selvää, että nuo mutterit vedetään momenttiin vasta kun jousitus on normaalissa asennossa ja auto pyörillään.
Oiskos jotain tälläistä vastaavaa tietoa kenelläkään tosta ylätukivarren pultista?teekoo kirjoitti:Alatukivarren alkuperäinen pultti -- pulttikaupasta saatavaa vajaa-/hienokierteistä M12x110x1,5 10.9 -pulttia.
vm. 72 1.6 L STW / Classic - Not Fast (linkissä vanhoja kuvia ja vanhaa juttua)
Tutkin/mittasin alkuperäisen ylätukivarren pultin: M12x262x1.25, lujuus 10.9Latexi kirjoitti:Oiskos jotain tälläistä vastaavaa tietoa kenelläkään tosta ylätukivarren pultista?teekoo kirjoitti:Alatukivarren alkuperäinen pultti -- pulttikaupasta saatavaa vajaa-/hienokierteistä M12x110x1,5 10.9 -pulttia.
Kierteettömän osan pituus 230mm.
http://www.taunusfinland.com/galleria/a ... ultti1.jpg
http://www.taunusfinland.com/galleria/a ... ultti2.jpg
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
tohon omaan taunukseen vaihdoin ne puslat niin että vingulla vingutin pultin mentävän reijän runkopalkkiin, nyt saa jatkossakin sitten vaihdettua puslaa ja irrotettua ylätukivartte jos tarttee, niihin reikiin saakin kätevästi sitten kumiset tulpat laitettua kun siististi tekee
matalan pudjetin kulkineet...
-
- Viestit: 1273
- Liittynyt: 10 Elo 2004, 19:59
- Paikkakunta: Huittinen
- Sir Taunus
- Viestit: 302
- Liittynyt: 12 Helmi 2006, 19:34
- Paikkakunta: Perniö
meilläkin ( eli mulla) tehtiin reijät palkkeihin, (minä en tehnyt mitään, kaveri avuliaasti hoiti homman) ja näin saatiin ne pultit pois, mutta vierähti siinä kuitenkin muutamia erinnäisiä tunteja ja kaveri vannoi, ettei enää ikinä koske fordeihin. mut ei se tiiä, että joutuu vielä kuules vaikka kuin paljon jeesimaan, kunhan eka löytäs tallis..=)