Sähkötyöt tosiaan rupee oleen kunnossa, ja auto jopa käy, mutta yksi liitin on vielä teillä tietymättömillä... Eli Granadassa tämä kyseinen liitin johti jonnekin, mutta mistään kaaviosta en oo löytäny mitään mainintaa tuosta.
Kuvassa ympyröity.
Mikä tuo siis on? Siihen tulevien johtojen värit on muistaakseni ruskea ja keltaruskea, eikä ne ainakaan näyttäisi menevän muualle ruiskun johdotuksiin, vaan ainoastaan auton omaan johtosarjaan jonnekin... Mihin siis kytken, vai kytkenkö lain?
Mikä ruiskun liitin?
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
Mikä ruiskun liitin?
Taunus '73 2d sedan V6 2.8i
Tuo on ns. turvakytkin joka sammuttaa bensapumpun jos moottori sammuu esim. kolaritilanteessa. Kone sammuu - lautanen tipahtaa alas - maadoittaa alkuperäisen erikoisreleen - bensapumppu sammuu.
Kato http://www.taunusfinland.com/tiedostot/ ... ntable.doc ja Fuel Pump Relay
Välttämätön tuo ei ole... itselläni esim. ei ole tuota yhdistetty mihinkään (vielä). Kahdella perusreleellä ("vastakkain" toimivilla) voi tehdä vastavan kytkennän. Alkuperäinen rele maksaa ~30e luokkaa.
Kato http://www.taunusfinland.com/tiedostot/ ... ntable.doc ja Fuel Pump Relay
Välttämätön tuo ei ole... itselläni esim. ei ole tuota yhdistetty mihinkään (vielä). Kahdella perusreleellä ("vastakkain" toimivilla) voi tehdä vastavan kytkennän. Alkuperäinen rele maksaa ~30e luokkaa.
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Tällänen turvasysteemi mulla on kytkettynä sellasen puolalta tulevan signaalin kautta, eli jos moottori lakkaa pyörimästä, lakkaa myös bensan tulo. Tuo relekin näkyy tuossa kuvassa, huomaa myös releen hieno kiinnitys, jota ei ole =)Hessu kirjoitti:Tuo systeemi muuttui jossain vaiheessa sellaiseksi, että signaali releelle tuli sytytykseltä eikä enää tuolta lautaselta. Tämä siksi, että tuo vanhempi turvajärjestelmä ei toimi jos auto onkin katollaan
Eli hyvä homma, sitä ei sitten tarvii mihinkään kytkeä. Siinä tapauksessa sähköhommat on kondiksessa. Enää tarttee saada kone käymään kunnolla...
Kiitoksia!
Taunus '73 2d sedan V6 2.8i
Millanen rele sulla on ja miten oot kykeny sen puolalta?
Joskus kokeilin maadoittaa bensapumpun releen puolaan miinus napaan, mutta se ei toiminut. Tais olla sillon kärjellinen jakaja ja jos kärjet jäi kiinni niin jäi myös bensapumppu päälle Mutta nyt en kyllä muista ihan varmaksi, oonkohan ees kokeillu kärjettömällä... öljynpainemittarin anturaan kokeilin, mut se löysäs pumpun heti kun laski kierrokset En sitten tiedä miten öljynpaineenvalon antura käyttäytys.
Joskus kokeilin maadoittaa bensapumpun releen puolaan miinus napaan, mutta se ei toiminut. Tais olla sillon kärjellinen jakaja ja jos kärjet jäi kiinni niin jäi myös bensapumppu päälle Mutta nyt en kyllä muista ihan varmaksi, oonkohan ees kokeillu kärjettömällä... öljynpainemittarin anturaan kokeilin, mut se löysäs pumpun heti kun laski kierrokset En sitten tiedä miten öljynpaineenvalon antura käyttäytys.
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Mä tein tän kaavion mukaan:Taco kirjoitti:Millanen rele sulla on ja miten oot kykeny sen puolalta?
Joskus kokeilin maadoittaa bensapumpun releen puolaan miinus napaan, mutta se ei toiminut. Tais olla sillon kärjellinen jakaja ja jos kärjet jäi kiinni niin jäi myös bensapumppu päälle Mutta nyt en kyllä muista ihan varmaksi, oonkohan ees kokeillu kärjettömällä... öljynpainemittarin anturaan kokeilin, mut se löysäs pumpun heti kun laski kierrokset En sitten tiedä miten öljynpaineenvalon antura käyttäytys.
http://www.taunusfinland.com/tiedostot/ ... iagram.gif
Tuo 'Relay - Violet' mulla on kytkettynä niinkuin kaavio näyttää, tuon toisen releen jätin kokonaan pois, kun se ei kauhean kriittinen toiminnalle ole, ja vaikuttaa ainoastaan kuumakäynnistykseen. Releen nappasin Saabin raadosta.
Granadassa on täysin erilaiset releet ja se nähtävästi siis perustuu juuri tuon mun kyselemän liittimen kautta toimimiseen, ja koska en Granadan kytkentäkaaviota mistään löytänyt äkkiseltään, annoin Granadan releiden olla ja tein kaiken tämän uudemman kaavion mukaan.
Taunus '73 2d sedan V6 2.8i