Mikä ruiskun liitin?

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
Tuukka
Viestit: 180
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 13:48
Paikkakunta: Salo / Espoo
Viesti:

Mikä ruiskun liitin?

Viesti Kirjoittaja Tuukka »

Sähkötyöt tosiaan rupee oleen kunnossa, ja auto jopa käy, mutta yksi liitin on vielä teillä tietymättömillä... Eli Granadassa tämä kyseinen liitin johti jonnekin, mutta mistään kaaviosta en oo löytäny mitään mainintaa tuosta.
Kuvassa ympyröity.

Mikä tuo siis on? Siihen tulevien johtojen värit on muistaakseni ruskea ja keltaruskea, eikä ne ainakaan näyttäisi menevän muualle ruiskun johdotuksiin, vaan ainoastaan auton omaan johtosarjaan jonnekin... Mihin siis kytken, vai kytkenkö lain?
Taunus '73 2d sedan V6 2.8i
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

Tuo on ns. turvakytkin joka sammuttaa bensapumpun jos moottori sammuu esim. kolaritilanteessa. Kone sammuu - lautanen tipahtaa alas - maadoittaa alkuperäisen erikoisreleen - bensapumppu sammuu.

Kato http://www.taunusfinland.com/tiedostot/ ... ntable.doc ja Fuel Pump Relay

Välttämätön tuo ei ole... itselläni esim. ei ole tuota yhdistetty mihinkään (vielä). Kahdella perusreleellä ("vastakkain" toimivilla) voi tehdä vastavan kytkennän. Alkuperäinen rele maksaa ~30e luokkaa.
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Avatar
Hessu
Viestit: 709
Liittynyt: 20 Loka 2004, 08:34
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Tuo systeemi muuttui jossain vaiheessa sellaiseksi, että signaali releelle tuli sytytykseltä eikä enää tuolta lautaselta. Tämä siksi, että tuo vanhempi turvajärjestelmä ei toimi jos auto onkin katollaan :)
Avatar
Tuukka
Viestit: 180
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 13:48
Paikkakunta: Salo / Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tuukka »

Hessu kirjoitti:Tuo systeemi muuttui jossain vaiheessa sellaiseksi, että signaali releelle tuli sytytykseltä eikä enää tuolta lautaselta. Tämä siksi, että tuo vanhempi turvajärjestelmä ei toimi jos auto onkin katollaan :)
Tällänen turvasysteemi mulla on kytkettynä sellasen puolalta tulevan signaalin kautta, eli jos moottori lakkaa pyörimästä, lakkaa myös bensan tulo. Tuo relekin näkyy tuossa kuvassa, huomaa myös releen hieno kiinnitys, jota ei ole =)

Eli hyvä homma, sitä ei sitten tarvii mihinkään kytkeä. Siinä tapauksessa sähköhommat on kondiksessa. Enää tarttee saada kone käymään kunnolla...

Kiitoksia!
Taunus '73 2d sedan V6 2.8i
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

Millanen rele sulla on ja miten oot kykeny sen puolalta?

Joskus kokeilin maadoittaa bensapumpun releen puolaan miinus napaan, mutta se ei toiminut. Tais olla sillon kärjellinen jakaja ja jos kärjet jäi kiinni niin jäi myös bensapumppu päälle :) Mutta nyt en kyllä muista ihan varmaksi, oonkohan ees kokeillu kärjettömällä... öljynpainemittarin anturaan kokeilin, mut se löysäs pumpun heti kun laski kierrokset :) En sitten tiedä miten öljynpaineenvalon antura käyttäytys.
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Avatar
Tuukka
Viestit: 180
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 13:48
Paikkakunta: Salo / Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tuukka »

Taco kirjoitti:Millanen rele sulla on ja miten oot kykeny sen puolalta?

Joskus kokeilin maadoittaa bensapumpun releen puolaan miinus napaan, mutta se ei toiminut. Tais olla sillon kärjellinen jakaja ja jos kärjet jäi kiinni niin jäi myös bensapumppu päälle :) Mutta nyt en kyllä muista ihan varmaksi, oonkohan ees kokeillu kärjettömällä... öljynpainemittarin anturaan kokeilin, mut se löysäs pumpun heti kun laski kierrokset :) En sitten tiedä miten öljynpaineenvalon antura käyttäytys.
Mä tein tän kaavion mukaan:
http://www.taunusfinland.com/tiedostot/ ... iagram.gif

Tuo 'Relay - Violet' mulla on kytkettynä niinkuin kaavio näyttää, tuon toisen releen jätin kokonaan pois, kun se ei kauhean kriittinen toiminnalle ole, ja vaikuttaa ainoastaan kuumakäynnistykseen. Releen nappasin Saabin raadosta.

Granadassa on täysin erilaiset releet ja se nähtävästi siis perustuu juuri tuon mun kyselemän liittimen kautta toimimiseen, ja koska en Granadan kytkentäkaaviota mistään löytänyt äkkiseltään, annoin Granadan releiden olla ja tein kaiken tämän uudemman kaavion mukaan.
Taunus '73 2d sedan V6 2.8i
Vastaa Viestiin