Sivu 1/1

nokka-akselin laakerit jälleen kerran

Lähetetty: 24 Syys 2005, 20:54
Kirjoittaja astriel
Yritin haku-toiminnolla etsiä juttuja näistä nokan laakereista mutta en löytänyt vastausta...eli....

NYt olis yksi 2.8 lohko lähdössä porattavaksi ja kun mulla on molempia lohkoja eli kaasari 2.8 ja ruisku 2.8 ja jommassa kummassa on isommat nokan laakerit ja toisessa ne pienet. Kymysyksiä.. Kummasta lohkosta kannattaa kone tehdä eli vaihdettiinko niitä nokka-akselin laakereita eri kokoisiksi jonkin tyyppivian takia ? Ruiskun nokka-akseli olis ehkä tehokkaampi joten sillä perusteella vois valita sen lohkon, en tosin muista kummat laakerit. Kaasarikonetta kuitenkin rakentelen.

-vk-

Lähetetty: 24 Syys 2005, 23:27
Kirjoittaja tanari
isompi laakeri koko on tietysti parempi.

Lähetetty: 24 Syys 2005, 23:35
Kirjoittaja astriel
tanari kirjoitti:isompi laakeri koko on tietysti parempi.
Jep, hämärästi muistan jonkun selityksen tolle laakerikoon isontumiselle, tais olla joku voitelutekninen juttu.

-vk-

Lähetetty: 25 Syys 2005, 12:55
Kirjoittaja V6
Hoppa jostain kumman syystä lopetti Taunuksen tuotannon -82 ja alkoi tekemään Sierroja.
Samalla päätettiin panostaa ralliin ja rata-autoiluun.
Sierraa valmistettiin 2.8 V6 moottorilla.
Huomasivat että nokan "perusympyrä" jää aika pieneksi, sitä pienemmäksi mitä rajumpi nokka-akseli.

Jos nokka-akselin laakereita suurennetaan, voidaan vastavasti nokan perusympyrää suurentaa.
Rajummilla nokka-akseleilla alkaa helposti lastu lentää nokasta ja nostajista, voitelu ei pelaa.Nokan rampit tulee liian jyrkiksi.

Lähetetty: 25 Syys 2005, 17:38
Kirjoittaja Jari H
Voi kun olisivat tuon ratkaisseet rullanokalla, olisi tahtipuikko moottorin harrastaus mukavampaa.
Nyt joutuu senkin tekemään ite.