nokka-akselin laakerit jälleen kerran

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

nokka-akselin laakerit jälleen kerran

ViestiKirjoittaja astriel » 24 Syys 2005, 20:54

Yritin haku-toiminnolla etsiä juttuja näistä nokan laakereista mutta en löytänyt vastausta...eli....

NYt olis yksi 2.8 lohko lähdössä porattavaksi ja kun mulla on molempia lohkoja eli kaasari 2.8 ja ruisku 2.8 ja jommassa kummassa on isommat nokan laakerit ja toisessa ne pienet. Kymysyksiä.. Kummasta lohkosta kannattaa kone tehdä eli vaihdettiinko niitä nokka-akselin laakereita eri kokoisiksi jonkin tyyppivian takia ? Ruiskun nokka-akseli olis ehkä tehokkaampi joten sillä perusteella vois valita sen lohkon, en tosin muista kummat laakerit. Kaasarikonetta kuitenkin rakentelen.

-vk-
Avatar
astriel
 
Viestit: 832
Liittynyt: 05 Marras 2004, 23:05
Paikkakunta: Mouhijärvi (Mouhis)

ViestiKirjoittaja tanari » 24 Syys 2005, 23:27

isompi laakeri koko on tietysti parempi.
matalan pudjetin kulkineet...
Avatar
tanari
 
Viestit: 937
Liittynyt: 22 Elo 2004, 11:18
Paikkakunta: Vantaa

ViestiKirjoittaja astriel » 24 Syys 2005, 23:35

tanari kirjoitti:isompi laakeri koko on tietysti parempi.


Jep, hämärästi muistan jonkun selityksen tolle laakerikoon isontumiselle, tais olla joku voitelutekninen juttu.

-vk-
Avatar
astriel
 
Viestit: 832
Liittynyt: 05 Marras 2004, 23:05
Paikkakunta: Mouhijärvi (Mouhis)

ViestiKirjoittaja V6 » 25 Syys 2005, 12:55

Hoppa jostain kumman syystä lopetti Taunuksen tuotannon -82 ja alkoi tekemään Sierroja.
Samalla päätettiin panostaa ralliin ja rata-autoiluun.
Sierraa valmistettiin 2.8 V6 moottorilla.
Huomasivat että nokan "perusympyrä" jää aika pieneksi, sitä pienemmäksi mitä rajumpi nokka-akseli.

Jos nokka-akselin laakereita suurennetaan, voidaan vastavasti nokan perusympyrää suurentaa.
Rajummilla nokka-akseleilla alkaa helposti lastu lentää nokasta ja nostajista, voitelu ei pelaa.Nokan rampit tulee liian jyrkiksi.
V6
 
Viestit: 143
Liittynyt: 07 Syys 2004, 17:28
Paikkakunta: Vantaa

ViestiKirjoittaja Jari H » 25 Syys 2005, 17:38

Voi kun olisivat tuon ratkaisseet rullanokalla, olisi tahtipuikko moottorin harrastaus mukavampaa.
Nyt joutuu senkin tekemään ite.
Limits are only set by lack of knowledge.
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..
Avatar
Jari H
 
Viestit: 789
Liittynyt: 28 Heinä 2005, 12:19
Paikkakunta: Kausala


Paluu TEKNIIKKA

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron