Sivu 2/3

Lähetetty: 16 Syys 2005, 08:19
Kirjoittaja 20m
Taco kirjoitti:Hakua käyttämällä löytyi tämä -
http://www.newbonus.net/index.php?h=1&trid=8&tar=24

Siellä on kärjetön systeemi 19.25e. Tiedä sitten millainen on, joku enemmän noista tietävä osaa vaihtaa parempaa osaa mukaan jos tarvis. Elektroniikkahan on halpaa :)
Tuo ei välttämättä ole kärjetön. Todennäköisesti se on Boksi jota ohjataan kärjillä. Eli virta kulkee tuon boksin kautta eikä kärkien kautta. Ei se tarkoita että se olis huono. Kärjet kestää kauemmin ja kipinän liipaisu pysyy hyvänä, vaikka kärjet olis huonontuneet.

En ole tuota boksia kokeillut, mutta näin arvelen sen olevan :roll:

Lähetetty: 16 Syys 2005, 09:41
Kirjoittaja teekoo
Mä ajelin vastaavalla systeemillä aikoinaan viitisen vuotta. Hyvä puoli on se, että kärkien kontaktipinnat ei kulu oikeastaan ollenkaan ja minkäänlaista piikkiä ei tule, koska kärkien kautta kulkeva ohjausvirta on pieni. Tämä on samalla ongelma, koska suuri virta pitää samalla kärjet puhtaana. Boksin kanssa kärkien pintaan tulee nopeasti musta eristävä oksidikerros, jota pieni ohjausvirta ei polta pois ja tämä aiheuttaa käyntihäiriöitä. Palasin takaisin normaaliin kärkisysteemiin, jonka kanssa ei koskaan ole ollut mitään ongelmia. Mitään vaikutusta käynnistyvyyteen, tehoon tai kulutukseen tuolla ei ole verrattuna kunnossa olevaan normaaliin kärkisysteemiin.

Lähetetty: 16 Syys 2005, 10:59
Kirjoittaja Taco
No voi helevata... no sehä on sitte iha persiistä :)

Lähetetty: 16 Syys 2005, 16:18
Kirjoittaja P3SUPER
Noissa kärkiohjatuissa transusytkissä on mobilistin artikkelin mukaan se vika et kuluneella jakajalla ajotus heittelee yhtä runsaasti ku kokonaan kärjelliselläkin jakajalla eli vaatii säätöä aika ajoin. "Silmällä", magneettianturilla tms. systeemin pitäisi olla lähes täysin huoltovapaa.

Lähetetty: 16 Syys 2005, 22:40
Kirjoittaja Taunusmies Jussi
Eli tarviiko siis esimerkiksi tuo maamoottori colognessa oleva kärjetän ohjausboksin? Tarviiko sen boksin olla juuri tälle moottorille tehty, vai käykö siihen esim. kärjettömän OHC:n boksi?

Lähetetty: 16 Syys 2005, 22:45
Kirjoittaja Mois
Taunusmies Jussi kirjoitti:Eli tarviiko siis esimerkiksi tuo maamoottori colognessa oleva kärjetän ohjausboksin? Tarviiko sen boksin olla juuri tälle moottorille tehty, vai käykö siihen esim. kärjettömän OHC:n boksi?
No eihän se kärjetön ilman Boxia toimi, paitsi se joku ihme systeemi, mikä meijän äidin Datsunissakin on...
Mulla ainakin pelaa sama boxi V6:ssa ja OHC:ssä 8)

Lähetetty: 16 Syys 2005, 22:51
Kirjoittaja Taunusmies Jussi
Selvä! Se on sitten bra värkki sanois ruotsalainen. :lol:

Lähetetty: 16 Syys 2005, 23:10
Kirjoittaja Mois
Nii, ja V6:ssa oli Motorcraftin jakaja ja nyt tossa OHC:ssä on Boschin jakaja ja siis sama Motonetistä ostettu Boxi pelaa molemmissa systeemeissä...

Lähetetty: 19 Elo 2011, 18:11
Kirjoittaja Mois
Edullinen kärjetön sytytys!

Lähetetty: 27 Tammi 2012, 10:45
Kirjoittaja hessu75
Nostetaan vanhaa topikkia.

Minulla on nähtävästi tuo Duraspark 2 Caprissani ja se on nyt vielä kytkemättä.

Tämähän on se järjestelmä, joka ottaa 12V virran.
Jos olen oikein ymmärtänyt, on alkuperäisessä starttipuolen johdotuksessa joku alennettu voltti piuha??? 9V. Onko tämä nyt totta?
Eikös tämä kyseinen piuha ole se, josta kumminkin pitäisi ottaa startin "heräte"?
Vedänkö siis kokonaan uuden piuhan virtalukon pohjalta ohjain moduulille?

Löysin useampia kytkentä kaavioita tälle Duraspark 2 mallille.

Onko muilla Duraspark 2 käyttäjillä vinkkejä, miten kytkennät menee?

Olisi hienoa, jos joku viitsisi kertoa, että mistä otan minkä piuhan ja minkä tungen mihinkin durasparkin johtoon jne, kiitos.

-Hessu-

Lähetetty: 27 Tammi 2012, 11:16
Kirjoittaja Paussi
Duraspark 2

Ainakin tuossa kytkentäkaaviossa näyttäis olevan sellainen 6-9 voltin kohta, aika varmasti johtuu siitä että tuossa on vastus joka pudottaa sitten jännitteen 12voltista sinne 6-9volttiin. Siis tuo joka menee puolan plussalle.

En sen kummemmin tunne tuota järjestelmää, laitoin kans kaavioita google hakuun niin löytyhän sieltä.

Edit: Vaikka on aika selkeä kaavio, kun on startti vaiheen piirin toiminta erotettu siitä kun auto on käynnissä. Punaiset nuolet starttaus vaihe ja vihreät käyntivaihe.

Lähetetty: 27 Tammi 2012, 11:30
Kirjoittaja hessu75
OK,

Jos nyt ymmärsin oikein, niin laitan sen herätepiuhan heti virtalukon pohjaan, jolloin se on ennen tuota voltin alennusta.

Mutta mutta,

Pitääkö se alennettu piuha jättää olemaan sinne???

Eiköhän tämä tästä, kun rauhassa mittaan piipparilla ja teen ensin ihan koevedos piuhat x paikkoihin.

Kun hörähtää ja käy, niin sitten hienosti piuhat suojien sisään.

Ensin tuo prkl Solexin kasaaminen...

Kiitos

-Hessu-

Lähetetty: 27 Tammi 2012, 11:50
Kirjoittaja Paussi
Kaavio

Piirsin punaisen nuolen joka osoittaa virtalukonpohjaa kaaviossa, "start" on siis heräte ja "run" on käynti. Tuon mukaan lähdet tekemään, onko sulla sitä vastusta sinne sitten?

Lähetetty: 27 Tammi 2012, 11:57
Kirjoittaja hessu75
Autossa on nyt edellisen omistajan mukaan se 9V piuha kiinni ja olen nyt aikeissa laittaa akun paikoilleen ja mitata, että missä se piuha on fyysisesti. Edellinen omistaja sen auton ostopäivänä minulle näytti, mutta arvaa muistinko merkata sitä mitenkään.

Kyseinen piuha on siis nyt moottoritilassa irtonaisena. Kuten aika moni muu piuha myös...
Virtalukon pohjassa on kanssa jotain kolvattuja piuhoja orkkis piuhojen kavereina. Hauskaa...

Tää tulee olemaan haaste, kun en ole mikään sähkökaavioiden ja sen sellaisten releiden sun muiden iso ystävä.

Jos mulla on selkeet ohjeet ja minne mikäkin piuha menee, niin ei ongelmaa.

-Hessu-

Lähetetty: 27 Tammi 2012, 13:02
Kirjoittaja Paussi
Joo nää on näitä :D Ei muutaku sit onnea vaan kytkennöille!