Kärjetön sytytys V6:seen??

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Pj, Timppa, taunus 78

Kärjetön sytytys V6:seen??

ViestiKirjoittaja jonezy » 14 Syys 2005, 14:20

Haulla etsiskelin aiheeseen liittyvää juttua, mut en noita kaikkia ehtinyt/jaksanut lueskella läpi.

Voisko joku tyhmälle rautalangasta vääntäen selittää, mitä pitää vaihtaa/laittaa että saisi tuon niin paljon puhutun kärjettömän systeemin tuohon 2.3:seen?

Esim. käykö vanha virranjakaja vai pitääkö se vaihtaa tai vaihtaa hiluja sisälle/muokata jotenkin?

Motonet:
OHJAUSYKSIKÖT/MODULIT FORD SIERRA
Elektronisen sytytyksen ohjainyksikkö. Levitä paketissa oleva lämmönjohdinrasva kontaktipintaan!
Alipainekellollisia yksikköjä ei saatavana!
V6 82--88 (6 liitintä rivissä/jäähd levy). . . . . . . . . 10-8045 39.00 ???
V6-2,9 88--91 (6 liitintä päässä/3 sivulla). . . . . . . . 10-8042 27.50 ???
10-8042 Hall-anturille, muut induktiivianturille!
Voisko joku tyhmää opettaa??
Oma galleria[Last update-15.8-05]
Avatar
jonezy
 
Viestit: 110
Liittynyt: 20 Tammi 2005, 00:38
Paikkakunta: Pori/Espoo

ViestiKirjoittaja Taco » 14 Syys 2005, 14:32

Pitää vaihtaa koko virranjakaja (Motorcraft tai Bosch) + ohjainboksi. Asennus on helppo ja ei nuo kalliitakaan ole. Ostin vasta sytkäboksin (Granadan) ja makso 25e. Sitten näin jossain myytävänä rakannussarjan hintaan 20e, jolla muutettiin kärjellinen kärjettömäksi.
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Avatar
Taco
 
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

ViestiKirjoittaja jonezy » 14 Syys 2005, 16:59

Taco kirjoitti:Pitää vaihtaa koko virranjakaja (Motorcraft tai Bosch) + ohjainboksi. Asennus on helppo ja ei nuo kalliitakaan ole. Ostin vasta sytkäboksin (Granadan) ja makso 25e. Sitten näin jossain myytävänä rakannussarjan hintaan 20e, jolla muutettiin kärjellinen kärjettömäksi.


Missähän mahdollisesti tuollaisen sarjan näit?
Mulla on joku Motorcraftin musta palikka (ilmeisesti tuo ohjainboksi), en vaan muista mistä se on mulle tullut...
Sierrasta tuon moottorin otin, johon sen oli laittanut kaverini, joten mahdollista on että siinä olisi valmiina kärjetön, tms...

Mistä erottaa kärjettömän ja kärjellisen jakajan?
Voisko joku tyhmää opettaa??
Oma galleria[Last update-15.8-05]
Avatar
jonezy
 
Viestit: 110
Liittynyt: 20 Tammi 2005, 00:38
Paikkakunta: Pori/Espoo

ViestiKirjoittaja Mois » 14 Syys 2005, 17:08

Kärjettömässä ainakin on jakajan kansi kiinni ruuveilla ja kärjellisessä semmosilla pelti klipseillä! Näin on ainakin mun jakajissa.
Mun kärjetön jakaja on Motorcraft ja kärjellinen Bosch.

Avaa se jakajan kansi ja kato onko siellä kärkiä :D
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
Mois
 
Viestit: 7731
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla

ViestiKirjoittaja Janzamar » 14 Syys 2005, 17:08

no kärjellisessä on ne katkojan kärjet..?
Taunus Maximus =)
Avatar
Janzamar
 
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

ViestiKirjoittaja Viipo » 14 Syys 2005, 19:21

v6:sta en mee vannomaan, mutta ainakin OHC:ssä on boschin käretöntä jakajaa, joka on päällepäin samanlainen ku kärellinen, mutta siitä lähtee boxille ne kolme johtoa...

eihän siihen periaatteessa tarvihe kuin se induktiivianturi ja boksi jostain kärettömästä, ja sitten siihen varteen pellistä kiekko, jossa sopivat lovet. en vaan luottas omaan viritykseen :P
Pontiac Astre -77
Toyota LandCruiser -81
Avatar
Viipo
 
Viestit: 808
Liittynyt: 28 Loka 2004, 09:29
Paikkakunta: Joensuu

kärjetön jakaja

ViestiKirjoittaja Lokomo » 14 Syys 2005, 22:45

yksi vaihtoehto on kun hankkii alkuperäiseen kärjelliseen jakajaan
Espoon Spl-elektroniikasta Piranhan systeemit. Eli alkuperäisestä
jakajasta kärjet pois ja tilalle "silmä" ja jakajalevy ja boksi. Helppo
asentaa ja sen jälkeen ei virranjakajan väljyys haittaa pätkääkään ja
kipinä on taattu. Tosi on, tosin hintaa n 750 mummoa,
Lokomo
 
Viestit: 9
Liittynyt: 19 Elo 2004, 22:14
Paikkakunta: Uusimaa

ViestiKirjoittaja Mois » 14 Syys 2005, 22:47

Mut sehän on alle 130 ekee, eli halbaa :lol:
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
Mois
 
Viestit: 7731
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla

ViestiKirjoittaja Herkko » 14 Syys 2005, 22:57

Itellä Coupessa tuo "piranha",enkä
tiiä siitä tuon taivaallista.
Vissiin se on hyä,ku vaunu
käynthiin lähtee. :wink:
Herkko
 
Viestit: 1313
Liittynyt: 25 Elo 2004, 22:55
Paikkakunta: Rovaniemi

ViestiKirjoittaja Pj » 14 Syys 2005, 23:02

mois13 kirjoitti:Kärjettömässä ainakin on jakajan kansi kiinni ruuveilla ja kärjellisessä semmosilla pelti klipseillä! Näin on ainakin mun jakajissa.
Mun kärjetön jakaja on Motorcraft ja kärjellinen Bosch.

Avaa se jakajan kansi ja kato onko siellä kärkiä :D

Kärjettömiä on sekä klipseillä, että ruuviliinnityksellä.
Pj
FTC Puheenjohtaja
 
Viestit: 1161
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 17:06

ViestiKirjoittaja Sumu » 14 Syys 2005, 23:15

Motocraft Durasparkin kytkentä on helppo. Granadoissa ainakin käytettiin tuota mallia. Itselläkin on sellainen odottamassa.
Tällainen on itsellä. Ollut 80-luvun alun 2.3 Granadassa. http://glassicannex.org/module/module1.jpg
Noita Durasparkkeja on erilaisia.

Kytkentäkuva jostain durasta. Pääpiirteittäin kuitenkin samanlainen: http://www.blindchickenracing.com/How_t ... aspark.jpg
http://www.ford-capri.fsnet.co.uk/white ... wiring.jpg
Sedan GT '73
Avatar
Sumu
 
Viestit: 1479
Liittynyt: 12 Elo 2004, 17:25
Paikkakunta: Vaasa

ViestiKirjoittaja astriel » 15 Syys 2005, 00:00

Sumu kirjoitti:Motocraft Durasparkin kytkentä on helppo. Granadoissa ainakin käytettiin tuota mallia. Itselläkin on sellainen odottamassa.
Tällainen on itsellä. Ollut 80-luvun alun 2.3 Granadassa. http://glassicannex.org/module/module1.jpg
Noita Durasparkkeja on erilaisia.

Kytkentäkuva jostain durasta. Pääpiirteittäin kuitenkin samanlainen: http://www.blindchickenracing.com/How_t ... aspark.jpg
http://www.ford-capri.fsnet.co.uk/white ... wiring.jpg


Tähän ei voi olla lisäämättä omia ajatuksia vaikkakin hieman ohi alkup.aiheen.
Jossain vaiheessa kun on aikaa ja taunus toimii niin: kokeilen tehdä ite semmosen systeemin että kärkien ja 6kulmaklunssiakselin tilalle tulee sakaralevy ja 6 kpl optohaarukoita virranjakajan sisälle. Eli yksi lovi joka kiertää kuuden optohaarukan läpi. Jokaisen optohaarukan "perässä" on transistori joka ohjaa puolaa eli 6kpl transistoreita ja 6 kpl puolia.
systeemissä syntyy kipina kun virranjakajan kiekon levy on optohaarukan kohdalla.

systeemin edut. Ennakosäätö sama kuin alkuperäisestikkin koska optot kiinnitetään samaan levyyn jossa kärjet oli. Joka tulpalle oma puola -> hyvä kipinä. Itte tehty = kivaa.
Pyörijä+hiili+jakajan kansi jää pois koska niitä ei enää tarvita.

Systeemin haitat : tarttee roinaa esim 6 puolaa.
Tarttee löytää tranisistori joka kestää puolan ohjausvirran. Löytyy mutta vaatii kokeiluja.


-vk-
Avatar
astriel
 
Viestit: 832
Liittynyt: 05 Marras 2004, 23:05
Paikkakunta: Mouhijärvi (Mouhis)

ViestiKirjoittaja Mois » 15 Syys 2005, 16:12

Pj kirjoitti:
mois13 kirjoitti:Kärjettömässä ainakin on jakajan kansi kiinni ruuveilla ja kärjellisessä semmosilla pelti klipseillä! Näin on ainakin mun jakajissa.
Mun kärjetön jakaja on Motorcraft ja kärjellinen Bosch.

Avaa se jakajan kansi ja kato onko siellä kärkiä :D

Kärjettömiä on sekä klipseillä, että ruuviliinnityksellä.

Se on sitte varmaan nii, että kaikki Bochit on klipseillä ja Motorcraftit ruuveilla???
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
Mois
 
Viestit: 7731
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla

ViestiKirjoittaja Pj » 15 Syys 2005, 21:40

mois13 kirjoitti:
Pj kirjoitti:
mois13 kirjoitti:Kärjettömässä ainakin on jakajan kansi kiinni ruuveilla ja kärjellisessä semmosilla pelti klipseillä! Näin on ainakin mun jakajissa.
Mun kärjetön jakaja on Motorcraft ja kärjellinen Bosch.

Avaa se jakajan kansi ja kato onko siellä kärkiä :D

Kärjettömiä on sekä klipseillä, että ruuviliinnityksellä.

Se on sitte varmaan nii, että kaikki Bochit on klipseillä ja Motorcraftit ruuveilla???

Just niin... :D
Pj
FTC Puheenjohtaja
 
Viestit: 1161
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 17:06

ViestiKirjoittaja Taco » 16 Syys 2005, 07:32

Hakua käyttämällä löytyi tämä -
http://www.newbonus.net/index.php?h=1&trid=8&tar=24

Siellä on kärjetön systeemi 19.25e. Tiedä sitten millainen on, joku enemmän noista tietävä osaa vaihtaa parempaa osaa mukaan jos tarvis. Elektroniikkahan on halpaa :)
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Avatar
Taco
 
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Seuraava

Paluu TEKNIIKKA

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron