Saa startata melko pitkään? -> sytyksen etuvastus

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
Hessu
Viestit: 709
Liittynyt: 20 Loka 2004, 08:34
Paikkakunta: Häijää

Saa startata melko pitkään? -> sytyksen etuvastus

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Allekirjoituksen mukaisessa Taunuksessa on semmoinen pikku ominaisuus, että pidemmän seisokin jälkeen joutuu pyörittämään startilla hyvin pitkään ennen kuin kone alkaa lupailemaan. Samalla pitää pumpata kaasua aika tavalla. Käynnistyttyään kone ei hetkeen kestä kaasua vaan sen pitää antaa käydä kotva. Jos kone on seissyt alle 4h, vikaa ei esiinny.

Laitteessa on normaali Fordin 1-kurkkuinen automaattiryypyllä. Se on hyväkuntoinen ja putsattu moneen kertaan. Samoin bensansuodatin ja tankki on vaihdettu, eli ei sinne pitäisi roskaa kulkeutua. Kokeiltu on kahdella eri bensapumpulla (uusia). Mitä teen seuraavaksi? Megasquirt ja suorasytkä? :D
teekoo
Viestit: 265
Liittynyt: 10 Marras 2004, 10:11
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja teekoo »

Onko ryypyn säädöt kohdallaan? Kylmänä ryyppyläpän pitää sulkeutua kokonaan ja starttauksen aikana läppä ei saa mainittavasti aueta. Käynnistymisen jälkeen läppä saa avautua kierrosten mukaan, mutta sen pitää myös sulkeutua takaisin kaasua nostettaessa. Vaikuttaa siltä, että ryyppy ei "ryypytä" riittävästi startin aikana ja välittömästi sen jälkeen. Termostaattijousi lienee kuoleentunut, mutta sitä voi kiristää.

Nomaalisti toimiessaan sekä Fordin 1V että Weber 32/36 DGAV ovat ns. "laakin pelejä", eli kone hörähtää kylmänä jokseenkin välittömästi käyntiin (n. 1 s ulkolämpötilasta riippumatta). Kylmäkäynnistyksessä starttauksen aikana kaasua ei saa yhtään painaa tai pumpata. Jos näin tekee, niin sillon joutuu sahaamaan kauankin.
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

teekoo kirjoitti:Onko ryypyn säädöt kohdallaan? Kylmänä ryyppyläpän pitää sulkeutua kokonaan ja starttauksen aikana läppä ei saa mainittavasti aueta. Käynnistymisen jälkeen läppä saa avautua kierrosten mukaan, mutta sen pitää myös sulkeutua takaisin kaasua nostettaessa. Vaikuttaa siltä, että ryyppy ei "ryypytä" riittävästi startin aikana ja välittömästi sen jälkeen. Termostaattijousi lienee kuoleentunut, mutta sitä voi kiristää.

Nomaalisti toimiessaan sekä Fordin 1V että Weber 32/36 DGAV ovat ns. "laakin pelejä", eli kone hörähtää kylmänä jokseenkin välittömästi käyntiin (n. 1 s ulkolämpötilasta riippumatta). Kylmäkäynnistyksessä starttauksen aikana kaasua ei saa yhtään painaa tai pumpata. Jos näin tekee, niin sillon joutuu sahaamaan kauankin.
Täytyyhän sitä kaasua painaa ees kerran, muuten ei mee ryyppy päälle?
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

lämpimällä ei yhtään ja kylmällä kerran hitaasti.
eikös tuo lue käsikirjassakin jos en ihan väärin muista..?
Taunus Maximus =)
teekoo
Viestit: 265
Liittynyt: 10 Marras 2004, 10:11
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja teekoo »

Joojoo, ENNEN starttausta, mutta ei pyörityksen aikana. Ja VV:llä ei tarvitse painaa ennen starttaustakaan. No, tämä meni jo ohi alkuperäisestä aiheesta.
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

vaikuttais vaan että uimurikammio tyhjenee,ja saa kerätä bensaa..?
ei oo liian tiivis tankinkorkki?
Taunus Maximus =)
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Mulla on muuten ollu sama vika tuossa Taunossa jo vuosia! Ensin kutoskoneella ja nyt OHC:llä. Sama kaasari kylläkin ollut molemmissa, joten johtuisko siitä? Täytyy kokeilla jossain vaiheessa toista kaasaria, mulla on uusi DGAS 38/38 kaasari, jos sillä vaikka toimis paremmin...
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Taunusmies Jussi
Viestit: 1273
Liittynyt: 10 Elo 2004, 19:59
Paikkakunta: Huittinen

Viesti Kirjoittaja Taunusmies Jussi »

Mulla samaa ongelmaa DGV:n kanssa. Jos seisonut pari päivää niin saa sahata pitkän aikaa ennen kuin suostuu käynnistymään.
Jos pytty ei ole Vee-asennossa niin se on vessanpytty!
-75 coupe
teekoo
Viestit: 265
Liittynyt: 10 Marras 2004, 10:11
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja teekoo »

2.0 OHC + 32/36 DGAV seissyt tallissa pari kuukautta. Tänään tein niinkuin ohjekirjassa sanotaan, eli painetaan pari kertaa kaasupoljinta ja käännetään avaimesta: n. 0,5 s "sahaus" ja kone käy tasaista nopeaa tyhjäkäyntiä. Taunus on niitä harvoja asioita nykymaailmassa, johon voi luottaa...
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Eipä oo tuolla tavalla Tane lähtenny koskaan käyntiin :lol:
Siis noin helposti...
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
teekoo
Viestit: 265
Liittynyt: 10 Marras 2004, 10:11
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja teekoo »

Kun tätä keskustelupalstaa lukee ja vertaa omiin kokemuksiin, niin jotenkin musta on alkanut tuntumaan siltä, että Taunus pelaa parhaiten, kun pitää paikat mahdollisimman tarkkaan semmoisina, kun ne on tehtaalta lähtiessä ollut. Näin mä olen aina tehnyt ja täytyy sanoa, että yllättävän vähän on Taunuksien kanssa ongelmia ollut, vaikka niillä on tullut ajeltua kohta jo neljännesvuosisadan!
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

Totta. Mukava joskus "koti-insinöörien" patentteja korjailla, huhhuh... kun hommat tekis aina kirjan mukaan niin avot.
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Avatar
Hessu
Viestit: 709
Liittynyt: 20 Loka 2004, 08:34
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

No meikäläisen autoon ei ainakaan tasan ole mitään räpellyksiä tehty. :) Täytynee siis tarkistaa vaan ne automaattiryypyn säädöt ja putsata kaasari vielä kerran.
Avatar
20m
Viestit: 249
Liittynyt: 24 Huhti 2005, 15:13
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 20m »

teekoo kirjoitti:Kun tätä keskustelupalstaa lukee ja vertaa omiin kokemuksiin, niin jotenkin musta on alkanut tuntumaan siltä, että Taunus pelaa parhaiten, kun pitää paikat mahdollisimman tarkkaan semmoisina, kun ne on tehtaalta lähtiessä ollut. Näin mä olen aina tehnyt ja täytyy sanoa, että yllättävän vähän on Taunuksien kanssa ongelmia ollut, vaikka niillä on tullut ajeltua kohta jo neljännesvuosisadan!
Kuuskytluvulla on tainnut olla homma vielä hieman hakusessa :P Aika uus juttu oli kai tuo "startautomatic" silloin.
Mulla on automaatti ryyppy, joka ei mee päälle kesällä. Pitää polkea käyntiin. Hiukan kun viilenee, se meneekin päälle. Silloin ei saa polkea. Tai tulpat kastuu. Kun on tarpeeksi kylmää, ei jaksa hörähtää, vaan tulpat kastuu.
Aika paljon saa temppuilla. Ihan hyvä käynnistyksenesto tuo on kumminkin :lol:
Taunus 1965

Ford Taunus - The car you always promised to fix yourself.
Avatar
samiharju
Viestit: 1070
Liittynyt: 12 Syys 2004, 15:19
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

asian sivusta, mutta niitä fomocon 1-kurkkuisen kiihdytyspumpun käyttövipuja saa fordilta (seinäjoki) UUSIA hyllystä 3,5e maksoivat.. eli just ne vivut jotka kuluu poikki ajan kanssa.
Vastaa Viestiin