Q:Hiacen taka-akseli

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
jonezy
Viestit: 110
Liittynyt: 20 Tammi 2005, 00:38
Paikkakunta: Pori/Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jonezy »

mois13 kirjoitti:
jonezy kirjoitti:Joo, olihan ne..

Tulipas tuossa vaan mieleen tuo Tanikan perään sovittaminen...
Siis ne levyt+roippeet, joissa on 4-pulttinen jako...
405 Pösöstä sattuu levyjarrut taakse kuulemma aika helposti. Sama pulttijakokin... Satulankiinnityksille vaan joutuu tekemään adapterit.
Millasetkohan adapterit niitten sit pitäis olla?
Voisko joku tyhmää opettaa??
Oma galleria[Last update-15.8-05]
taksu
Viestit: 1
Liittynyt: 23 Elo 2004, 13:52

Viesti Kirjoittaja taksu »

Moro!

Ajattelin avata pelin tänne Taunusfoorumille, koska nyt sorkitaan aihetta, jota minäkin olen kovasti viime aikoina miettinyt. Itsellä rojektina on Capri, joten en ota mitään kantaa akselin kiinnitykseen Taunukseen. Tässä kuitenkin jotain faktoja Hiacen ja Volvon peristä.

Hiace:

+ Halpa ja kestävä
-> Lukoton alle 100€
-> Originaali kitkalukollinen alle 300€
-> Ei sano vielä mitää 300hv tehoista :)
+ Saatavuus oikein hyvä
+ Powertraxin 100% Lock-Right automaattilukon saa Offivarusteesta muistaakseni 490 €uroon

- Törkeen painava
- Välityksiä huonosti tarjolla
-> Alle 4.0 välitykset kiven alla, yleisin on 4.3
-> Tai siis löytyy välityksiä esim. Jenkeistä huru mykke, mut maksaa hunajaa
- Alkuperäinen kitkalukko on aivan turha kapistus, koska ei pidä asfaltilla
-> Saa sen toki pitään, mutta maksaa hunajaa tyyliin uudet kitkapakat 400€ + kireemmät jouset ym.
- Leveys, joka on noin 145cm
-> On siis noin 10 cm liian levee ainakin Capriin eli kavennukseksi menee ja taas palaa ekuja
- Varaosat yleisesti suht kalliita

Volvo:

Heti alkuun totean, että Volvon periä on kahta tyyppiä eli 1030 ja 1031. Näistä on täysin mahdoton sanoa mitää varmaa, et mihin niitä on tehtaalla alunperin asennettu. 1031 on himpun kestävämpi ku 1030. Pienenä sääntönä vois pitää, et isokoneisten ja turbo-Volvojen perä on useammin 1031 ku 1030, mutta ei aina. Tota 1030 perää löytyy taas useimmin 140 sarjan Volvosta, mut löytyy myös 240 sarjalaisesta. 740 ja 940 perät on sitten 240 jonkin verran leveempiä, mutta tarkkaa tietoa mulla ei ole siitä.

+ Halpa ja kestävä
-> Lukoton alle 100€
-> Originaali kitkalukollinen alle 450€
-> Sprintissä käytetään ja hyvin kestää (tosin usein on Karpiolan vetarit), mutta kestää myös vakiona
+ Saatavuus hyvä ainakin 200-sarjan 1030 ja 100-sarjan 1030
+ Tehokkaat levyt takana vakiona
+ Varaosat halpoja
-> Esim. uudet takasatulat alta 50€/kpl ja levyt 15€/kpl
+ Välityksiä hyvin tarjolla
-> Riippuen autosta 1030 perää löytyy ainakin 3,54; 3,73; 3,91; 4,10; 4,30 välityksillä
-> Kisavälityksiä löytyy 1030-akseliin ainakin 4,88 ja 5,38
+ Richmond gearin powertrax 100% automaattilukon saa Jenkeistä noin 300 €uroon kotiovelle
+ Kevyempi ku Hiacen perä
-> Alubanjojakin on olemassa jopa tehdasasenteisena, jos oikein kevyen perän haluaa
+ Leveys sopivampi ainakin Capriin
-> 240 1030 perä on noin 140cm ja 140 1030 perä on noin 135cm

- Kestää vähemmän ku Hiacen perä tehoja
Miinuksia nyt en kyllä keksi muita, vaikka se on vähä heikompi ku Hiacen perä niin kyllä se Volvon perä kestää ihan tarpeeksi.

Itte oon meinannu tehdä Caprin alle tollasen Volvon 1030 perän joko 100-sarjalaisen alta tai 200-sarjalaisen alta. Osia saa tosi hyvin ja kunnon lukon (100% automaatti) kanssa täysremppa tulee menee noin 600-800 €uron nurkille. Että tämmöstä.

Mikko

P.S Jäi muuten tosta äsken pois, että ei ne Audi 80 jarruromutkaan mene suoraa Hiacen akselii kiinni, kun niissä on eri pulttijaot.
REPA

Viesti Kirjoittaja REPA »

Hitto,voiko paljon selvemmin asinan selvittää/selittää.
Avatar
astriel
Viestit: 832
Liittynyt: 05 Marras 2004, 23:05
Paikkakunta: Mouhijärvi (Mouhis)

Viesti Kirjoittaja astriel »

Sattuisko kellään olemaan tai tietämään kuvia volvon, hiacenja vaikka sherpan:kin tasauspyörästöistä. Räjäytyskuvia tai valokuvia että näkis vähän minkämoisia ne on.

-vk-
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

astriel kirjoitti:Sattuisko kellään olemaan tai tietämään kuvia volvon, hiacenja vaikka sherpan:kin tasauspyörästöistä. Räjäytyskuvia tai valokuvia että näkis vähän minkämoisia ne on.

-vk-
Sherpassa on iso atlas! Semmosen jos jostain löytäis...
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Tossa uudemman Volvon "nelilinkki" :D

Kuva
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
henkka
Viestit: 102
Liittynyt: 16 Elo 2005, 15:12
Paikkakunta: savonlinna

Viesti Kirjoittaja henkka »

onko kukaan laittanu volvon perää tanariin.. ittee kiinnostas ainakin.. vai pitäiskö hommata jostain tollanen 1030 perä ja kokeilla sovittaa sitä tohon varaosa koriin, kun se on menossa paaliin jossain vaiheessa kuitenkin.. :( ainakin olis paremmin saatavilla noita kun taunuksen iso-atlaksia..
taunus stw -79 2.4i+diesel laatikko LEIMATTU!!
taunus 2d -77 ?.? rokkis
granada stw -79 2.3 tuleva käyttis
scorpio 5D -88 "kilpuri"

+5 muuta
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

henkka kirjoitti:onko kukaan laittanu volvon perää tanariin.. ittee kiinnostas ainakin.. vai pitäiskö hommata jostain tollanen 1030 perä ja kokeilla sovittaa sitä tohon varaosa koriin, kun se on menossa paaliin jossain vaiheessa kuitenkin.. :( ainakin olis paremmin saatavilla noita kun taunuksen iso-atlaksia..
Lue tuosta lisää: viewtopic.php?p=7559
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Anonymous kirjoitti:
astriel kirjoitti:Sattuisko kellään olemaan tai tietämään kuvia volvon, hiacenja vaikka sherpan:kin tasauspyörästöistä. Räjäytyskuvia tai valokuvia että näkis vähän minkämoisia ne on.

-vk-
Sherpassa on iso atlas! Semmosen jos jostain löytäis...

Onko varmaa tietoa? Eikös sherpoissa ole lukkokin? onko sielä siis lukkoatlas?

-vk-
Avatar
jonezy
Viestit: 110
Liittynyt: 20 Tammi 2005, 00:38
Paikkakunta: Pori/Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jonezy »

Sherpa?
Voisko joku tyhmää opettaa??
Oma galleria[Last update-15.8-05]
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

leyland sherpa,vanha ihan kamala paketti"auto" ja jotain variaatioita..
Taunus Maximus =)
Avatar
Viipo
Viestit: 808
Liittynyt: 28 Loka 2004, 09:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Viipo »

mites ois uudemman mussen 8.8" taka-akseli? leveys passaa, kiinnikkeetkin melkeipä suoraan. Palikkaa löytyy mutikkaan jos jonkinmoista...
Pontiac Astre -77
Toyota LandCruiser -81
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Kyllä siitä Leyland Sherpan perästä oli kerran juttua, et se on Iso-Atlas!
Mussen perä vois olla kyllä hyvä vaihtoehto, mut kallis varmaan?
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Noisy
Viestit: 35
Liittynyt: 14 Joulu 2004, 14:05
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Noisy »

jonezy kirjoitti:Sherpa?
Mä ainakin muistan Sherpan parhaiten siitä, että noita oli Postilla pitkälle 80-luvun puolelle. Lisää löytyy vaikka täältä.

-Noisy-
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Anonymous kirjoitti:
Anonymous kirjoitti:
astriel kirjoitti:Sattuisko kellään olemaan tai tietämään kuvia volvon, hiacenja vaikka sherpan:kin tasauspyörästöistä. Räjäytyskuvia tai valokuvia että näkis vähän minkämoisia ne on.

-vk-
Sherpassa on iso atlas! Semmosen jos jostain löytäis...

Onko varmaa tietoa? Eikös sherpoissa ole lukkokin? onko sielä siis lukkoatlas?

-vk-
Täydennystä tähän. Kaikissa sherpoissa ei ole lukkoperää. Mutta jonkinlainen atlas tuo vois olla. Olisko kellään mitata ison atalaksen poskilaakerien (väli) etäisyys, vaikka keskeltä keskelle. ?

-vk-
Vastaa Viestiin