Millaista öljyä laitatte taunuksiin?

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

Muuten, mitenkäs käytännössä siirtyminen esim. mineraalista synteettiseen, olen kuullut että saattaa tulla ongelmia öljynvaihdon yhteydessä, esim. öljynkulutus kasvaa hetkellisesti tai jotain? Jäähän mm. suodattimeen vanhaa öljyä....
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Taco kirjoitti:Muuten, mitenkäs käytännössä siirtyminen esim. mineraalista synteettiseen, olen kuullut että saattaa tulla ongelmia öljynvaihdon yhteydessä, esim. öljynkulutus kasvaa hetkellisesti tai jotain? Jäähän mm. suodattimeen vanhaa öljyä....
Ei ongelmaa.Sitä paisi synteettisiä/ puolisynt, /mineraaliöljyjä voi sekoittaa keskenään.Eli voi lisätä synt.sekaan mineraalilaatua ja päin vastoin.Tosin öljy ei ole enää samaa esim, synteettistä jos lisää mineraaliöljyä.
teekoo
Viestit: 265
Liittynyt: 10 Marras 2004, 10:11
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja teekoo »

Taco kirjoitti:Jäähän mm. suodattimeen vanhaa öljyä....
Tuota ongelmaa ei ole, jos vaihtaa suodattimen aina öljynvaihdon yhteydessä. Niin mä ainakin teen.
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Isäukolla oli Nissan King Cap 4-veto Pick-Up ja bensakoneella se kulutti öljyä normaalia enemmän. Sit se alko käyttää Mobil 1 RallyFormulaa ja kulutus lakkas siihen. Aikasemmin se käytti jotaa mineraaliöljyy.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

REPA kirjoitti:Tosiasi on ,että peseviä öljyä on käytetty 25v.Joten se puhe öljyjen tulemisesta tiivisteitten läpi ja "KLÖNTTIEN" liikelle lähdöstä on vain väärä luulo,tai se on sattunut kaverin kaverin kaverille.Itse olen käyttänyt 5-40 synteettisiä tai 5-40 ja 10-40 puolisyn. öljyjä eikä ongelmia.Talviajossa olisi käytettävä synteettistä/ puolisynt. ,jotta yläkerta koneessa saisi voitelun nopeammin.Huonoilla ja halvoilla öljyillä kestää öljyn tuleminen ylös asti kovalla pakkasella yli 30 sek.joten ei voitele heti yläkertaa.. .Jos arvostatte TAUNUKSIANNE käyttäkää hyviä öljyjä.
REPA onkin Fortumilla töissä :wink: Vai onko enää?
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
REPA

Viesti Kirjoittaja REPA »

En enää.nykyisin taas NESTE OIL.Fortum jakautui kahtia tuli fortum ja neste oil.Eli palattiin entiseen.
Tehro
Viestit: 1074
Liittynyt: 21 Loka 2004, 21:48
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tehro »

älkää vaan laitteko mitään shellin öljyä se on koneen menoa alta aika yksikön.
Avatar
Jukkis
Viestit: 185
Liittynyt: 29 Heinä 2004, 23:52
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jukkis »

Mä arvoin ihan samaa kun toi mun kone alko olla käyntikunnossa. Päädyin sitten kompromissiin, eli semisynteettisiin. Teboilin Silver 10W-30. On ainakin öljynpainetta ollu ihan hyvin eikä sitä katoa mihinkään. Noi mobil 1:set on aika suolasen hintasia... Silti on varmaan monin verroin parempaa kuin vuoden -71 liemet. :)
-71 Coupe GT
Antti
Viestit: 234
Liittynyt: 10 Elo 2004, 00:06
Paikkakunta: Kemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti »

Tehro kirjoitti:älkää vaan laitteko mitään shellin öljyä se on koneen menoa alta aika yksikön.
Ei Suomessa myydä tänä päivänä semmoisia öljyjä että niillä saisi konettaan hajotettua. Kyllä vika on sillon jossain muualla ko öljyissä.. :twisted:
Taunus on luonnollinen asia
Avatar
raimo
Viestit: 499
Liittynyt: 18 Touko 2005, 10:29
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja raimo »

Tehro kirjoitti:älkää vaan laitteko mitään shellin öljyä se on koneen menoa alta aika yksikön.
miksi näin?
Mun taunus ainakin tykkäs shellin x100 20w50 saranarasvasta. Pysyi jopa sisällä koneessa 8)
Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

raimo kirjoitti:
Tehro kirjoitti:älkää vaan laitteko mitään shellin öljyä se on koneen menoa alta aika yksikön.
miksi näin?
Mun taunus ainakin tykkäs shellin x100 20w50 saranarasvasta. Pysyi jopa sisällä koneessa 8)
mailmalla on sitten aika monta konetta menny :D taitaa meinaan shellikin myydä öljyä muutaman litran.

tuosta 10w30 vielä sen verran että, ominaisuudet on aika lähellä yksasteöljyjä. eli ei ole hyvä kuumaan eikä kylmään.
Älä ota sitä niin vakavasti!

Scorpio 2.9 at -91 coupe
REPA

Viesti Kirjoittaja REPA »

p3 kirjoitti:
raimo kirjoitti:
Tehro kirjoitti:älkää vaan laitteko mitään shellin öljyä se on koneen menoa alta aika yksikön.
miksi näin?
Mun taunus ainakin tykkäs shellin x100 20w50 saranarasvasta. Pysyi jopa sisällä koneessa 8)
mailmalla on sitten aika monta konetta menny :D taitaa meinaan shellikin myydä öljyä muutaman litran.

tuosta 10w30 vielä sen verran että, ominaisuudet on aika lähellä yksasteöljyjä. eli ei ole hyvä kuumaan eikä kylmään.
Itse kyllä laittaisin talvea varten 5-40 ja kesäksi voisi laittaa 10-40 tai 5-50.
Antti
Viestit: 234
Liittynyt: 10 Elo 2004, 00:06
Paikkakunta: Kemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti »

REPA kirjoitti:
p3 kirjoitti:
raimo kirjoitti: miksi näin?
Mun taunus ainakin tykkäs shellin x100 20w50 saranarasvasta. Pysyi jopa sisällä koneessa 8)
mailmalla on sitten aika monta konetta menny :D taitaa meinaan shellikin myydä öljyä muutaman litran.

tuosta 10w30 vielä sen verran että, ominaisuudet on aika lähellä yksasteöljyjä. eli ei ole hyvä kuumaan eikä kylmään.
Itse kyllä laittaisin talvea varten 5-40 ja kesäksi voisi laittaa 10-40 tai 5-50.

Ite en jaksa kikkailla noilla eri öljyjen viskositeeteilla ym, mikä tuntuu toisille olevan oikein sydämen asia. :shock: Mobilin Superilla olen ajanut vuoden ympäri niin Taunuksella, kuin Kuplallakin, ja mitään vaivoja ei ole ollut. Sopii hyvin vanhoihin koneisiin se öljy. :wink:
Taunus on luonnollinen asia
Tehro
Viestit: 1074
Liittynyt: 21 Loka 2004, 21:48
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tehro »

se sarana rasva taitaa olla hyvää shellin kamaa ja automaatti ja vaihteisto öljyt kans. no en nyt ihan tän päivän shellin öljyjä oo kokeillukkaan siis moneen vuoteen en oo uskaltanu kajota niihin.moottori vaurion jälkeen, voihan olla tietysti että ois ollu jossain purkissa jotain vikaa kuten bilteman glykolissa sisälsi purkki meinaan auto shampoota olihan kiva vaahto skodan jäähdytyas järjestelmässä. :oops:
cologne
Viestit: 202
Liittynyt: 26 Loka 2004, 15:20
Paikkakunta: Oulu, kiiminki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cologne »

Teknillisenkorkea koulun moottoritekniikan kirjassa muistaakseni kerrotaan että 80 % moottorivauriosta syntyy kasausvaiheen epäpuhtauksista ja noin loput asennus virheistä !
Mä luulen että öljyjen särkemiä koneita on varmaan 1 miljoonasta

mulla on tanessa tb:n silveri tai shellin x100 20/50W..
tb:n goldit ati muut lirut valuu pois kun on ö-pohjan tiiviste rikki
Fix or Repair Daily
Ford Taunus 17m -66/67 2.3 V6 automatic
Ford Capri -75/77 2.3 V6
Vastaa Viestiin