Kuluva nokkaakseli....

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Sodfor
Viestit: 103
Liittynyt: 05 Elo 2004, 23:58
Paikkakunta: Ruuhka Suomi
Viesti:

Kuluva nokkaakseli....

Viesti Kirjoittaja Sodfor »

Elikä....

Tuossa Elokuussa iskin Taneen uuden 2.0 litusen uuden nokan seuraajineen ja öljyputkineen.... Rasvasin kaikki oikein hyvin, laakerit seuraajat jne.

Vajaa 200km myöhemmin jouduin toteamaan että 2 pytyn imu nokka oli alkanut kulumaan huomattavasti, oikein urille. Lähempi tarkastelu kaikkien nokkien ja seuraajien kohdalla paljasti että useassa muussa seuraajassa oli merkkejä kulumisesta......!
Mikähän mennyt vikaan? Sisäänajossa syy ? Nokan laakerit väljät joista öljy painelee pihalle?
Vastaavia kokemuksia?
Kansi oli juuri käynyt koneistamolla jossa teetin pakopuolelle teräs seetit ja uudet ohjuritputket... Ja kansi oli pesty koneistamolla,eli ei pitäs olla kanava tukoksia....

Pannu on 2.0litranen 1.6 kannella ja nokka on uusi ja 2.0 litrasen....

Mistä tosiaan alkais aiheuttajaa ettiimään.... alakerrassa kaikki laakerit oli ok kunnossa.... eli siel ainakin öljyn pitäs kulkee hyvin...


Kiitos!
Taunus 2D 2.0L -75
- kukaan ei ole täydellinen -
Antti
Viestit: 234
Liittynyt: 10 Elo 2004, 00:06
Paikkakunta: Kemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti »

Miten teit sisäänajon?
Taunus on luonnollinen asia
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Re: Kuluva nokkaakseli....

Viesti Kirjoittaja Mois »

Oisko valmistusvirhe nokassa? Mulla on omassa Tanessa alle 80 tuhatta ajettu OHC ja siinä on originaali nokka täysin sökö.

Nii, ja näkeehän sen tuleeks kaikille nokille öljyä kun pyöräyttää konetta venttiilikopan ollessa irti!
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Kiinnostaa myös asia, koska tein tuossa kansirempan ja laitoin 1.6 koneeseen 2.0 nokan. Ei ole tosin paljoa tullut vielä käyteltyä kun käy huonosti, kaasarissa ja sytkässä vielä säädeltävää. Autolla on ajettu alle 160 tkm ja alkuperäinen nokka oli finaalissa. Mutta pyörititkö konetta startilla rempan jälkeen venakoppa auki katsoen meneekö öljyä kunnolla kaikille nokille?
Sodfor
Viestit: 103
Liittynyt: 05 Elo 2004, 23:58
Paikkakunta: Ruuhka Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sodfor »

Sisään ajon tein ns. "normaalisti" niin kuin tuo opaskirja kertoo. Et kierrokset tyhjä käyntiä ylempänä ja ei kuitenkaan korkeita kierroksia.
Vai onko ehdotuksia et toimis jotenkin toisin...?

Pyöritin kyl konetta startilla ja öljyä mielestäni tuli....
Mietittiin kyl liikkessä et nokkasarjassa olis valmistus vika, karkaisuvika tms.
Taunus 2D 2.0L -75
- kukaan ei ole täydellinen -
REPA

Viesti Kirjoittaja REPA »

LAITOITKO NOKKAAN NOKKA RASVAA ENNEN KÄYNNISTYSTÄ.SAMOIN VENTIILIN JOUSIEN "PAINE TÄRKEÄ.ITSELLÄ AJETTU 60000 KM EIKÄ ONGELMIA.JK. VENTIILIVÄLYKSET OLTAVA NS.TIUKAT JOTTEI VENTIILI "HYPI"
Sodfor
Viestit: 103
Liittynyt: 05 Elo 2004, 23:58
Paikkakunta: Ruuhka Suomi
Viesti:

Re: Kuluva nokkaakseli....

Viesti Kirjoittaja Sodfor »

Sodfor kirjoitti:Elikä....

Tuossa Elokuussa iskin Taneen uuden 2.0 litusen uuden nokan seuraajineen ja öljyputkineen.... Rasvasin kaikki oikein hyvin, laakerit seuraajat jne.
Eli rasvasin mukana tulleella rasvalla,,,,,
Taunus 2D 2.0L -75
- kukaan ei ole täydellinen -
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Kyseessä lienee AE tai vastaava tarvike nokka? Ainakin noista ko. nokka/kiikku sarjoista on jäänyt kuva, että koreasta ulkonäöstä huolimatta eivät ole kovin laadukkaita tai ainakin laadussa on heittoja> karkaisu vika.

Luonnollisestihan, kun venttiileitä/ seetejä on koneistettu, olet lyhentänyt venttiilit oikeaan mittaan että kiikkujen kulmat säilyy oikeana, eikä epänormaalia kulumista pääse esiintymään.
Sodfor
Viestit: 103
Liittynyt: 05 Elo 2004, 23:58
Paikkakunta: Ruuhka Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sodfor »

Anonymous kirjoitti: Luonnollisestihan, kun venttiileitä/ seetejä on koneistettu, olet lyhentänyt venttiilit oikeaan mittaan että kiikkujen kulmat säilyy oikeana, eikä epänormaalia kulumista pääse esiintymään.
Jep... tarvike nokka...

Tjaahas... Eipä oo tullut eteen että venttiilit pitäs viel ite lyhennellä....
Eiks noitten pitäs koneistamolla se tehdä? Ku ne kuitenkin työsti myös venat nille uusille seeteille?:roll:
...tätä tää on kun meikä on vasta kuvin vasta alkaja näissä.... oppi ja ikä kaikki... :D
Taunus 2D 2.0L -75
- kukaan ei ole täydellinen -
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Entäs venttiilin jouset? Onko normaalit vai jäykemmät?
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Omassa projektissa huomasin 1.6 Sierran kantta vaihtaessa Taunuksen vastaavaan pienia tukoksia.
Kannessa nokka-akselille menevät öljykanavat olivat aivan tukossa, vaikka kansi oli käynyt koneistamolla ja olivat pesseet sen.

Putsasin kanavat ja asensin 2.0 akselin nostajineen+ uudet nokkalaakerit. Ja on se nyt 15000 km pysynyt kunnossa.

Että semmonen huomia.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
Sodfor
Viestit: 103
Liittynyt: 05 Elo 2004, 23:58
Paikkakunta: Ruuhka Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sodfor »

Anonymous kirjoitti:Entäs venttiilin jouset? Onko normaalit vai jäykemmät?
Käsittäkseni ihan normaalit.....
Taunus 2D 2.0L -75
- kukaan ei ole täydellinen -
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

Kyllähän koneistamolla pitäis kansi kuntoon tulla. Ei tulis itellä ekana mieleen että pitäis jotain ruvet vielä itse nysväämään. Mutta kaikki riippuu tietysti siitä, mitä on sovittu.

Mutta noista tarvike-nokista... mulla on kans sellanen kuva ettei kovin hääppösiä ole, vaan ei hintakaan :) Tuollainen kuluminen on kyllä silti epänormaalia, varsinkin jos olet toiminut ohjeiden mukaan. Ei muuta kuin palautat sen ja jos ei onnistu niin kuluttaja-asiamies auttaa :o
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Sodfor
Viestit: 103
Liittynyt: 05 Elo 2004, 23:58
Paikkakunta: Ruuhka Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sodfor »

Jeps....

Vein nokan firmaan josta sen ostin ja katellaan tos ens viikon alussa myös kantta...
jos syy löytyis nokan laakereistaa (?), et jos en hukkaa paineita.
Tilansin laakerit siihen ja lupasivat vaihtaa ne ilmattees. Ja nokka on lähdössä maahantuojalle tai vastaavalle....

Saa nähdä....

Jep.. sarjan hinta oli vajaa 70 ekee....
Pitäis varmaan pyytää rahat takas...
Mulla olis KentCamsin fr22 nokka siihen... mut yks nokka on basana.
Kannattaisko täyttää ? Tuleeko käyttökelpoinen?
Firmoja tiedossa PK-seudulla jotka tekevät moista hommaa?
Tulisko ton nokan (fr22) kanssa käyttää pitkä liuskaisia seuraajia ja jäykempiä jousia?

KIITOS!!
Taunus 2D 2.0L -75
- kukaan ei ole täydellinen -
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Niiden pitkä pintasien kiikkujen tarve riippuu siitä minkä mittaiset on venttiilit ja mikä on nokan perusympyrä. Lyhentämättömät vakio venat osuu niillä aika lähelle totuutta. Mutta luonnollisesti se pitää tarkistaa.
Mitä noihin koneistamon tekemisiin tulee, niin ihan varmasti eivät ainakaan ilman eri veloitusta sitä ala tekemään, senverran hidasta hommaa, etten sanois nysväämistä.

Tosta venttiilien pituuden vaikutuksesta voi mainita esimerkkinä, jos laitat 2.0 kanteen 1.6 vakio imu venan (joka on siis kummassakin 42mm) niin vakio 2.0 nokalla venttiilin jousi pohjaa ennen täyttä nostoa. 1.6:sen vena on vain pari milliä pidempi. Tastä voi sitten arvailla paljonko seetien koneistus vaikuttaa...
Vastaa Viestiin