Jäähdytysnesteet palaa? Kansi halki, sylinteri syöpyny
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
Jäähdytysnesteet palaa? Kansi halki, sylinteri syöpyny
Tullu nyt reilu 6000km ajettua 2.8i K-Jet:llä. Yköspytty ei selvästikkään ole aina mukana, tulppa mm. huomattavasti tummempi kuin muut. Joskus kun ajelee niin selvästi huomaa että yks pytty ei oo mukana, kierroksia kun antaa niin lähtee kyllä mukaan.
Heittää kyllä vettä ylivuotoletkusta, mutta lammikkoa ei ole viime aikoinakaan jättänyt kun flektiä pitää päällä. Korkki on kyllä uusi, mutta sitäkin joutui vääntelemään että sai tiiviiksi - oikeanlaista ei ole oikein löytynyt. Ja kyseessä siis V6 syyläri, uusi sellainen.
Lämmöt pysyy kyllä kurissa, paitsi kun alkaa kolmatta litraa nestettä uupumaan Ei oo tullu vielä puristuspaineita mitattua mutta tulipa tässä mieleen että kun tahtoo olla että vedet häviää koneesta, niin meniskö nuo tonne ykköspyttyyn? Välillä esim. valoissa perässä on kaamee usva, muttei läheskään aina. Kierroksilla tuo usva sitten häviää.
100% varma en ole vieläkään K-Jetin säädöistä, mutta onhan tuo pelannut, kulutus ja väännöt OK.
Heittää kyllä vettä ylivuotoletkusta, mutta lammikkoa ei ole viime aikoinakaan jättänyt kun flektiä pitää päällä. Korkki on kyllä uusi, mutta sitäkin joutui vääntelemään että sai tiiviiksi - oikeanlaista ei ole oikein löytynyt. Ja kyseessä siis V6 syyläri, uusi sellainen.
Lämmöt pysyy kyllä kurissa, paitsi kun alkaa kolmatta litraa nestettä uupumaan Ei oo tullu vielä puristuspaineita mitattua mutta tulipa tässä mieleen että kun tahtoo olla että vedet häviää koneesta, niin meniskö nuo tonne ykköspyttyyn? Välillä esim. valoissa perässä on kaamee usva, muttei läheskään aina. Kierroksilla tuo usva sitten häviää.
100% varma en ole vieläkään K-Jetin säädöistä, mutta onhan tuo pelannut, kulutus ja väännöt OK.
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
omassa on ollu ykköspytyssä just ohjurinkumi rikki,tai on se vieläkin..
ja sitä kautta tummempi..mutta luulis että jos sinne vettä menee
niin olevan vaaleampi?
ootko kattonu että imusarja on kireällä..tuntuu ne pultit löystyvän.
ainakin mulla,mutta sen kauttahan sitä vettä vois ehkä kadota?
ja sitä kautta tummempi..mutta luulis että jos sinne vettä menee
niin olevan vaaleampi?
ootko kattonu että imusarja on kireällä..tuntuu ne pultit löystyvän.
ainakin mulla,mutta sen kauttahan sitä vettä vois ehkä kadota?
Taunus Maximus =)
Mulla napsahtaa varsinkin kylmänä tosi hyvin käyntiin. Lämpimänä on sitten vähän hankalampaa (mutta ei ongelma), mutta se johtuu tuosta K-Jetistä. Tuota "nykymistä" on muuten ihan sattuman varaisesti sekä kylmänä että lämpimänä. Mutta jalalla se tokenee
Mittasitko Miikka puristuspaineita sillon? Pitääpä tarkastaa tuo imusarjakin.
Mittasitko Miikka puristuspaineita sillon? Pitääpä tarkastaa tuo imusarjakin.
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Ei tullut mitattua. Kansipahvin vuotamisepäily testataan korjaamoissa siten, että pakokaasuanalysaattorin anturia (mikä normaalisti työnnetään pakoputkeen) pidetään paisuntasäiliön suulla. Mikäli analysaattori aistii pakokaasua paisuntasäiliöstä, homma on selvä.
Taunuksen tapauksessa homman voisi toteuttaa syylärin korkin reiästä. Sillä asiaan saisi nopeiten varmuuden.
Taunuksen tapauksessa homman voisi toteuttaa syylärin korkin reiästä. Sillä asiaan saisi nopeiten varmuuden.
Jos kansipahvit on oikein kiristetty momenttiin, niin epäilisin ensin imukannen tiiviste vuotoa.
Omista kämmäilysta viisastuneena ei tiiviste liimaa muualle, kuin lohkon ja kannen yhtymäkohtiin. Elikkäs mitä korjausoppaassa neuvotaan tekemään.
Muutenkin kannattaa vertailla sitä tiivistetta ja paikkaa mihin aikoo laittaa sen. Ja taivuttaa se oikeaan muotoon valmiiksi, niin ei sitten vetele mihin sattuu.
Nykyään on myös oma nesteensä korjaamoilla, millä selviää kansivuodot näppärästi.
Otetaan ajoneuvon neteestä näyte putkiloon, mihin tipautetaan sinistä koenestettä, jos on pakokaasuja nesteessä, väri vaihtuu vihreäksi.
Tämä oli käytössa Pösö liikkeessä, tiedä sitten miten Fordeissa toimii
Omista kämmäilysta viisastuneena ei tiiviste liimaa muualle, kuin lohkon ja kannen yhtymäkohtiin. Elikkäs mitä korjausoppaassa neuvotaan tekemään.
Muutenkin kannattaa vertailla sitä tiivistetta ja paikkaa mihin aikoo laittaa sen. Ja taivuttaa se oikeaan muotoon valmiiksi, niin ei sitten vetele mihin sattuu.
Nykyään on myös oma nesteensä korjaamoilla, millä selviää kansivuodot näppärästi.
Otetaan ajoneuvon neteestä näyte putkiloon, mihin tipautetaan sinistä koenestettä, jos on pakokaasuja nesteessä, väri vaihtuu vihreäksi.
Tämä oli käytössa Pösö liikkeessä, tiedä sitten miten Fordeissa toimii
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Kiristelin (minkä pystin, K-Jet imusara on aika pirullinen kiristeltävä kasattuna) imusarjan mutterit, eikä ne tuntuneet olevan auki. Nestettä on taas hävinny veikkaisin 2-3 litraa muutamalla sadalla kilometrillä, jos vanhat merkit pitää paikkansa. Ja ylivuotoletkusta ei tuu siis mitään.
Käytin yhtä jäähdytintä jäähdytinkorjaamolla, eikä ne tienny tommosista pakokaasun mittauksista jäähdytinnesteestä jne. yhtään mitään
Puristuspaineetkin on mittaamatta, kun mittari on jossain... mutta noista käynti häiröistä - kun ne alkaa, ei kierrä kunnolla. Varmaan se 1. pytty pimeenä. Sitten kun ajaa niin *naps* alkaa toimimaan hyvin. Siis melkeinpä kuuluu tollanen *naps* ääni, niinku joku loksahtas periaatteessa "paikoilleen". Mut se kuuluu varmaan päästä...
Käytin yhtä jäähdytintä jäähdytinkorjaamolla, eikä ne tienny tommosista pakokaasun mittauksista jäähdytinnesteestä jne. yhtään mitään
Puristuspaineetkin on mittaamatta, kun mittari on jossain... mutta noista käynti häiröistä - kun ne alkaa, ei kierrä kunnolla. Varmaan se 1. pytty pimeenä. Sitten kun ajaa niin *naps* alkaa toimimaan hyvin. Siis melkeinpä kuuluu tollanen *naps* ääni, niinku joku loksahtas periaatteessa "paikoilleen". Mut se kuuluu varmaan päästä...
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Käytin eilen 1. pytyn tulppaa irti ja oli perkule haljennut sen ytimen ympärillä oleva "valkoinen" suojus. Perskele. Pitää vissiin tempasta kansi irti ja alkaa oikeesti tutkimaan mikä mättää. Ja tulppa siis musta... eli lämpöarvot persiillään... ? Öljyä tai jäähdytysnestettä taitaa polttaa.
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Kantta pois ja tarkastamaan. Luultavasti kannentiiviste mennyt jos jäähdytinneste vähenee ja pakoputkesta puskee usvaa. Mulla oli samaa oiretta 520 BMW:ssä ja se tuotti painetta jäähdytysjärjestelmään ja poltti jäähdytinnestettä. Vikana oli 6. sylinterin tiivistevuoto. Vesi pumppu pettänyt, kansi mennyt kieroon, jonka jälkeen liekkirengas pettänyt jne... Pahvin vaihdolla ja kannen plaanauksella selvisin. Kyseessä oli kylläkin suora kuutonen, mutta oireet oli samanlaiset. Loppuvaiheessa(ennen remonttia) Meni vedet läpi melkeen suoraan, päivän sai ajaa, sitten loppu jäähdytys. Pakoputkestakin tuli jo ihan vesipisaroita...
aja sillä joku parikymmentä kilsaa niin et myös pakoputkisto on kunnolla lämmennyt et ei oo kondenssi vettä putkessa.
laita käsi pakoputken eteen ja kaveri polkemaan kaasua, kunnolla kun antaa kierrosta muutaman kerran niin pitäs kädelle tulla kosteutta tai vettä---> lohko halki, kansi halki, kansipahvi palanu tai jotai muuta ei niin kivaa
tuo mun tokki riesa jätti ihan kosteen läikän maahan pakoputken eteen kun oli kans pahvi palanu ja kierrätti sitä.
jos se ei vuoda mistään näkyvästi ja nestettä häviää, niin sillon ei paljon vaihtoehtoja jää..
laita käsi pakoputken eteen ja kaveri polkemaan kaasua, kunnolla kun antaa kierrosta muutaman kerran niin pitäs kädelle tulla kosteutta tai vettä---> lohko halki, kansi halki, kansipahvi palanu tai jotai muuta ei niin kivaa
tuo mun tokki riesa jätti ihan kosteen läikän maahan pakoputken eteen kun oli kans pahvi palanu ja kierrätti sitä.
jos se ei vuoda mistään näkyvästi ja nestettä häviää, niin sillon ei paljon vaihtoehtoja jää..
taunus stw -79 2.4i+diesel laatikko LEIMATTU!!
taunus 2d -77 ?.? rokkis
granada stw -79 2.3 tuleva käyttis
scorpio 5D -88 "kilpuri"
+5 muuta
taunus 2d -77 ?.? rokkis
granada stw -79 2.3 tuleva käyttis
scorpio 5D -88 "kilpuri"
+5 muuta
Eiks ne teräskannet oo näissä taunuksissa? Ei ne yleensä halkee tai vääntyile, on enemmän alukansien oireita. Mulla on ollu tapana plaanauttaa kansi aina, kun sen irrotan. Suoralla metalliviivottimella ja rakotulkilla voi arvioida kannen kieroutta. Halkeemia voi tutkia silmämääräisesti, magneettijauheen tai tunkeumanesteen kanssa. Paineistus on vissiin paras konsti, mutta myös vaikein(työläin) toteuttaa kotikonstein. Kyllä sen tiivisteestä pitäis nähdä, jos on siitä falskannu.
Tempasimpa sitten molemmat kannet irti. Ja oiskohan ollu tosiaan niin että joku molopää oli kasannu vanhoille kannentiivisteille Ja tais imusarjantiivistekkin hiukan valskata öljyä ykköseen. Eli sitä on ajeltu bensan, veden, glykoolin ja öljyn seoksella vissiin
Laitan tarkempia kuvia myöhemmin noista tiivistepinnoista jne. On nimittäin uus "digipokkari" taskussa
Joutuu vissiin viemään koneistamolle noi kannet. Vähän huonosti istu pari venttiiliä, jäivät kantamaan jne. Samalla vois tempasta vaikka 1mm pois niistä...
Laitan tarkempia kuvia myöhemmin noista tiivistepinnoista jne. On nimittäin uus "digipokkari" taskussa
Joutuu vissiin viemään koneistamolle noi kannet. Vähän huonosti istu pari venttiiliä, jäivät kantamaan jne. Samalla vois tempasta vaikka 1mm pois niistä...
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.