Latauksellisesti haasteellinen taunus.

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Latauksellisesti haasteellinen taunus.

ViestiKirjoittaja Jukkis » 17 Elo 2005, 11:49

Tanesta loppu eilen virta... Kertokaa miksi.

Mulla on latausvalo on aina palanut himmeästi vaikka kone on käynnissä, mutta sitä ei ole huomannut muuta kuin pimeällä. Siten auto on nyt toiminut n. 3 vuotta, eikä ole tähän asti tarvinnu kaapeleilla käynnistellä.

Viime viikosta lähtien latausvalo on palanut kirkkaammin, niin että päivänvalossakin näkee selvästi. Lisäksi se himmenee kun esim. valot pistää päälle tai jonkun muun sähkölaitteen. (eikö latausvalon pitäis sillon kirkastua kun jännite laskee?) Kuitenkin se myös himmenee kun antaa kierroksia, eli jännite nousee... Nyt siis eilen ei enää jaksanu startata.

Onko mulla joku huono liitos jossain johdoissa vai mitä helvettiä? Latausrele ja laturin hiilet on vain pari vuotta vanhoja, joten luulis niiden vielä olevan ehjiä. Akku on saman ikäinen.
-71 Coupe GT
Avatar
Jukkis
 
Viestit: 185
Liittynyt: 29 Heinä 2004, 23:52
Paikkakunta: Espoo

ViestiKirjoittaja Janzamar » 17 Elo 2005, 12:01

helppohan ne hiilet on kattoa,..oliko sulla se alkuperänen jännitteensäädin lokarissa vai onko se samassa paketissa kuin hiilet?
mulla varoiksi jätetty se lokarin systeemi paikoilleen..
onko hihna tarpeeksi kireä?
jos tulee tarvetta laturille niin mulla on kolme tai neljä täällä kotosalla..
Taunus Maximus =)
Avatar
Janzamar
 
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

ViestiKirjoittaja Jari H » 17 Elo 2005, 13:09

Laturin töpseli kannattaa tarkistaa, että on ehjä eikä pahasti homeessa ja että yhteys laturista akkuun on muutenkin kunnossa.
Limits are only set by lack of knowledge.
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..
Avatar
Jari H
 
Viestit: 789
Liittynyt: 28 Heinä 2005, 12:19
Paikkakunta: Kausala

ViestiKirjoittaja Janzamar » 17 Elo 2005, 13:13

elikkä voi vetää laturilta suoraan akulle +johdon..
työntää samaan missä muutenkin on se johto vaikka kaveriksi ylimääräisen,jos lataa niin vika on sitten muualla jossain.
Taunus Maximus =)
Avatar
Janzamar
 
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

ViestiKirjoittaja 20m » 17 Elo 2005, 15:02

Latausvalo palaa silloin kun se näkee jännite-eroa laturin ja öööö.. mittariston tai missä se toinen pää on? virtalukolla ehkä, välillä

Jos laturilla on suurempi jännite kuin mittaristolla, valo palaa (himmeästi)

Jos laturi lataa huonosti ja mittaristolla akun ansiosta on suurempi jännite kuin laturilla, taas valo palaa.

jos valo himmenee kierrosten noustessa, voisi viitata laturin olevan hengissä.


Jokin huono kontakti luulis olevan. Akun navat?
Jos epäilee jossain huonoa kontaktia, voi yrittää ohittaa sen jollain johdon pätkällä. esim. akun +navalta johto virtalukon paksuun johtoon (punainen??) Avotulta ei saa kuitenkaan tehdä.

Vanhoissa vehkeissä kaikki on mahdollista.
Taunus 1965

Ford Taunus - The car you always promised to fix yourself.
Avatar
20m
 
Viestit: 249
Liittynyt: 24 Huhti 2005, 15:13
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Jukkis » 17 Elo 2005, 15:33

20m kirjoitti:Latausvalo palaa silloin kun se näkee jännite-eroa laturin ja öööö.. mittariston tai missä se toinen pää on? virtalukolla ehkä, välillä

Jos laturilla on suurempi jännite kuin mittaristolla, valo palaa (himmeästi)

Jos laturi lataa huonosti ja mittaristolla akun ansiosta on suurempi jännite kuin laturilla, taas valo palaa.

jos valo himmenee kierrosten noustessa, voisi viitata laturin olevan hengissä.


Jokin huono kontakti luulis olevan. Akun navat?
Jos epäilee jossain huonoa kontaktia, voi yrittää ohittaa sen jollain johdon pätkällä. esim. akun +navalta johto virtalukon paksuun johtoon (punainen??) Avotulta ei saa kuitenkaan tehdä.

Vanhoissa vehkeissä kaikki on mahdollista.


Joo näin mäkin päättelin, että laturin on pakko olla hengissä kun se valo himmenee kierrosten mukana. Hihna on kireä jne jne. Ehkä toi monsuunisateinen viikko on hapettanut entuudestaan jonkun huonon liitoksen jossain. Pitää tehdä pari "ohitusleikkausta" ja katsoa jos tokenee. Se rele mulla on hiilien yhteydessä siellä laturissa kiinni.
-71 Coupe GT
Avatar
Jukkis
 
Viestit: 185
Liittynyt: 29 Heinä 2004, 23:52
Paikkakunta: Espoo

ViestiKirjoittaja Sämski » 17 Elo 2005, 15:54

Tätä lirpaketta hyväksikäyttäen, mitäs jos latausvalo palaa kunnes polkasee yli 2500 lukemat jolloin valo sammuu ja pysyy sammuksissa tyhjäkäynnilläkin. Kunnes ottaa virrat pois ja starttaa uusiks... Viittaako toi huonoihin hiiliin tai ylipäätään mihinkään? Ei jaksais turhaan laturia rassata kun on "vähän" muutakin laittoa.
Ford Taunus 1.6 -79
Audi 80 2.0E -91 b4
Avatar
Sämski
 
Viestit: 117
Liittynyt: 05 Maalis 2005, 22:13
Paikkakunta: Kotka

ViestiKirjoittaja Janzamar » 17 Elo 2005, 16:03

se ei oikeastaan ole mikään vika..aika normaalia..laturi vähän niinkuin herää ja lataa ihan normaalisti siitä eteenpäin.
Taunus Maximus =)
Avatar
Janzamar
 
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

ViestiKirjoittaja invert » 17 Elo 2005, 16:06

edelliseen vikaan.
voi se vika olla laturin kollektorissaki jos se on kulunut niin paljo että hiilet eivät saa kosketus pintaa ja virta ei kulje.
on ollut muutama tällainenkin tapaus. vikaa ei hoksaa vasta kun sitten jos sitä kollektoria puhdistaa esim. hienolla hiekkapaperilla kun yleensä se on sen verran musta.
taunus -77 1,6 ohc
invert
 
Viestit: 22
Liittynyt: 10 Elo 2005, 21:50
Paikkakunta: oulu

ViestiKirjoittaja Taco » 17 Elo 2005, 23:28

Tai vaan paskanen... mittaa lataus akun navoilta?

Mutta Taunuksen ominaisuuksiin ainakin kuuluu että latauksen merkkivalo palaa himmeästi koko ajan. Johtuu kai kuluneesta virtalukonpohjasta.

Itsellä just lopetti virtalukon startti asento toimimasta. Ajattelin laittaa sellaisen startti painikkeen kojetauluun ;)
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Avatar
Taco
 
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

ViestiKirjoittaja TaunusTomi » 17 Elo 2005, 23:32

joskus aikoinaan mullakin paloi aina himmeästi latausvalo ilman ongelmia,vika paljastui sulaneeksi liittimeksi laturin perseessä.päällisin puolin ehjä mutta muovi oli eksynyt sinne liittimien väliin.
jos laitteet hajoo se on niiden heikkoutta...
Taunus 78 Cosworth BOA
Avatar
TaunusTomi
 
Viestit: 953
Liittynyt: 02 Elo 2004, 22:43
Paikkakunta: Noormarkku

Re: Latauksellisesti haasteellinen taunus.

ViestiKirjoittaja Herkko » 18 Elo 2005, 00:28

Jukkis kirjoitti:Tanesta loppu eilen virta... Kertokaa miksi.

Mulla on latausvalo on aina palanut himmeästi vaikka kone on käynnissä, mutta sitä ei ole huomannut muuta kuin pimeällä. Siten auto on nyt toiminut n. 3 vuotta, eikä ole tähän asti tarvinnu kaapeleilla käynnistellä.

Viime viikosta lähtien latausvalo on palanut kirkkaammin, niin että päivänvalossakin näkee selvästi. Lisäksi se himmenee kun esim. valot pistää päälle tai jonkun muun sähkölaitteen. (eikö latausvalon pitäis sillon kirkastua kun jännite laskee?) Kuitenkin se myös himmenee kun antaa kierroksia, eli jännite nousee... Nyt siis eilen ei enää jaksanu startata.

Onko mulla joku huono liitos jossain johdoissa vai mitä helvettiä? Latausrele ja laturin hiilet on vain pari vuotta vanhoja, joten luulis niiden vielä olevan ehjiä. Akku on saman ikäinen.


Niinkuin Taco tuossa jo tuumasikin,mittaa
yleismittarilla akun navoista lataus.
Pitäis olla 13-14V.
Jos näin on,niin virtalukon pohja vaan
"vuotaa"jos lampuu kiiluu.
Normaalia vanhan auton vaivaa.
Jos tuolla em.latauksella akku kuitenkin
tyhjenee,on vika akussa,tai siinä että
"joku"kuormittaa akkua levossa.
Herkko
 
Viestit: 1313
Liittynyt: 25 Elo 2004, 22:55
Paikkakunta: Rovaniemi

ViestiKirjoittaja maza » 18 Elo 2005, 09:10

mulla oli kanssa yhdessä taunuksessa ihme vika . Ei ladannut kunnolla vaikka laturi oli ehjä . Mulla oli se "parempi " laturin jalka missä on ne
puslat niin se laturi ei saanut maita tarpeeksi et piti laittaa ylimääräinen
maa johto lohkolta laturille.
Avatar
maza
 
Viestit: 109
Liittynyt: 15 Marras 2004, 17:55
Paikkakunta: Helsinki


Paluu TEKNIIKKA

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron