2.0/2.6 tasapaino erot

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Herkko
Viestit: 1313
Liittynyt: 25 Elo 2004, 22:55
Paikkakunta: Rovaniemi

2.0/2.6 tasapaino erot

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Itellä 2.6 tärisevä Taunus,vikaa olen hakenut
luonnollisesti kartaanista.
Mutta ny hokasin,että tuohan tärisee jo
ilman ajamista.
Kumityynytkin pitäs olla kunnossa,mutta
about 1500 kierroksilla paikallaan tärinät
tulee jo esille.
Niimpä aattelinkin,että jos 2.0 laatikkoon
laitetaan suoraan 2.6 kone,niin oiskohan tuossa
vauhtipyörän/turbiinin painotuksessa eroja.
Just samanlaiset tärinät tuli meinaan,kun laitoin
kasi koneesen kutosen vauhtipyörän ja
painotus oli erinlainen.
Liekkö kellään kokemuksia?
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Samanlaista tärinää mulla on ollu joka Taunuksessa, riippumatta onko ollu OHC tai V6. Lähes kaikkiin koneisiin on kyllä vaihdettu vauhtipyörä automaatin vetolevyn/turbiinin tilalle... Jotain häikkää noiden tasapainotuksien kanssa täytyy olla!
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Herkko
Viestit: 1313
Liittynyt: 25 Elo 2004, 22:55
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Ja meikä taas tottunu siihen,että Taunus
kulkee NIIN sukkasillaan,eli minkäänlaisia
jyrräyksiä ei ole itellä esiintynyt,
kartaanien painotuksien jälkeen.
cologne
Viestit: 202
Liittynyt: 26 Loka 2004, 15:20
Paikkakunta: Oulu, kiiminki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cologne »

V6 on tarkka siitä mitkä romppeet sillä on sisällä !
Eli jos on vaihtanut joko vauhtipyörän, männät, kanget tai limpun jostain muusta V6 niin eipä välttämättä ole tasapainossa.
Tehtaalla kaikki tasapainotetaan sille yksilölle.. en tiedä tasapainottaako ne vielä erikseen ??
Varsinkin vauhtipyörä ja limppu taitaavat olla ne ongelmat..

saa nähä millainen ravistin omasta V6 tulee kun kaikki osat ovat eri vehkeistä
Fix or Repair Daily
Ford Taunus 17m -66/67 2.3 V6 automatic
Ford Capri -75/77 2.3 V6
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

cologne kirjoitti:V6 on tarkka siitä mitkä romppeet sillä on sisällä !
Eli jos on vaihtanut joko vauhtipyörän, männät, kanget tai limpun jostain muusta V6 niin eipä välttämättä ole tasapainossa.
Tehtaalla kaikki tasapainotetaan sille yksilölle.. en tiedä tasapainottaako ne vielä erikseen ??
Varsinkin vauhtipyörä ja limppu taitaavat olla ne ongelmat..

saa nähä millainen ravistin omasta V6 tulee kun kaikki osat ovat eri vehkeistä
Soittelin joskus vuosi sitten Tammer-dieseliin ja sieltä kerrottiin että
v6 kampuran tasapainotus olisi aika kinkkinen juttu ja yks firma suomessa tekee niitä(jossain etelässä se oli ). Samalla hän kertoi myös ettei sitä tarvi taspainottaa ellei vaihda jotain toisia osia esim juuri mäntiä yms että paino muuttuu.

-vk- (astriel)
Herkko
Viestit: 1313
Liittynyt: 25 Elo 2004, 22:55
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Jep,itekki alan oleen vahvasti sitä mieltä,
että 2.6 kone suoraan laitettuna 2.0 tomaattiin
ei tiedä hyvää tasapainon kans.
Vetolevyssähän on painot ja varmaan
tarkoitettu 2.0 koneeseen.
Avatar
raimo
Viestit: 499
Liittynyt: 18 Touko 2005, 10:29
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja raimo »

Nojoo. Mulla on 2.8 kone ja 2.0V6 automaatti sen jatkeena. Ei mitään ongelmia tärinöiden tms. suhteen.
Tehro
Viestit: 1074
Liittynyt: 21 Loka 2004, 21:48
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tehro »

näin oli mullakin 2.8 ja 2.0 tomaatti eikä mitään tärinöitä.
Herkko
Viestit: 1313
Liittynyt: 25 Elo 2004, 22:55
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Herkko »

No vidu,pitääkin varmaan sitte hakea
vikaa "jostain"muualta.?
Mutta hyvä kun kerroitte ko.kokemuksista,
nythän tuonki tietää. :wink:
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Herkko kirjoitti:No vidu,pitääkin varmaan sitte hakea
vikaa "jostain"muualta.?
Mutta hyvä kun kerroitte ko.kokemuksista,
nythän tuonki tietää. :wink:
Luin tuolta vanhemmasta topicista seuraavaa, lainaus Tero_s kirjoituksesta:

V6 on sisäisesti tasapainossa oleva kone. (ne jotka eivät muuten usko voivat lukea Sven Pruett:n opusta ford 60deg v6-engines sivut 127-130) Se tarkoittaa että kampiakselin ja vauhtipyörän voi ja ne pitääkin pruett:n mukaan tasapainottaa erikseen.

Dampperia tulisi käyttää kaikissa V6:ssa vähentämään vääntövärähtelyä.

Mulla on myös käytännön kokemusta siitä ettei kevyempi vauhtipyörä tee V6 moottorista tärisevää. Kevennetty vauhtipyörä on tietenkin tasapainotettava.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
tanari
Viestit: 937
Liittynyt: 22 Elo 2004, 11:18
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tanari »

jos kaikki olis tasapainotettu erikseen, sillon kaikki olis tasapainossa :wink: mutta taitaa olla niin että ei niitä ole alkuperäisen tasapainotettu ees kunnolla :lol:
matalan pudjetin kulkineet...
gepardi
Viestit: 926
Liittynyt: 15 Loka 2004, 01:11
Paikkakunta: Kuhmo

Viesti Kirjoittaja gepardi »

Anonymous kirjoitti:
cologne kirjoitti:V6 on tarkka siitä mitkä romppeet sillä on sisällä !
Eli jos on vaihtanut joko vauhtipyörän, männät, kanget tai limpun jostain muusta V6 niin eipä välttämättä ole tasapainossa.
Tehtaalla kaikki tasapainotetaan sille yksilölle.. en tiedä tasapainottaako ne vielä erikseen ??
Varsinkin vauhtipyörä ja limppu taitaavat olla ne ongelmat..

saa nähä millainen ravistin omasta V6 tulee kun kaikki osat ovat eri vehkeistä
Soittelin joskus vuosi sitten Tammer-dieseliin ja sieltä kerrottiin että
v6 kampuran tasapainotus olisi aika kinkkinen juttu ja yks firma suomessa tekee niitä(jossain etelässä se oli ). Samalla hän kertoi myös ettei sitä tarvi taspainottaa ellei vaihda jotain toisia osia esim juuri mäntiä yms että paino muuttuu.

-vk- (astriel)

GT-Motor, Helsinki
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Yks kaveri tasapainotti kampuroita ihan ite, joiltain jokkismieheltä oli oppinnu. Ei sillä ollu mitään laitteita, käsipelillä vaan :D
Luulis et R-koneistus Keravalla myös tekis noita tasapainotuksia?
On vaan kuulemma kallis paikka?
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
hessu75
Viestit: 190
Liittynyt: 13 Tammi 2012, 11:40
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Nostetaan aihetta ylös.

Onko Colkki koneiden vauhtipyörä kaikissa sama?

Olisi tarjolla tuohon minun turbo prokkis 2800 Colkki koneeseen foorumilaiselta 2300 Colkin vauhtipyörä.

Eli,

Sopiiko Cologne 2,3 V6 vauhtipyörä Cologne 2,8i V6 koneeseen?

Kiitos

-Hessu-
Ford Capri 2.9EFI Turbo Mk3 -79
Ford Thunderbird -92
Kawasaki ZX14 -06
Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

2.0 on pienempi 215mm kytkin jolloin myös vauhtipyörä on eri, mittaa sen kytkinpinnan että siihen sopii 232 / 242 kytkin.
Älä ota sitä niin vakavasti!

Scorpio 2.9 at -91 coupe
Vastaa Viestiin