2.6 V6 kysymyksiä

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Vaikutaako 20 hp veneen kulkuun juurikaan?Veneen nopeuden ratkaisee aika paljon veneen runkonopeus.Vaikka tehontuplaisi ei nopeus nouse kovin paljon,jos vene on V pohjavene.
cologne
Viestit: 202
Liittynyt: 26 Loka 2004, 15:20
Paikkakunta: Oulu, kiiminki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cologne »

2.6 on tehty venekäyttöön -60 luvun lopulla turbolla ja ilmeisesti myös ilman. Sitä en tiedä miten paljon venemoottori eroaa autosta mutta tuskin paljon.

Mä lähtisin liikeelle peltisarjoilla ja kannenlaskulla 1mm ja isommalla kaasarilla aluksi.
Toi nokka homma saattaa vetää kierrosalueen venekäytössä vituilleen.. tai sitten compcamssin vääntönokka mutta tehoa se ei tuone lisää.
Fix or Repair Daily
Ford Taunus 17m -66/67 2.3 V6 automatic
Ford Capri -75/77 2.3 V6
Raine
Viestit: 20
Liittynyt: 05 Elo 2005, 23:50
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Raine »

janzamar kirjoitti:lisäainetta pitäis vähintään käyttää,ja oon kuullu huhupuheita että kolminkertainen määrä ohjeeseen verrattuna,mutta pakoseetit voi laittaa
teräsmalliset,jonkun noin 40 euroa reikä kuulemma kustannukset,joku klubilainen jossain välissä oli joltain koneistamolta kysellyt..
ja kansien lasku lisää vähän puristuksia tietenkin.
Mikäs tämän lisäaineen nimi on tai tuotemerkki? Saa varmaan tarvikeliikkeistä? Nuita venttiilin seetejä nyt ei varmaan kannata mennä laittelemaan kun kone on kuitenkin ihan uusi? Ajelis nyt kuitenkin jonku aikaa sillä. Vai saako se lyijyttömän käyttö ilman lisäainetta pahojakin vaurioita aikaan?
Anonymous kirjoitti:Vaikutaako 20 hp veneen kulkuun juurikaan?Veneen nopeuden ratkaisee aika paljon veneen runkonopeus.Vaikka tehontuplaisi ei nopeus nouse kovin paljon,jos vene on V pohjavene.
En ole mikään asiantuntija näissä venejutuissakaan mutta kai se nyt jonku verran lujempaa kulkee jos kone jaksaa pyörittää sitä jyrkintä impelleriä. Mitä jyrkempi impelleri niin sitä enemmänhän sitä vettä tulee sieltä turpiinista ja luulis sen sitten kulkevan lujempaakin. Mutta pitää testata vaikka ens kesänä jos on tehoja millä kokeilla...
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

en muista niitten nimiä,joka huoltiksella kumminkin myydään..
parin desin purkki mikä lie ja maksaa jonkun viitisen euroa pullo
jos en ihan väärin muista..
ja kestäähän se kone aikansa varmasti,myöhemmin alkaa seetit upota kanteen jne..
lyijyn korvaava lisäaine.
Taunus Maximus =)
Raine
Viestit: 20
Liittynyt: 05 Elo 2005, 23:50
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Raine »

cologne kirjoitti:2.6 on tehty venekäyttöön -60 luvun lopulla turbolla ja ilmeisesti myös ilman. Sitä en tiedä miten paljon venemoottori eroaa autosta mutta tuskin paljon.

Mä lähtisin liikeelle peltisarjoilla ja kannenlaskulla 1mm ja isommalla kaasarilla aluksi.
Toi nokka homma saattaa vetää kierrosalueen venekäytössä vituilleen.. tai sitten compcamssin vääntönokka mutta tehoa se ei tuone lisää.
Tuo kannenlaskuhan on suht helppo operaatio toteuttaa, kannet irti ja venttiilit sun muut hilut pois ja moottorikoneistamolle vaan jyrsimeen. Pitääpä tonkia tuon moottorin puristussuhde jostain ja laskeskella miten se muuttuu tuolla kannen laskemisella. Tai jos jollakin on tiedossa jo valmiiksi niin kertoa toki saa.

Mites se tuo peltisarja sitten? Tuolahan aiemmin postasin linkin missä oli kuvia veneestä jne... Nythän siinä on suorat putket, jotka varmaan virtaavan niin hyvin kuin mahdollista? Minkälainen sen peltisarjan tuossa pitäisi olla, että siitä olisi jotain hyötyä?

Putkistonhan täytyy olla jäähdytetty muuten konehuone sulaa kyllä alta aika yksikön.

Minkälaista kaasutinta sinä suosittelisit tuohon? Aiemminhan tuolla suositeltiin tätä kaasutinta. Weber 38/38 DGMS kaasarin: http://www.freetechnics.fi/weberkor.htm

Niin ja kiitoksia vain kaikille tähän mennessä vastanneille :D
Antti
Viestit: 234
Liittynyt: 10 Elo 2004, 00:06
Paikkakunta: Kemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti »

Mitä jyrkempi impelleri niin sitä enemmänhän sitä vettä tulee sieltä turpiinista ja luulis sen sitten kulkevan lujempaakin. Mutta pitää testata vaikka ens kesänä jos on tehoja millä kokeilla...[/quote]

Se on vesijetti, ei turpiini, virallisesti...eikä oo ees saivartelua tämä.. :wink:
Taunus on luonnollinen asia
cologne
Viestit: 202
Liittynyt: 26 Loka 2004, 15:20
Paikkakunta: Oulu, kiiminki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cologne »

Raine kirjoitti:
cologne kirjoitti:2.6 on tehty venekäyttöön -60 luvun lopulla turbolla ja ilmeisesti myös ilman. Sitä en tiedä miten paljon venemoottori eroaa autosta mutta tuskin paljon.

Mä lähtisin liikeelle peltisarjoilla ja kannenlaskulla 1mm ja isommalla kaasarilla aluksi.
Toi nokka homma saattaa vetää kierrosalueen venekäytössä vituilleen.. tai sitten compcamssin vääntönokka mutta tehoa se ei tuone lisää.
Tuo kannenlaskuhan on suht helppo operaatio toteuttaa, kannet irti ja venttiilit sun muut hilut pois ja moottorikoneistamolle vaan jyrsimeen. Pitääpä tonkia tuon moottorin puristussuhde jostain ja laskeskella miten se muuttuu tuolla kannen laskemisella. Tai jos jollakin on tiedossa jo valmiiksi niin kertoa toki saa.

Mites se tuo peltisarja sitten? Tuolahan aiemmin postasin linkin missä oli kuvia veneestä jne... Nythän siinä on suorat putket, jotka varmaan virtaavan niin hyvin kuin mahdollista? Minkälainen sen peltisarjan tuossa pitäisi olla, että siitä olisi jotain hyötyä?

Putkistonhan täytyy olla jäähdytetty muuten konehuone sulaa kyllä alta aika yksikön.

Minkälaista kaasutinta sinä suosittelisit tuohon? Aiemminhan tuolla suositeltiin tätä kaasutinta. Weber 38/38 DGMS kaasarin: http://www.freetechnics.fi/weberkor.htm

Niin ja kiitoksia vain kaikille tähän mennessä vastanneille :D
Joo kansien lasku on helppo mulla yks tuttu otti peräti 20 euroo/ kansi :lol:
1 mm on hyvä silloin ei tarttene vielä puuttua imusarjaan.
Jos ottaa enempi niin joutuu ottaa sitten myös imusarjasta jotta menee kunnolla paikalleen.
(Mulla on otettu 1,5 mm ja periaatteessa pitäs ottaa nyt imusarjasta, mutta kokeilen miten se korkkitiiviste pitää)

Alkukäyrät vaikuttaa tossa peltisarjoissa paljon eli kaikki ovat yhtäpitkiä ja yhtä paksuja eikä ole lysmyjä !
Mutta hintaa tulee jos pitää olla vedenkierto -> jäähdytys ??.

38 dgms on hyvä siihen hommaan.. freetechnisltä saa myös hyviä ideoita kun rohkeesti kyselee.


http://www.sunpoint.net/~mmodel/viritys.htm

tossa on mun lörinöitä asiasta
Fix or Repair Daily
Ford Taunus 17m -66/67 2.3 V6 automatic
Ford Capri -75/77 2.3 V6
Raine
Viestit: 20
Liittynyt: 05 Elo 2005, 23:50
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Raine »

Juu tulipa kysyttyä tuossa se kansien laskukin ku kaverilla on sorvaamo niin sano, että tuoppas kannet tänne niin eiköhän niistä lastu lähde. Vois kai sille konjakkipullon antaa tuosta hommasta.

Pitää kattoa miten innostuu tuossa talvella ja löytyykö paikkaa tässä syksyllä ja miten on vehkeitten kans niin jos tekis ite putket uusiksi. Omavalmisteet ne on nekin putket mitkä siellä nyt on.

Tarkotus olikin ottaa yhteyttä siihen Freetechnicsiin ja kysellä sieltä päin mielipidettä tuon koneen kutitteluun.

Miten muuten tuohon koneeseen on saatavilla tiivistesarjoja? Jos sen kannen madalluksen tekee niin uudet tiivisteethän sinne yläkertaan on laitettava. Meneekö metsästykseen vai vieläkö löytyy tuohon 2.6 kohtuudella?

Oli muuten mielenkiintoiset ja asiapitoiset kotisivut sinulla Kuva
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

2.3 tiivistesarjat käy ja näitähän on ollut hyvin saatavilla .. esim- motonetistä no prolems !.
Freetechiniltä ainakin tuo kaasutinpuolen tuntemus on todella hyvää ja tavaraa saa nopeasti.

cologne
Raine
Viestit: 20
Liittynyt: 05 Elo 2005, 23:50
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Raine »

Pistin kyselyä tuonne Freetechnicsin puolelle niin tuota Weberin 38/38 DGMS ne sieltä suosittelivat ja samalla oli puhetta tuosta kannen laskusta mitä myös pitivät hyvänä. Ainoana haitta puolena sanoivat, että moottorin voi käydä vähän kuumempana. No tällä hetkellä moottorin lämmöt ovat ~70 asteessa kun ajelee menemään.

Virinokassa ne kehotti olemaan varovaisia ettei laita liian kireää, se voi tehdä koneesta sopimattoman tähän käyttöön. Tarjosivat sellaista nokka-akselia, joka on katukäyttöön tarkoitettu vääntävä keppi, jonka paras toiminta-alue on 2500 - 5000 kierroksen tietämillä. Tuo kierrosalue sopii kuin nenä päähän tuohon veneeseen.

Kaasutin on kuulemma tilaustavaraa mutta pitääpä maanantaina kysästä mikä sillä on toimitusaika. Saisko sen nopeastikkin, sitten voisi harkita jos laittas sen vielä tälle kesää paikoilleen.
Raine
Viestit: 20
Liittynyt: 05 Elo 2005, 23:50
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Raine »

:D Peukele löyty Capri foorumilta just tuommonen weberi mitä on suositeltu. Huomena meinas laittaa matkahuoltoon. Ens viikonloppuna isketään kiini ja katotaan miten vaikuttaa ja säädetään sytkä kohalle ja sun muuta. Samalla tuon varmaan veneen tänne Tornioon.

Sitten voi katella niitä lohkon merkintöjä ja pähkäillä mistäs tuo on peräisin.
WSE
Viestit: 125
Liittynyt: 23 Tammi 2005, 11:58
Paikkakunta: Lohja (/Rovaniemi)

Viesti Kirjoittaja WSE »

Puolustusvoimilla on noita cologneja vielä uusia hyllyssä jonkin verran kun pankuissa on tuommoisia moottoreina. Taitaa olla 2,7 teollisuusversio? Pitää odotella kunhan nuo hylätään ja menee huutokauppaan...
WSE
Viestit: 125
Liittynyt: 23 Tammi 2005, 11:58
Paikkakunta: Lohja (/Rovaniemi)

Viesti Kirjoittaja WSE »

Tamperelaisillahan se on hyvä ostaa kaikkea kun nuo kuljetuspuolen huutokaupat pidetään kalkun varikolla pääsääntöisesti...
Herkko
Viestit: 1313
Liittynyt: 25 Elo 2004, 22:55
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Eikös tälle syksylle pitäs olla Tervolassa
suuri huutokauppa?
Taunusmies Jussi
Viestit: 1273
Liittynyt: 10 Elo 2004, 19:59
Paikkakunta: Huittinen

Viesti Kirjoittaja Taunusmies Jussi »

Onkos muuten 2.6 lohkon valu yhtä paksu kuin 2.8:n??
Meinaan tiedän yhden 2.6 missä suurimmat 2.8:n ylikokomännät että onko siinä enää seinämissä tavaraa enempää kuin nimeksi??
Jos pytty ei ole Vee-asennossa niin se on vessanpytty!
-75 coupe
Vastaa Viestiin