2.6 V6 kysymyksiä
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
2.6 V6 kysymyksiä
Viime yönä löysin tämän foorumin kun etsiskelin tietoa tuosta topikissa mainitusta moottorista. Lueskelinkin tekniikka osiosta suurinpiirtein kaikki V6:sta käsittelevät topikit. Taunusta minulla ei ole eikä fordiakaan sen kummemmin mutta omavalmisteisessa veneessä on tuo 2.6 V6. Kaiken lisäksi ihan paketista vedetty pannu.
Moottori on nyt jollain Solexin kaasuttimella ja ajattelin tuossa talven aikana sitä päivittää ja jonkinmoinen tehonlisäys tietty mielessä. Niin minkäslaisia kaasutin vaihtoehtoja sitä on? ja mikä olis järkevin/toimivin paketti tuohon systeemiin kaasuttimien osalta. Tai jos puhutaan jostakin 20hv tai enemmän tehonlisäyksestä niin millä palikoilla sen saa tuohon moottoriin toteuttua?
Ite olen ajatellut tuplia mutta minkä merkkiset/malliset sinne sitten kannattaisi tunkea?
Nokkakeppien vaihtokin on käynyt mielessä mutta mites se säätäminen sitten? Pitääkös mennä sitten dynoon tai johonkin, että sen saa säädettyä toimivaksi vai onnistuuko ihan kotikonstein? Koska dynoon vieminenhän täysi mahdottomuus kun koneelle ei saada jäähdytystä.
Mutta tämmöstä, kyselen sitten varmaan lisää tyhmiä jos vaikka nuihin saisi jotain vastauksia.
Moottori on nyt jollain Solexin kaasuttimella ja ajattelin tuossa talven aikana sitä päivittää ja jonkinmoinen tehonlisäys tietty mielessä. Niin minkäslaisia kaasutin vaihtoehtoja sitä on? ja mikä olis järkevin/toimivin paketti tuohon systeemiin kaasuttimien osalta. Tai jos puhutaan jostakin 20hv tai enemmän tehonlisäyksestä niin millä palikoilla sen saa tuohon moottoriin toteuttua?
Ite olen ajatellut tuplia mutta minkä merkkiset/malliset sinne sitten kannattaisi tunkea?
Nokkakeppien vaihtokin on käynyt mielessä mutta mites se säätäminen sitten? Pitääkös mennä sitten dynoon tai johonkin, että sen saa säädettyä toimivaksi vai onnistuuko ihan kotikonstein? Koska dynoon vieminenhän täysi mahdottomuus kun koneelle ei saada jäähdytystä.
Mutta tämmöstä, kyselen sitten varmaan lisää tyhmiä jos vaikka nuihin saisi jotain vastauksia.
Kiinnostaa tietää et mistä ihmeestä oot löytänyt "paketista vedetyn" 2.6 pannun?
Voithan laittaa siihen 2.8 V6:n ruiskun ja kiremmän nokan sekä paremmin virtaavan pakosarjan. Nokan ajoitus onnistuu kyllä ihan kotikonstein. Jos et ruiskua laita, niin sitten esim. Weber 38/38 DGMS kaasarin: http://www.freetechnics.fi/weberkor.htm
Voithan laittaa siihen 2.8 V6:n ruiskun ja kiremmän nokan sekä paremmin virtaavan pakosarjan. Nokan ajoitus onnistuu kyllä ihan kotikonstein. Jos et ruiskua laita, niin sitten esim. Weber 38/38 DGMS kaasarin: http://www.freetechnics.fi/weberkor.htm
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Minä en ole löytänyt sitä pannua vaan isäni, jonka rakentama se venekkin on. Mutta siitä pannun löytämisestä on jo yli kymmenen vuotta aikaa. Ajettu sillä ei varmaan ole kuin joku 50h, koska vene on seissyt hallissa reilun 10 vuotta. Vene tuli minulle tuossa pari vuotta sitten ja tänä kesänä sillä on sitten jo ajeltukkin enemmän.mois13 kirjoitti:Kiinnostaa tietää et mistä ihmeestä oot löytänyt "paketista vedetyn" 2.6 pannun?
Voithan laittaa siihen 2.8 V6:n ruiskun ja kiremmän nokan sekä paremmin virtaavan pakosarjan. Nokan ajoitus onnistuu kyllä ihan kotikonstein. Jos et ruiskua laita, niin sitten esim. Weber 38/38 DGMS kaasarin: http://www.freetechnics.fi/weberkor.htm
En muista mistä se sen silloin kaivo vissiin keltasesta pörssistä aikoinaan kun niitä oli vielä myytävänä nuo oli ilmeisesti viimisiä mitä oli. Alunperin veneessä oli 2.0 V6, joka sekin on tallessa mutta ei vissiin missään kovin hyvässä kunnossa enää ole.
Tuosta ruiskun laittamisesta luin yhen topikin, jossa kyllä sanottiin että on sen verran iso työmaa ettei kannattaisi vaihtaa toimivaa kaasutinhommaa pois. Siinähän on polttoainetankin vaihto edessä polttoainepumpun sun muiden laitto ja sähköjen vetoa aika paljonkin. Joten tuo kaasutin on varmaan toimintavarmempi tuossa veneessä.
Pakoputkistoa siihen ei varmasti tarvi vaihtaa virtaavammaksi, koska tuota virtaavampaa putkistoa ei ole mikä siinä nyt on paikallaan. Paitsi tietysti jos laittaa isommasta putkesta mutta se ei ole mikään pikkujuttu se. Putket on kaksikuoriset ja näin ollen jäähdytetyt.
Tuossa on linkki missä on huonoja kuvia veneestä ja konetilasta http://www.angelfire.com/super2/bimmer1/vene.html
Freetechnicsin sivuja olen jo tutkinutkin ja pitää vissiin olla yhteydessä siihen firmaan tuon kaasuttimen ja nokkakeppien osalta jos sen kerta saa säätöihin ihan itsekkin.
Niin,tosta säätämisestä sen verran, että on varmaan mahdollista laittaa lambda pakosarjaan venemoottoriinkin.
Tai jossain venemoottoreissa on kai jotenkin vesijäähdytetty noi pakosarjat,kun pakoputkista tulee vettä moottorin käydessä.
Lambdalla se seos katsotaan dynossakin.Sen mukaan säätää rikkaammalle tai laihemmalle.
Vai tarkoititko nokan säätämistä.Jos haetaan vain 20 lisäheppaa, niin se "viritysnokka" kannattaa varmaan laittaa sen valmistajan ohjeiden mukaan.
Nokan ajoitus on tietenkin helpointa tehdä "tallin lattialla", silloin on sama puhutaanko auton vai veneen moottorista.
Tai jossain venemoottoreissa on kai jotenkin vesijäähdytetty noi pakosarjat,kun pakoputkista tulee vettä moottorin käydessä.
Lambdalla se seos katsotaan dynossakin.Sen mukaan säätää rikkaammalle tai laihemmalle.
Vai tarkoititko nokan säätämistä.Jos haetaan vain 20 lisäheppaa, niin se "viritysnokka" kannattaa varmaan laittaa sen valmistajan ohjeiden mukaan.
Nokan ajoitus on tietenkin helpointa tehdä "tallin lattialla", silloin on sama puhutaanko auton vai veneen moottorista.
Juu eli vesijäähdytetyt pakoputket on tuossa minulla, sitä tarkoitin tuolla kaksikuorisuudella mistä aiemmin mainitsin. Säätämisellä tarkoitin yleensä, että miten sen moottorin nyt saa toimimaan niillä viritysnokilla. Mutta ilmeisesti ne ei ole kuin nakata sinne paikoilleen ja ajoitus kohdalleen vai? Saatan kysellä tyhmiä kun ei ole tullut perehdyttyä näihin auton moottorin viritysten saloihin. Mutta kysymällähän sitä viisastuu.V6 kirjoitti:Niin,tosta säätämisestä sen verran, että on varmaan mahdollista laittaa lambda pakosarjaan venemoottoriinkin.
Tai jossain venemoottoreissa on kai jotenkin vesijäähdytetty noi pakosarjat,kun pakoputkista tulee vettä moottorin käydessä.
Lambdalla se seos katsotaan dynossakin.Sen mukaan säätää rikkaammalle tai laihemmalle.
Vai tarkoititko nokan säätämistä.Jos haetaan vain 20 lisäheppaa, niin se "viritysnokka" kannattaa varmaan laittaa sen valmistajan ohjeiden mukaan.
Nokan ajoitus on tietenkin helpointa tehdä "tallin lattialla", silloin on sama puhutaanko auton vai veneen moottorista.
Kiinostaa onko se moottori ollut autokäyttöön tarkoitettu vai teollisuusmoottoreita.
Edestä päin katsottaessa oikella puolen moottorin etureunassa on kannen ja lohkon pinnassa taso, missä luultavammin pitäisi olla jotain merkkejä.
Niistä selviää mistä kone on kotoisin.
Vene moottorin nokan valinnassa kannattaa olla tarkkana, koska alaväännön säilyminen on tärkeää liikkeellelähdön ja polttoainetalouden kannalta. Siitäkin kyllä selviää oikella potkurivalinnalla.
Muuten perinteiset konstit kannen laskuineen ja porttauksineen varmaan toimivat sekä isompaa kaasaria.
Lambda-anturi kannattaa laittaa myös pakoputkeen säädön helpottamiseksi.
Jos haluaa enenmmälti tehoa voi kokeilla asentaa 2.8-2.9 v6 ruiskulla tai kaasarilla tilalle.
Taitaa olla 24v Cosworth v6:ssa sama pulttijako kytkin kopassa.
Sillä luulisi lähtevän tuon kokoisen veneen
Edestä päin katsottaessa oikella puolen moottorin etureunassa on kannen ja lohkon pinnassa taso, missä luultavammin pitäisi olla jotain merkkejä.
Niistä selviää mistä kone on kotoisin.
Vene moottorin nokan valinnassa kannattaa olla tarkkana, koska alaväännön säilyminen on tärkeää liikkeellelähdön ja polttoainetalouden kannalta. Siitäkin kyllä selviää oikella potkurivalinnalla.
Muuten perinteiset konstit kannen laskuineen ja porttauksineen varmaan toimivat sekä isompaa kaasaria.
Lambda-anturi kannattaa laittaa myös pakoputkeen säädön helpottamiseksi.
Jos haluaa enenmmälti tehoa voi kokeilla asentaa 2.8-2.9 v6 ruiskulla tai kaasarilla tilalle.
Taitaa olla 24v Cosworth v6:ssa sama pulttijako kytkin kopassa.
Sillä luulisi lähtevän tuon kokoisen veneen
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Vetolaite on englantilainen P.P.JET, jota ei valmisteta enää mutta semmonen firma kuin alamarin jet tekee lähes samanlaisia. http://www.alamarin-jet.com/etusivu.phpolski kirjoitti:On käyny kans mielessä taunusmoottorivene.Olis kommee
Kiinnostas tämmöset jutut:
Mimmonen toi vetolaite tossa on?
Kuinka lujaa pääsee?
Kuinka korkeilla kierroksilla konetta käytetään?
Ei se kulje kuin 40 solmua tällä hetkellä.
Talla pohjassahan sillä painetaan eli niin korkeilla kierroksilla kuin se ottaa. Pitäs mitata kierrosluku siitä.
Oikeassa olet, että kierrosalue on erilainen veneessä. Lähtöhän tapahtuu niin, että alussa painetaan kaasu pohjaan että vene nousee veden päälle ja sitten löysäillään vauhti sopivaksi. Kierroksillahan tuo kulkee, mitä enemmän kiertää niin sitä enemmän turbiini jaksaa työntää vettä.Sumu kirjoitti:Veneen nokan vaihto ei todellakaan ole niin yksinkertaista kuin luulisi.
Kierrosalue jo pelkästään on veneessä erilainen vetolaitteen vuoksi.
Vääntöalue jne aivan erilaiset.
En suosittele auton virinokkaa veneeseen sillä helposti saat vaan siitä laiskemman.
Ensimmäiseksi teen varmaan tuon kaasutin vaihdoksen tuohon katselen sitten miten tuon moottorin käytös muuttuu.
Varma en ole mutta autokäyttöön tuo moottori melko varmaan on tarkoitettu. Voisin käydä tarkistamassa mutta kun vene on tällä hetkellä kotipaikassa ja matkaa 200 km niin ei ihan heti tule tarkistettua.veeqs kirjoitti:Kiinostaa onko se moottori ollut autokäyttöön tarkoitettu vai teollisuusmoottoreita.
Edestä päin katsottaessa oikella puolen moottorin etureunassa on kannen ja lohkon pinnassa taso, missä luultavammin pitäisi olla jotain merkkejä.
Niistä selviää mistä kone on kotoisin.
Vene moottorin nokan valinnassa kannattaa olla tarkkana, koska alaväännön säilyminen on tärkeää liikkeellelähdön ja polttoainetalouden kannalta. Siitäkin kyllä selviää oikella potkurivalinnalla.
Muuten perinteiset konstit kannen laskuineen ja porttauksineen varmaan toimivat sekä isompaa kaasaria.
Lambda-anturi kannattaa laittaa myös pakoputkeen säädön helpottamiseksi.
Jos haluaa enenmmälti tehoa voi kokeilla asentaa 2.8-2.9 v6 ruiskulla tai kaasarilla tilalle.
Taitaa olla 24v Cosworth v6:ssa sama pulttijako kytkin kopassa.
Sillä luulisi lähtevän tuon kokoisen veneen
Potkuriahan tuossa ei ole kun vetolaite on turbiini, mutta turbiinin impellerin voi vaihtaa. Tällä hetkellä sielä paikoillaan B-malli ja hyllystä löytyy jyrkempi C-malli, jolla se ei jaksa kulkea. Se ottaa jo sen verran enemmän tehoja.
Tuli mieleen tuosta kannen madaltamisesta niin mitäs tuo moottori muuten tykkää tuosta lyijyttömästä bensasta? 98E:llä olen ajanut. Luin jostain topikista, että lyijyttömän käyttö saattaa aiheuttaa sen että venttiiliit painuu kannen sisään...? tai aiheuttaa, jotain vaurioita.
Lambdaahan tuossa ei ole ja sen asentaminen saattaa olla hieman hankalaa jäähdytettyjen pakoputkien vuoksi.
Kyllähän sillä Cosworth 24v pannulla varmasti lähöt valkenisi jos sen tunkisi tuohon veneeseen. Tai vielä parempi jos leipoisi uuden veneen ja sinne se Cosworth ja tekisi muutenkin muita parannuksia. Mutta haaveillahan saa.
lisäainetta pitäis vähintään käyttää,ja oon kuullu huhupuheita että kolminkertainen määrä ohjeeseen verrattuna,mutta pakoseetit voi laittaa
teräsmalliset,jonkun noin 40 euroa reikä kuulemma kustannukset,joku klubilainen jossain välissä oli joltain koneistamolta kysellyt..
ja kansien lasku lisää vähän puristuksia tietenkin.
teräsmalliset,jonkun noin 40 euroa reikä kuulemma kustannukset,joku klubilainen jossain välissä oli joltain koneistamolta kysellyt..
ja kansien lasku lisää vähän puristuksia tietenkin.
Taunus Maximus =)