v6 nokka-akseli kysymys

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
astriel
Viestit: 832
Liittynyt: 05 Marras 2004, 23:05
Paikkakunta: Mouhijärvi (Mouhis)

v6 nokka-akseli kysymys

Viesti Kirjoittaja astriel »

Onko varmaa tietoa, sopiiko 2.0 nokka-akseli 2.3 koneeseen. Lähinnä niinkuin laakerien puolesta. ?

-vk-
Avatar
Mois
Viestit: 7869
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Samat nokat, 2.0 -> 2.8. Riippuu tietenkin vuosimallista!
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
jani
Viestit: 480
Liittynyt: 22 Tammi 2005, 03:02
Paikkakunta: Kemiö

Viesti Kirjoittaja jani »

No mites ne vuosimallit menikään? Ku mulla olis yks 2.8 ruiskun nokka ja 2.6 kone, kone on -70 luvulta ja se nokka on varmaan -70 tai -80 luvulta
Taunus, Coupé GXL -74 (prokekti)
Sierra, 3.0 essex -89 (myydään osina tai kokonaisena)
Audi 100 avant 2,2 turbo quattro (200 look : ) -89
Taunus -81
WSE
Viestit: 125
Liittynyt: 23 Tammi 2005, 11:58
Paikkakunta: Lohja (/Rovaniemi)

Viesti Kirjoittaja WSE »

Niin siis nokathan on erilaisia eri kokoisissa koneissa profiililtaan ja eri ikäisissä on eri profiilia... Laakerikoko sen sijaan on sama pääsääntöisesti, noista uudemmista en osaa mennä vannomaan mutta 8/69 oli yksi vedenjakaja kölnin kuutosissa jolloin koneen malli jonkin verran muuttui.
Saattaa olla tosin samaakin nokkaa eri kokoisissa; jos ei niin pienempihän vain piristyy suuremman koneen nokalla. Suurempaan ei liene kannata laittaa pienemmän nokkaa jos ei nyt aivan samanlainen ole.
Toki 2,3 SHC (125hv) koneen nokka kannattaa laittaa kaikkiin muttei niitä helposti löydykään... (taitaa olla kireimpiä fordin V6 vakionokkia).
Avatar
Mois
Viestit: 7869
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Kyllä ainakin samat viritysnokat käyvät 2.0 => 2.8 koneisiin, ainoastaan laakerikoko vaihtuu suuremmaksi muistaakseni joskus 82 vuoden paikkeilla?
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
Hessu
Viestit: 709
Liittynyt: 20 Loka 2004, 08:34
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Se vaihtui vissiin syksyllä 82. Tuli yhden V6T21 virinokan laakerit sorvattua ja hiotutettua pienempään kokoon kun Burton lähetti väärän nokan vaikka nimen omaan "small bearing size pre-82" tilaukseen laitoin...
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

Joo, eli Sierra XR4:ssa (-82->) on isommalla laakeripesällä tuo nokka. Muuten kai se on saa nokka kun samat virinokat tosiaan käy joka V6:seen?
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Avatar
jonezy
Viestit: 110
Liittynyt: 20 Tammi 2005, 00:38
Paikkakunta: Pori/Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jonezy »

Ei laakerien puolesta käy sama virinokka kaikkiin:
(RallyRace, V6 viriosat)
Kun tilaat 2.8*V6 nokkaa: ilmoita 1. laakerin koko
ennen 10.1982 = 41.90 mm / 1.652” = S/B
jälkeen 10.1982 = 43.90 mm / 1.730” = L/B
Nokkasarjat 2.3*2.8 V6 12v
KAIKKI NOKKASARJAT: MEKAANISET SEURAAJAT
huom: S/B pieni laakeri L/B iso laakeri
vakio nokkasarja ruisku L/B(nokka,nostajat,rasva)
BP270*BP285 nokkasarjat, hiottu nokka
BP270*BP285 nokkasarjat
BP300*BP320 nokkasarjat
http://www.rallyracefin.fi/ford-erikois ... 20Koln.pdf

Korjatkaa nyt kuitenkin jos olen väärässä!
Voisko joku tyhmää opettaa??
Oma galleria[Last update-15.8-05]
Vastaa Viestiin