Type9 Taunukseen
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
Re: Type9 Taunukseen
Kiitoksia tiedoista, mukava kun joku on perillä näistä ja viitsii jakaa tietämystään. Auto tuli itselle melkeinpä vahingossa ja perehtyminen vasta alussa.
En ole aivan varma kun en viimeksi saanut kunnolla mitattua, mutta mielestäni askiin menevä putki oli sen 30 eikä 35mm.
Mielenkiintoista nähdä mitä kaikkea paljastuu kun alkaa purkamaan
En ole aivan varma kun en viimeksi saanut kunnolla mitattua, mutta mielestäni askiin menevä putki oli sen 30 eikä 35mm.
Mielenkiintoista nähdä mitä kaikkea paljastuu kun alkaa purkamaan
Re: Type9 Taunukseen
Moottorissa numerot 16, eli taunuksen 1.6 lohko. Tarkemmin en katsonut.
Usko tai älä niin kardaani on 1-osainen, molemmissa päissä ristinivel, ja vaihteistoon menevä putki silti vain 30mm.
Vaihtoehdot nyt varmaan hommata vastaava yksiosainen kardaani 35mm päällä, tai sitten vaihtaa tuohon nykyiseen kardaaniin yoke jossa 35mm putki. Mikäli teen jälkimmäisen, niin onko ristikot kaikissa taunuksen kardaaneissa saman kokoisia, vai pitääkö tuota yokeakin hankkiessa olla vielä tarkkana?
Usko tai älä niin kardaani on 1-osainen, molemmissa päissä ristinivel, ja vaihteistoon menevä putki silti vain 30mm.
Vaihtoehdot nyt varmaan hommata vastaava yksiosainen kardaani 35mm päällä, tai sitten vaihtaa tuohon nykyiseen kardaaniin yoke jossa 35mm putki. Mikäli teen jälkimmäisen, niin onko ristikot kaikissa taunuksen kardaaneissa saman kokoisia, vai pitääkö tuota yokeakin hankkiessa olla vielä tarkkana?
Re: Type9 Taunukseen
Kyl ne ristikot on kaikissa samankokoset. Itel on yks -75 malli 1.6, mut en oo ikinä sen alle kattonnu, et onko siinä siin kumilimppu vai ristikko. Se kun ei oo rekisterissä, en oo montun tai nosturin päälle sitä ikinä ajannu.JJAL kirjoitti:Moottorissa numerot 16, eli taunuksen 1.6 lohko. Tarkemmin en katsonut.
Usko tai älä niin kardaani on 1-osainen, molemmissa päissä ristinivel, ja vaihteistoon menevä putki silti vain 30mm.
Vaihtoehdot nyt varmaan hommata vastaava yksiosainen kardaani 35mm päällä, tai sitten vaihtaa tuohon nykyiseen kardaaniin yoke jossa 35mm putki. Mikäli teen jälkimmäisen, niin onko ristikot kaikissa taunuksen kardaaneissa saman kokoisia, vai pitääkö tuota yokeakin hankkiessa olla vielä tarkkana?
Kuitenkin 71 - 73 kaikissa Taunusmalleissa on se 35mm Yokella oleva kardaani, riippumatta moottorin koosta, eikä niissä ole sitä kumilimppua.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Re: Type9 Taunukseen
190mm kytkinhän siellä oli.
Tuli tämmönen vastaan:
https://www.ebay.com/itm/391865797745
100e kotiin tuotuna kuulostaa aika vähältä valeon setistä jossa kytkinlevyn lisäksi painelevy ja laakeri.
Tuli tämmönen vastaan:
https://www.ebay.com/itm/391865797745
100e kotiin tuotuna kuulostaa aika vähältä valeon setistä jossa kytkinlevyn lisäksi painelevy ja laakeri.
Re: Type9 Taunukseen
Vaikka ei otsikon aiheeseen liity niin kysyn nyt kuitenkin tässä kun samasta autosta kyse.
Onko tommonen 190mm vakiokytkin liian pieni n. 130 hepan kombolle, eli tarviiko sen takia kattoo isommalle kytkimelle vauhtipyörä?
Onko tommonen 190mm vakiokytkin liian pieni n. 130 hepan kombolle, eli tarviiko sen takia kattoo isommalle kytkimelle vauhtipyörä?
Re: Type9 Taunukseen
2.0 versio kannattaa laittaa suoriltaan onko se nyt 215mm halkaisijaltaan.
Yleensä nälkä kasvaa syödessä ja niin edelleen
Yleensä nälkä kasvaa syödessä ja niin edelleen
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: Type9 Taunukseen
Ahtamaan en ala ja vaparivirittäminen on tyyristä mutta jos tuo 190mm alkaa jo noissa tehoissa olla rajoilla niin toki sitten suosiolla 215mm.
Re: Type9 Taunukseen
Minkäslainen kardaani löytyy P7 17M:stä, onko samanlainen vaihteiston päähän menevä osa?
Re: Type9 Taunukseen
Millaisella reseptillä meinasit 130 heppaa ottaa?JJAL kirjoitti:Vaikka ei otsikon aiheeseen liity niin kysyn nyt kuitenkin tässä kun samasta autosta kyse.
Onko tommonen 190mm vakiokytkin liian pieni n. 130 hepan kombolle, eli tarviiko sen takia kattoo isommalle kytkimelle vauhtipyörä?
Yhdellä kaasuttimella vai tuplilla?
40 mm tuplakaasarit, bf63 nokka, peltipakosarja, 2"putki ja vähän kannavia kaivamalla tulee helposti 150 hv.
Ja vääntöhän sen kytkimen luiston loppujenlopuksi aiheuttaa.
- 74 Ford Taunus Coupe 2.5 XLi
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300
Re: Type9 Taunukseen
45mm tuplawebereillä kun semmoset löytyy. 2.0 ohc lohko, 1.6 kansi vähän muotoiltuna, peltisarja. Nokka vielä auki että laitanko 2.0 vakion vai jonkun muun. Nyt kun tuli puheeksi niin kuinka suuri vaikutus esim tuon mainitsemasi nokan laittamisella on? Ja mitä kaikkea muuta kannesta menee vaihtoon tuon nokan myötä että toimii?
Näinhän se on, laitetaan 215mm kytkin niin ei jää siitä sitten kiinni.Hokki_74 kirjoitti:Ja vääntöhän sen kytkimen luiston loppujenlopuksi aiheuttaa.
Re: Type9 Taunukseen
Nokalla on suuri merkitys vaparikoneessa.
Vaikuttaa moottorin tehoalueeseen.
Tuo bf63 mikä minulla on sen tehoalue oli muistaakseni 2800-7000 rpm. Mutta kyllä se vetää jo alempaakin.
Katu moottoriin ottaisin mieluumin alavääntöä kuin tehoa 6000 kierroksen jälkeen....
Säädettävä nokkapyörä kannattaa hommata ja kovapalaseuraajat, nokalle sopivat jouset.
Vakio venttiilileillä pääsee alkuun mutta suurempia kannattaa harkita..
Kokonaisia nokkapaketteja saa missä on seuraajat ja jouset mukana.
Kannen teko kannattaa jättää sellaiselle joka on OHC::hen ennenkin tehnyt.
Jos siellä on mitoitukset pielessä niin se ei tuu kestämään, kuin yhden reissun kylälle....
Vaikuttaa moottorin tehoalueeseen.
Tuo bf63 mikä minulla on sen tehoalue oli muistaakseni 2800-7000 rpm. Mutta kyllä se vetää jo alempaakin.
Katu moottoriin ottaisin mieluumin alavääntöä kuin tehoa 6000 kierroksen jälkeen....
Säädettävä nokkapyörä kannattaa hommata ja kovapalaseuraajat, nokalle sopivat jouset.
Vakio venttiilileillä pääsee alkuun mutta suurempia kannattaa harkita..
Kokonaisia nokkapaketteja saa missä on seuraajat ja jouset mukana.
Kannen teko kannattaa jättää sellaiselle joka on OHC::hen ennenkin tehnyt.
Jos siellä on mitoitukset pielessä niin se ei tuu kestämään, kuin yhden reissun kylälle....
- 74 Ford Taunus Coupe 2.5 XLi
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300
Re: Type9 Taunukseen
Juu kattelin burtonilta tota mainitsemaasi nokkaa ja sen kanssa suositeltavia muita osia. 500e setti karkeesti, ei paljon alle ainakaan. Voipi olla että jätetään seuraavaan kauteen se viritys vaikka kiva olisikin.
Re: Type9 Taunukseen
Ei se halpaa ole virittäminen.
Muutama tonni menee vaikka millaisen budjetti moottorin tekisi.
Samalla kyllä kannattaa tehdä kunnon osista tulee loppujen lopuksi halvemmaksi. Nimimerkillä kokemusta on
Muutama tonni menee vaikka millaisen budjetti moottorin tekisi.
Samalla kyllä kannattaa tehdä kunnon osista tulee loppujen lopuksi halvemmaksi. Nimimerkillä kokemusta on
- 74 Ford Taunus Coupe 2.5 XLi
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300
Re: Type9 Taunukseen
Näinhän se on. Kattelin että rallyracelta saa ton bf63+seuraajat+öljyputki 265e, vaatiiko tuo myös vakiosta poikkeavat venttiilijouset? Nokkapyörästä ois varmaan mahku tehdä itsekin säädettävä. Budjetilla kun mennään
Re: Type9 Taunukseen
Tuo jousi asia kannattaa kysyä, kun ostaa nokka-akselia.
Mulla on cranen tuplajouset ja jousilautaset on kupla volkkarista "mallia korottavat" niitä saa Keiteleen koneesta ja kyllä tietää kun sanoo että tulee Fordin OHC:hen.
Nokkaa valitessa kannattaa kartoittaa millaisen moottorin haluaa ja valita nokka sen mukaan.
Ei se bf63 oo ainoa oikea
Mulla on cranen tuplajouset ja jousilautaset on kupla volkkarista "mallia korottavat" niitä saa Keiteleen koneesta ja kyllä tietää kun sanoo että tulee Fordin OHC:hen.
Nokkaa valitessa kannattaa kartoittaa millaisen moottorin haluaa ja valita nokka sen mukaan.
Ei se bf63 oo ainoa oikea
- 74 Ford Taunus Coupe 2.5 XLi
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300