Korin vahvistus - Oikeasti tarpeellista normikäytössä?
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
Korin vahvistus - Oikeasti tarpeellista normikäytössä?
Projekti etenee, konehuoneessa ois tilaa säheltää (kone ja etukelkka läks veks).
Miten tarpeellisia noi korin vahvistukset, lähinnä vahvikehitsaukset nyt loppupeleissä Taunuksessa on, kun autosta ei olla tekemässä kisavehjettä kuitenkaan, vaan lähinnä vähän normaalia tehokkaampaa katuautoa, jolla sillon tällöin saattaa käydä radalla vähän kurvailemassa? Nyt olis tosiaan helppo hitsata, kun ei oo esteitä tiellä, mutta mietityttää... Jos vertaa esim Escorttin, jossa tuo vahvikehitsaus ilmeisesti on aika oleellista, niin Taunuksen etupään rakenne on täysin erilainen, eikä mielestäni samoja ohjeistuksia voi näihin soveltaa.
Escortissa kun siis suurin rasitus kohdistuu etutolppien kautta "lokasuojien taustaan", kun taas Taunuksessa etukelkan kautta runkopalkkiin. Eikös tuon etukelkka-runkopalkki -yhdistelmän luulisi aika paljon kestävän rääkkiä, ennen kuin alkaa vääntymään mihinkään?
Syy miksi en mielelläni lähtisi "turhaan" hitsailemaan: aikaa on rajoitetusti käytettävissä ja lisäksi mietityttää saumojen taustojen ruostesuojaus sen jälkeen, kun hitsaaminen sieltä vanhat suoja-aineet ja -maalit sulattaa...
Miten tarpeellisia noi korin vahvistukset, lähinnä vahvikehitsaukset nyt loppupeleissä Taunuksessa on, kun autosta ei olla tekemässä kisavehjettä kuitenkaan, vaan lähinnä vähän normaalia tehokkaampaa katuautoa, jolla sillon tällöin saattaa käydä radalla vähän kurvailemassa? Nyt olis tosiaan helppo hitsata, kun ei oo esteitä tiellä, mutta mietityttää... Jos vertaa esim Escorttin, jossa tuo vahvikehitsaus ilmeisesti on aika oleellista, niin Taunuksen etupään rakenne on täysin erilainen, eikä mielestäni samoja ohjeistuksia voi näihin soveltaa.
Escortissa kun siis suurin rasitus kohdistuu etutolppien kautta "lokasuojien taustaan", kun taas Taunuksessa etukelkan kautta runkopalkkiin. Eikös tuon etukelkka-runkopalkki -yhdistelmän luulisi aika paljon kestävän rääkkiä, ennen kuin alkaa vääntymään mihinkään?
Syy miksi en mielelläni lähtisi "turhaan" hitsailemaan: aikaa on rajoitetusti käytettävissä ja lisäksi mietityttää saumojen taustojen ruostesuojaus sen jälkeen, kun hitsaaminen sieltä vanhat suoja-aineet ja -maalit sulattaa...
Taunus '73 2d sedan V6 2.8i
Jostain muistan lukeneeni, että ajo-ominaisuuksien parantaminen kannattaisi aina aloittaa nimenomaan korin jäykkyyden parantamisella. Koska se kuitenkin on myös vaikein ja suuritöisin tapa, niin se jää usein tekemättä. Tuon jälkeen vasta kannattaisi satsata pusliin, iskareihin, renkaisiin ja jousiin (tässä järjestyksessä).
Pointtina ainakin omassa autossa se, että edellinen omistaja, jolla auto on ollut käytännössä uudesta asti, on pitänyt sitä kuin kukkaa kämmenellä, ja korissa ei missään ole varsinaista ruostevauriota läpiruosteesta puhumattakaan. Lokasuojien alta löytyi kovalla kaivelemisella jonkun verran pintaruostetta sentin massakerroksen alta, ja se lähti kauniisti virsikirja-laikalla pois. Eli kori on todellakin terve.Coupe75 kirjoitti:Omaan autoon on taiteltu 2mm pellistä helmalevikkeet ja hitsattu koriin. Muita saumoja myös hitsailtu enemmän kiinni. Kai se si jotain autto. Ei ainakaa saa sormee enää ovenkarmin ja katonvälistä pihalle ku tiukemmin kanttaa mutkaan
Kyseenalaistan edelleen sen, onko tuolla korin hitsailu-operaatiolla tällaiseen, terveeseen autoon mitään sellaista vaikutusta, jonka normaali, ei kilpa-ajoa harrastava ihminen huomaisi? Varsinkaan suhteutettuna siihen vaadittuun todella isoon työmäärään (nimim. lokasuojien alta massaa päiväkausia raapineena ja liottaneena)...
Taunus '73 2d sedan V6 2.8i
kyllähän se aina auttaa mutta jos tosiaan autosi on huippuyksilö koriltaan niin en lähtisi tekemään jos vaikka jossain vaiheessa se museointi vimma sattuu iskemään niin on alkuperäis kuntoinen kori jäljellä
omaan koupeen vahviste hitsasin kaikki pohjan pistehitsit ja jotain muutakin on siinä valtava työ ja aikaa menee kokemusta ei oo vielä vaikutuksesta kun aut on edelleen osina :?
omaan koupeen vahviste hitsasin kaikki pohjan pistehitsit ja jotain muutakin on siinä valtava työ ja aikaa menee kokemusta ei oo vielä vaikutuksesta kun aut on edelleen osina :?
taunus coupe datsun powered vaiheessa..
Ex, sierra cosworth 88
Bmw 328 -97 käyttö vessa
Polaris Fusion 600 Pommikone
Ex, sierra cosworth 88
Bmw 328 -97 käyttö vessa
Polaris Fusion 600 Pommikone
- Partajeesus
- Viestit: 69
- Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:21
- Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa
Itse taas muistan lukeneeni jostain (olisko ollu Esko Maunun virittäjän käsikrja, alusta ja jotain) että ehdottomasti olisi viimeinen keino tuo hitsaamalla korin jäykistäminen.
Oli tuossa taannoin puhetta historic ralli kuskin kanssa auton ajo ominaisuuksista (anglia) tuumas että turvakaarien asennus autoon teki korista niin jäykän että ei tahtonut saada alustaa kestämään..... eli sen minkä ennen jousti rungosta pyrki joustaan puslista ja muista.
Tiiä sitte... viisaammat kertoo varmaan
Oli tuossa taannoin puhetta historic ralli kuskin kanssa auton ajo ominaisuuksista (anglia) tuumas että turvakaarien asennus autoon teki korista niin jäykän että ei tahtonut saada alustaa kestämään..... eli sen minkä ennen jousti rungosta pyrki joustaan puslista ja muista.
Tiiä sitte... viisaammat kertoo varmaan
God is my co-pilot....
- TaunusTomi
- Viestit: 953
- Liittynyt: 02 Elo 2004, 22:43
- Paikkakunta: Noormarkku