Granadan tankki Taunukseen?

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
Tuukka
Viestit: 180
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 13:48
Paikkakunta: Salo / Espoo
Viesti:

Granadan tankki Taunukseen?

Viesti Kirjoittaja Tuukka »

Terve!

Mahtaakohan ruutta-granadan (Ghia-malli) tankki sopia Taunukseen millään ilveellä? Varapyörän kotelon toki joutuis terrorisoimaan, mutta mahtuisko sittenkään? Onko kukaan sovittanu?

Jos tuo ei onnistu, niin miten uuden bensalinjan saa vanhaan tankkiin tehtyä täysin tiiviiksi?

Kyseessä siis kaasari -> ruisku -muutosprojekti.
Taunus '73 2d sedan V6 2.8i
Avatar
Jukkis
Viestit: 185
Liittynyt: 29 Heinä 2004, 23:52
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jukkis »

Hitsaamallahan tankkiin saa tiiviin linjan. Kunhan täyttää sen vaan vedellä hitsauksen ajaksi ettei räjähdä naamaan... :wink:
-71 Coupe GT
Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

suojakaasuakin voi käyttää, ei tarvi kuivatella.
Älä ota sitä niin vakavasti!

Scorpio 2.9 at -91 coupe
Avatar
Tuukka
Viestit: 180
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 13:48
Paikkakunta: Salo / Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tuukka »

p3 kirjoitti:suojakaasuakin voi käyttää, ei tarvi kuivatella.
Mites tuollanen operaatio käytännössä toimii?

Ja se Granadan tankki ei siis Taunuksen alle sovi mitenkään vai?
Taunus '73 2d sedan V6 2.8i
JiiTee
Viestit: 494
Liittynyt: 05 Elo 2004, 12:50
Paikkakunta: Vampula

Viesti Kirjoittaja JiiTee »

Tuukka kirjoitti:Ja se Granadan tankki ei siis Taunuksen alle sovi mitenkään vai?
Kyllä se sinne varmaan mahtuu mutta sen varapyörän kohdan joudut sipasemaan pois kuten mainitsit. Granadassahan varapyörä on pystyssä vasemmassa laidassa. Korkeuseroa tankkien välillä ei varmaan ole paljon. Ei muuta kuin kokeilemaan, sillähän se selviää.
Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

Tuukka kirjoitti:
p3 kirjoitti:suojakaasuakin voi käyttää, ei tarvi kuivatella.
Mites tuollanen operaatio käytännössä toimii?

Ja se Granadan tankki ei siis Taunuksen alle sovi mitenkään vai?
ensin tietysti tyhjennetään kaikki bensa tankista.
letku tankkiin tiiviisti, toisellepuolen pienirako josta voi kokeilla että kaasua virtaa hieman tankista. hopustihitsaamaan, kun on valmis kaasuntulokiini. tankin voi sitte vielä paineistaa, tutkii onko vuotoja.
helpompi jos on kaks kaasupulloa esim. tig argoni tankkiin. kyllä yhelläkin pärjää kun tekee jakoliittimen.
Älä ota sitä niin vakavasti!

Scorpio 2.9 at -91 coupe
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

Katoppas tuolta - viewtopic.php?t=525

Tollasen välisäiliön avustuksella ollaan menty jo useempi tuhat km :) Kuviakin pitäs viimesestä systeemistä laittaa kunhan kerkeis - http://www.kapsi.fi/~taco/v6/
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Tommonen surge tank pitäs itellekin rakentaa, nii sais ruiskun kiinni.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
Tuukka
Viestit: 180
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 13:48
Paikkakunta: Salo / Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tuukka »

Taitaa homma kallistua kuitenkin tuon alkuperäisen tankin modifiointiin. Siinä sentään on vaan yks liitos, mikä pitää saada tiiviiks, vs. välitankin kaikki mahdoliset ja mahdottomat saumat ja liitokset... Ja ei oikeen viitti sitä varapyörän kotelookaan mennä leikkelemään, jos vaikka joskus itse tai joku muu haluaa entisöidä...

Reikä tankkiin, mutteri kylkeen ja hitsaus? Kätevämpiä tapoja? Esson baarissa kuulin, että olis tuollaseen tarkotukseen erikseen olevia liittimiäkin, jolloin säästyis hitsailulta, mutta millä nimikkeellä ja mistä sellasia pitäs kysellä...?
Taunus '73 2d sedan V6 2.8i
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

Ei tuossa välitankin tiiviiksi saamisessa mitään ihmeellistä ollut. Isoa rosteri putkee hain pätkän ja hitsattiin päät umpeen. Tilavuudeksi tuli 1.2 litraa. Pienemmästä rosteri putkesta (8mm ja 16mm) tuli sopivat letkun liittimet. Saumat kyllä hikoili, mut siihen auttoi joku "leak fix", eli bensatankin paikkaus tahna joka kovettui saumojen päälle enemmän tai vähemmän tasaiseksi kovaksi massaksi.

Sittemmin hyviä aihioita on tullut vastaan useita. Esim. sellanen 2-3 litran jerry kanisteri ois kivan näköinen. Reikä pohjaan ja kierteellä oleva letku liitin vaan siihen. Tietty pitää miettiä miten mutterin saa sitten sinne sisäpuolelle ja millä tiivistää.
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Tuukka kirjoitti:Taitaa homma kallistua kuitenkin tuon alkuperäisen tankin modifiointiin. Siinä sentään on vaan yks liitos, mikä pitää saada tiiviiks, vs. välitankin kaikki mahdoliset ja mahdottomat saumat ja liitokset... Ja ei oikeen viitti sitä varapyörän kotelookaan mennä leikkelemään, jos vaikka joskus itse tai joku muu haluaa entisöidä...

Reikä tankkiin, mutteri kylkeen ja hitsaus? Kätevämpiä tapoja? Esson baarissa kuulin, että olis tuollaseen tarkotukseen erikseen olevia liittimiäkin, jolloin säästyis hitsailulta, mutta millä nimikkeellä ja mistä sellasia pitäs kysellä...?
Messingillä on ainakin juotettu tohon Sierran tankkiin noi originaalit putkilähdöt...
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

Lisättäköön tähän vielä että siihen alkuperäiseen tankkiin pitäis tehdä jonkinlainen kokoojasäiliö tai loiskelevyt, muuten imaisee kyllä ilmaa esim. kaarteissa. Pohjaan jos taas ajattelit reiän tehdä niin aika ikävästi jää pumppu alttiiksi kolhuille yms. ja imasee aika herkästi kaiken maailman paskaa tankista.
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Tommonen systeemi on Sierran tankissa: http://www.taunusfinland.com/galleria/d ... m=61&pos=4
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

Niin on. Pienempi vaiva tehdä tai hommata se välisäiliö kun halkoa tankki jne. jne.
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Avatar
Tuukka
Viestit: 180
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 13:48
Paikkakunta: Salo / Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tuukka »

Imeekös toi ruiskun pumppu sitä bensaa sitten jotenkin paljonkin railakkaammin, kun kaasari-version vastaava, vai miksei kaasarilla oo vastaavaa ongelmaa? Eikö Tanarin tankissa oo elun perin minkään laisia loiskelevyjä?
Taunus '73 2d sedan V6 2.8i
Vastaa Viestiin