Giljotiini läppärungot

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
Hokki_74
Viestit: 384
Liittynyt: 20 Marras 2011, 09:47
Paikkakunta: Haapavesi

Giljotiini läppärungot

Viesti Kirjoittaja Hokki_74 »

Onko kellään kokemusta ns. Giljotiini läppärungoista?
Eli ovat akselittomat rungot, joissa läppä liikkuu joko sivusuunnassa tai avautuu sekä ylös että alas.
Mitenhän mahtaisivat toimia katuautossa?
Jotkut sanoo, etteivät toimi kunnolla osakaasulla. Mihin hän mahtaa se perustua?
Täyskaasulla virtaus on parempi koska kanavassa ei ole läppää sotkemassa virtausta. Pitäisi virrata 10% paremmin kuin "perinteinen" malli.
- 74 Ford Taunus Coupe 2.5 XLi
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: Giljotiini läppärungot

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Onko nää ne ns. dominaator kaasarin läpät? Jos on niin dominaattoreita käytettään vaan kiihdytyskisoissa yms. missä kaasu on joko kiinni tai kokonaan auki. Nykii osa kaasulla tai röpöttää. Näin olen parissa tapauksessa todennu.

https://www.hotrod.com/articles/ccrp-06 ... he-street/

Katos löytyy ihan laatujulkaisusta juttua tuosta. Jotkut saanu jotenkin toimimaan mutta ei vissiin kukaan oikein hyvin. Miten kukakin sitten halua autonsa toimivan "haitaa" laiska vaste tai pikku nykiminen yms.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Avatar
isoatlas
Viestit: 1309
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 15:35
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Re: Giljotiini läppärungot

Viesti Kirjoittaja isoatlas »

Dominator on vain iso kaasari tai saa sitä nykyään myös efinä.

Siinä giljotiini, eli liukuläppärunko. Toimiihan nekin jotenkin osakaasulla, mutta ei niin hyvin kuin perinteisellä läpällä...en ole kuitenkaan sen paremmin niitten osakaasu virtausominaisuuksiin perehtynyt, se on kuitenkin selvää että giljotiinit on enemmän kisavehkeisiin.
Kuva

Kuva
Escort 1300 -69
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Cortina 2000 XL Automatic -73
Cortina 2000 GT -72
Torino Brougham 435 + C6 -70
Avatar
Hokki_74
Viestit: 384
Liittynyt: 20 Marras 2011, 09:47
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Giljotiini läppärungot

Viesti Kirjoittaja Hokki_74 »

Juuri tuota iso Atlaksen systeemiä tarkoitin.
Niistäkin on paria versiota toisissa on suuttimet imusarjan toisissa imutorvissa.
Tuossa YouTube videossa toimintaa käytännössä.
Ei taida ihan kaikki polttoaine mennä sylinteriin asti

https://youtu.be/hHjf9zhQIRk

Sitten on vielä tuo malli
http://www.sarlinraceteam.fi/fin/tuotte ... power.html
- 74 Ford Taunus Coupe 2.5 XLi
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300
Avatar
isoatlas
Viestit: 1309
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 15:35
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Re: Giljotiini läppärungot

Viesti Kirjoittaja isoatlas »

Joo ei mene kaikki soppa perille asti.

On myös tämmöistä rullatyyppistä läppärunkoa.
Kuva

Kuva
Escort 1300 -69
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Cortina 2000 XL Automatic -73
Cortina 2000 GT -72
Torino Brougham 435 + C6 -70
Avatar
Hokki_74
Viestit: 384
Liittynyt: 20 Marras 2011, 09:47
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Giljotiini läppärungot

Viesti Kirjoittaja Hokki_74 »

Olis yhdet giljotiinit tiedossa, jotka olleet kisa OHC:ssä. Pitänee joskus kokeilla mitä tapahtuu, jos ne tuuppaa kiinni. Arvaus on, että ainakin ylhäällä tulee lisää voimaa, mutta eipä sillä mitään tee jos se on jossakin +6000 rpm.
Samalla voisi kääntää imusarjan yläviistoon niin saisi siihen lisää pituutta. Sen pitäisi vaikuttaa vääntöön. Pitäisi kokeilla jatkaa imusarjaa myös tuohon nykyiseen kokoonpanoon..
- 74 Ford Taunus Coupe 2.5 XLi
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: Giljotiini läppärungot

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Hokki_74 kirjoitti:Olis yhdet giljotiinit tiedossa, jotka olleet kisa OHC:ssä. Pitänee joskus kokeilla mitä tapahtuu, jos ne tuuppaa kiinni. Arvaus on, että ainakin ylhäällä tulee lisää voimaa, mutta eipä sillä mitään tee jos se on jossakin +6000 rpm.
Samalla voisi kääntää imusarjan yläviistoon niin saisi siihen lisää pituutta. Sen pitäisi vaikuttaa vääntöön. Pitäisi kokeilla jatkaa imusarjaa myös tuohon nykyiseen kokoonpanoon..

Joo sillä ns. ilmanputsari palotila välisellä pituudella on vaikutusta paljonkin vääntöön. "Jotenkin näin, siis mitä enemmän putsarilta on matkaa ilmalle kiihtyä niin sitä enemmän se antaa vääntöä".
Ei nyt ihan noin mutta aika lähelle totuutta kuitenkin. On siinä pituudessa rajansakin. Uusissa moottoreissa on juuri tuollainen ns. muuttuvapituinen imusarja jolla saavutetaan lisää vääntöä ja sitten korkeilla kierroksilla se lyhenee jolloin saadaan yläkierroksille lisää tehoa ja kierto herkkyyttä.
Tämä kun yhdistettään muuttuvaan nokka-akseliin saada 10-20% lisää tehoa ja vääntöä halutulle alueelle, mutta tässä on omat säätö vaikeudet ja paljon hajoavia osia. En lähtis ite rakentaa mitään tollasta muuttuvaa systeemiä. Jollain kalliimmilla säädettävillä ecuilla mahdollista tuo.

Mitä oman autoon tulee niin tuolla pitkällä imupuolella veikkausena saan 20-30nm vääntöä lisää mutta häviän varmaan 10 heppaa, nooh ei se just niin ole. Muutenkin alakierros vääntö vähän huono tollasessa V6:ssa ilman tollasta kikkailua. Jos olisi ylimääräistä rahaa vois testata jossain penkissä paljon vaikutusta. Niin ja ahtimen päähän jos suoraan laittaa se suodattimen niin kuulemma lyhentää hieman ahtimen ahtimen elinikää kun muutokset on ns. nopeampia. Kisavehkeessä pelaa kyllä mutta puhutaan erosta 20tkm vs 150tkm.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: Giljotiini läppärungot

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Hokki_74 kirjoitti:Juuri tuota iso Atlaksen systeemiä tarkoitin.
Niistäkin on paria versiota toisissa on suuttimet imusarjan toisissa imutorvissa.
Tuossa YouTube videossa toimintaa käytännössä.
Ei taida ihan kaikki polttoaine mennä sylinteriin asti

https://youtu.be/hHjf9zhQIRk

Sitten on vielä tuo malli
http://www.sarlinraceteam.fi/fin/tuotte ... power.html

Tästä tuli mieleen että onko se nyt Fordin GAA moottorista vai mistä katoin videota siinä oli tollaiset ja se tosiaan tuntui "pöllyttävän samalla tavalla" oisko noissa jotain polttoaineen leviämis juttuja?
Tulee mieleen että jos tossa ois töttöröitten päällä jotkut ns. lisä torvet vaikka 5cm lisää ja suodattimet tasaiskohan se tuota polttoaineen pöllytystä?

Mites onko tolla +10% virtauksella mitään merkitystä jos laittaa vaan vähän isommat läppärungot?
Esim. +20% isommat varmasti luulis korvaavan ton erityisesti jossain kisavehkeessä.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Avatar
Hokki_74
Viestit: 384
Liittynyt: 20 Marras 2011, 09:47
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Giljotiini läppärungot

Viesti Kirjoittaja Hokki_74 »

Vermilion kirjoitti:
Hokki_74 kirjoitti:Juuri tuota iso Atlaksen systeemiä tarkoitin.
Niistäkin on paria versiota toisissa on suuttimet imusarjan toisissa imutorvissa.
Tuossa YouTube videossa toimintaa käytännössä.
Ei taida ihan kaikki polttoaine mennä sylinteriin asti

https://youtu.be/hHjf9zhQIRk

Sitten on vielä tuo malli
http://www.sarlinraceteam.fi/fin/tuotte ... power.html

Tästä tuli mieleen että onko se nyt Fordin GAA moottorista vai mistä katoin videota siinä oli tollaiset ja se tosiaan tuntui "pöllyttävän samalla tavalla" oisko noissa jotain polttoaineen leviämis juttuja?
Tulee mieleen että jos tossa ois töttöröitten päällä jotkut ns. lisä torvet vaikka 5cm lisää ja suodattimet tasaiskohan se tuota polttoaineen pöllytystä?

Mites onko tolla +10% virtauksella mitään merkitystä jos laittaa vaan vähän isommat läppärungot?
Esim. +20% isommat varmasti luulis korvaavan ton erityisesti jossain kisavehkeessä.
Jos pienempi läppärunko virtaa paremmin niin silloin virtaus on nopeampi kuin isommassa.
Virtausnopeuskin taitaa johonkin vaikuttaa...
Olisihan niitä laskukaavoja ja ohjelmia millä näitä voisi simuloida.
Imupuoli pitäisi mitoittaa "pulssien" mukaan oikean mittaiseksi silloin toimisi parhaiten. Nyt mulla taitaa olla venttiilin ja imutorven välinen mitta noin 21 cm joku 26-28 cm olis varmaan parempi.
- 74 Ford Taunus Coupe 2.5 XLi
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: Giljotiini läppärungot

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Selvä, en ole noista virtauksista niin perillä kun Siiamilaiset pakosarjat ahdistaa pahasti, vaparina mutta ahdettuna isompi on parempi, Pienet epätasaisuudet menettää heti merkityksensä kun on yli kilo ahtoja.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
JeeSe
Viestit: 574
Liittynyt: 14 Touko 2009, 11:23
Paikkakunta: TuuSula

Re: Giljotiini läppärungot

Viesti Kirjoittaja JeeSe »

Ite laitoin joskus mopoon moottorisahasta löytyneen Tillotsonin läppä-kalvokaasarin.
Se sumutti bensaa vissiin enemmän ulospäin kuin sylinteriin, mutta polttoainetalous tuli kuntoon, kun pisti kaasarin perään 90 putkimutkan ja viritti lasolipullon kaulasta siihen päälle pystymallin ilmanputsarin. 8)
-75 2d Sedan 2.0L Automatic
Ydinvoima on ylivoimaa!
Vastaa Viestiin