Hokki_74 kirjoitti:Olis yhdet giljotiinit tiedossa, jotka olleet kisa OHC:ssä. Pitänee joskus kokeilla mitä tapahtuu, jos ne tuuppaa kiinni. Arvaus on, että ainakin ylhäällä tulee lisää voimaa, mutta eipä sillä mitään tee jos se on jossakin +6000 rpm.
Samalla voisi kääntää imusarjan yläviistoon niin saisi siihen lisää pituutta. Sen pitäisi vaikuttaa vääntöön. Pitäisi kokeilla jatkaa imusarjaa myös tuohon nykyiseen kokoonpanoon..
Joo sillä ns. ilmanputsari palotila välisellä pituudella on vaikutusta paljonkin vääntöön. "Jotenkin näin, siis mitä enemmän putsarilta on matkaa ilmalle kiihtyä niin sitä enemmän se antaa vääntöä".
Ei nyt ihan noin mutta aika lähelle totuutta kuitenkin. On siinä pituudessa rajansakin. Uusissa moottoreissa on juuri tuollainen ns. muuttuvapituinen imusarja jolla saavutetaan lisää vääntöä ja sitten korkeilla kierroksilla se lyhenee jolloin saadaan yläkierroksille lisää tehoa ja kierto herkkyyttä.
Tämä kun yhdistettään muuttuvaan nokka-akseliin saada 10-20% lisää tehoa ja vääntöä halutulle alueelle, mutta tässä on omat säätö vaikeudet ja paljon hajoavia osia. En lähtis ite rakentaa mitään tollasta muuttuvaa systeemiä. Jollain kalliimmilla säädettävillä ecuilla mahdollista tuo.
Mitä oman autoon tulee niin tuolla pitkällä imupuolella veikkausena saan 20-30nm vääntöä lisää mutta häviän varmaan 10 heppaa, nooh ei se just niin ole. Muutenkin alakierros vääntö vähän huono tollasessa V6:ssa ilman tollasta kikkailua. Jos olisi ylimääräistä rahaa vois testata jossain penkissä paljon vaikutusta. Niin ja ahtimen päähän jos suoraan laittaa se suodattimen niin kuulemma lyhentää hieman ahtimen ahtimen elinikää kun muutokset on ns. nopeampia. Kisavehkeessä pelaa kyllä mutta puhutaan erosta 20tkm vs 150tkm.