kansiasiaa...

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Veikko
Viestit: 21
Liittynyt: 18 Helmi 2005, 23:49
Paikkakunta: Raahe/Pattijoki

kansiasiaa...

Viesti Kirjoittaja Veikko »

No niin no niin... meneekös se 1.6 kansi ihan nakkaamalla 2.0 lohkon päälle vai tarviiko jottain tehä... Puristuksethan ainakin kasvaa.
Sain tossa ilmatteeksi 1.6 koneen ja omassa(2.0) on kansi vähän kakkana niin aattelin että meniskö se siihen kuin helposti se kansi...
Oon kyllä kuullu että ralli ekkereissä joissain olis taunuksen 2.0 lohko jossa 1.6 kansi. Tietenkin kanavat avarrettuna...
Valaiskaapa vähän mulle asiaa...

Onpas siitä muuten aikaa kun oon viimeksi foorumilla käyny...
Taunus lyö tulta! Yläpuolellamme kaikuu maanteillä ääni OHC:n! Korjaan V6:sen
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

pitäis mennä heittämällä,tuleehan siitä vähän kireämpi.
Taunus Maximus =)
tanari
Viestit: 937
Liittynyt: 22 Elo 2004, 11:18
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tanari »

nokka pitää myös huomioida vaihtaa siitä 2.0 kannesta. tai sitten virinokka.
matalan pudjetin kulkineet...
Avatar
raimo
Viestit: 499
Liittynyt: 18 Touko 2005, 10:29
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: kansiasiaa...

Viesti Kirjoittaja raimo »

Usein on 1.6:sen kannesta palotiloja avarrettu sen verran, että istuu sopivasti 2 litrasen päälle. Eli palotilojen halkaisijaa kasvatettu isompien sylinterien mukaan.
tanari
Viestit: 937
Liittynyt: 22 Elo 2004, 11:18
Paikkakunta: Vantaa

Re: kansiasiaa...

Viesti Kirjoittaja tanari »

raimo kirjoitti:Usein on 1.6:sen kannesta palotiloja avarrettu sen verran, että istuu sopivasti 2 litrasen päälle. Eli palotilojen halkaisijaa kasvatettu isompien sylinterien mukaan.
ei siinä ole taas järkeä, puristusuhde pienenee :roll:
matalan pudjetin kulkineet...
Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

1.6 kantta on nuissa virihoimmissa käytetty koska palotilan työstön jälkeen ei tarvi höylätä viimiseenasti. jos 2.0 kannesta muotoillaan ronskisti palotilat ja upotetaan venttiilit, tulee höylätessä sarjojen pinnapultit vastaan.

puristuspaine asiassa on kaks koulukuntaa, toinen vannoo 12-puristussuhteeseen.
toiset sovittaa puristukset käytettyyn polttoaineeseen.
Älä ota sitä niin vakavasti!

Scorpio 2.9 at -91 coupe
WSE
Viestit: 125
Liittynyt: 23 Tammi 2005, 11:58
Paikkakunta: Lohja (/Rovaniemi)

Re: kansiasiaa...

Viesti Kirjoittaja WSE »

tanari kirjoitti:
raimo kirjoitti:Usein on 1.6:sen kannesta palotiloja avarrettu sen verran, että istuu sopivasti 2 litrasen päälle. Eli palotilojen halkaisijaa kasvatettu isompien sylinterien mukaan.
ei siinä ole taas järkeä, puristusuhde pienenee :roll:
On siinä varaa pienentyäkin. 16 kannella tulee työstämättä liiankin reilu puristus.
Myös 1.6 kanavista saa paremmin virtaavat; 2,0 kanavat on jo valmiiksi paikoitellen liiankin isot (ei se koko vaan muoto ja sopusuhtaisuus ratkaisevat).
1,6 nokalla ei sen sijaan tee mitään. 2 litraisen vakiokin on jo aivan toista maata.
Avatar
raimo
Viestit: 499
Liittynyt: 18 Touko 2005, 10:29
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: kansiasiaa...

Viesti Kirjoittaja raimo »

WSE kirjoitti:1,6 nokalla ei sen sijaan tee mitään. 2 litraisen vakiokin on jo aivan toista maata.
Laitoin tohon normi 1.6 tanariin aikoinaan varastosta löytyneet osat: 2-litrasen nokan, Weber 32/36 dgav kaasarin ja sierran "4-2-1" valupakosarjan. Ero oli todella huomattava vakioon nähden (tosin tuli kannen kanaviakin samalla hiukan kairattua :)) Tekniikka oli siis silloin suunnilleen vastaava kuin mk2 Mexico escortissa (1.6, 98hp).

Taisi kyllä mennä hiukan aiheen sivusta, mutta... :D
Vastaa Viestiin