Cortina/taunus selvää pläkkiä, sierran tilanteesta en osaa nyt sanoa kuinka ratkennut?
Samin kirjoitus crsc clubilla puolitoista vuotta sitten meni näin:
"LUKEKAA TÄMÄ ettei tartte sataa kertaa vastata samaan kuumaan aiheeseen
Syksyllä tosiaan muuttui rakennemuutosmääräykset hyvään suuntaan, vaikka tästäkin tälläkin foorumilla pessimistit löysivät lähinnä huonoja puolia :green:
Kun aikaisemmin asetettiin moottorinvaihdoksiin liittyvästä vertailumallista, että vertailumallin täytyy olla ajoneuvovalmistajan euroopan tai yhdysvaltain markkina-alueelle yleiseen tieliikenteeseen tarkoittama (tuotanto)malli, muuttui ohjeistus niin, että nykyisin käy kaikkien maiden ja maanosien mallit, kunhan kyseessä on automerkin oma malli (ei viripajan kuten Perana, Hartge, AMG jne) ja se on samaan ajoneuvotyyppiin (Esim Ford Sierra) kuuluva malli ja tarkoitettu yleiseen tieliikenteeseen. Meille Fordisteille siis aukesivat mm Australia ja Afrikka uusina alueina.
Itse työn puolesta soittelin Trafin tukilinjalle varmistaakseni että asian oikein ymmärsin, ja kyllä asia näin on. Mutta painottivat, että näissä rankimmissa muutoksissa pitää olla maahantuojatason lausunto vertailukelpoisuudesta, että ei ihan "Motonetin nettisivujen pohjalta mennä"...
Sitten asiaan; laitoin kyselyä maahantuojalle aikanaan hyvin tehtyjen vertailumoottoritodistusten päivittämisestä kattamaan kaikkien maiden isomoottoriset mallit johtuen tästä nykyohjeistuksesta, lähinnä mk3 Cortina oli kyseessä, koska sitä on Ausseihin tehty jo mainitulla 4.1 suoralla kutosella, ja asiakkaalla oli menossa 3.0 Essex muutos sellaiseen. Iso pyörä alkoi sitä kautta rullamaan, ja nyt on Fordilla asianmukaiset vertailumoottoritodistukset kattamaan mm. seuraavat mallit:
-Taunus mk1 / Cortina mk3 (4.1 Aussi kutonen)
-Taunus mk 2/3 (4.1 Aussi kutonen / tehon puolesta xr6 interceptor)
-Sierra (xr8)
Lisäksi papereissa on maininta, että Taunukset mk1-2-3 ja Cortina mk3 ovat keskenään samaa mallisarjaa, samaan tyyppiin kuuluvaa ja keskenään vertailukelpoisia. Taunus mk1 ja Cortina mk3 ovat pintapelleiltään erilaisia, mutta tehdas on tarkoittanut samaksi mallisarjaksi, Taunus / Cortina TC. Edelleen Taunus mk2/3 ja Cortina mk4/5 ovat keskenään täysin identtisiä, lukuunottamatta kummallako puolella ohjauslaitteet sijaitsevat.
Sierran verrokin kanssa on sellainen "oikosulku" vielä, että Trafin kanta on että sitä on tehty niin vähän ettei voisi vertailla.. Fordin mielipide kuitenkin on, että samaa mallisarjaa perus Sierran kanssa ja tieliikennemalli jota on tehty rajoitettu painos. Että tästä ei kai oikeaa mielipidettä olekaan. Fordin kanta on muuten se, että Cossu on Sierran kanssa eri mallisarjaa, joten ei vois käyttä verrokkina.
Summa summarum: Taunuksiin ja mk3 Cortinaan voi laitella max 5.1 litraisen moottorin vajaan parinsadan hepan teholla, ja Sierraan kenties 6.2 litraisen reilu 240hp koneen. Akseli- ja kokonaismassat tulevat nopeesti vastaan, mutta mallisarjan puitteissa on mahdollista saada painonkorotustodistus maahantuojalta (autokohtainen asia).
Huomioikaa Taunuksien verrokkipaperissa takajarrujen hihnan leveys; 9" jarru mutta 10mm leveemmällä nauhalla kun perus kutosen jarrut.
SITTEN VIELÄ YKSI ASIA:
Koska Ford osoittaa maahantuojana kyntensä palvelemalla myös klassikkoharrastajia tällä tavoin, voitais osoittaa olevamme mekin asialla, ja tilattaisiin niitä vain 60e maksavia vertailumoottoripapereita ihan omikseen jokainen tarvitsija itse, vaikka kopiokin toki leimalla enimmäkseen kelpaa. Tämä ihan siksi, että maahantuojan intressi jatkossakin pysyy myös harrastajien osalta kunnossa! Esimerkiksi mk2 Transitia on tehty Ausseihin samalla 4.1 koneella... Ja mk1 Transua 3.3 koneella. Ja nekin taitavat olla keskenään vertailukelpoisia...
"