kutosen venajouset ja virinokka

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Pj, Timppa, taunus 78

kutosen venajouset ja virinokka

ViestiKirjoittaja 96taunus » 21 Huhti 2018, 12:46

Olisko heittää kokemuksia noista virinokista ja jousista? Lähinnä se että kun nokalle lisätään nostoa, niin vaatiiko se aina jäykemmät jouset jos kyseessä on kuitenkin vakio kone.
Kuvassa vasemmalla nykyinen c9 kannen jousi ja oikella cn kannen jousi.
Kuva
Tämä tuli mieleen kun itsellä on nokka-akseliin hiottu nostoa lisää ja akseli on 2 astetta ennakolla, niin kone naputtaa aikas ikävästi. Vanhalla kuluneella akselilla ei pitänyt mitään ääntä. Aattelin että jos noi jouset on liian löysät niin pääsee nostin naputtaan venan kiinni mennessä. Muistelisin että akselin perusympyrä olis ollut alle 25mm.
Uskaltaiskos tota kokeilla nolla välyksillä vai hajooko paikat heti :P
Niin ja vaatiikos noi jäykemmät jouset sitten aina sen teräsjakopään?
96taunus
 
Viestit: 89
Liittynyt: 27 Syys 2016, 10:50

Re: kutosen venajouset ja virinokka

ViestiKirjoittaja isoatlas » 21 Huhti 2018, 16:42

Ei mikään miedompi nokka tarvitse jäykempiä jousia ja rajumpikin nokka menee vakiojousilla, jos sitä konetta ei kierrätetä kovin korkealle...korkeilla kierroksille käy muuten niin että ventiilit eivät kerkeä sulkeutua liian pienistä jousipaineista jouhtuen...jousipainetta voi nostaa myös laittamalla shimmejä jousen alle, silloin on kuitenkin otettava huomioon se että jousi ei pohjaa venttiilin ollessa täysin auki. Jakopään kestokin riippuu täysin siitä kuinka paljon ja pitkäkestoisesti sillä ajetaan korkeilla kierroksilla, itsellä 2.8:ssa V6 T21 nokka vakiojousilla ja vakio jakopäällä, on saanut rajusti kierrosta jo pari vuotta omassa käytössä...hyvin toimii ja on kestänyt. Tietysti teräs/alumiinijakopäällä saa kestoa lisää, varsinkin jos laittaa jäykät tuplajouset, niin silloin ehdottomasti myös jakopää vaihtoon. 0.20 välyksillä olen itse ajanut monella colognella, kun ei ole muuten saanut kulunutta venttiilikoneistoa hiljaiseksi.
Escort 1300 -69
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Capri 3000 GTXL -70
Consul 2800 Turnier Automatic -73
Torino Brougham 435 + C6 -70
2 x Volvo PV -65
Avatar
isoatlas
 
Viestit: 1289
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 15:35
Paikkakunta: Suonenjoki

Re: kutosen venajouset ja virinokka

ViestiKirjoittaja 96taunus » 21 Huhti 2018, 17:59

OK! hyvä tietää että uskaltaa ajella vähän pienemmillä välyksillä. Laitoin 0,30 ja 0,25 niin hiljeni hiukan naputus.
Tossa jää 2,5mm jousessa rakoa painuneena. Tiedä sitten onko mitään hyötyä tota shimmata tiukemmaks.
96taunus
 
Viestit: 89
Liittynyt: 27 Syys 2016, 10:50

Re: kutosen venajouset ja virinokka

ViestiKirjoittaja Vermilion » 21 Huhti 2018, 18:31

Mulla oli 6150rpm asti rajoitin ja siihen asti meni noilla Kentcams single HD jousilla.
Jos et kierrätä yli 5500pm kyllä se vakio jousi pelaa siellä.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Vermilion
 
Viestit: 1383
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti


Paluu TEKNIIKKA

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa