Vanteiden levitys
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
Vanteiden levitys
tuolla osto/myyntipuolella on juttua ite levennetyistä vanteista. mitesse tarkalleen tapahtuu?
Re: Vanteiden levitys
vanteita voi levittää ainakin kahdella tavalla eliLarppa kirjoitti:tuolla osto/myyntipuolella on juttua ite levennetyistä vanteista. mitesse tarkalleen tapahtuu?
otetaan kaksi vannetta jotka sorvataan /katkaistaan eri kohdista poikki/halki ja kun puoliskot hitsataan yhteen on lopputulos leveämpi.
Esim jos vanne 1 halkaistaan lähelta ulkoreunaa ja vanne halkaistaan läheltä sisäreunaa jää jäjelle semmoset palat joissa molemmissa on paljon keskikohtaa.
toinen vaihtoehto on halkaista vanne ja mankelissa tehdä paksusta pellistä
soiro sinne väliin ja hitsata kaikki takas kiinni.
ET_tä voi muuttaa irrottamalla vanteesta keskiö ja siirtämällä sitä tai käätämällä toiseen suuntaan. Jos kääntää niin joutuu poraamaan toiselle puolen uuden venttiilin reiän ja hitsaamaan vanhan umpeen.Joissakin fordin vanteissa on keskiö kiinni pistehitsauksella joten pistehitsikohdat saa porattua porakoneella auki.
Kaikki nämä temput siis täysin laittomia ja vaarallisia huonosti tehtynä.
-vk-
hitsaus tulee suorittaa ilman lämpölaajenemia / vetelyä, ei onnistu osien kiinnnityksellä vaikka olisivat kuinka tiukassa.
ite olen tehny muutamia sarjoja keskiöjä vaihtamalla, suht leveitä maasturin mangelsseja löytyy kohtuu hintaan. jos ois sorvi käytössä vois kokeilla levittämistäkin, siinä on enään mielikuvitus rajana
tieliikenteeseen tietysti ostetaan semmoset ihan viralliset vanteet :twisted:
ite olen tehny muutamia sarjoja keskiöjä vaihtamalla, suht leveitä maasturin mangelsseja löytyy kohtuu hintaan. jos ois sorvi käytössä vois kokeilla levittämistäkin, siinä on enään mielikuvitus rajana
tieliikenteeseen tietysti ostetaan semmoset ihan viralliset vanteet :twisted:
Älä ota sitä niin vakavasti!
Scorpio 2.9 at -91 coupe
Scorpio 2.9 at -91 coupe
kaverit levitti n 6-7 vuotta sitten rantakirppuun kuplan vakio peltivanteet
vanteet rälläkällä auki n 5cm soiro väliin ja takaisin puikkohitsillä kasaan eivät vipanneet eikä täryyttäneet ollenkaan tasapainotus meni parilla pienellä painolla.
taakse tuli 235 ja eteen 195 kirppu oli mokki lelu jolla ajeltiin pikkuteillä parina kesänä ja sitä ei oltu rekisteröity
vanteet rälläkällä auki n 5cm soiro väliin ja takaisin puikkohitsillä kasaan eivät vipanneet eikä täryyttäneet ollenkaan tasapainotus meni parilla pienellä painolla.
taakse tuli 235 ja eteen 195 kirppu oli mokki lelu jolla ajeltiin pikkuteillä parina kesänä ja sitä ei oltu rekisteröity
taunus coupe datsun powered vaiheessa..
Ex, sierra cosworth 88
Bmw 328 -97 käyttö vessa
Polaris Fusion 600 Pommikone
Ex, sierra cosworth 88
Bmw 328 -97 käyttö vessa
Polaris Fusion 600 Pommikone
Ammattimiehiä tai sitten essonbaarin porukkaa. Mä levitin joskus muutamat vanteet. Sorvissa tein halkaisun ja levitys viipaleen heftauksen, pirusti sai töitä tehdä että vanne oli "suora". Selkä- ja sivuttaisheittoa alle 0,2mm joka on muutamien valmistajien korjaamomanuaaleissa vanteen hylkäysraja. Voi olla että olis pitänyt tehdä enemmän niin olis tullut rutiinia.
-
- Viestit: 30
- Liittynyt: 19 Huhti 2005, 16:07
- Paikkakunta: Humppila
jossain päin jyväskylää oli ainakin liike joka möi ns ulkokehiä joista itse tein vanteet hitsaamalla niihin sovivat keskiöt ja et:n sai sillain valitaLarppa kirjoitti:mitens sitten se hitsaus? vanteetko ei täristä ajossa jos vanteenpuoliskot on hitsatessa tukevasti kiinni samassa linjassa(vetelyä paljonki?)?
Tuli parivuotta takaperin kokeiltua tuota vanteen levitystäkin kun oli sorvi käytettävissä. Päädyin tekemään 3 vanteesta yhden, levitettävästä valssista jäi keskisyvennys ja siihen sitte molemmin puolin extra valsseista sorvatut sopivat ulko ja sisäkehä. Saumat migillä noin 5cm pätkiä vastakkaisille puolille siirtyen, vetelyt pysy aika hyvin kontrollissa. Tuo 0,2mm toleranssi jäi kyllä haaveeksi toisaalta jotain 90% liikenteessä olevista valsseista pitäs tuolla hylätä muutenki.
Älä ota sitä niin vakavasti!
Scorpio 2.9 at -91 coupe
Scorpio 2.9 at -91 coupe
Vannepajaa voipi näissä hommissa suositella, yhdet vanteet sieltä tuli itselle. Kaikista käännettiin keskiöt, toisia levitettiin 1" ja toisia 3,5".
Levityksen aiheuttamia heittoja ei ole, parissa vanteessa pientä heittoa kun ajettu joskus johonkin.
http://sultzi.kuvat.fi/kuvat/MB+W123+-81/IMAG0160.jpg
Levityksen aiheuttamia heittoja ei ole, parissa vanteessa pientä heittoa kun ajettu joskus johonkin.
http://sultzi.kuvat.fi/kuvat/MB+W123+-81/IMAG0160.jpg
Mulla on kanssa vannepajan levittämät vanteet. Olivat kilpa käytössä Escortin alla.
Edessä 7" leveät Et 10 ja takana 8" ET-8 Tehty Saabin vanteista.
Ovat ylimääräiset, joten voin myydä jos jotakin kiinnostaa..
Edessä 7" leveät Et 10 ja takana 8" ET-8 Tehty Saabin vanteista.
Ovat ylimääräiset, joten voin myydä jos jotakin kiinnostaa..
- 74 Ford Taunus Coupe 2.5 XLi
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300