Vanteiden levitys

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Larppa
Viestit: 131
Liittynyt: 13 Loka 2004, 23:27
Paikkakunta: jkl

Vanteiden levitys

Viesti Kirjoittaja Larppa »

tuolla osto/myyntipuolella on juttua ite levennetyistä vanteista. mitesse tarkalleen tapahtuu?
Avatar
astriel
Viestit: 832
Liittynyt: 05 Marras 2004, 23:05
Paikkakunta: Mouhijärvi (Mouhis)

Re: Vanteiden levitys

Viesti Kirjoittaja astriel »

Larppa kirjoitti:tuolla osto/myyntipuolella on juttua ite levennetyistä vanteista. mitesse tarkalleen tapahtuu?
vanteita voi levittää ainakin kahdella tavalla eli

otetaan kaksi vannetta jotka sorvataan /katkaistaan eri kohdista poikki/halki ja kun puoliskot hitsataan yhteen on lopputulos leveämpi.
Esim jos vanne 1 halkaistaan lähelta ulkoreunaa ja vanne halkaistaan läheltä sisäreunaa jää jäjelle semmoset palat joissa molemmissa on paljon keskikohtaa.


toinen vaihtoehto on halkaista vanne ja mankelissa tehdä paksusta pellistä
soiro sinne väliin ja hitsata kaikki takas kiinni.

ET_tä voi muuttaa irrottamalla vanteesta keskiö ja siirtämällä sitä tai käätämällä toiseen suuntaan. Jos kääntää niin joutuu poraamaan toiselle puolen uuden venttiilin reiän ja hitsaamaan vanhan umpeen.Joissakin fordin vanteissa on keskiö kiinni pistehitsauksella joten pistehitsikohdat saa porattua porakoneella auki.



Kaikki nämä temput siis täysin laittomia ja vaarallisia huonosti tehtynä.


-vk-
Larppa
Viestit: 131
Liittynyt: 13 Loka 2004, 23:27
Paikkakunta: jkl

Viesti Kirjoittaja Larppa »

mitens sitten se hitsaus? vanteetko ei täristä ajossa jos vanteenpuoliskot on hitsatessa tukevasti kiinni samassa linjassa(vetelyä paljonki?)?
Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

hitsaus tulee suorittaa ilman lämpölaajenemia / vetelyä, ei onnistu osien kiinnnityksellä vaikka olisivat kuinka tiukassa.
ite olen tehny muutamia sarjoja keskiöjä vaihtamalla, suht leveitä maasturin mangelsseja löytyy kohtuu hintaan. jos ois sorvi käytössä vois kokeilla levittämistäkin, siinä on enään mielikuvitus rajana :lol:

tieliikenteeseen tietysti ostetaan semmoset ihan viralliset vanteet :twisted:
Älä ota sitä niin vakavasti!

Scorpio 2.9 at -91 coupe
heka
Viestit: 312
Liittynyt: 16 Joulu 2004, 23:20
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja heka »

kaverit levitti n 6-7 vuotta sitten rantakirppuun kuplan vakio peltivanteet
vanteet rälläkällä auki n 5cm soiro väliin ja takaisin puikkohitsillä kasaan eivät vipanneet eikä täryyttäneet ollenkaan tasapainotus meni parilla pienellä painolla.

taakse tuli 235 ja eteen 195 kirppu oli mokki lelu jolla ajeltiin pikkuteillä parina kesänä ja sitä ei oltu rekisteröity
taunus coupe datsun powered vaiheessa..
Ex, sierra cosworth 88
Bmw 328 -97 käyttö vessa
Polaris Fusion 600 Pommikone
Tero_s
Viestit: 282
Liittynyt: 02 Elo 2004, 20:37
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

Ammattimiehiä tai sitten essonbaarin porukkaa. Mä levitin joskus muutamat vanteet. Sorvissa tein halkaisun ja levitys viipaleen heftauksen, pirusti sai töitä tehdä että vanne oli "suora". Selkä- ja sivuttaisheittoa alle 0,2mm joka on muutamien valmistajien korjaamomanuaaleissa vanteen hylkäysraja. Voi olla että olis pitänyt tehdä enemmän niin olis tullut rutiinia.
Avatar
Viipo
Viestit: 808
Liittynyt: 28 Loka 2004, 09:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Viipo »

ite vetelin parin millin toleranssilla käsivaralta :P
Pontiac Astre -77
Toyota LandCruiser -81
COSSUHENKKA
Viestit: 30
Liittynyt: 19 Huhti 2005, 16:07
Paikkakunta: Humppila

Viesti Kirjoittaja COSSUHENKKA »

Löytyykö firmaa, joka tekis noita levityksiä? Pakko kai levitykseen ryhtyä, kun ei sopivia löydy valmiina.
Avatar
Viipo
Viestit: 808
Liittynyt: 28 Loka 2004, 09:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Viipo »

pitää kysästä kaverilta, on kuulemma ihan oikee firma, joka kääntää ja levittää peltivanteita.
Pontiac Astre -77
Toyota LandCruiser -81
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Larppa kirjoitti:mitens sitten se hitsaus? vanteetko ei täristä ajossa jos vanteenpuoliskot on hitsatessa tukevasti kiinni samassa linjassa(vetelyä paljonki?)?
jossain päin jyväskylää oli ainakin liike joka möi ns ulkokehiä joista itse tein vanteet hitsaamalla niihin sovivat keskiöt ja et:n sai sillain valita :roll: :roll:
Larppa
Viestit: 131
Liittynyt: 13 Loka 2004, 23:27
Paikkakunta: jkl

Viesti Kirjoittaja Larppa »

et mitää nimiä satu muistamaan?
Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

Tuli parivuotta takaperin kokeiltua tuota vanteen levitystäkin kun oli sorvi käytettävissä. Päädyin tekemään 3 vanteesta yhden, levitettävästä valssista jäi keskisyvennys ja siihen sitte molemmin puolin extra valsseista sorvatut sopivat ulko ja sisäkehä. Saumat migillä noin 5cm pätkiä vastakkaisille puolille siirtyen, vetelyt pysy aika hyvin kontrollissa. Tuo 0,2mm toleranssi jäi kyllä haaveeksi :lol: toisaalta jotain 90% liikenteessä olevista valsseista pitäs tuolla hylätä muutenki.
Älä ota sitä niin vakavasti!

Scorpio 2.9 at -91 coupe
Avatar
Sultzi
Viestit: 1914
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 22:01
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Vannepajaa voipi näissä hommissa suositella, yhdet vanteet sieltä tuli itselle. Kaikista käännettiin keskiöt, toisia levitettiin 1" ja toisia 3,5".

Levityksen aiheuttamia heittoja ei ole, parissa vanteessa pientä heittoa kun ajettu joskus johonkin.

http://sultzi.kuvat.fi/kuvat/MB+W123+-81/IMAG0160.jpg
Avatar
Hokki_74
Viestit: 384
Liittynyt: 20 Marras 2011, 09:47
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja Hokki_74 »

Mulla on kanssa vannepajan levittämät vanteet. Olivat kilpa käytössä Escortin alla.
Edessä 7" leveät Et 10 ja takana 8" ET-8 Tehty Saabin vanteista.
Ovat ylimääräiset, joten voin myydä jos jotakin kiinnostaa..
- 74 Ford Taunus Coupe 2.5 XLi
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300
Vastaa Viestiin