20M v6 pakoventtiili ottanut osumaa.

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Pj, Timppa, taunus 78

20M v6 pakoventtiili ottanut osumaa.

ViestiKirjoittaja Jsp » 02 Helmi 2018, 21:28

En ole varmistanut että onko asia näin ennenkuin hommaan mittarin.
(Eikös puristuspaine mittari toimi tässä tilanteessa. Jos venttiili ei ole kiinni niin puristus on 0 bar)
Siinä tapauksessa pelkkä puristuspaine mittari vois olla hyvä sijoitus kun se ei paljoa maksa.

Elikkä:

kone kun on kylmä, käynnistät sen niin tuntuu että pyörii viidellä.
Käynti on sellanen: BRAP-BRAP-BRAP-BRAP-BRAP tyylinen katkonainen.

Kun polkaset kaasun johonkin 2,500-3,000 rpm niin kone rupee käymään kuudella mutta alkaa tekemään naputtavaa ääntä. Naputtava ääni

Kone pyörii siis normaalisti ja tehot on ennallaan.


Epäilen että koska kone on jotain 5-10 vuotta ollu ulkona pressun alla sään armoilla niin konee on vähän juminu. Koska konetta ei ole entisöity vaan tökätty sellasenaan keulille (toki uudet nesteet) niin yksi pakoventtiili on voinut mahdollisesti jäädä puoliaukinaiseen asentoon eli ei ole palautunut. Noh mäntä on sen työntänyt takasin sisään ja mahdollisesti vääntänyt sitä hieman.
Koska venttiili on vääntynyt niin se ei luonnolisesti halua mennä kiinni. Joten koneen lämpö tai tärinä saa sen lopulta menemään kiinni mutta alussa se vähän jumittaa pikkusen auki.



Onko tämä päättely oikein vai onko jokin muu vika mitä en ole hokannut?


Jos on homma tosiaan näin niin kuinka kallis remontti tulee vaihtaa yksi pakoventtiili?
Voiko ajaa tollasenaan huoletta vai pitäisikö rueta pikkuhiljaa suunnittelemaan remonttia. Vai kannattaako suosiolla jättää seisontaan?
-67 Ford 20M P5 Taunus 2d Sedan
Avatar
Jsp
 
Viestit: 170
Liittynyt: 14 Joulu 2015, 19:57
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: 20M v6 pakoventtiili ottanut osumaa.

ViestiKirjoittaja 96taunus » 02 Helmi 2018, 23:21

Kyllähän puristuspainemittari kannattaa aina olla saatavilla kun vanhojen romujen kans turaa.
Noi tarkastuskamerat on kans käteviä. Sillä pystyy kurkkaan tulpan reiästä näkyykö jotain asiaan kuulumatonta. Kantsii vaan valita mahdollisimman pieni kokoinen. Vaikka ny esim:https://www.e-ville.com/fi/3252-viemarikamerat/13529-usb-endoskooppi-5m-55mm-720p.html?gclid=EAIaIQobChMIoZOkiYCI2QIV3brACh3Y2ALPEAAYAyAAEgI7GPD_BwE.
Eikös se mennyt niin että jos pakovena vuotaa niin pakoputken päähän laitettu paperin pala
tuppaa painua putken sisään. Mulla hajos pakovenan jousi ja ääni oli kyllä ihan kun harrikalla olis vetänyt.
Sytkäjohtojen irrottelulla ainaskin vois paikallistaa mikä pytty vois olla kyseessä.
Tosta sun ääninäytteestä päätellen konehan käy tosi hyvin muuten mutta naputus kuuluu vaan taustalla.
Jotenkin mun mielestä viittais nokka akseliin tai nostajiin tai keinuvipuakseleihin. Jokamiehen stetoskoopilla eli iso ruuvari tai vastaavalla pystyy aika hyvin määrittään mistä kohtaa naputus tulee.
Olikos tää se sama kone josta jo aikasemmin paikallistettiin naputuksen kuuluvan jakopään puolelta?
96taunus
 
Viestit: 89
Liittynyt: 27 Syys 2016, 10:50

Re: 20M v6 pakoventtiili ottanut osumaa.

ViestiKirjoittaja Jsp » 02 Helmi 2018, 23:47

Joo kun johtoja ottaa pois yks kerrallaan niin EI PAIKANNU missä sylinterissä vikaa ois.
Ihan samalla tavalla naputtaa kun entisestään.


Eli veikkaat että nokka tai jakopuolella olisi jokin joka tuon naputuksen aiheuttas?
Venttiilit säädettiin samassa korjaamossa joka koneen asenti.
Asentaja mietti että jakopäästä kuuluu naputusta.

Hieman mahdotonta kun siellä on vaan kaksi ratasta.
Voiko nokan laakeri tehdä tuollasen tepposen?
Jos tönäri on vääntynyt niin miten se voi jälkikäteen sit ruetakkin toimimaan yhtäkkiä kun kone lämpenee tai kierrokset ylittää tietyn verran?

Voiko sit olla löysä keinuvipu?
-67 Ford 20M P5 Taunus 2d Sedan
Avatar
Jsp
 
Viestit: 170
Liittynyt: 14 Joulu 2015, 19:57
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: 20M v6 pakoventtiili ottanut osumaa.

ViestiKirjoittaja 96taunus » 03 Helmi 2018, 21:19

Ootko tutkinut ne keinuvipu akselit? Se että kylmänä naputtaa ja kierroksilla vaimenee, viittais kyllä vahvasti huonoon öljy voiteluun keinuvivuissa. Näissä koneissahan se öljy tulee niistä keskimmäisistä nokka laakereista, ja jos ne on kuluneet tai jopa pyörähtäneet niin ei voitelu tule ylös asti. Ihan selvästi kuulostaa venttiilin naputukselta.
96taunus
 
Viestit: 89
Liittynyt: 27 Syys 2016, 10:50

Re: 20M v6 pakoventtiili ottanut osumaa.

ViestiKirjoittaja Jsp » 03 Helmi 2018, 21:30

96taunus kirjoitti:Ootko tutkinut ne keinuvipu akselit? Se että kylmänä naputtaa ja kierroksilla vaimenee, viittais kyllä vahvasti huonoon öljy voiteluun keinuvivuissa. Näissä koneissahan se öljy tulee niistä keskimmäisistä nokka laakereista, ja jos ne on kuluneet tai jopa pyörähtäneet niin ei voitelu tule ylös asti. Ihan selvästi kuulostaa venttiilin naputukselta.


Toisin päin. Kylmänä ei naputa ja kuumana naputtaa.
Kierroksilla tosiaan kyllä vaimenee. Vaikka koneella on ajettu 200km lenkki niin edelleen tyhjäkäynnillä kuuluu tuo naputus.

Mut pitää ottaa nuo kopat auki jossain vaihees. Kai sen tiivisteen voi vielä uudelleen käyttää kun on viimevuonna loppukesästä vaihettu korkkitiivisteihin.
-67 Ford 20M P5 Taunus 2d Sedan
Avatar
Jsp
 
Viestit: 170
Liittynyt: 14 Joulu 2015, 19:57
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: 20M v6 pakoventtiili ottanut osumaa.

ViestiKirjoittaja 96taunus » 03 Helmi 2018, 21:53

Sori tuli lukihäiriö, Kannattaa tosiaan tutkia ne keinuvivut ja ne kopan tiivisteet kyllä kestää montakin irrotusta.
Voit kokeilla laittaa venavälyksiä pienemmäks niin sillain saat selville tuleeko naputus venttiileistä.
96taunus
 
Viestit: 89
Liittynyt: 27 Syys 2016, 10:50

Re: 20M v6 pakoventtiili ottanut osumaa.

ViestiKirjoittaja Vermilion » 03 Helmi 2018, 23:38

Joo mulla oli samat vaseliini käsitellyt korkkitiivisteet omassa autossa ja tais kestää varmaan 10 irroitus kertaa.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Vermilion
 
Viestit: 1383
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: 20M v6 pakoventtiili ottanut osumaa.

ViestiKirjoittaja Jsp » 29 Huhti 2018, 13:28

Dodiin vähän päivitystä.

Kuuntelin vähän puukapulan kanssa niin kalkatus tulee ilmeisesti alakerrasta.
Kiertokanki? Kampilaakeri? Ö-pumppu??

Eli kalkatus on tyhjäkäynnillä, ääni ei kovene kierroksilla.
Auto käy huonosti tyhjäkäyntiä ilman kalkatus ääntä kylmänä käynnistettäessä mutta kun kone lämpiää ja kierrokset tasaantuu niin kalkatus alkaa kuulua.
Kalkatus ei vaikuta mitenkään koneeseen muuten kun vaan tuo kylmä ongelma kun tyhjäkäynti on pätkivää (ihan kun ois yks tulpanjohto otettu irti) mutta sit kuitenkin tasaantuu.

(Kipinä on katottu ajotuspistoolilla ja kaikki antaa kipinää.)


Jos se ois kiertokangen laakeri niin senhän kuuluisi koventua kun kierrokset nousee. Tässä tapauksessa ääni häviää kokonaan.


Mitenkä sit öljypumppu? Voiko siitä kuulua kalkatus? Öljyvalo palaa vihreenä kun käynnistää kylmänä ja lähtee vasta sitten pois kun polkasee kaasua kunnolla tai antaa koneen lämmetä. Ilmeisesti laiska öljypaine tai sitten vaan ominaisuus?

Miten sit kammen laakeri? Millaisia oireita tekee jos laakeri naputtaa tuohon tahtiin kun tuossa videossa?



EDIT:

Juu kyl se on kampilaakerit. Vittu.
Mitenkähän kallis lysti vaihtaa laakerit ja hioo kampi?
-67 Ford 20M P5 Taunus 2d Sedan
Avatar
Jsp
 
Viestit: 170
Liittynyt: 14 Joulu 2015, 19:57
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: 20M v6 pakoventtiili ottanut osumaa.

ViestiKirjoittaja Vermilion » 29 Huhti 2018, 13:39

laakerit ei oo kalliita ite vaihdoin 2.8 moottoriin kaikki kiertokangen ja kampiakselin laakerit puhutaan ehkä jostain sadasta eurosta... hiomisesta en osaa sanoa...

Fixukselta sai laakereita Suomesta ja burtonilta voin myös katella hintoja.

Saiskohan Rockautosta uutta kampparia järkihintaan?
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Vermilion
 
Viestit: 1383
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: 20M v6 pakoventtiili ottanut osumaa.

ViestiKirjoittaja Jsp » 29 Huhti 2018, 13:42

Vermilion kirjoitti:laakerit ei oo kalliita ite vaihdoin 2.8 moottoriin kaikki kiertokangen ja kampiakselin laakerit puhutaan ehkä jostain sadasta eurosta... hiomisesta en osaa sanoa...


Kerrotko lyhyesti koko remontin työvaiheet alusta loppuun.
-67 Ford 20M P5 Taunus 2d Sedan
Avatar
Jsp
 
Viestit: 170
Liittynyt: 14 Joulu 2015, 19:57
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: 20M v6 pakoventtiili ottanut osumaa.

ViestiKirjoittaja Vermilion » 29 Huhti 2018, 14:29

Jsp kirjoitti:
Vermilion kirjoitti:laakerit ei oo kalliita ite vaihdoin 2.8 moottoriin kaikki kiertokangen ja kampiakselin laakerit puhutaan ehkä jostain sadasta eurosta... hiomisesta en osaa sanoa...


Kerrotko lyhyesti koko remontin työvaiheet alusta loppuun.



Siis parempi ehkä kattoa sun haynesin käsikirjasta kuinka moottoripuretaan palasiksi. Jos tehdään kunnolla ei ole ihan yhden viikonlopun homma.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Vermilion
 
Viestit: 1383
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: 20M v6 pakoventtiili ottanut osumaa.

ViestiKirjoittaja Jsp » 29 Huhti 2018, 14:38

Vermilion kirjoitti:
Jsp kirjoitti:
Vermilion kirjoitti:laakerit ei oo kalliita ite vaihdoin 2.8 moottoriin kaikki kiertokangen ja kampiakselin laakerit puhutaan ehkä jostain sadasta eurosta... hiomisesta en osaa sanoa...


Kerrotko lyhyesti koko remontin työvaiheet alusta loppuun.



Siis parempi ehkä kattoa sun haynesin käsikirjasta kuinka moottoripuretaan palasiksi. Jos tehdään kunnolla ei ole ihan yhden viikonlopun homma.


Ei 1967 P5 taunukseen ole mitään haynesin käsikirjaa.. :kylse:
-67 Ford 20M P5 Taunus 2d Sedan
Avatar
Jsp
 
Viestit: 170
Liittynyt: 14 Joulu 2015, 19:57
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: 20M v6 pakoventtiili ottanut osumaa.

ViestiKirjoittaja hamis » 29 Huhti 2018, 19:35

Ei tarttekkaan,kunhan on jonkun v6 colkilla varustetun foordin kirja.
hamis
 
Viestit: 73
Liittynyt: 25 Syys 2014, 13:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: 20M v6 pakoventtiili ottanut osumaa.

ViestiKirjoittaja Vermilion » 30 Huhti 2018, 09:52

https://www.ebay.co.uk/itm/Ford-Sierra- ... SwBT9ZrtSE

Tuossa on halvalla, ja ajaa suurimmaksi osaksi asiansa. Ei oon niin paljon eroa noissa moottoreissa.

tai vaikka

https://www.ebay.co.uk/itm/FORD-CORTINA ... Swx2dYGMiF


Niin joo Saabin V4 moottorin laakerit käy V6 moottoriin "ihan vikkinä vaan pitää vaan ostaa parin moottorin laakerit"
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Vermilion
 
Viestit: 1383
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: 20M v6 pakoventtiili ottanut osumaa.

ViestiKirjoittaja 96taunus » 30 Huhti 2018, 17:45

Laakereita löytyy suomestakin, tosin ei hyllystä suoraan, Janicol racing tampereella.
96taunus
 
Viestit: 89
Liittynyt: 27 Syys 2016, 10:50

Seuraava

Paluu TEKNIIKKA

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron