Atlas vetarit

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Pj, Timppa, taunus 78

Atlas vetarit

ViestiKirjoittaja Vermilion » 22 Elo 2017, 09:51

Onko kellään mitään kokemuksia kestääkö tommoset 18-booriset uivat paljonkin paremmin kuin 16 booriset ei uivat vetarit? Vähän himottais, mutta toisaalta 9 tuumasessa kestäis ainakin...
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Vermilion
 
Viestit: 1382
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: Atlas vetarit

ViestiKirjoittaja Jari H » 22 Elo 2017, 12:22

18 pooristen limiittiä osaa sanoa, mutta semmosilla kaverin dtm Musseen oli nahkahousut tehneet Tanen atlaksesta akselin. 302 oli vajaan 600hv vireessä.
Mun mielestä 9" tolla teho/paino suhteella on turha teho syöppö. Ennemmin vaikka 8.8, sama vaiva kaventaa joku lankkukylki stw:n akseli. Ja 8.8 on laippa kardaanilla, mikä helpottaa hieman, 9" saa tosin kevyemmän kun tekee alsa caseen.

Toi 18 poorinen floatteri modi ei oo varmaan kanssa mikään kovin halpa, ainakaan jos jotan valmiita gr 4 osia käyttää. En tiedä saisko tommosesta P100 atlaksesta tehtyä jonkunlaisen getto version. Tossa pihalla lojuu yks semmonen projekti akseli, tuu hakeen pois..
Limits are only set by lack of knowledge.
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..
Avatar
Jari H
 
Viestit: 788
Liittynyt: 28 Heinä 2005, 12:19
Paikkakunta: Kausala

Re: Atlas vetarit

ViestiKirjoittaja Vermilion » 22 Elo 2017, 12:45

Jari H kirjoitti:18 pooristen limiittiä osaa sanoa, mutta semmosilla kaverin dtm Musseen oli nahkahousut tehneet Tanen atlaksesta akselin. 302 oli vajaan 600hv vireessä.
Mun mielestä 9" tolla teho/paino suhteella on turha teho syöppö. Ennemmin vaikka 8.8, sama vaiva kaventaa joku lankkukylki stw:n akseli. Ja 8.8 on laippa kardaanilla, mikä helpottaa hieman, 9" saa tosin kevyemmän kun tekee alsa caseen.

Toi 18 poorinen floatteri modi ei oo varmaan kanssa mikään kovin halpa, ainakaan jos jotan valmiita gr 4 osia käyttää. En tiedä saisko tommosesta P100 atlaksesta tehtyä jonkunlaisen getto version. Tossa pihalla lojuu yks semmonen projekti akseli, tuu hakeen pois..



Joo noh renkaat toimii tossa sulakkeena, mulla on vähän väljää boorissa noissa karpiolan vetareissa se harmittaa ja kunon 16 booriset.... Vois saman tien muuttaa 18 boorisiki. Burtonilla on vissin joku 1000€ paketti uivat 18 booriset ja niiltä saa 220£:lla tohon Quifen lukkonkin ratas muutokset 16=>18.

9" ois siinä mielessä hieno se ei hajoa koskaan.. Siihen saa vaikka mitä palikkaa 2.9 perävälitys ois aika kiva.... sitte tollanen alumiininen taka koppa jota oon ihaillu Strangen sivulta.
http://www.strangeengineering.net/produ ... -ret.html/

Sais painoa pois ja tossa ei tarvi shimmailla silleen tota perää kuin atlas olis välityksen vaihtaminen helpompaa. Vois vaikka joka vuos testa eri välitystä. Bongasin jossain noin 9" vetareita 35 spline onttoja ne olis kevyitä vielä. Eikä mua kiinnosta jos toi 9" vie 2.5% enemmän tehoa kuin tuolla yhdellä sivulle lukee se jos se vie 10 heppaa niin so what? Visco joka mulla on vie kuulemma toiset 10 heppaa... 115A laturi taitaa viedä myös pari heppaa..

Mulla itellä on 4kpl ns. ylimääräisiä atlaksen periä ja yksi autossa kiinni niin on omastakin takaa jos haluaa rakennalla atlasta. Tarvis vaan saada jostain joku 3.22 ja 2.9 välitykset tolla välillä on varmaan omaan käyttöön se sopiva välitys riippuen omasta käyttötarkoituksesta.

Toisaalta ei tossa nytkään huomaa ajossa mitään kuhan ei nosta pukille ja käsillä heiluttele taka renkaita...
Rallyrace väitti että Karpiolan vetareissa on aika enemmän väljää kuin muiden vetareissa, tiedä sitten. Mutta ei ottannu mitään kantaa tohon vetarien kestoon 16vs18
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Vermilion
 
Viestit: 1382
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: Atlas vetarit

ViestiKirjoittaja Jari H » 22 Elo 2017, 14:23

Noo 1000 heppaa lisää niin tommoselle Strangen härkä caselle on oikeesti tarvis, mut kivahan se olis paukutella henskeleitä. :)
Ihan Summitin alsa casella pärjää, käy orkkis laakerit ja pinion supportti. 31 poorisia vetareita et saa ikinä Colognella poikki, 28 pooriset vielä katkeaa huonolla lukolla ja slikseillä jossain 500hv korvilla.
Jos poskilaakereiden simmaus on jonkunlainen ongelma niin sitähän 9" ei ole, tosin pinionin joutuu siinäkin simmaamaan.

Tossa P100 atlaksessa kun on uivat vetarit, niin aattelin että saattais kiinnostaa.
Limits are only set by lack of knowledge.
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..
Avatar
Jari H
 
Viestit: 788
Liittynyt: 28 Heinä 2005, 12:19
Paikkakunta: Kausala

Re: Atlas vetarit

ViestiKirjoittaja Vermilion » 22 Elo 2017, 16:10

Jari H kirjoitti:Noo 1000 heppaa lisää niin tommoselle Strangen härkä caselle on oikeesti tarvis, mut kivahan se olis paukutella henskeleitä. :)
Ihan Summitin alsa casella pärjää, käy orkkis laakerit ja pinion supportti. 31 poorisia vetareita et saa ikinä Colognella poikki, 28 pooriset vielä katkeaa huonolla lukolla ja slikseillä jossain 500hv korvilla.
Jos poskilaakereiden simmaus on jonkunlainen ongelma niin sitähän 9" ei ole, tosin pinionin joutuu siinäkin simmaamaan.

Tossa P100 atlaksessa kun on uivat vetarit, niin aattelin että saattais kiinnostaa.


Heh tonne teholuokkaa ois kiva päästä mutta ei pääse, katsotaan mitän tosta koneesta lähtee mikä ensivuonna nostetaan pellin alle, tavoite ois 0,5 bar ahtojen nostolla ja +1mm lisää nostoa nokkaa saadaa ainakin yksi ykkönen lisää tehoon ja toivottavasti 2 lukua lisää vääntöä. Kanget ei pitäis ainakaan hajota tosta toivottavasti noi takomännät ja lohko kestää. Kysymysmerkki on myös ventiilikoneisto ja nokan kestäminen... Kadulla tarkoitus ajaa kalja-ajelua tuolla ja käydä lähimarketin pihassa kiusaamassa bimmereitä.

Sliksejä ei uskalla laittaa alle, toi MT-75 V6 loota tulee tuhantena osana pihalle. Renkaat on joku 205-60-15 Nanangkan Ultrasportit 4x tai sitte 195-50-15 edessä ja takana 225-45-15 takana samanlaiset. Harkitsin tota Toyo Prox R888 mutta liian helposti kuluu loppuun suomen karkeilla teillä kuulemma.

Timo Erhomäki vaan vihjasi että kannattaako laittaa rahaa tollaseen jos kerralla sais sellaisen että ei hajoais ikinä... kuulemma ei mahdottomasti painoeroakaan jos tekee oikeista osista. Erhomäellä itellä on ontot 40 booriset vetarit ooppelissaa ja strangen perä, pois lukien itse tehty prisma. Kuulemma kerran kun laittannu niin ei oo tarvinnu ikinä korjata perää. (Onko sillä nyt siinä neloskoneessa joku 1250 heppaa ja 1200nm tai jotain semmosta)

Olisin halunnu testata 3.22 välitystä mutta välityksen vaihtojumppa on ikävää se 9-22 sadasosan saaminen ja hammaskontakin laittaminen on aina niin aikaa vievää. 3.09 harvempaa välitystä ei oo atlaksessa... ja noita harvempia välityksiä ei tehdä ollenkaan uusio tuotantona ne tuppaa olemaan nita 4.xx välityksiä joita ne tekee.

Tossa ois se atlaksen kitti... mietityttää että onko tarpeen ja onko noissakin väljää?
http://www.burtonpower.com/quaife-atlas ... 770-m.html


edit: niin joo ikinä en oo katukisoissa nähny hajonnutta 9"- tuumasta mutta hiacen ja volvon periä oon nähny.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Vermilion
 
Viestit: 1382
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: Atlas vetarit

ViestiKirjoittaja Vermilion » 22 Elo 2017, 20:40

Eiks tää sama perän vetarin kestäminen kosketa nyt kun kaikki laitaa isolohkot autoon? Kaamee 1000nm vääntö noissa 302 moottoreissa :lol:
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Vermilion
 
Viestit: 1382
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: Atlas vetarit

ViestiKirjoittaja Vermilion » 09 Maalis 2018, 13:45

Kenelläkään paperilla, tai päässä tietoa paljon painaa Atlaksen perä vetareiden kanssa?
(Huom olis kiva tietää minkä leveyksinen 48,5" vai 50" vai 52")

HOHOHOH-HOOO nyt alko kiinnostaa!

Strange Bolt-In Rear End Applications
Please call us to configure a bolt-in rear end for your car (847) 663-1701

Ford / Mercury
Model Years Rear End
Capri 1979-1986 Ford 9″

Nom-nom kun tietäis onko painossa paljon eroa!
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Vermilion
 
Viestit: 1382
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: Atlas vetarit

ViestiKirjoittaja isoatlas » 10 Maalis 2018, 20:44

Tampereella Ville Sievers tekee sellaisen 8" tai 9" perän kun haluat, leveyden, välityksen, lukon ja vetareiden paksuuden voi valita mieleisekseen.

Itselle tuli juuri häneltä oma 9" murikka laitettuna, laittoi uuden Yukon Dura Grip lukon, laakeroi ja sääti 850€

Kaverille tuli Camaroon uusi koko 9" akseli 31-rihlaisilla vetareilla ja jollakin rajummalla veto päällä 100% lukolla, hinta oli 2700€ luokkaa.
Escort 1300 -69
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Capri 3000 GTXL -70
Consul 2800 Turnier Automatic -73
Torino Brougham 435 + C6 -70
2 x Volvo PV -65
Avatar
isoatlas
 
Viestit: 1289
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 15:35
Paikkakunta: Suonenjoki

Re: Atlas vetarit

ViestiKirjoittaja Vermilion » 11 Maalis 2018, 15:34

isoatlas kirjoitti:Tampereella Ville Sievers tekee sellaisen 8" tai 9" perän kun haluat, leveyden, välityksen, lukon ja vetareiden paksuuden voi valita mieleisekseen.

Itselle tuli juuri häneltä oma 9" murikka laitettuna, laittoi uuden Yukon Dura Grip lukon, laakeroi ja sääti 850€

Kaverille tuli Camaroon uusi koko 9" akseli 31-rihlaisilla vetareilla ja jollakin rajummalla veto päällä 100% lukolla, hinta oli 2700€ luokkaa.



Heh haluisin tietää paljon painoeroa on. 9" ois siinä mielessä herkullinen. Se ei varmasti hajois sais varaosia ja oli välityksiä 2.9-6.xx välillä.

Jos ei tuu 9" niin karpiolan 16 booriset teräs vetarit vaihtuu ensi talvena jos ei toi uus moottori leviä heti tai vaihdelaatikko hajoa niin 18-booriseen burtonin semi floating perä muutos pakettiin ja quife 16 boorinen lukko vaihtuu 18 boorisiin.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Vermilion
 
Viestit: 1382
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: Atlas vetarit

ViestiKirjoittaja isoatlas » 11 Maalis 2018, 18:56

Netistä löysin sellaisen painon kuin 120kg, sisältää banjon, murikan ja 28 vetarit...Caprin leveydellä tietenkin vähän kevyempi

Kyllä 9" on vieläkin harvempaa välitystä, taisi olla 2,4 luokka se pisin välitys.

Karpiolan vetarit ei kestäneet yhdessä jokkis bemarissa täällä päin, siinä on jotain 350hv ja volvon perä, tekivät sitten itse vielä järeämmät vetarit, niin nyt on kuulemma kestänyt kunnon kierroksia lähdössäkin. :lol:
Escort 1300 -69
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Capri 3000 GTXL -70
Consul 2800 Turnier Automatic -73
Torino Brougham 435 + C6 -70
2 x Volvo PV -65
Avatar
isoatlas
 
Viestit: 1289
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 15:35
Paikkakunta: Suonenjoki


Paluu TEKNIIKKA

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron