Kertokaa 74 vm taunuksen koneesta.

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
Jsp
Viestit: 170
Liittynyt: 14 Joulu 2015, 19:57
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Kertokaa 74 vm taunuksen koneesta.

Viesti Kirjoittaja Jsp »

Elikkä meinasin ostaa sellasen STW taunuksen. Kertokaa mitä kaikkee kannattaa ostossa katella.
Onko nuo jakoremmillä? Millanne jobi vaihtaa? (Mitä joutuu edestä purkamaan)

Nyt on paha taunuskuume meneillään.
-67 Ford 20M P5 Taunus 2d Sedan
Samu
Viestit: 2082
Liittynyt: 06 Elo 2010, 00:32
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Kertokaa 74 vm taunuksen koneesta.

Viesti Kirjoittaja Samu »

oharit on remmillä. ei siinä edessä oo kuin peltikotelo parilla pultilla. Ruosteethan näissä kannattaa kattoa jos myyjä väittää ettei muka olis ruostetta.
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
Avatar
Jsp
Viestit: 170
Liittynyt: 14 Joulu 2015, 19:57
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Kertokaa 74 vm taunuksen koneesta.

Viesti Kirjoittaja Jsp »

Tuleeko tähän pinto koneeseen lyijytöntä? Vai laitetaanko siihenkin sitä lyijymönjää?
-67 Ford 20M P5 Taunus 2d Sedan
Avatar
isoatlas
Viestit: 1309
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 15:35
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Re: Kertokaa 74 vm taunuksen koneesta.

Viesti Kirjoittaja isoatlas »

Kyllä venttiiliensuojalisäainetta pitää käyttää ja venttiilien välykset suosittelen tarkastamaan usein säännöllisesti...tämä siis koskee kaikkia ainakin Fordin valurautakantisia moottoreita, joissa ei ole teräs-seetejä pakosissa...ei ole kokemusta muiden valmistajien moottoreista, siitä kuinka pahoin pakoventtiilit uppoavat kanteen pitemmän päälle.
Escort 1300 -69
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Cortina 2000 XL Automatic -73
Cortina 2000 GT -72
Torino Brougham 435 + C6 -70
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: Kertokaa 74 vm taunuksen koneesta.

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

isoatlas kirjoitti:Kyllä venttiiliensuojalisäainetta pitää käyttää ja venttiilien välykset suosittelen tarkastamaan usein säännöllisesti...tämä siis koskee kaikkia ainakin Fordin valurautakantisia moottoreita, joissa ei ole teräs-seetejä pakosissa...ei ole kokemusta muiden valmistajien moottoreista, siitä kuinka pahoin pakoventtiilit uppoavat kanteen pitemmän päälle.

Kertokaapas soveltuuko venttiilinsuoja-aine E85 kanssa?
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Avatar
Jsp
Viestit: 170
Liittynyt: 14 Joulu 2015, 19:57
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Kertokaa 74 vm taunuksen koneesta.

Viesti Kirjoittaja Jsp »

Sellanen tunne on että jääpi ostamatta kun toijjootan rotteloa on niin vaikea myydä.
-67 Ford 20M P5 Taunus 2d Sedan
Tomi
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Syys 2007, 17:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kertokaa 74 vm taunuksen koneesta.

Viesti Kirjoittaja Tomi »

OHC-moottorissa on ehkä yksinkertasin jakoremmin vaihto,mitä vaan voi olla. Bensan lisäainetta en ole käyttänyt ikinä ja yli 20v näitten kanssa on saanut nujuta.Toki venat painuu kanteen,mutta ei ne sitä kyllä ihan hetkessä tee.
Mikä ei tapa se sattuu aivan saatanasti!

Taunus 2.0i -72
Avatar
Jsp
Viestit: 170
Liittynyt: 14 Joulu 2015, 19:57
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Kertokaa 74 vm taunuksen koneesta.

Viesti Kirjoittaja Jsp »

Taitaa jäähä ostamatta kun ei toijjoota myy. Harmi. Olisin halunnut taunuksen käyttikseks. :/
-67 Ford 20M P5 Taunus 2d Sedan
JeeSe
Viestit: 574
Liittynyt: 14 Touko 2009, 11:23
Paikkakunta: TuuSula

Re: Kertokaa 74 vm taunuksen koneesta.

Viesti Kirjoittaja JeeSe »

Mulla on huikea teoria siitä seetien katoamisesta.
Nimittäin, että se saattaa ainakin osittain liittyä öljyn polttamiseen.

Ite joskus ajelin yhden kannen valmiiksi, mutta siitäkin loppui vain yhdestä sylinteristä seetirengas kesken ja toisesta oli jonkin verran kulahtanut. Kaksi muuta oli vielä ihan hyviä.

Yhdistäisin päissäni tämän siihen, kun ohjurin kummit oli enemmän ja vähemmän kulahtaneet eri sylinterien kohdalla.
Sitä lyijytöntä bensaa kun varmaan on poltettu melkolailla yhtäpaljon kaikissa, mutta öljyä ehkä vaihtelevampia määriä..

Toki lyijyllä ne seetit varmasti pelastuu, en sitä vastaan väitä.
-75 2d Sedan 2.0L Automatic
Ydinvoima on ylivoimaa!
wekku
Viestit: 241
Liittynyt: 14 Maalis 2007, 16:18
Paikkakunta: JKL

Re: Kertokaa 74 vm taunuksen koneesta.

Viesti Kirjoittaja wekku »

Vanhoissa OHC:n kansissa kun ei ole erillisiä seetejä..

Pakosten painumiseen vaikuttaa moni asia, esim. kannen valu, ventiilinvälykset, mutta suurin ongelma on tosiaan nyky bensa missä ei ole lyijyä.

On käytettävä joko lyijyn korviketta bensan seassa, laitatettava pakopuolelle erilliset seetit tai etsittävä kansi missä on seetit valmiiksi lyijyttömälle..
Focus 1.6 STW -03
Sierra 2.0 Turbo -83
Taunus 2.0i Turbo -82
JeeSe
Viestit: 574
Liittynyt: 14 Touko 2009, 11:23
Paikkakunta: TuuSula

Re: Kertokaa 74 vm taunuksen koneesta.

Viesti Kirjoittaja JeeSe »

Kyl mun kannessa selkeesti seetirenkaat on/oli.
Ehkä -75 ei ole enää vanha OHC ?

Ei vaan ne seetit kuitenkaan kestäneet lyijytöntä.
-75 2d Sedan 2.0L Automatic
Ydinvoima on ylivoimaa!
Samu
Viestit: 2082
Liittynyt: 06 Elo 2010, 00:32
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Kertokaa 74 vm taunuksen koneesta.

Viesti Kirjoittaja Samu »

erilliset seetit tais tulla vasta sierran oharissa? eli joku on laittanut sinne seetit joskus tai kansi on vaihdettu.
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
Avatar
isoatlas
Viestit: 1309
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 15:35
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Re: Kertokaa 74 vm taunuksen koneesta.

Viesti Kirjoittaja isoatlas »

Seetirenkaat on joissakin -86 ruiskuissa ja vasta varmasti -87 ja uudemmissa ruisku ohareissa ja myös joissakin saman ikäisissä 2,0 kaasarikoneissa...1.6 emaxista ja 1.8:sta ei kokemusta, mutta tuota vanhemmissa ei varmasti ole, paitsi jos on jälkeenpäin laitettu ja ne on oltava terästä, että kestävät lyijytöntä. Kannessa on aina valuvuosi merkittynä valupinnassa venttiilikopan alla.
Escort 1300 -69
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Cortina 2000 XL Automatic -73
Cortina 2000 GT -72
Torino Brougham 435 + C6 -70
Vastaa Viestiin